Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvordan kommer man igang?
Fra : Ukendt

Dato : 02-07-06 23:17

Hej gruppe.

Hvordan bør man som helt grøn og uvidende, tilegne sig viden om foto? Her
tænker jeg på både på teknikken omkring udstyret, men først og fremmest de
teknikker som fotografer bruger for at få så flotte billeder som de nu gør.
Jeg har taget mange billeder, men da aldrig noget der ligner dét I kan diske
op med herinde. Jeg forestiller mig at investerer i noget DSLR og så tage
den derfra... men jeg vil jo gerne vide bare det mest grundlæggende inden
jeg starter.

--
Med venlig Hilsen - Kim Frederiksen
www.piratgruppen.org - Netværk for elektroniske fælleder

Fra : waal

Dato : 02-07-06 23:24

"Kim Frederiksen" <kim snabela the-coffeeshop.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kan diske op med herinde. Jeg forestiller mig at investerer i noget DSLR
> og så tage den derfra... men jeg vil jo gerne vide bare det mest

Start med en tur på biblioteket og lån hvad de har af fotobøger og bøger om
fotografering

mvh
Michael

Fra : Ukendt

Dato : 02-07-06 23:48

> Start med en tur på biblioteket og lån hvad de har af fotobøger og bøger
> om fotografering

Kan anbefale Michael Karbo's bog til et indblik i udstyret og
softwareefterbehandling. Kan lånes på biblio.

mvh.
thomsen

Fra : Ukendt

Dato : 02-07-06 23:54

og den hedder "Digital Foto".

Fra : Paw Jeppesen

Dato : 03-07-06 08:05

"waal" <waal@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> "Kim Frederiksen" <kim snabela the-coffeeshop.dk> skrev i en meddelelse

> Start med en tur på biblioteket og lån hvad de har af fotobøger og bøger
> [...]
Lån også "politikens store fotobog" & "National Geographic foto guide"

Bøgerne er skrevet til analog udstyr, men de kan med fordel bruges af
digitalfotografer.

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 03-07-06 08:39

Tilmeld dig på en fotoside f.eks. fotokritik.dk, deltag i fototure, kig på
billederne igen igen igen, og tag billeder, gå tæt på, tag flere billeder af
det samme og prøv med forskellige indstillinger.

1. Når der er noget du ikke forstår så kig i manualen, og prøv igen.
2. Når du stadig ikke forstår det så prøv pkt. 1
3. når du har været igennem pkt. 1 og 2 50-100 gange så spørg her i foraet

Det er hårdt arbejde og når det begynder at lykkedes bliver det rigtig
sjovt.

God fornøjelse, Henrik

Fra : ;o\)-max-

Dato : 03-07-06 09:16

"Henrik Rasmussen"
> [...]
> 3. når du har været igennem pkt. 1 og 2 50-100 gange så spørg her i foraet
>
> Det er hårdt arbejde og når det begynder at lykkedes bliver det rigtig

Hmm - jeg vill glemme fotokritik.dk - folk er meget skrappere
i dk.fritid.foto.billedsnak, der får man råt for usødet ærlig
kritik, og hvis man ikke mister sit cool over det, er der også
en storslået hjælpsom og gavmild indstilling overfor dem der
er modtagelige. -max-

Fra : Ukendt

Dato : 03-07-06 09:58

"-max-" <ma22x3@hotmail.com> wrote in message

> Hmm - jeg vill glemme fotokritik.dk

Enig.
FotoKritik er en rygklapperklub af nybegyndere, hvor de seriøse fotografer
og billeder drukner i en sværm af uskarpe katastrofer, der alligevel får
kommentarer á la; "Flot drømmeagtigt billede" og "Sikke en dejlig unge"....
Der er IMØ intet at hente på FK når man er kommet så langt at man ved hvad
der er søger og hvad der er objektiv

/Alex

Fra : KsK

Dato : 03-07-06 21:44

:
[...]

er du sikker ????
KsK

Fra : KsK

Dato : 03-07-06 21:46

[...]
ha ellers set et par fast brugere herfra være skabsbrugere på fotokritik men
det skal vi nok ikke snakke høj om .. men generelt er standart langt højere
på fotokritik end den er her måske på nær 3-4 fotografere herfra

KsK

Fra : Ukendt

Dato : 03-07-06 23:11

On Mon, 3 Jul 2006 22:46:27 +0200, "KsK" <ksk@a11l.dk> wrote:

>ha ellers set et par fast brugere herfra være skabsbrugere på fotokritik men
>det skal vi nok ikke snakke høj om .. men generelt er standart langt højere
>på fotokritik end den er her måske på nær 3-4 fotografere herfra

Du trænger da vist til at få pudset dine briller.

