|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Frustreret over dslr og dynamisk område. Fra : Jakob
 | 
 Dato :  01-07-06 21:28
 | 
 |  | Jeg synes tit jeg oplever at det begrænsede dynamiske område i mit D50
 gør mange motiver umulige. Specielt her i den kraftige sommersol,
 motiver der ligger i blandet sol/skygge kan bare ikke gengives på en ok
 måde.
 
 Derfor vil jeg lige høre hvordan i takler det når i skyder, da jeg går
 ud fra at det er et generelt problem ?
 
 Hvor meget bedre er modeller optimeret til øget dynamisk område som Fuji
 S3 ?
 
 Damn jeg glæder mig til udviklingen begynder at rykke seriøst i retning
 af øget dynamik, finder det ret begrænsende.
 
 
 --
 Venlig hilsen
 
 Jakob
 
 
 |  |  | 
  Ukendt (01-07-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  01-07-06 22:03
 | 
 |  | 
 "Jakob" <nomail@invalid_still.invalid> skrev i en meddelelse
 news:MPG.1f10f939dfbea3b298a4ff@news.sunsite.dk...
 > Jeg synes tit jeg oplever at det begrænsede dynamiske område i mit D50
 > gør mange motiver umulige. Specielt her i den kraftige sommersol,
 > motiver der ligger i blandet sol/skygge kan bare ikke gengives på en ok
 > måde.
 >
 > Derfor vil jeg lige høre hvordan i takler det når i skyder, da jeg går
 > ud fra at det er et generelt problem ?
 >
 > Hvor meget bedre er modeller optimeret til øget dynamisk område som Fuji
 > S3 ?
 >
 > Damn jeg glæder mig til udviklingen begynder at rykke seriøst i retning
 > af øget dynamik, finder det ret begrænsende.
 >
 D50 - og alle øvrige Nikon'er leverer 12 bit linært i RAW. Det konverterer
 du til 8 bil i jpg.
 Med dagens blus på lampen er de 8 bit ikke tilstrækkeligt. Derfor, brug
 kurver på RAW og du kan fremhæve skygger og dæmpe højlys.
 
 I analogdagene var problemet det samme, men filmene var ikke linære og
 dynamikken større. Meget kunne reddes i mørkekammeret. I dag har vi kurver
 og dodge og burn.
 
 Problemet i digitalteknikken er 0 og 255 ved 8 bit. Ved 0 er der ingen
 information og ved 255 er alt helt udbrændt = ingen information.
 Ved optagelsen tjek dit histogram og skyd til højre, og ret op med kurver
 ved fremkaldelsen. Derefter kan efterbehandling være nødvendig.
 
 Fujien leverer vist mere dynamik, man skal stadig konverteres til jpg -
 ikke?
 Gert
 
 
 
 
 |  |  | 
  Jakob (01-07-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jakob
 | 
 Dato :  01-07-06 23:02
 | 
 |  | In article <44a6e322$0$90455$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, "Gert
 Nielsen" <gn_nospam.pc.dk> says...
 
 > D50 - og alle øvrige Nikon'er leverer 12 bit linært i RAW. Det konverterer
 > du til 8 bil i jpg.
 > Med dagens blus på lampen er de 8 bit ikke tilstrækkeligt. Derfor, brug
 > kurver på RAW og du kan fremhæve skygger og dæmpe højlys.
 
 OK jeg skyder altid i raw, bruger også kurver men må indrømme jeg er
 ikke blevet specielt god til det. Synes oftest det giver et lidt
 "kunstigt" billede men jeg arbejder videre :0)
 
 > Problemet i digitalteknikken er 0 og 255 ved 8 bit. Ved 0 er der ingen
 > information og ved 255 er alt helt udbrændt = ingen information.
 > Ved optagelsen tjek dit histogram og skyd til højre, og ret op med kurver
 > ved fremkaldelsen. Derefter kan efterbehandling være nødvendig.
 
 OK jeg vil prøve at arbejde mere med kurver ;0), tak for dine inputs.
 
