Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kvalitetstab ved teleobjektiv
Fra : Thomsen

Dato : 04-07-06 10:35

Hej
Kan man sige noget om ved hvilken mm tele, at det ses at man har braget
igennem en masse luft og støvpartikler.
Har ikke rigtig taget billeder med teleobjektiv, og er nysgerrig på om det
f.eks. er omkring 300 mm at billedet begynder at få en lidt støvet karaktær.
Det har selvfølgelig noget med objektivkvaliteten at gøre, men et kommende
tele-køb passere nok ikke de 5000 kr.

mvh Ole

Fra : ;o\)-max-

Dato : 04-07-06 10:48

"Thomsen"
> [...]
> Det har selvfølgelig noget med objektivkvaliteten at gøre, men et kommende

Hvis du bruger støvfilter sku der ikke være nogle problemer, ellers vil jeg
mene at der vil være lidt støv omkring 50m på en go dansk sommerdag
og 200m på en frostklar vinterdag.. Det har mere med vejret at gøre end
brændvidden, du kan lave testen med et alm. objektiv.. )-max-

Fra : HKJ

Dato : 04-07-06 16:30

-max- wrote:
> [...]
> og 200m på en frostklar vinterdag.. Det har mere med vejret at gøre end
> brændvidden, du kan lave testen med et alm. objektiv.. )-max-

Så har Norge noget rene luft (og det har de jo nok). Bjørn Rørslett
laver en af sine test på 2 km afstand.
Se f.eks. D2x review side 4 nederst

http://www.naturfotograf.com

Fra : ;o\)-max-

Dato : 04-07-06 16:41

"HKJ"

> Så har Norge noget rene luft (og det har de jo nok). Bjørn Rørslett
> laver en af sine test på 2 km afstand.
> Se f.eks. D2x review side 4 nederst
>
> http://www.naturfotograf.com

Hehe - jeg kender Bjørns site.. no comment..-max-

Fra : Erik W.

Dato : 04-07-06 10:58

"Thomsen" <time@wwwebspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Kan man sige noget om ved hvilken mm tele, at det ses at man har braget
> igennem en masse luft og støvpartikler.

Det har vel dybest set ikke noget med brændvidden at gøre. Du skal op på
store afstande eller meget dårligt sigt, før det har nogen indflydelse på
billederne.Hvis du kan se målet klart med det blotte øje, vil billedet også
blive klart med en tele. - Naturligvis forudsat at det er en kvalitetstele.
Jeg vil ikke sige at kvaliteten af objektiver bliver vigtigere jo højere du
går op i brændvidde; - men kvalitet bliver meget dyrt når man går op over
200mm brændvidde og derfor er der et marked for teleobjektiver af tvivlsom
kvalitet.

Mvh Erik W.

Fra : Thomsen

Dato : 04-07-06 12:30

> [...]
> karaktær.
> Det har selvfølgelig noget med objektivkvaliteten at gøre, men et kommende

Tak for svarene, jeg er blevet klogere. Kan godt holde mig til max 200 mm
indtil
jeg vinder i lotto.

mvh Ole

Fra : E.M.

Dato : 04-07-06 13:01

> Tak for svarene, jeg er blevet klogere. Kan godt holde mig til max 200 mm
> indtil
> jeg vinder i lotto.
>
> mvh Ole

En ordentlig tele behøver nu ikke koste en (større) bondegård, Sigma 50-500
og Tamron 200-500 er fremragende prisen taget i betragtning, naturligvis er
en fast 500 bedre, men koster også betydeligt mere.

Mvh. E.M.

Fra : Thomsen

Dato : 04-07-06 13:24

"E.M." <em@dbmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> 50-500 og Tamron 200-500 er fremragende prisen taget i betragtning,
> naturligvis er en fast 500 bedre, men koster også betydeligt mere.