På fotokritik skal man regne de gode billeder i promiller, som drukner
totalt i mængden af ufotogene unger, blomster, og makroer af kryb -
Alt i en uskøn og uskarp blanding.

Her i NG må vi da vist sige at vi er oppe på adskillige procent.

Fra : KsK

Dato : 04-07-06 00:15

[...]

du ha nok ret der er en masse lort .. men også mange i samme klasse som
max

eksp

http://www.fotokritik.dk/visstort.html?pic=249338-5&pic2=249338&x=5

ha du prøvet at søger på kamera list så sortere du det værst shit fra

eks
Canon EOS 1D Mark II

http://www.fotokritik.dk/?x=/kamera2.html_kam=1

der er iøvrigt også en erotik Kategori der er være at se !! Lol kræv bare
man er logg in ...men nogle af dem gør lidt rigelig ud af det

KsK

Fra : Ukendt

Dato : 04-07-06 07:05

"KsK" <ksk@a11l.dk> wrote in message

> du ha nok ret der er en masse lort .. men også mange i samme klasse som
> max
> eksp
>
> http://www.fotokritik.dk/visstort.html?pic=249338-5&pic2=249338&x=5

De billeder er da hverken særlig skarpe eller ret veleksponerede.

> ha du prøvet at søger på kamera list så sortere du det værst shit fra

Så du mener de bedste kameraer tager de bedste billeder?
Dette billede er taget med et 1,3Mpix Olympus C1 - et decideret skodkamera:
http://galleri.linaa.com/displayimage.php?album=67&pos=8

> der er iøvrigt også en erotik Kategori der er være at se !! Lol kræv bare
> man er logg in ...men nogle af dem gør lidt rigelig ud af det

Hver sin smag, men det er ganske givet lettere at få 1.000 hits ved at vise
en bar røv end ved at vise en fod.

/Alex

Fra : Bo Hellum

Dato : 04-07-06 09:02

"Alex Linaa" <www.linaa.com> wrote in message
> [...]
>
> Så du mener de bedste kameraer tager de bedste billeder?
> Dette billede er taget med et 1,3Mpix Olympus C1 - et decideret

Jeg må da lige kommentere dette billede. Fremragende. Og giver dig
fuldstændig ret. Mange har jo den opfattelse at køber man det rigtige udstyr
ja så kommer de gode billeder helt af sig selv. For et par år siden var jeg
ude og spille golf for første gang på en prøve bane. Foran mig stod en
kvinde med ternet bukser, cap, skridttæller og gps. Helt ny bag og jeg skal
give dig. Hun tog driveren frem og gjorde sig klar. Klappede kuglen en på
skallen, og den røg vel en 2-3 meter frem over i en grøft. Hun havde
udstyret klar, men anede ikke hvordan hun skulle bruge det.

Nåh, my 2 cents.

Bo

Fra : Jakob

Dato : 04-07-06 19:49

In article <44aa04f1$0$177$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, "Alex Linaa"
<www.linaa.com> says...

> Så du mener de bedste kameraer tager de bedste billeder?
> Dette billede er taget med et 1,3Mpix Olympus C1 - et decideret skodkamera:
> http://galleri.linaa.com/displayimage.php?album=67&pos=8

Sorry men jeg synes ikke det understreger din pointe overhovedet. Det
kan da være at det er et godt motiv, men teknisk er det da skrækkeligt.
Et ringere kamera nogle gange kan understøtte et motiv, ala grovkornet
sort hvid men synes det er en ringe generelt pointe.

Det er som så meget andet en kæde af led, og så er det jo individuelt om
det er fotografen eller udstyret der er det svageste led.

Det er klart at et godt kamera tager ikke gode billeder af sig selv, men
det er bare så fortærsket en trivialitet at det næsten gør ondt i ørene.
Et dårligt kamerea eller optik kan tilgengæld hurtigt blive begrænsende.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Ukendt

Dato : 04-07-06 21:01

On Tue, 4 Jul 2006 20:49:21 +0200, Jakob
<nomail@invalid_still.invalid> wrote:

>Sorry men jeg synes ikke det understreger din pointe overhovedet. Det
>kan da være at det er et godt motiv, men teknisk er det da skrækkeligt.