 --
 Venlig hilsen
 
 Jakob
 
 
 |  |  | 
  Bo Bjerre (01-07-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bo Bjerre
 | 
 Dato :  01-07-06 22:14
 | 
 |  | Jakob wrote:
 > Jeg synes tit jeg oplever at det begrænsede dynamiske område i mit D50
 > gør mange motiver umulige. Specielt her i den kraftige sommersol,
 > motiver der ligger i blandet sol/skygge kan bare ikke gengives på en ok
 > måde.
 >
 > Derfor vil jeg lige høre hvordan i takler det når i skyder, da jeg går
 > ud fra at det er et generelt problem ?
 
 Skyd altid i NEF (og jpg)
 
 JPG er fint til at vurdere om du skal gemme billederne. Hvis du er i
 højkontrast (som i dag i solen) kan du bruge NEF til at hente lidt
 extra. Her kan du ved brug af curves hente skyggerne op, samtidigt med
 at du kan dæmpe højlysene.
 
 Bo //
 
 
 |  |  | 
  Jakob (01-07-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jakob
 | 
 Dato :  01-07-06 23:04
 | 
 |  | In article <44a6e5a6$0$1958$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>, post@fjernes-
 sidebanen.dk says...
 
 > Skyd altid i NEF (og jpg)
 
 Jeg skyder altid i NEF.
 
 > JPG er fint til at vurdere om du skal gemme billederne. Hvis du er i
 > højkontrast (som i dag i solen) kan du bruge NEF til at hente lidt
 > extra. Her kan du ved brug af curves hente skyggerne op
 
 OK det vil jeg prøve, har et par eksempler fra idag som var det der
 affødte min reaktion, dem vil jeg da lige lege med :0)
 
 Tak for hjælpen.
 
 --
 Venlig hilsen
 
 Jakob
 
 
 |  |  | 
  Mogens Hansen (01-07-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mogens Hansen
 | 
 Dato :  01-07-06 23:02
 | 
 |  | 
 "Jakob" <nomail@invalid_still.invalid> wrote in message 
 news:MPG.1f10f939dfbea3b298a4ff@news.sunsite.dk...
 [8<8<8<]
 > Derfor vil jeg lige høre hvordan i takler det når i skyder, da jeg går
 > ud fra at det er et generelt problem ?
 Man får størst muligt dynamikområde ud af kameraet ved at optage som RAW.
 Man kan så i RAW konverteringen lave forskellige "fremkaldelser", hvor man 
 optimerer efter forskellige områder i billedet.
 Et billede som (fuld størrelse - 4.5 MB)
   www.hansen4.dk/full_crop/_J1E2349.jpg er stykket sammen af 3 RAW konverteringer (med RawShooter):
    1. et uden kompensation passende til personerne på styrehusets tag
    2. et kompenseret -1.15 blænde for at få tegning i himlen og højlysene i 
 ansigterne og masten
    3. et kompenseret +0.68 blænde for at få styrehuset passende
 dertil kommer så diverse justeringer af kurver etc.
 De 3 billeder er så passende stykket sammen i Photoshop med brug af lag og 
 masker.
 Iøvrigt er der også anvendt fill-in flash, formodentligt kompenseret ca. -1 
 blænde (man kan se reflekser fra flashen i styrehuset).
 Til sammenligning kan billedet fra konvertering 1 ses her
   www.hansen4.dk/full_crop/_J1E2349-01.jpg Venlig hilsen
 Mogens Hansen 
            
             |  |  | 
  Jakob (02-07-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jakob
 | 
 Dato :  02-07-06 10:11
 | 
 |  | 
 