Ja, Tamron'en nærme sig mit prisleje.
Er der en dansk netbutik med stort Tamron-udvalg?

mvh Ole

Fra : Jesper HVL

Dato : 04-07-06 13:41

Thomsen wrote:

> "E.M." <em@dbmail.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, Tamron'en nærme sig mit prisleje.
> Er der en dansk netbutik med stort Tamron-udvalg?
>
> mvh Ole

Uha - det spørgsmål hører jo hjemme i indkøbsgruppen...

Jeg har handlet mange gange hos www.photoshop.dk og har fået super
service hver gang. De svare meget hurtigt på deres e-mails.

Dog har jeg - heldigvis - aldrig prøvet deres reklamations procedurer.
Hvis du gerne vil afhente er de også meget hurtigt til at sørge for at
du kan det. Så sparer du fragt, men bruger selv benzin.

Og ja - det har et par tamron objektiver...

Men check priserne rundt omkring. Der kan være mange penge at spare det
rigtigt sted, eller fra tyskland e.g....

/j.

Fra : Thomsen

Dato : 04-07-06 14:27

> [...]
>
> Men check priserne rundt omkring. Der kan være mange penge at spare det
> rigtigt sted, eller fra tyskland e.g....

Tak for linket, jeg kigger lidt.

mvh Ole

Fra : E.M.

Dato : 04-07-06 14:48

> Ja, Tamron'en nærme sig mit prisleje.
> Er der en dansk netbutik med stort Tamron-udvalg?
>
> mvh Ole

Jeg kan anbefale www.photoshop.dk har handlet der adskillige gange, super
seriøs biks.

Mvh. E.M.

Fra : Jacob

Dato : 04-07-06 16:57

> [...]
>
> "Thomsen" <time@wwwebspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Tak for svarene, jeg er blevet klogere. Kan godt holde mig til max 200 mm

Jeg har ingen problemer i almindeligt dansk luft med en 400mm f/5.6L på 20D.
Men lyset og støvtætheden samt dens type har meget stor betydning.
der er ingen grund til at købe et billigt tamron eller sigma objektiv for
den sags skyld efter min mening. Så er det objektivet der sætter grænsen.
Forvrængningen kan blive så stor at billedet ligner opkast.
sigma ex serien er fornuftignok. tomron kender jeg ikke. Mens canon L serie
for mit vedkommende er vanedannende.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 05-07-06 10:29

"Jacob"

> [...]
> den sags skyld efter min mening. Så er det objektivet der sætter grænsen.
> Forvrængningen kan blive så stor at billedet ligner opkast.

Vi må se et eksempel..)

> sigma ex serien er fornuftignok. tomron kender jeg ikke. Mens canon L serie
> for mit vedkommende er vanedannende.

- Hvis grænsen er 5k kr. - du må ikke drille Jesper, og det er heller ikke
helt korrekt at det er objektivet der sætter grænsen, jeg syns oftere det er
fotografen der er det svage led. "Pirat" objektiverne leverer varen i de rigtige
hænder, mens billeder skudt med et L objektiv ligner lort hvis manden bag
kameraet ikke mestre kunsten at tage billeder. R der ikke lidt meget udstyrs
snobberi efterhånden, lidt skolegårds brand mobnings mentalitet, hvis folk ku
gå ligså meget op i billeder som i udstyr, uhm njae man har da lov at håbe. -max-

Fra : Thomsen

Dato : 05-07-06 19:06

"-max-" <max@amarzone.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ku
> gå ligså meget op i billeder som i udstyr, uhm njae man har da lov at

Kan godt følge dig....men kvalitet er jo skønt....selvom et Rolex og et
Swatch viser
tiden lige godt....i hvert fald lige de første 14 dage.

mvh Ole

Fra : Jacob

Dato : 05-07-06 21:57

> [...]
> Swatch viser
> tiden lige godt....i hvert fald lige de første 14 dage.

Og. havde ikke lige set grænsen på 5KKr.
Pirat objektiverne har jeg ikke gode erfaringer med. derfor har jeg ingen.
Jeg har prøvet to sigmaer. Og en enkelt tamton de var alle elendige. Tamron
var klart den ringeste. siden har jeg ikke kigget på sigma og tamron.
Idag tog jeg nogle billeder i modlys. fy for satan hvor blev de grimme. de
blav taget med min 100-5300mm canon usm. Som jeg normalt betragter som et
ganske hæderligt objektiv. Havde jeg brugt en af de faste havde billederne
været brugbare. De billeder der blev taget lignede opkast.
Ja at bruge kameraet rigtigt er det sværeste. men er udstyret ikke iorden
gør man det ikke lettere for sig selv.

