Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
?vedr optik til nikon d70
Fra : Helge Højer

Dato : 11-07-06 21:31

hej med jer

Jeg er lidt på udkig efter et par nye objektiver til mit Nikon D70
Det objektiv der sad på kameraet da jeg købte det var en 28-80mm som jeg så
først senere fandt ud af var til analog spejlrefleks.

1: For nu at kigge efter de rigtige objektiver hvordan kan jeg så se at det
rent faktisk passer til mit nikon D70 for det behøver vel heller ikke lige
være originale nikon objektiver

2: Jeg har så fået at vide at man skal gange de 28-80 med ca 1,5 for at det
passer men hvorfor forholder det sig egentlig sådan og hvad med blænden kan
man så regne med det

mvh helge og på forhånd tak

Fra : Morten

Dato : 11-07-06 22:04

Helge Højer skrev:

> hej med jer

Hejsa

> Jeg er lidt på udkig efter et par nye objektiver til mit Nikon D70
> Det objektiv der sad på kameraet da jeg købte det var en 28-80mm som jeg så
> først senere fandt ud af var til analog spejlrefleks.

Det er ikke ligefrem en vidvinkel, men du kan godt bruge det på
digital.

> 1: For nu at kigge efter de rigtige objektiver hvordan kan jeg så se at det
> rent faktisk passer til mit nikon D70 for det behøver vel heller ikke lige
> være originale nikon objektiver

Nej, der er både Tamron og sigma mm. Blot husk at det skal være med
nikon fatning, da de jo laver til mange mærker.

> 2: Jeg har så fået at vide at man skal gange de 28-80 med ca 1,5 for at det
> passer men hvorfor forholder det sig egentlig sådan og hvad med blænden kan
> man så regne med det

Kort fortalt. Den billedchip der optager billedet fylder ikke lige så
meget som en 35 mm film. Derfor har du en crop faktor på 1,5 og ser
således kun et udsnit (FOV) af hvad objektivet "fanger". Et normal
objektiv på 50 mm bliver til en lille tele på 75 mm. Nikon har også
DX som kun er til digital - disse kan ikke bruges på et analog kamera

--
Best regards
Morten

Få et gratis fotoalbum med 100 mb plads på www.megapixel.dk

Fra : Brian Lund

Dato : 12-07-06 00:20

Blænden ændres der ikke noget ved.

> [...]
> objektiv på 50 mm bliver til en lille tele på 75 mm. Nikon har også
> DX som kun er til digital - disse kan ikke bruges på et analog kamera

For at det giver nogen mening at regne med crop faktor skal man vel egentlig
vide hvad brændvidderne svarer til på fullframe/analog!
Hvis man ikke har nogen erfaring med dem er man måske bedre tjent med at
vide hvornår vidvinkel/normal/tele starter og slutter for ens kamera ;)

Brian

Fra : Helge Højer

Dato : 19-07-06 16:38

jeg takker for svarene