Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Pol- og UV-filter...?
Fra : Andrew

Dato : 25-06-06 22:01

Hej

Jeg har aldrig rigtigt fattet hvad man bruger UV- og Polfiltrer til?
Er der nogen der kan fortælle mig i korte træk hvad disse to filtre kan gøre
når man fotograferer?

mvh
anders

Fra : HKJ

Dato : 25-06-06 22:07

Andrew wrote:
> Jeg har aldrig rigtigt fattet hvad man bruger UV- og Polfiltrer til?
> Er der nogen der kan fortælle mig i korte træk hvad disse to filtre kan gøre
> når man fotograferer?

UV-Filter: Beskytte forreste linse på et objektiv og forringe
billedkvaliteten i nogle situationer.

Pol-filter: Give dybere farver i visse situationer og fjerne reflekser i
vand.

Fra : Andrew

Dato : 25-06-06 22:22

> UV-Filter: Beskytte forreste linse på et objektiv og forringe
> billedkvaliteten i nogle situationer.
>
> Pol-filter: Give dybere farver i visse situationer og fjerne reflekser i
> vand.

OK, så det er polfiltre der kan give en blå himmel en mere dybblå farve?

/Anders

Fra : Brian Lund

Dato : 26-06-06 03:51

> OK, så det er polfiltre der kan give en blå himmel en mere dybblå farve?

Ja.

Brian

Fra : K

Dato : 25-06-06 22:21

"Andrew" <andersvalenFjErN@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Jeg har aldrig rigtigt fattet hvad man bruger UV- og Polfiltrer til?
> Er der nogen der kan fortælle mig i korte træk hvad disse to filtre kan
> gøre når man fotograferer?

Jeg anvender UV-filter til at undgå den solfremkaldte dis/tåge der kan
fremkomme på en meget solrig dag.
Der er sikkert nogle eksempler et sted p nettet, hvis du leder efter dem.
Kan ikke lige finde nogen på stående..

Polfilter er til at fjerne reflekser i vand / vinduer m.m.
Det er effektivt i mange situationer, hvor solen irriterer motivet.

Mvh.

Fra : Brian Lund

Dato : 26-06-06 03:52

> [...]
> fremkomme på en meget solrig dag.
> Der er sikkert nogle eksempler et sted p nettet, hvis du leder efter dem.

Det er dog kun på film at UV filtre er "nødvendige" - CCD/CMOS sensorerne er
ikke følsomme overfor UV!

Brian

Fra : Ole Larsen

Dato : 26-06-06 06:05

Brian Lund skrev:

> Det er dog kun på film at UV filtre er "nødvendige" - CCD/CMOS sensorerne er
> ikke følsomme overfor UV!
>

> Brian

Jo !

http://www.naturfotograf.com/index2.html

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
New Images And Design, june 2006

Fra : s.v.nielsen

Dato : 26-06-06 11:15

Brian Lund wrote:

> Det er dog kun på film at UV filtre er "nødvendige" - CCD/CMOS sensorerne er
> ikke følsomme overfor UV!

Grundlæggende er de følsomme for både UV og IR lys, MEN det afhænger af
farvefilteret der ligger foran sensoren (typisk rød, grøn og blå) om
sensoren modtager andet end synligt lys

Søren Videbæk Nielsen