For 5000kr kan man få en ny 85mm f1.8 som tegner rigtigt genialt eller en
brugt 200mm f/2.8L. den sidste findes i ny og gammel udgave. den nye er at
foretrække da modlysblænden er stor nok og den kan afmonteres.

jacob

Fra : Thomsen

Dato : 06-07-06 11:44

> [...]
> brugt 200mm f/2.8L. den sidste findes i ny og gammel udgave. den nye er at
> foretrække da modlysblænden er stor nok og den kan afmonteres.

Tak for rådene.
Det er selvfølgelig også en mulighed med noget brugt.
Nu har jeg nok haft et zoom objektiv i tankerne, men jeg
skal nok bare til en fotopsykolog for at fjerne klaustrofobien ved fast
brændvidde

mvh Ole

Fra : KsK

Dato : 05-07-06 22:16

"-max-" <max@amarzone.dk> skrev i en meddelelse
:
: "Jacob"
: >
: > "Thomsen"
: > >
[...]
: > >>
[...]

hvad skyd du så selv din fugl billederne med ???? så videt jeg kan se
herind så tag folk lån i huset for at får foto udstyr gud ved hvorfor ..
kunne frodig finger tag din motor billederne med hans gamle coolpiX ????

kig i din egen foto taske og regn lidt på udstyr ... skægt der altid bliv
talt om udstyret ingen betydning har ,, af alle der ha udstyr over 100-200
kilo
KsK
KsK

Fra : waal

Dato : 05-07-06 23:11

> [...]
> ku
> gå ligså meget op i billeder som i udstyr, uhm njae man har da lov at

Hvis du fremover viser dine billeder uden tekniske data, så er du i det
mindste ude over problemet.

mvh
Michael

Fra : ;o\)-max-

Dato : 06-07-06 03:14

"waal"

> Hvis du fremover viser dine billeder uden tekniske data, så er du i det
> mindste ude over problemet.
>
> mvh
> Michael

Mener du det.. -max-

Fra : KsK

Dato : 06-07-06 21:50

"-max-" <max@amarzone.dk> skrev i en meddelelse
:
: "waal"
[...]

ja nu ved vi jo du sidde med et 50 kilo objektiv og skyd din fugl billeder
med og så skriv du her det ingen betydning ha !! kan ikke forstå hvorfor du
så ha købt sådan noget dyrt udstyr hvis det ikke ha den stor betydning ???

KsK

Fra : Kjeld

Dato : 07-07-06 01:00

Max har blot en smule nykker.
Kjeld

Fra : ;o\)-max-

Dato : 07-07-06 09:06

"Kjeld"
> Max har blot en smule nykker.
> Kjeld

?? -max-

Fra : KsK

Dato : 07-07-06 13:55

"-max-" <max@amarzone.dk> skrev i en meddelelse
:
: "Kjeld"
: > Max har blot en smule nykker.
: > Kjeld
:
: ?? -max-
:
ROFLOL han ha lige Plonk dig og nu læse han med LOL ..ynk ynk

er holdt op me at bremse for folk med Canon på Amagerbrogade LOL jeg gi gas
!!!

KsK

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 07-07-06 15:02

On Fri, 7 Jul 2006 14:55:13 +0200, KsK wrote:

> [...]
>: ?? -max-
>:
> ROFLOL han ha lige Plonk dig og nu læse han med LOL ..ynk ynk

Det må sku være i en gruppe jeg ikke læser med i. Har aldrig set noget
plonke Max.

Men den har du vel heller ikke styr over - hverken med Max eller Kjeld. Du
har for vane at strø om dig med udokomenterede beskyldninger.

