Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Komprimering
Fra : Steen Clausen

Dato : 25-07-06 17:09

Nyt kamera og herligt.
Men alle disse 6 MP billeder fylder en del, når de skal gennem de mere
sparsomme internetforbindelser.
Så jeg vil høre om det er nogle derude der kender nogle programmer der kan
ændre opløsninger på ethvert billed i en given mappe. F.eks vælge 40%
komprimering af alle billeder i mappen eller lign?

På forhånd tak.

Steen Clausen

Fra : M1

Dato : 25-07-06 17:46

Dit spørgsmål er lidt mærkeligt, men programmet Picasa2 som iøvrigt er
gratis er i stand til at "klargøre" en hel mappe med billeder så den kan
sendes via internet. Du kan fx. ændre antallet af pixels og selve kvaliteten
i JPG filen.

Men prisen er naturligvis at billederne bliver "grimmere" når de skal fylde
mindre.

Fra : Lars Koch \(5000\)

Dato : 25-07-06 19:52

Hvis det er for at sende dem, kan du også bare bruge den feature der er i
windows... Hvis du markere en masse billeder, og så vælger send til
postmodtager, så kan du vælge hvad størrelse du vil lave dem om til f.eks.
1024x768 el mindre, så klarer windows det - det er selvfølgelig en måde der
ikke kræver ret meget, men tror ikke man kan lave billederne større end
1024*768

Hygge

Fra : Thorkild Dalsgaard

Dato : 25-07-06 20:02

"Steen Clausen" skrev
> [...]
> ændre opløsninger på ethvert billed i en given mappe. F.eks vælge 40%
> komprimering af alle billeder i mappen eller lign?

Foreslår at bruge
www.irfanview.com
Vælg menu "File\Batch Conversion/Rename..."

I vinduet "Batch conversion"
Vælg mappen med dine billeder i .jpg format
Tryk på knappen "Add all"
Vælg "Batch conversion"
Sæt flueben i "Use advanced options"
Tryk på knappen "Set advanced options"

I vinduet "Settings for all images:"
Sæt flueben i "RESIZE:"
Vælg f.eks. "800" som ny billedbredde eller mere.
Sæt flueben i "Preserve aspect ratio (proportional)"
Sæt flueben i "Use Resample function (better quality)"
Tryk på knappen "OK"

I vinduet "Batch conversion"
Vælg output mappe f.eks. "c:\temp\1"
Tryk på knappen "Start"

I vinduet "Batch conversion done"
Tryk på knappen "Exit"

Mvh
Thorkild Dalsgaard

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 26-07-06 15:38

> [...]
> ændre opløsninger på ethvert billed i en given mappe. F.eks vælge 40%
> komprimering af alle billeder i mappen eller lign?

Microsoft har lavet et lille program der hedder Image Resizer du kan finde
det her
http://www.microsoft.com/windowsxp/downloads/powertoys/xppowertoys.mspx
ca. halvt nede på siden til højre der er det. Det virker vist på den måde,
at du højreklikker på de billeder du vil have lavet mindre, og så vælger du
en størrelse. Nemt og enkelt.

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
Fjern "NOMORESPAM" ved svar på e-mail.

Fra : Steen Clausen

Dato : 29-07-06 15:15

Mange tak til Jer alle.

Jeg har valgt at bruge Thorkilds løsning og det fungerer perfekt.

Venlig Hilsen
Steen Clausen