Så du mener at alt andet end DSLR-skarphed er skrækkeligt? Så må der
godt nok ikke være ret mange gode billeder at finde for dig.

>Et ringere kamera nogle gange kan understøtte et motiv, ala grovkornet
>sort hvid men synes det er en ringe generelt pointe.

Det er du jo berettiget til at mene. Billedet har i papirudgave vundet
en andenplads i en DSF-konkurrence, så et eller andet må det have
understøttet.

>Det er klart at et godt kamera tager ikke gode billeder af sig selv, men
>det er bare så fortærsket en trivialitet at det næsten gør ondt i ørene.

Hvorfor er sandheden så ilde hørt? Det er jo fakta at der kommer
betragtelige mængder af lort ud af alle de DSLR-kameraer der er blevet
så billige, at alle anskaffer sig dem.

>Et dårligt kamerea eller optik kan tilgengæld hurtigt blive begrænsende.

Det afhænger af opgaven. Det er klart et pocketkamera ikke kan tage
fulglebilleder på 200 meters afstand, men det kan sagtens tage ok
billeder i andre situationer, hvis man tager hensyn til
begrænsningerne.
Det er faktisk ret udfordrende at løse en opgave med mindre end
optimalt udstyr, du skulle prøve det en gang

/Alex

Fra : KsK

Dato : 04-07-06 22:01

[...]

hvad skulle det så bevise ... flere tallet af os er jo amaør og se ikke på
sammen måde som DSF dommepanel
kunst bliv vel ikke kunst fordi man få kunst støtte men fordi folk gid kigge
på det

og mærkligt nok så den der skyd de bedst billere her ind er folk med obj i
50 kilo klasse

[...]

muligt men de ha sikket hygge sig med lorte ja vi kan alle slå en list
på eller sætte fliser op ??? men sneker/mure gør det nu bedst og hvis man
bare kunne gå ned og købe sig et digital Cam og skyd som en foografer vil
jeg mene der var noget galt !!!

[...]

ja alt kan lade sig gøre hvis man tag hensyn til det

kan du ikke send os et link så vi kan se mere du ha lavet !!!
KsK

Fra : Jakob

Dato : 04-07-06 23:41

In article <1ohla2hbv80dhiirsprkb32u598j8rk5lu@4ax.com>, Alex Linaa
<www.linaa.com> says...

> Så du mener at alt andet end DSLR-skarphed er skrækkeligt? Så må der
> godt nok ikke være ret mange gode billeder at finde for dig.

Er godt klar over at at verden ikke er sort og hvid, og er klar over at
der er lavet mange mesterværker PÅ TRODS af dårligt udstyr. Det er så
bare undtagelser der bekræfter reglen.

Men når det er sagt så har kompakt kameraer jo efterhånden et meget højt
bundniveau så selvfølgelig kan der laves fantastiske billeder med disse.

> Hvorfor er sandheden så ilde hørt? Det er jo fakta at der kommer
> betragtelige mængder af lort ud af alle de DSLR-kameraer der er blevet
> så billige, at alle anskaffer sig dem.

Fordi det er så selvindlysende og trivielt at det gør ondt. Du hører vel
heller ikke tømre rende rundt og sige hele tiden at det ikke er hammeren
det kommer an på. Det er indlysende lommefilosofi. Men det forhindrer jo
ikke hr hansen i at købe den ondeste devalt boremaskine og fred være med
det.

> [...]
> fulglebilleder på 200 meters afstand, men det kan sagtens tage ok
> billeder i andre situationer, hvis man tager hensyn til

Jeg har ikke sagt andet.

> Det er faktisk ret udfordrende at løse en opgave med mindre end
> optimalt udstyr, du skulle prøve det en gang

Ha ha laver sgu ikke andet ;0), jeg glæder mig nærmere til at prøve det
modsatte :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 03-07-06 09:57

Det kan der jo være noget om ... jeg vil dog ikke opstille mig som dommer,
idet jeg ikke mener deltagerne i dette fora er ret meget bedre end andre til
at udøve selvkritik og derved konstruktiv kritik.

Jeg tror på at det at beskæftige sig med foto er det væsentlige, om det
foregår i det ene eller andet fora er ligegyldigt. Selv benytter jeg flere
forskellige fordi de hver især har noget der tiltaler mig. Denne gruppe har
ikke billedfremvisningen ala fotokritik og andre sites og så vidt jeg har
opfattet det er der heller ikke arrangeret mange turer herfra.