> er holdt op me at bremse for folk med Canon på Amagerbrogade LOL jeg gi gas
> !!!
>
> KsK

Helt normal er du sku ikke.

--
M.v.h
Jens Stadsgaard - Der nu har Canon 300mm f/2.8 L USM

Fra : KsK

Dato : 07-07-06 15:15

"Jens Stadsgaard" <jensstadsgaaard@post.invalid> skrev i en meddelelse
: On Fri, 7 Jul 2006 14:55:13 +0200, KsK wrote:
:
: > "-max-" <max@amarzone.dk> skrev i en meddelelse
: > news:44ae15f3$0$15785$14726298@news.sunsite.dk...
: >:
: >: "Kjeld"
: >:> Max har blot en smule nykker.
: >:> Kjeld
: >:
: >: ?? -max-
: >:
[...]
: > !!!
: >
: > KsK
:
: Helt normal er du sku ikke.
:
: --
: M.v.h
: Jens Stadsgaard - Der nu har Canon 300mm f/2.8 L USM
: Skift invalid med cybercity.dk
: Se mine billeder http://www.stadsgaard.com/galleri/index.php

læs dog hvad jeg skriv det er sgu da Max der ha plonk Keld og nu svare han
gør mig en tjernst put mig ned i dit kill filter igen TAK

er der nogle her der er normal Hvad ???

KsK

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 07-07-06 19:21

On Fri, 7 Jul 2006 16:15:24 +0200, KsK wrote:

> læs dog hvad jeg skriv det er sgu da Max der ha plonk Keld og nu svare han

Du skrev flg. til Max

>:> ROFLOL han ha lige Plonk dig og nu læse han med LOL ..ynk ynk

Hvordan oversætter du det til andet end at Kjeld har plonket Max. Og i
overnævnte sætning skriver du at Max har plonket Kjeld.

> gør mig en tjernst put mig ned i dit kill filter igen TAK

Har et selektivt filte. Læser og svarer på de beskeder jeg har lyst til.

> er der nogle her der er normal Hvad ???

Der er del der er mere normale end dig.

Og et lille råd til dig. Få nogen til at læse korrektur det du skriver så
vi andre kan finde hoved og hale i det du skriver.

Fra : KsK

Dato : 07-07-06 20:31

:
: Hvordan oversætter du det til andet end at Kjeld har plonket Max. Og i
: overnævnte sætning skriver du at Max har plonket Kjeld.
:
¨
fordi det max indlæg jeg svare på derfor gik jeg ud fra det var en
selvfølgehed
KsK

Fra : KsK

Dato : 07-07-06 20:40

:
: Og et lille råd til dig. Få nogen til at læse korrektur det du skriver så
: vi andre kan finde hoved og hale i det du skriver.
:

ha kæmp med det hele mit live og nægt at lad det være en bremse for at ytre
.... men det hvad jo sådan det hele start med folk bad mig og at lære at
skriv før jeg skreve i foto gruppe .. og Jens jeg ha brugt News Grp
laaangtid ind de flest fik Internet og ha aldrig være ud for så
uforskammethed ikke nok med det så ha din venner Jesper fyr af at jeg skulle
ha truet noget .. ved du jens jeg ha aldrig truet noget over nette hvis jeg
skal truet nogle så ha jeg øjne kontakt .. jeg syne man er en usling nå man
fyr sådan en gang bræk af ... der miste jeg godt nok respekt for den mand
,, synes ellers han var en af de bedre her i gruppe -.... og så plonk ham
mig på sådn en latterlige kommentar ,, men nok fordi jeg også røg ned i Max
sort filter """ Hallllo er der nogle hvad fande HEJ Keld """

LOL det var GAS i kan ikke taget det
KsK

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 08-07-06 17:00

On Fri, 7 Jul 2006 21:40:28 +0200, KsK wrote:

> [...]
> ... men det hvad jo sådan det hele start med folk bad mig og at lære at

DEt er fint nok, men når en modtager ikke har en jordisk chance for at
forstå det du har skrevet opnår du intet - tvært imod.