            In article <44a6f0f5$0$60784$157c6196@dreader1.cybercity.dk>, 
 mogens_h@dk-online.dk says...
 > Til sammenligning kan billedet fra konvertering 1 ses her
 >    www.hansen4.dk/full_crop/_J1E2349-01.jpg Tak for tippet Mogens, det er jo meget illustrativt. Har tænkt på at jeg 
 skal kaste mig over den teknik men det er jo så også kun til virkelige 
 keepers, det hjælper ikke så meget på gennemsnitsbilledet :0). Det må jo 
 være temmeligt tidskrævende.
 Og så synes jeg bare nogen gange at sådanne billeder bliver lidt 
 kunstige at se på, men det er selvfølgelig et spørgsmål om at bruge 
 teknikken tilstrækkeligt diskret.
 Men tak for hjælpen.
 -- 
 Venlig hilsen
 Jakob
            
             |  |  | 
   Mogens Hansen (02-07-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mogens Hansen
 | 
 Dato :  02-07-06 12:08
 | 
 |  | 
 "Jakob" <nomail@invalid_still.invalid> wrote in message 
 news:MPG.1f11ac1a498f0c4e98a502@news.sunsite.dk...
 > Det må jo
 > være temmeligt tidskrævende.
 Nej - det er faktisk ikke slemt.
 Det tager måske 5 minutter for det billede.
 Jeg kan varmt anbefale den nye, danske bog
    Avanceret Photoshop - ganske enkelt
    Ole Lind
    ISBN 87-91620-24-4
   http://www.forlagetajour.dk/shop/productinfo.asp?id=370&caller=1 om ikke andet så alene for den glimrende gennemgang af brugen af masker - 
 det har ihvertfald hjulpet mig.
 Ole Lind er pressefotograf på Jyllandsposten, og de tekniker der vises er 
 måske ikke det mest eksotiske der findes, men effektive "tricks" til at 
 forbedre billederne.
 >
 > Og så synes jeg bare nogen gange at sådanne billeder bliver lidt
 > kunstige at se på,
 Ja, det er en svær balancegang.
 Af nysgerrighed kunne jeg godt tænke for at vide om du syntes det viste 
 billede ser kunstigt ud - det kan være svært selv af vurdere.
 Venlig hilsen
 Mogens Hansen 
            
             |  |  | 
    Jakob (02-07-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jakob
 | 
 Dato :  02-07-06 16:05
 | 
 |  | 
 >    Avanceret Photoshop - ganske enkelt
 >    Ole Lind
 >    ISBN 87-91620-24-4
 >    http://www.forlagetajour.dk/shop/productinfo.asp?id=370&caller=1 > om ikke andet så alene for den glimrende gennemgang af brugen af masker - 
 > det har ihvertfald hjulpet mig.
 Takker Mogens, det vil jeg bestemt kigge på. Jeg har et 
 had/kærlighedsforhold til masker fordi jeg aldrig har fået sat mig 
 tilstrækkeligt ind i det, kun noget quick-masking. Jeg ved dog nok til 
 at se at det kan være et kanon redskab så måske jeg skal den vej :0)
 > Ja, det er en svær balancegang.
 > Af nysgerrighed kunne jeg godt tænke for at vide om du syntes det viste 
 > billede ser kunstigt ud - det kan være svært selv af vurdere.
 Jeg synes faktisk ikke det ser kunstigt ud, det eneste jeg ikke er helt 
 vild med er faktisk opfyldningsblitzen som jeg finder lidt for 
 påtrængende :0)
 Men jeg tænkte faktisk på det da jeg så dit billede ved 100 % da det jo 
 er lidt umuligt helt at undgå en lys kant omkring manden på taget, men 
 det er dog pænt lavet. Har selv afmasket en del og det var derfor jeg 
 frygtede tiden lidt det kan være et helvede synes jeg. Ved godt at der 
 er kommet bedre redskaber til det men alligevel finder jeg 5 min må være 
 lavt sat ;0)
 Men tak for hjælpen, det er påskønnet.
 -- 
 Venlig hilsen
 Jakob
            