Venlig hilsen, Henrik

Fra : waal

Dato : 03-07-06 11:01

"Henrik Rasmussen" <nosp@m.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke billedfremvisningen ala fotokritik og andre sites og så vidt jeg har
> opfattet det er der heller ikke arrangeret mange turer herfra.

Hvis du kun søger selskab du er enig med så kommer du til at hænge i dyndet.
I virkeligheden er den gamle traditionelle fotoklub med konkurrencer bedømt
af inviterede dommere med en hvis pondus det bedste sted at starte

mvh
Michael

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 03-07-06 12:08

> [...]
bedømt
> af inviterede dommere med en hvis pondus det bedste sted at starte

Det lyder som om de højt kvalificerede dommere skal spilde deres tid på
nybegyndere ... eller har jeg misforstået ovenstående. Ifald jeg ikke har
misforstået budskabet, så finder jeg det inkompetent.

Vh. Henrik

Fra : waal

Dato : 03-07-06 17:48

> dyndet.
> bedømt
>>

> Det lyder som om de højt kvalificerede dommere skal spilde deres tid på
> nybegyndere ... eller har jeg misforstået ovenstående.

Ja, det er vilkårene at også nybegyndere/nye medlemmer afleverer billeder
til konkurrencer afholdt af klubber organiseret under http://www.sdf.dk/

Men du bør nok holde dig lang væk efter din indstilling at dømme

Michael

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 04-07-06 08:42

> Men du bør nok holde dig lang væk efter din indstilling at dømme
>
> Michael

Det er muligt, men er udgangspunktet ikke at der er en der spørger: "Hvordan
bør man som helt grøn og uvidende, tilegne sig viden om foto? ".
I mine øjne er der herfra og til at deltage i konkurrencer et stykke vej.

Ja, jeg skal gerne holde mig væk fra konkurrencerne, til jeg har noget at
byde på. Men nu er det tilfældigvis sådan at både dette fora og fotokritik
hver især har noget at byde på ... det kræver bare at hver især finder det
som den enkelte kan bruge. Skulle der være noget man ikke ka li, behøver det
jo ikke betyde at alt er noget hø ... ellers ville livet se noget sort ud.
For en nybegynder vil det at tage på en tur med andre for at fotografere
flytte grænser, give mulighed for at tale og se foto, lære udstyr at kende
som ellers kun ses i kataloger. Netop her har Fotokritik vist en styrke som
jeg ikke har fundet andre steder. At der så oploades en samme snapshot det
filtrere jeg fra ved at finde de fotografer jeg synes er interessante og
følge deres udvikling.

Venlig hilsen, Henrik

Fra : waal

Dato : 04-07-06 10:07

> [...]
> bør man som helt grøn og uvidende, tilegne sig viden om foto? ".
> I mine øjne er der herfra og til at deltage i konkurrencer et stykke vej.

Det er muligt dine øjene lider af fotohistorisk stær men SDF er den basis
dansk amatørfotografi bygger på i lige linje fra KFAK (1895 til nu) over
Danske Kamera Pictorialister og den første sammenslutning af fotoklubber i
Dansk Foto Union (1946-52) SDF blev stiftet 1957 og ved godt helbred med 45
tilsluttede klubber og et ukendt antal håbefulde nybegyndere der for manges
vedkommende er blevet til habile amatørfotografer.

Beklager, men du lærer ikke håndværket på fotokritik.dk

mvh
Michael

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 04-07-06 14:43

Michael, du må meget undskylde at jeg ikke kan kommunikere. Jeg mener ikke
at man lære ret meget på internettet om det så er her eller på fotokritik.
Jeg tror heller ikke at SDF er nogens lette adgang til at lære at
fotografere. Jeg tror ikke på at nogen grønskolling inklusiv mig selv får
noget som helst ud af at være med i en konkurrence, når bare det at betjene
kameraet er en stor ting. Jeg tror derimod på at praksis og det at være
sammen med andre giver en masse inspiration, som forhåbentligt give
anledning til at SDF og andre der udbyder den service at vurdere ens
billeder blive en naturlig del af ens fotografering.

Hvis du vil ligge mere i det jeg skriver så for min skyld gerne, jeg tror
ikke at yderligere forklaringer fra min side kan bibringe mere afklaring.