> [...]
> mig på sådn en latterlige kommentar ,, men nok fordi jeg også røg ned i Max

Jesper er en fin og hyggelig fyr - de gange jeg har mødt ham. Men jeg må
give ham ret. For det han har skrevet om dig er fuldstændigt korrekt. Og
nej det var ikke fordi max plonkede at Jesper også gjorde, for jeg tror du
har været i Jespers killfilter meget længe i forvejen og skrev det kun
fordi du har travlt med at skifte afsenderadresse så mange gange. Og kom
nu ikke med undskyldningen igen om at du skal have 4 forskellige afsender
adresser fordi du har 4 maskiner. Jeg bruger den samme på mine 2 uden
problemmer. Desuden er Jesper udmærket selv istand til at danne sig en
mening om andre folk.

PS. du kan også finde nogle af mine billeder på fotokritik.dk.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 08-07-06 17:19

"Jens Stadsgaard"
> [...]
> mening om andre folk.
>
> PS. du kan også finde nogle af mine billeder på fotokritik.dk.

Uhm - fin og hyggelig, du beskriver en antik samler med homo tendenser,
heheh den holder skuette, han har så meget krudt i sig, at han ikke burde
kunne passere security i lufthavnen.. Og Kristians gode kvaliteter venter
vi på, man er jo optimist.. )-max-

Fra : KsK

Dato : 08-07-06 19:11

:
[...]

ja den er god med dig Max passe du bare på nå du skal over Amagerbrogade ;.)

KsK

Fra : KsK

Dato : 08-07-06 19:25

: > Jens Stadsgaard -
:
[...]

hvorfor fanden blilvere mand ved med at klade mig Kristian ... jeg tror sgu
da ikke han hva så gamle og dement ???
KsK

Fra : KsK

Dato : 08-07-06 21:22

:
[...]

Prøv at hør her din dement Gamle mand jeg ønske hverken din anerkendelse ej
helle din sympati eller anden for omgang med dig så fandt det dog eller er
det så svært for dig at fatte jeg er frygtelig ligeglad med dig og dine
mening .. tror elles det stod klart for en hver !!!! i gemme jeres bag
jeres kill filter og en gang i mellem dukke i op og komme med en alle anden
latterlige bøvses kommentar

KsK

Fra : KsK

Dato : 08-07-06 19:10

: >:
: >: Og et lille råd til dig. Få nogen til at læse korrektur det du skriver

: >: vi andre kan finde hoved og hale i det du skriver.
: >:
: >
[...]

næ du ha nok ret men så vidt jeg kan se er jeg vist ikke den endst der kan
være svær at forstå (og det er ikke dig )

:
[...]

sikket

Fra : KsK

Dato : 08-07-06 19:23

[...]

prøv og høre skipper .. jeg prøve og skyld ikke nogle en udskylning og
jeg er da ligeglad hvis jeg ændre alle brug en anden maskine skal jeg
hverken stå til regnskab over for dig Jesper eller andre .. det er en ting
der er helt sikket .. hvis det så er til besværs for jer så er det bare
ærgeligt og fred med det !!!!!

jeg fyld bare ikke folk med løgn historie men jer om det hvis i kan leve med
jer selv så fint med det !!!!
KsK

Fra : KsK

Dato : 07-07-06 15:29

[...]
: >:
: >: "Kjeld"
: >:> Max har blot en smule nykker.
: >:> Kjeld
: >:
: >: ?? -max-
: >:
[...]

vane og vane er vist kune sket engang ikk .. hvis ikke synes du ha valgt et
dårligt ord nu hva jeg mand nok tiil at indrømme jeg ha begået en fejl af
dig og JV så synes jeg det er på sig plads du også trække ord Vane i dig
igen

: >
[...]
skyndels nok din 10 år jeg bor under en bænk i fælleskøkkent på CA

: --
: M.v.h
: Jens Stadsgaard - Der nu har Canon 300mm f/2.8 L USM
: Skift invalid med cybercity.dk
: Se mine billeder http://www.stadsgaard.com/galleri/index.php

men tak fordi du lige hjalp mig op af max filter !!! sp ved han
Amagerbrogade er farlig nå man ha en Canon i hånden /hals
Kende du ord humor hvad Jens

KsK

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 07-07-06 19:24

On Fri, 7 Jul 2006 16:28:35 +0200, KsK wrote:

> men tak fordi du lige hjalp mig op af max filter !!! sp ved han

Det tror jeg nu ikke at har gjort.