             |  |  | 
     Mogens Hansen (02-07-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mogens Hansen
 | 
 Dato :  02-07-06 16:35
 | 
 |  | 
 "Jakob" <nomail@invalid_still.invalid> wrote in message 
 news:MPG.1f11ff06cb1c85df98a505@news.sunsite.dk...
 [8<8<8<]
 > Har selv afmasket en del og det var derfor jeg
 > frygtede tiden lidt det kan være et helvede synes jeg.
 Det kender jeg. Men Ole Linds viste nogle gode teknikker med masker, som 
 gjorde det væsentligt lettere for mig.
 [8<8<8<]
 > Ved godt at der
 > er kommet bedre redskaber til det men alligevel finder jeg 5 min må være
 > lavt sat ;0)
 Det er lavet i Photoshop CS - ikke CS2.
 Tegningen i himlen er lavet ved at have eet lag med personerne på taget og 
 et andet mørkere billede med himlen. På det sidste billede er så lagt en 
 sort maske, så man intet kan se. Derefter er den udbrændte himmel markeret 
 med Select|Color Range - en udbrændt himmel er dejlig ensartet   . Den 
 selection er så brugt til at invertere masken så netop himlen bliver synlig, 
 men lidt af sejlene kom også igennem masken, så den del af masken blev malet 
 med en sort pen. Jeg kan ikke huske om jeg lavede lidt Feather på det valgte 
 område - men det har jeg nok
 Adskillelsen mellem styrehuset og himlen blev lavet ved at lave et lag med 
 billedet som var fremkaldt efter styrehuset og igen lagt en sort maske, så 
 man intet kunne se. Derefter tegnede jeg en kort gradient i masken, så det 
 nederste af masken bliver vidt og det øverste forbliver sort.
 Venlig hilsen
 Mogens Hansen 
            
             |  |  | 
      Jakob (02-07-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jakob
 | 
 Dato :  02-07-06 16:48
 | 
 |  | In article <44a7e7ab$0$60787$157c6196@dreader1.cybercity.dk>,
 mogens_h@dk-online.dk says...
 
 > Adskillelsen mellem styrehuset og himlen blev lavet ved at lave et lag med
 > billedet som var fremkaldt efter styrehuset og igen lagt en sort maske, så
 > man intet kunne se. Derefter tegnede jeg en kort gradient i masken, så det
 > nederste af masken bliver vidt og det øverste forbliver sort.
 
 Ahh ok tak for beskrivelsen, jeg skal sgu da have fat i den bog ;0)
 
 --
 Venlig hilsen
 
 Jakob
 
 
 |  |  | 
  Ole Christiansen (02-07-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ole Christiansen
 | 
 Dato :  02-07-06 07:58
 | 
 |  | 
 "Jakob" <nomail@invalid_still.invalid> skrev i en meddelelse
 news:MPG.1f10f939dfbea3b298a4ff@news.sunsite.dk...
 >>
 > Damn jeg glæder mig til udviklingen begynder at rykke seriøst i retning
 > af øget dynamik, finder det ret begrænsende.
 >
 >
 > --
 > Venlig hilsen
 >
 > Jakob
 
 Hej Jacob
 
 Jeg synes du skal læse nogle fotobøger. De findes på biblioteket.
 Bøgerne kommer ind på mange ting bl. a. dynamik/eksponeringsområde.
 
 /Ole
 
 
 
 
 |  |  | 
  Jakob (02-07-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jakob
 | 
 Dato :  02-07-06 10:16
 | 
 |  | In article <S7Kpg.7$b8.4@news.get2net.dk>,
 ofcfjernes@fjernesmail.tele.dk says...
 
 > Jeg synes du skal læse nogle fotobøger. De findes på biblioteket.
 > Bøgerne kommer ind på mange ting bl. a. dynamik/eksponeringsområde.
 
 Tak for tippet ole men jeg er faktisk ikke så meget i tvivl om selve det
 med eksponering. Men det er jo en kendsgerning at det nuværende
 dynamiske område i consumer dslr bare ikke kan gabe over et situation
 hvor der er kombineret sol skygge.
 
 Jeg bruger skam histogrammer, eksponerer efter hovedmotivet, skyder i
 raw og bruger også dodge og burn. Alligevel synes jeg der er nogle
 væssentlige begrænsninger men det er så selvfølgeligt kunsten at arbejde
 med og ikke mod disse.
 
