Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Klargøre billeder?
Fra : sls\(2770\)

Dato : 17-07-06 00:33

Jeg har taget en del billedermed et alm. digital camera med 5.0 megapixel.
Nu vil jeg gerne sende dem til fremkaldelse, men de skal lige klippes til
først, hvilke programmer kan jeg gøre det med?
Det må også godt kunne fjerne røde øjne

Jeg kunne også godt tænke mig, at når jeg markerer en del af et billede, så
bliver det automatisk resized til en valgt størrelse, f.eks 10x15, kan det
lade sig gøre?

Hvad er ellers godt at "pille" ved inden de bliver sendt afsted?

// Sid

Fra : René

Dato : 17-07-06 09:18

Hej Sid

Dette program er ret smart til at lave 10x15 fotos - og så er det gratis:

http://ekot.dk/programmer/JPEGCrops/

mvh René

Fra : Jens Hansen

Dato : 17-07-06 09:48

> Hvad er ellers godt at "pille" ved inden de bliver sendt afsted?
>
> // Sid

Langt de fleste billeder vil have godt af, at du justere farver, lys og
kontrast. Hvis du gerne vil være seriøs med billedbehandling, men ikke bruge
en formue på det, kan det anbefales, at du anskaffer enten Photoshop
Elements eller Paint Shop Pro. Der findes freeware alternativer som denne
http://www.foto-freeware.de/photofiltre.php og The Gimp, som efter sigende
skulle have en temmelig nørdet brugerflade, men ellers være et rigtig fint
program. Jeg har ikke selv erfaring med disse freeware alternativer.

Ønsker du ikke at bruge tid på at sidde og rode i
billedbehandlingsprogrammer, kan det anbefales, at du bruger
www.billedbutikken.dk. Der kan du vælge billedoptimering, når du uploader
billederne, og så justerer de billederne for dig. Om andre
fremkaldertjenester tilbyder en lignende service ved jeg ikke.

Fra : Brian Lund

Dato : 17-07-06 15:33

> Jeg har taget en del billedermed et alm. digital camera med 5.0 megapixel.
> Nu vil jeg gerne sende dem til fremkaldelse, men de skal lige klippes til
> først, hvilke programmer kan jeg gøre det med?

Hvorfor skal de klippes til? ;)

Brian

Fra : s.v.nielsen

Dato : 17-07-06 23:15

sls(2770) wrote:
> [...]
> Nu vil jeg gerne sende dem til fremkaldelse, men de skal lige klippes til
> først, hvilke programmer kan jeg gøre det med?

Picasa, http://picasa.google.com/download/index.html er glimrende

JPEGCrops, som René nævnte, er vældig godt til beskæring men ikke til at fjerne røde øjne

> Jeg kunne også godt tænke mig, at når jeg markerer en del af et billede, så
> bliver det automatisk resized til en valgt størrelse, f.eks 10x15, kan det
> lade sig gøre?

Ja, men du må da ikke reducere antallet af pixels mere end beskæringen
kræver for at du kan opnå det ønskede størrelsesforhold mellem siderne.
Størrelsen (f.eks. 10x15cm) er det ikke dig der bestemmer på din
computer men derimod printer/fotolab.

Søren Videbæk Nielsen

Fra : sls\(2770\)

Dato : 18-07-06 09:16

Takker for svarene..

> [...]
> kræver for at du kan opnå det ønskede størrelsesforhold mellem siderne.
> Størrelsen (f.eks. 10x15cm) er det ikke dig der bestemmer på din computer

Kan jeg ødelægge noget af kvaliteten med JPEGCrops? Jeg kan godt se at
vælger noget der er mindre end 10x15 bliver JPEGCrops nød til at forstørre
billedet, men ødelægger det noget?

// Sid

Fra : s.v.nielsen

Dato : 18-07-06 10:17

sls(2770) wrote:
> [...]
>>

> Kan jeg ødelægge noget af kvaliteten med JPEGCrops? Jeg kan godt se at
> vælger noget der er mindre end 10x15 bliver JPEGCrops nød til at forstørre

Der er naturligvis et teknisk kvalitets tab når du fjerner data og det
er større jo mere du fjerner. Når du har 5Mpixels bliver det ikke et
problem på 10x15cm billeder

Programmet: JPEGCrops hævder at have en tabsfri beskæring (lossless
cropping). Det betyder kun at programmet ikke foretager en ny JPEG
komprimering når det beskårne billede gemmes. Billedet gemmes med den
allerede eksisterende komprimering. Til gengæld kan programmet kun
anvendes med JPEG filer.

Søren Videbæk Nielsen

Fra : John Larsson

Dato : 18-07-06 10:35

"s.v.nielsen" <x.v.nielsen@c.dk> writes:
> [...]
>komprimering når det beskårne billede gemmes. Billedet gemmes med den
>allerede eksisterende komprimering. Til gengæld kan programmet kun

Der må jo altid være et mindre tab for at få "kantpixels" med på en
ordentlig måde!

John

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 18-07-06 12:31

John Larsson wrote:

> Der må jo altid være et mindre tab for at få "kantpixels" med på
> en ordentlig måde!

Det er derfor at der er en begrænsning ved øverste kant og venstre
kant: Der skal koordinaterne gå op i 16 (reelt burde det være
henholdsvis 16 og 8 for langt de fleste billeder fra digitalkameraer,
men hvordan fan' aflæses chroma sub sampling entydigt fra JPEG filer?).
Højre kant og nederste kant er ikke noget problem - de er frie.

Og til Sid: JPEGCrops forstørrer ikke noget, den opdaterer kun DPI for
billedet - men det er bare et par tal og ikke noget, der kræver
resampling eller lignende.