> Amagerbrogade er farlig nå man ha en Canon i hånden /hals
> Kende du ord humor hvad Jens
>
> KsK
Kender godt humor og bruger det hver dag, men kunne ikke lige se humoren i
det fra din side, især ikke med den historie du har her i gruppen.

Fra : KsK

Dato : 07-07-06 20:05

[...]

næ måske ikke men "man gi hva man får" men ok jeg betragt dig som
normale hvis det kan hjælp lidt på det (ingen humør her )
KsK

Fra : KsK

Dato : 07-07-06 20:13

[...]

du skal da også se den fra din egen side .. er det sjovt for dig eller ikke

nej men hvis du synes jeg ha får en fair behandlig her jeg stillet et
simple spørgsmål og skulle så stå til regnskab for mit udstyr

så er jeg sådan set ligglad med hvad du tænk /synes om mig .!!!

og sød kære Jens lad mig point jeg ikke er grov for nogle med mindre de selv
bruge en grov tone over for andre . synes er være at lægge mærker til..,,
og nu ved jeg ikke hvor læng du ha været i gruppe men den ha jo altid kørt
med en RÅ Uforskammet TOne så det er ikke mig der ha skab omgangs tone her i
gruppe

som sagt jeg stille et ? og bliv overfladt af 3 unavngiven peroner og Jens
nu jeg er i dialog med en peron her ,, så spring folk til med kommetar og
vupti så skal jeg lige pluselig svare 6-9 stk på engang i samme tråd ..
men jens ha jeg kladt dig noget eller været grov over for dig ?

KsK

Fra : N/A

Dato : 11-07-06 22:51

Fra : KsK

Dato : 11-07-06 22:51

"Lars [6710]" <lars@hoerXXXXlyck.dk> skrev i en meddelelse
: KsK skrev:
: >
: > så er jeg sådan set ligglad med hvad du tænk /synes om mig .!!!
: >
:
: Nå ???
:
: Nu har jeg i en længere periode fulgt diskussioner og tråde her i
: gruppen, og jeg kan ikke rigtig lade være med at undre mig.
: (Og ja !! Jeg ved jeg er off-topic, men hvem hulan er ikke det en gang
: imellem i denne gruppe)
: Det kan godt være at nogen i gruppen har en hård/kontant tone i deres
: udmeldinger, men der er ingen der bare tilnærmelsesvis når dig til
: sokkeholderne, når det drejer sig om at udsende støj.

de skrive jeg svare det er da inte mærkligt i nu skrivere du og jeg svare
igen .. jeg prøve at holde igen men nå der blive talt må jeg da svare

: Jeg kan personligt ikke forstå at du ikke trækker følehornene til dig.
: Den altovervejende del af dine indlæg går jo kun ud på at kværulere,
: snakke om kill filtre, og om hvor meget alle andre er imod dig...
: Og det er, mildt sagt, hamrende irriterende at spilde tid på.
:
:
: Et godt råd: Læg alt det her bag dig, se fremad, tag nogle billeder af
: det du kan li' og nyd det....
jeg prøve men nu skaljeg jo svare dig ikk og du er så ikke det først jeg
igen skal svare derfor

:
: --
:
: Mvh
:
: Lars

prøv også at hold lidt igen
KsK

Fra : KsK

Dato : 08-07-06 22:16

:
[...]

måske derfor du taget på udflugt med den her

http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-EF-500mm-f-4.0-L-IS-USM-Lens-Review.aspx

snakke vi 50 kilo her ???

KsK

Fra : Hans

Dato : 08-07-06 22:33

"KsK" <ksk@a11l.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> håbe. -max-
> :
>
> måske derfor du taget på udflugt med den her

kilo hvad?