 Jeg kan også se klare ulemper i eksvis dodge som ofte tager en masse
 kontrast og detaljer synes jeg.
 
 Men jeg læser da ivrigt om emnet når jeg falder over noget, man bliver
 jo ikke dummere af det.
 
 --
 Venlig hilsen
 
 Jakob
 
 
 |  |  | 
   Bo Bjerre (03-07-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bo Bjerre
 | 
 Dato :  03-07-06 08:00
 | 
 |  | Jakob wrote:
 > In article <S7Kpg.7$b8.4@news.get2net.dk>,
 > ofcfjernes@fjernesmail.tele.dk says...
 >
 >> Jeg synes du skal læse nogle fotobøger. De findes på biblioteket.
 >> Bøgerne kommer ind på mange ting bl. a. dynamik/eksponeringsområde.
 >
 > Tak for tippet ole men jeg er faktisk ikke så meget i tvivl om selve det
 > med eksponering. Men det er jo en kendsgerning at det nuværende
 > dynamiske område i consumer dslr bare ikke kan gabe over et situation
 > hvor der er kombineret sol skygge.
 
 -synes du at det er ringere end på f.x. en dias film ?
 
 Bo //
 
 
 |  |  | 
    Jakob (03-07-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jakob
 | 
 Dato :  03-07-06 11:24
 | 
 |  | In article <44a8c05c$0$1961$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>, post@fjernes-
 sidebanen.dk says...
 
 > -synes du at det er ringere end på f.x. en dias film ?
 
 Det kan jeg ikke svare dig på da mine erfaringer dermed er meget
 begrænset. Jeg har ejet flere gode slr som blot samlede støv. Økonomien
 i det var bare en begrænsende faktor for mig fik aldrig den legende
 tilgang til det.
 
 Nu har interessen så fået et gevaldigt spark i røven via mit dslr, og
 jeg har da tænkt mig at jeg skal lege lidt med film igen på et
 tidspunkt.
 
 Har hørt at film skulle være bedre på det punkt men jeg vil ikke afvise
 at det er en skrøne. Men er det ikke noget med at film brænder "pænere
 ud" på en overeksponering eller ?
 
 --
 Venlig hilsen
 
 Jakob
 
 
 |  |  | 
     Bo Bjerre (04-07-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bo Bjerre
 | 
 Dato :  04-07-06 08:19
 | 
 |  | Jakob wrote:
 > In article <44a8c05c$0$1961$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>, post@fjernes-
 > sidebanen.dk says...
 >
 >> -synes du at det er ringere end på f.x. en dias film ?
 
 > Har hørt at film skulle være bedre på det punkt men jeg vil ikke afvise
 > at det er en skrøne. Men er det ikke noget med at film brænder "pænere
 > ud" på en overeksponering eller ?
 
 Jeg tror det, der generer dig er at dine øjne ikke kan opfatte helt
 samme kontrastforhold som kameraet. Min erfaring med dias er at det
 holder nogenlunde samme dynamik som digitalt. Men skal man virkelig
 opleve dias, skal det vises på et godt lærred i mørke. Digitale billeder
 ser du enten på papirtryk, der ikke kan gengive kontrasten ordentligt,
 eller på en skærm, der står i et oplyst lokale. Derfor kan du heller
 ikke se detaljerne i skyggerne her.
 
 Så du må i gang med at ændre kontrastkurverne, så det ser "pænt" ud. Når
 det kommer til ren filmgengivelse, så er "kurverne" indbygget i filmen,
 og kan ikke efterfølgende ændres.
 
