Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Bedste måde at...
Fra : TommyF

Dato : 08-07-06 16:48

Foto dukomentere små produktions fejl på eks: kabler,hvideplast
flader, defekte svejsninger(ikke x-ray) og små metal brud og andre
fysisk mindre defekter ved en vare.

Området der gerne skulle tegne skarpt er lige fra 3 mm2 til ca 30mm2.
Kvardrat.

Jeg bruger lige nu min 350D med Efs 60 makro, men den har et meget
lille DOF, samme zoom/tæthed på objectet er ønsket men med et lidt
større DOF.

Det går nogenlunde med det jeg har, men findes en bedre linse til
formålet.
---
Brøndby
http://www.tommy-friis.dk/

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 08-07-06 17:16

"TommyF" <tommy_friisFJERNDETTE@broendbybredbaand.dk> wrote in message
> Jeg bruger lige nu min 350D med Efs 60 makro, men den har et meget
> lille DOF, samme zoom/tæthed på objectet er ønsket men med et lidt
> større DOF.

? Du kan vel bare blænde ned?

--
Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : Ole Larsen

Dato : 08-07-06 17:21

TommyF skrev:
> [...]
> større DOF.
>
> Det går nogenlunde med det jeg har, men findes en bedre linse til

Husker jeg forkert eller passer det at kun forstørr.grad og blænde
indflyder på DOF?

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
New Images And Design, june 2006

Fra : waal

Dato : 08-07-06 23:46

> Husker jeg forkert eller passer det at kun forstørr.grad og blænde
> indflyder på DOF?

Du husker rigtigt

mvh
Michael

Fra : s.v.nielsen

Dato : 09-07-06 10:30

Ole Larsen wrote:

> Husker jeg forkert eller passer det at kun forstørr.grad og blænde
> indflyder på DOF?

Har du ikke glemt "spredningskredsen"?(circle of confusion)

Søren Videbæk Nielsen

Fra : Ole Larsen

Dato : 09-07-06 10:36

s.v.nielsen skrev:

> Har du ikke glemt "spredningskredsen"?(circle of confusion)

Næh, den ændres ikke ved at sætte anden optik på

Fra : s.v.nielsen

Dato : 09-07-06 10:51

Ole Larsen wrote:

> Næh, den ændres ikke ved at sætte anden optik på

Næh, den vælger du selv!! Så hvis TommyF vil have en større
dybdeskarphed skal han bare acceptere en større spredningskreds

Søren Videbæk Nielsen

Fra : Ole Larsen

Dato : 09-07-06 11:12

s.v.nielsen skrev:

> Næh, den vælger du selv!! Så hvis TommyF vil have en større
> dybdeskarphed skal han bare acceptere en større spredningskreds

Tror ikke han bad om vejledning ud i kvalitetsforringelse! (gem bare den
ekstra til næste gang)

Fra : s.v.nielsen

Dato : 09-07-06 13:17

Ole Larsen wrote:

> Tror ikke han bad om vejledning ud i kvalitetsforringelse! (gem bare
> den ekstra til næste gang)

I al beskedenhed vil jeg bare påpege at dybdeskarphed er noget
subjektivt. Det der er flot i een præsentation kan være mindre godt i en
anden. Det er i sidste ende billedmageren der må afgøre hvad han/hun vil
have i sit billede.
Endelig så findes der ikke noget som hedder dybdeskarphed hvis ikke man
accepterer en spredningskreds større end NUL.

Søren Videbæk Nielsen

Fra : waal

Dato : 09-07-06 15:52

"s.v.nielsen" <x.v.nielsen@c.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Endelig så findes der ikke noget som hedder dybdeskarphed hvis ikke man
> accepterer en spredningskreds større end NUL.

I det aktuelle tilfælde hvor der skal dokumenteres meget små defekter i
metaloverflader bliver dybdeskarpheden noget nær nul og det indkøbte
objektiv mindre velegnet. Det rigtige til den slags er en bælg med
forskydelig/svingbar forpart og et tilhørende objektiv, f.eks. Novoflex
http://www.novoflex.de/english/html/products.htm

mvh
Michael

Fra : abacus

Dato : 08-07-06 18:41

TommyF skrev:

> [...]
> større DOF.
>
> Det går nogenlunde med det jeg har, men findes en bedre linse til

Det var måske en ide at prøve at bruge en ringflash og blænde ned
på 11-16?
De fleste optikker tegner skarpt omkring disse blændetal, så måske
er det mere belysningen af objektet der er problemet.
MVH
Niels

Fra : per

Dato : 08-07-06 18:53

"TommyF" <tommy_friisFJERNDETTE@broendbybredbaand.dk> skrev
> [...]
> fysisk mindre defekter ved en vare.
> Området der gerne skulle tegne skarpt er lige fra 3 mm2 til ca 30mm2.

Nu skriver du ikke noget om krav til målfasthed og lignende og heller ikke
om du partout skal bruge den Canon 350D. Jeg vil da blot nævne, at du også
kunne bruge et kompaktkamera, hvor dybdeskarpheden er meget større (ligesom
fortegningen på visse), f.eks. Canon Powershot A620.

mvh per

Fra : TommyF

Dato : 08-07-06 23:37

Thomas:
Sikkert nok, men jeg kender ikke meget til de termer, men er
nogenlunde klar over at det er en mulighed.

Per:
Jo, det var også min tanke, men de har allerede købe et 350D til
formålet, da det jo også kan bruges til andet, så derfor spurte jeg om
der var en disideret linse til det formål ligesom makro har deres
område.

Abacus:
Det er måske den eneste løsning som også Thomas skriver, jeg vil prøve
det med stativ.

---
Brøndby
http://www.tommy-friis.dk/

Fra : Brian Lund

Dato : 09-07-06 01:47

> Thomas:
> Sikkert nok, men jeg kender ikke meget til de termer, men er
> nogenlunde klar over at det er en mulighed.

Stil kameraet om på AV, skru blænden så langt ned (værdi op) du synes
acceptabelt, muligvis skal du bruge stativ...

Brian

Fra : TommyF

Dato : 09-07-06 14:01

Takker for tippet, det vil jeg prøve.

---
Brøndby
http://www.tommy-friis.dk/

Fra : waal

Dato : 08-07-06 23:54

"TommyF" <tommy_friisFJERNDETTE@broendbybredbaand.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fysisk mindre defekter ved en vare.
>
> Området der gerne skulle tegne skarpt er lige fra 3 mm2 til ca 30mm2.

Det areal kræver en forstørrelse på den anden side af 1:1 som er 60mm
objektivets grænse. Du burde bruge bælgudstyr eller et specialobjektiv som
canons 65mm makroobjektiv
http://www.canon.com/camera-museum/camera/lens/f_lens.html. Jo større
forstørrelsesgrad jo mindre dybdeskarphed

mvh
Michael