Fortsat god fotografering, inspiration og samvær. Vh. Henrik

Fra : waal

Dato : 04-07-06 16:00

> [...]
> anledning til at SDF og andre der udbyder den service at vurdere ens
> billeder blive en naturlig del af ens fotografering.

Du aner jo ikke hvad dansk foreningsliv går ud på og hvad du går glip af.
Hvor tror du børn og unge lærer at spille fodbold (eksempel) ?

SDF er ikke en "serviceudbyder" men en forening der samler danmarks
organiserede fotoklubber. Det er iøvrigt frivilligt om man vil deltage i de
lokale og/eller landsdækkende konkurrencer, det er selve foreningslivet,
fotograferingen, udflugter, fotorallies, samarbejde med naboklubber,
venskabsklubber uden for Danmark og det sociale samvær omkring en fælles
hobby der er det centrale. Alle fotoklubmedlemmer har været "det nye medlem"
men jeg kender ingen der har forladt fotoklublivet tomhændet

Det er dét du i et tidigere indlæg kalder inkompetent ! Jeg håber det er af
uvidenhed

mvh
Michael

Fra : Ukendt

Dato : 09-07-06 22:38

"Henrik Rasmussen" skrev i en meddelelse news:ny$y9DpnGHA.5376@gud.bends.dk

> Det lyder som om de højt kvalificerede dommere skal spilde deres tid på
> nybegyndere ... eller har jeg misforstået ovenstående. Ifald jeg ikke har
> misforstået budskabet, så finder jeg det inkompetent.

Det var da en sjov nedladende indstilling at have til nybegyndere,
selvfølgelig har nybegyndere lov til at deltage i konkurrencer, men der er
ingen der tvinger dem.
Nybegyndere skal vel lære af deres fejl.

--
mvh kajo

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 10-07-06 08:52

Udfra diverse indlæg tror jeg denne diskussion bunder i forskellig
opfattelse af begrebet nybegynder. Udgangspunktet for denne tråd er en
absolut nybegynder der spørger om hvordan han kommer igang. Er det så
storsindet og opmuntrende at foreslå deltagelse i fotokonkurence?

Nej, det er det ikke i mine øjne. Når næste stadige er nået, så som at
vedkommende der nu har opnået en nogenlunde forståelse af hvad kameraet gør,
så er jeg enig i at det er lærerigt at få kommenteret sine billeder og
derigennem blive udfordret. Men at stille op i konkurrence få at en
nybegynder kan bibringes noget, som aldeles ligeså godt kunne ske over en
samtale på en klubaften, eller på internettet ... jo det er spild af
dommeres tid. Medmindre det i klubregi benyttes til at trænge dommere som jo
ligeledes skal begynde et sted.

Vh. Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 10-07-06 12:22

"Henrik Rasmussen" skrev i en meddelelse news:nBfIyW$oGHA.5700@gud.bends.dk

> [...]
> absolut nybegynder der spørger om hvordan han kommer igang. Er det så
> storsindet og opmuntrende at foreslå deltagelse i fotokonkurence?

Snip en hel masse

Nu gik forslaget jo heller ikke udelukkende på at deltage i en konkurrence,
men at melde sig ind i en fotoklub, hvor der er m u l i g h e d for at
deltage i konkurrencer, det behøver man vel ikke absolut at gøre den første
klubaften.

--
mvh kajo

Fra : per

Dato : 03-07-06 15:01

> [...]
> til
> at udøve selvkritik og derved konstruktiv kritik.

Jeg er enig.
Alle fora udvikler deres egen kultur, kulturhåndhævere og ordensbetjente, og
hvis man kan tilpasse sig det, er det så godt. Det gælder så om at udnytte
de fora man kan bruge til et eller andet.
Fotokritk.dk er ganske rigtigt i høj grad velsignet med babyer, katte og
blomster, hvoraf de fleste er uden særlig fotografisk værdi. Der er meget
snik-snak og flere rygklappermafiosoer. Der findes dog også folk, der
forsøger at give konstruktiv kritik, men man kan ikke være sikker på at få
response (næsten) lige meget hvor godt ens billede er. Kun (halv-)nøgne
kvinder er et sikkert hit.
dk.fritid.foto.billedsnak har en fast kerne af ret dygtige fotografer på et
teknisk højt niveau, men her bekymrer man sig emm lidt for meget om teknik
og mindre om indhold og motiv. Man kan næsten ikke undgå at få det indtryk,
at med mindre man har udstyr for 20K eller mere og i øvrigt er en ørn til
PhotoShop kan man ikke rigitg regne med at blive taget alvorligt. Fugle er
altid godt.