 Bo //
 
 
 |  |  | 
  Hans Kruse (02-07-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans Kruse
 | 
 Dato :  02-07-06 11:09
 | 
 |  | 
 "Jakob" <nomail@invalid_still.invalid> skrev i en meddelelse 
 news:MPG.1f10f939dfbea3b298a4ff@news.sunsite.dk...
 > Jeg synes tit jeg oplever at det begrænsede dynamiske område i mit D50
 > gør mange motiver umulige. Specielt her i den kraftige sommersol,
 > motiver der ligger i blandet sol/skygge kan bare ikke gengives på en ok
 > måde.
 Der er mere i dine RAW filer end der umiddelbart møder øjet. Faktisk er der 
 et temmeligt stort dynamisk område i dslr i dag 
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos5d/page22.asp. Du kan bruge shadow/highlight til at flade contrastkurven ud og løfte 
 skyggerne. For meget får det til at se kunstigt ud. Desuden skal billedet 
 være taget på lav ISO værdi ellers er der mest støj i de dybe skygger.
 HDR er en anden mulighed. Det findes i CS2, men der findes også nogle andre 
 applikationer, der understøtter HDR.
http://www.luminous-landscape.com/tutorials/hdr.shtml Andre muligheder er graduated ND filtre, som typisk bruges til at blænde ned 
 for himlen i landskabsfotos, så man kan få detaljer med i landskab og 
 forgrund.
 > Derfor vil jeg lige høre hvordan i takler det når i skyder, da jeg går
 > ud fra at det er et generelt problem ?
 Jeg bruger shadow/highlight i CS2 eller extra shadow i C1. Nogle gange flere 
 konverteringer af samme RAW billede med sammenfletning i CS2. Der er flere 
 teknikker til det, men de tager alle noget tid.
 > Hvor meget bedre er modeller optimeret til øget dynamisk område som Fuji
 > S3 ?
 Se her http://www.dpreview.com/reviews/fujifilms3pro/page18.asp  og næste 
 side. 2 blænder mere men udelukkende i highlights.
 > Damn jeg glæder mig til udviklingen begynder at rykke seriøst i retning
 > af øget dynamik, finder det ret begrænsende.
 Bedre dynamisk område vil være godt, men allerede nu er der langt mere 
 dynamisk område end skærme og papir kan gengive, så det er et spørgsmål om 
 at flade kurven ud, så det kan ses. Endnu mere dynamisk område vil ikke 
 hjælpe med mindre det bruges sammen med værktøjer til at bringe det ind i 
 det synlige område. Lav støj hjælper og din D50 er relativt god mht. støj.
 Mvh,
 Hans 
            
             |  |  | 
  ;o\)-max- (02-07-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : ;o\)-max-
 | 
 Dato :  02-07-06 15:21
 | 
 |  | 
 "Hans Kruse"
 >
 > "Jakob"
 > > Hvor meget bedre er modeller optimeret til øget dynamisk område som Fuji
 > > S3 ?
 >
 > Se her http://www.dpreview.com/reviews/fujifilms3pro/page18.asp  og næste
 > side. 2 blænder mere men udelukkende i highlights.
 Det er vel også der man vil have dem - jeg er ingen ørn til det tekniske,
 men det betyder vel at man kan klare sig med mindre belysnings kompensation,
 og derved også flytter skyggerne lidt op, eller resonerer jeg som en brækket arm    Havde ikke set den sammenligning, fint link - tak..  -max-
 >
 > > Damn jeg glæder mig til udviklingen begynder at rykke seriøst i retning
 > > af øget dynamik, finder det ret begrænsende.
 >
 > Mvh,
 > Hans
            
             |  |  | 
  Jakob (02-07-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jakob
 | 
 Dato :  02-07-06 16:00
 | 
 |  | In article <44a79b53$0$15792$14726298@news.sunsite.dk>,
 hans.kruse@mail.tele.dk says...
 
 > Bedre dynamisk område vil være godt, men allerede nu er der langt mere
 > dynamisk område end skærme og papir kan gengive, så det er et spørgsmål om
 > at flade kurven ud, så det kan ses. Endnu mere dynamisk område vil ikke
 > hjælpe med mindre det bruges sammen med værktøjer til at bringe det ind i
 > det synlige område. Lav støj hjælper og din D50 er relativt god mht. støj.
 
