Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
farvetemp. på studie lamper
Fra : Ukendt

Dato : 22-07-06 19:31

Har studielamper altid den samme farvetemperatur ?

Jeg tænkte på, om styrken på udladningen kunne have betydning.

Og hvad med afstanden - er der forskel på, om man måler i fx 1 meters
afstand i forhold til fx 8 m ?

Hilsen Palle

Fra : s.v.nielsen

Dato : 23-07-06 18:27

Palle Johansen wrote:
> Har studielamper altid den samme farvetemperatur ?
>
> Jeg tænkte på, om styrken på udladningen kunne have betydning.

Det må lampeproducenten vide
> Og hvad med afstanden - er der forskel på, om man måler i fx 1 meters
> afstand i forhold til fx 8 m ?

Det direkte lys ændrer under ingen omstændigheder farve på 8 m, men det
kan tænkes at reflektioner fra f.eks. vægge har en anden farve.

Du kan da selv efterprøve det ved at fotografere et hvidt eller gråt
kort under de forskellige forhold

Søren Videbæk Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 23-07-06 19:37

"s.v.nielsen" <x.v.nielsen@c.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kan tænkes at reflektioner fra f.eks. vægge har en anden farve.
>
> Du kan da selv efterprøve det ved at fotografere et hvidt eller gråt kort

jow jow - det kunne jeg da godt

Meeen det kunne jo være, at der var nogle videnskabelige naturlove vedr.
dette allerede - og så kan mit beskedne forsøg jo være lige et fedt

Fra : s.v.nielsen

Dato : 23-07-06 23:01

Palle Johansen wrote:
> [...]
>
> Meeen det kunne jo være, at der var nogle videnskabelige naturlove vedr.
> dette allerede - og så kan mit beskedne forsøg jo være lige et fedt

Hvad mener du med "lige fedt"? Hvis du har brug for denne viden (til
fotografering går jeg ud fra) er det da ligegyldigt om du får den på den
ene eller den anden måde?

Søren Videbæk Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 24-07-06 13:44

"s.v.nielsen" skrev i en meddelelse

> Hvad mener du med "lige fedt"? Hvis du har brug for denne viden (til
> fotografering går jeg ud fra) er det da ligegyldigt om du får den på den
> ene eller den anden måde?

Der er vel ingen grund til at opfinde den dybe tallerken to gange!

Måske er der noget her der kan bruges:
http://www.kentbovin.dk/menu%20artikler.htm

--
mvh kajo