mvh per

Fra : Bo Hellum

Dato : 03-07-06 11:52

> [...]
> kan diske op med herinde. Jeg forestiller mig at investerer i noget DSLR
> og så tage den derfra... men jeg vil jo gerne vide bare det mest

Ja, vi er jo alle startet et sted engang, og med forskellige indgangsvinkler
til det. Nogen investere i dyrt udstyr og så regner de med at det hele bare
køre. Men det gør det sjældent. Alle kan sætte det på auto, men det drejer
sig i den grad også om at fange øjeblikket, finde de gode objekter, og så
filme det fra den rigtige vinkel.

Jeg vil foreslå som andre, en tur på biblioteket, lån hvad du kan, her er
politikkens store fotobog en god start. Problemet er bare at læse en 400-500
sider uden at have et kamera ved siden af, kan være dødhamrende kedeligt.
Det bedste setup (for mig) var at sidde med et kamera og en bog, og så læse
lidt og prøve det af med det samme. Køb evt. et Nikon D50 og så gå igang.
Vil man senere opgradere ja så har man tabt en del penge, da brugt DSLR
udstyr ikke er meget værd, men mener man kommer meget bedre igang når man
har udstyret.

Det gode ved at have udstyret er også at man kan tage et eller andet
ligegyldigt objekt, tage 20 billeder af det med forskellig indstilling og se
hvordan det spiller. Så lære man hurtigt hvordan man skal håndtere sit
kamera i forskellige situationer.

Følg med i diskussionerne på dk.edb.foto og dk.edb.foto.billedsnak Kig på
diverse billeder og se hvordan de er taget.

Det tager tid at lære, og selv om jeg har været igang i en del år nu, så har
jeg sku meget at lære endnu, men kigger jeg på de billeder jeg postede
herinde da jeg startede, kan jeg sku godt forstå jeg blev haglet ned
dengang. Jøsses hehe.

Der er mange venlige mennesker herinde der gerne vil hjælpe, så spørg løs,
og velkommen til en fantastisk verden.

Hygge

Bo

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 05-07-06 13:37

> [...]
> dengang. Jøsses hehe.
>
> Der er mange venlige mennesker herinde der gerne vil hjælpe, så spørg løs,

Hold da op, det var noget af en tråd jeg fik startet her. Jeg takker for de
mange svar. Jeg starter med en tur på biblioteket og hvad de ikke har af
bøger kan jeg vel købe mig til. Først vil jeg have styr på teknikken, og
derefter på det "kunstneriske" - jeg frygter ikke teknikken så meget, da jeg
er ret teknisk anlagt i forvejen (radiomekaniker) ... men derfra og så til
at få det til at spille i praksis, er der jo nok alligevel et stykke vej.
Tak for hjælpen.

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 05-07-06 13:56

Ud over de i bøgerne meget gode forklaringer er der på en række hjemmesider
ordforklaringer som kan hjælpe til at forstå nogle af de begreber som enhver
selvfølgelig kender og helt entydigt forstår, men bare ikke lige kan
forklare for en nybegynder

En del er nævnt i tråden allerede. Her er nogle som jeg ofte bruger er:
www.dpreview.com
www.luminous-landscape.com

De er dog begge på engelsk. På dansk er der f.eks.

http://www.kentbovin.dk/menu%20artikler.htm

God fornøjelse.

Vh. hilsen Henrik

Fra : Hans-Henrik Husen

Dato : 03-07-06 14:00

Jeg ville helt klart anbefale Henrik Schurmann's "Fotografering med Digital
Spejlrefleks" fra forlaget Globe. Den henvender sig til nybegynderen og er
klar læselig så alle kan forstå den. Så er den helt up-to-date (2006) med de
nyeste kameraer. Er på 126 sider, 149 kr hos boghandleren. Farvefotos hele
vejen igennem.

Mvh
hh

Fra : Bo Hellum

Dato : 04-07-06 09:15

> [...]
> kan diske op med herinde. Jeg forestiller mig at investerer i noget DSLR
> og så tage den derfra... men jeg vil jo gerne vide bare det mest

Fandt for øvrigt lige denne side, hvor der er lidt læsestof
http://www.fotoviden.dk/?Digitalkameraet

Bo