 Tusind tak for alle dine tips Hans, det bliver virkeligt påskønnet. Jeg
 må heller prøve at lege lidt med det HDR i cs2 det lyder jo spændende
 men jeg har aldrig rigtig prøvet :0)
 
 Når du siger at du bruger Shadow/highlight i cs2 er det så en funktion
 der pensles på, eller er det noget der udføres på hele laget ?
 
 
 --
 Venlig hilsen
 
 Jakob
 
 
 |  |  | 
  Jakob (02-07-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jakob
 | 
 Dato :  02-07-06 16:13
 | 
 |  |  |  |  | 
  Per O. (03-07-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per O.
 | 
 Dato :  03-07-06 07:01
 | 
 |  | 
 
            "Jakob" <nomail@invalid_still.invalid> skrev i en meddelelse 
 news:MPG.1f10f939dfbea3b298a4ff@news.sunsite.dk...
 > Jeg synes tit jeg oplever at det begrænsede dynamiske område i mit D50
 > gør mange motiver umulige. Specielt her i den kraftige sommersol,
 > motiver der ligger i blandet sol/skygge kan bare ikke gengives på en ok
 > måde.
 >
 > Derfor vil jeg lige høre hvordan i takler det når i skyder, da jeg går
 > ud fra at det er et generelt problem ?
 jeg synes slet ikke lys og skygge er et stort problem. Vores verden er fyldt 
 med lys og skygger, og dine øjne kan heller ikke se kraftigt sollys og 
 detaljer i skyggerne på en gang. Hvis du retter øjnene ind mod skyggerne, 
 kan du pludseligt se mere i skyggerne, men det svarer på dit kamera til, at 
 du zoomer ind på skyggen og forholder dig til lysforholdene i skyggen (så 
 ser man meget mere). Men at ville se begge dele kræver manipulation, selv om 
 man kan hente noget i levels eller curves i et billedbehandlingsprogram.
 Hvorfor ikke bruge lys og skygge kreativt i stedet for.
 -- 
 Per O.
www.billedsnedkeren.dk Canon 20D 
            
             |  |  | 
  Jakob (03-07-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jakob
 | 
 Dato :  03-07-06 11:21
 | 
 |  | In article <aba7c$44a8b29c$3e3d9995$17612@news.arrownet.dk>,
 digital@NEJTAKosterbo-net.dk says...
 
 > ser man meget mere). Men at ville se begge dele kræver manipulation, selv om
 > man kan hente noget i levels eller curves i et billedbehandlingsprogram.
 > Hvorfor ikke bruge lys og skygge kreativt i stedet for.
 
 Jo jo det er jo en lidt kunstnerisk / filosofisk bemærkning :0). Jeg har
 bestemt ikke noget imod at bruge lyset kreativt, der er jeg måske ikke
 helt kommet til endnu. MEENNN når mit motiv ligger henslængt i det der
 med mine øjne opfattes som en fed blanding af lys og skygge og jeg så
 efterfølgede ser at lyset brænder totalt ud / eller skyggen bliver alt
 for mørk så er det jeg bliver frustreret over det dynamiske område.
 
 Men jeg vil da arbejde videre med det udfra de metoder der er blevet
 foreslået i tråden, og så i mit stille sind glæde mig til næste
 generation sensorer :0)
 
 --
 Venlig hilsen
 
 Jakob
 
 
 |  |  | 
   Jan Bøgh (11-07-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jan Bøgh
 | 
 Dato :  11-07-06 10:58
 | 
 |  | 
 
            Jakob skrev i MPG.1f130e10b18dc37098a50b@news.sunsite.dk dette:
 > Jo jo det er jo en lidt kunstnerisk / filosofisk bemærkning :0). Jeg
 > har bestemt ikke noget imod at bruge lyset kreativt, der er jeg måske
 > ikke helt kommet til endnu. MEENNN når mit motiv ligger henslængt i
 > det der med mine øjne opfattes som en fed blanding af lys og skygge
 Du ser nok mere med hjernen end med øjet! Og den grå laver numre, med det du 
 ser, der langt overgår, hvad vi kunne finde på at lave i photoshop. Så når 
 du opfatter dynamikområdet som meget større med synet, skylders det nok 
 først og fremmest at du 'blænder' af for alt det, du ikke fokuserer på. Men 
 derfor kan det jo godt være irriterende, at man ikke får det på skærmen, man 
 gerne vil have.
 vh
 jan
 -- 
 Fotoamatør af Guds (u)nåde.   | A: Der er altså også et liv uden for nettet!
 PS: Knipserier kan findes på  | B: Såååeh - har du et link?
http://jan.boegh.net/foto.htm Billeder fra en dansk ørken: http://jan.boegh.net/Album/Milen/index.html |  |  | 
  ;o\)-max- (03-07-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : ;o\)-max-
 | 
 Dato :  03-07-06 12:05
 | 
 |  |  |  |  | 
  Jakob (03-07-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jakob
 | 
 Dato :  03-07-06 13:08
 | 
 |  | In article <MR6qg.79$HM5.45@news.get2net.dk>, ma22x3@hotmail.com says...
 
 Ja det er jo lidt tankevækkende. Kan man regne med at de film eksempler
 er "gode" representanter for hvad der kan opnåes med film ? Det er da
 næsten ikke til at tro at det skal være så ringe.
 
 I de eksempler kan det jo overhovedet ikke diskuteres hvad der er bedst,
 måske har jeg bare en forkert opfattelse af hvad der kan opnås med film.
 Hmm det skal sgu prøves af inden længe :0)
 
 Tak for eksemplerne max.
 
 --
 Venlig hilsen
 
 Jakob
 
 
 |  |  | 
   Ole Larsen (11-07-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ole Larsen
 | 
 Dato :  11-07-06 11:12
 | 
 |  | 
 
            Jakob skrev:
 > In article <MR6qg.79$HM5.45@news.get2net.dk>, ma22x3@hotmail.com says...
 > 
 > Ja det er jo lidt tankevækkende. Kan man regne med at de film eksempler 
 > er "gode" representanter for hvad der kan opnåes med film ? Det er da 
 > næsten ikke til at tro at det skal være så ringe.
 > 
 > I de eksempler kan det jo overhovedet ikke diskuteres hvad der er bedst, 
 > måske har jeg bare en forkert opfattelse af hvad der kan opnås med film. 
 > Hmm det skal sgu prøves af inden længe :0)
 > 
 > Tak for eksemplerne max.
 > 
 Måske skyldes dine "frustrationer" at du ikke har erfaringer med film så 
 du ikke kan se hvilket fremskridt dslr er.
 Film med (lidt) større dynamikområde end dslr er ikke finkornede.
 Film med dslr tilsvarende opløsning har ikke større dynamikområde.
 osv -
 -- 
 Med venlig hilsen, Ole Larsen.
 New Images And Design, june 2006
http://Olelarsen.eu/
http://home.tiscali.dk/muggler |  |  | 
  mr_tux2005@yahoo.dk (03-07-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : mr_tux2005@yahoo.dk
 | 
 Dato :  03-07-06 13:38
 | 
 |  | 
 
            Jakob skrev:
 > In article <MR6qg.79$HM5.45@news.get2net.dk>, ma22x3@hotmail.com says...
 >
 > Ja det er jo lidt tankevækkende. Kan man regne med at de film eksempler
 > er "gode" representanter for hvad der kan opnåes med film ? Det er da
 > næsten ikke til at tro at det skal være så ringe.
 > Jakob
 Nu er det ikke særligt svært at se at   -max, har valgt hans
 dårligste analoge billeder,
 og hans bedre digitale billeder    Hvorfor har   -max ikke valgt dette som analog eksempel?:
http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1702489&forward=user Det kan også anbefales at læse dette link:
http://www.kenrockwell.com/tech/filmdig.htm Mvh. Michael
            
             |  |  | 
 |  |