Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvordan håndterer i skærmkalibrering ??
Fra : Jakob

Dato : 22-06-06 11:00

Jeg er i stigende grad blevet opmærksom på det kæmpe usikkerhedsmoment
en skærm er under PP. Jeg behandler dels mine billeder på en laptop og
nu mere og mere på en stationær med CRT skærm. Det er helt tydeligt at
det giver en forskel og ens billeder ser ofte temmeligt anderledes ud
hos andre.

Derfor vil jeg lige høre hvordan i håndterer dette med skærmkalibrering.
Kan der gøres noget meningsfuldt uden at man skal have gang i en proff
skærm og kalibreringsudstyr ?

Jeg har nu en 19 tommer samsung NF skærm som nok bliver den foretrukne i
fremtiden.

Jeg vil da egentlig også gerne høre lidt om hvordan i håndterer dette i
forbindelse med ting der skal smides til print ?

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Ole Larsen

Dato : 22-06-06 11:22

Jakob skrev:
> [...]
>
> Jeg vil da egentlig også gerne høre lidt om hvordan i håndterer dette i
> forbindelse med ting der skal smides til print ?

Ja, jeg har benyttet en nødløsning:
Mens jeg havde CRT skærm, justerede jeg efter Adobe Gamme som
grundindstilling. Printede via min Epson med Epsons
drivere/profiler/papiere/blækpatroner og da jeg havde skudt den ind (ret
let), justerede jeg skærm efter printet.
Nu har jeg købt fladskærm og den er justeret på samme måde, men jeg
investerer nok i eye one eller andet tilsvarende. Det er ikke godt nok
som det er.

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
New Images And Design, june 2006

Fra : Jakob

Dato : 22-06-06 13:32

In article <449a6f4a$0$15794$14726298@news.sunsite.dk>,
olenospam@nospam.dk says...

> [...]
> Nu har jeg købt fladskærm og den er justeret på samme måde, men jeg
> investerer nok i eye one eller andet tilsvarende. Det er ikke godt nok

Ok tak for dit input. Jeg kigger lige på det kalibrerings tool men det
koster jo garanteret spidsen af en jetjager :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Ole Larsen

Dato : 22-06-06 13:54

Jakob skrev:
> In article <449a6f4a$0$15794$14726298@news.sunsite.dk>,
> olenospam@nospam.dk says...

> Ok tak for dit input. Jeg kigger lige på det kalibrerings tool men det
> koster jo garanteret spidsen af en jetjager :0)

2000-4500 afh. af mærke og forhandler
Et oplagt emne for gruppekøb

Fra : Ole Jensen

Dato : 22-06-06 17:25

Ole Larsen <olenospam@nospam.dk> wrote:

> 2000-4500 afh. af mærke og forhandler
> Et oplagt emne for gruppekøb

Et alternativ, som er blevet rost af mange der har prøvet det, er Huey.
Prøv selv at søge på Pantone Huey.

Den koster lige knap 800,-.

Ole-J
Jeg er ikke ekspert

Fra : Jakob

Dato : 22-06-06 21:19

In article <1hhcipu.wjcs28o89h7oN%newsplus@website.dk>,
newsplus@website.dk says...

> Et alternativ, som er blevet rost af mange der har prøvet det, er Huey.
> Prøv selv at søge på Pantone Huey.

OK det vil jeg lige kigge efter. Men den der Ole anbefaler så sgu godt
nok smart ud softwaremæssigt, men de penge vil jeg trods alt hellere
bruge på noget optik.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jakob

Dato : 22-06-06 21:59

In article <1hhcipu.wjcs28o89h7oN%newsplus@website.dk>,
newsplus@website.dk says...

> Et alternativ, som er blevet rost af mange der har prøvet det, er Huey.
> Prøv selv at søge på Pantone Huey.

Nu har jeg lige været inde og kigge på den og vil lige høre dig om du
har nogen erfaringer med den.

Jeg kan se at den bliver solgt som amatør løsningen hvor display 2
modellen er markeret som den proff løsning. Spørgsmålet er hvor stor
forskel det giver ?

Har du nogen ide om hvad det er man giver afkald på ?

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 26-06-06 19:49

Jakob skrev:

> Jeg kan se at den bliver solgt som amatør løsningen hvor display
> 2 modellen er markeret som den proff løsning. Spørgsmålet er
> hvor stor forskel det giver ?

Huey er godt nok ikke med i følgende test, men den viser noget om,
at der også er forskel på de dyrere produkter. Mit gæt er, at der er
synlig forskel i kvaliteten af en skærmkalibrering og profilering
fra en Huey og til en Eye-One 2. Jeg kunne f.eks. se stor forskel
da jeg gik fra en Pantone Spyder1 til en Eye-One 2. Eye-One 2 giver
langt mere neutrale gråtoner f.eks.

<http://www.drycreekphoto.com/Learn/monitor_calibration_tools.htm>

Her er der en test af Pantone Huey skrevet af en af de tunge drenge
indenfor farvestyring:

<http://www.ppmag.com/reviews/200605_pantonehuey.pdf>

--
Hilsen
Madsen

Fra : Jakob

Dato : 27-06-06 00:12

In article <e7ph8n.56k.1@tgm.dyndns.dk>, nospam@madsen.tdcadsl.dk
says...

> <http://www.drycreekphoto.com/Learn/monitor_calibration_tools.htm>
>
> Her er der en test af Pantone Huey skrevet af en af de tunge drenge
> [...]

OK tak for dine henvisninger. Jeg er godt nok lidt i tvivl men når jeg
skal have en bliver det nok en spider eller en huey. Jeg kan stadig ikke
lige gennemskue hvilken af disse løsninger er bedst. Det er vist kun
huey der justerer for omgivende lys, om det så er en fordel kan jeg ikke
helt gennemskue.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 27-06-06 13:53

Jakob skrev:

> Jeg kan stadig ikke lige gennemskue hvilken af disse løsninger
> er bedst. Det er vist kun huey der justerer for omgivende lys,
> om det så er en fordel kan jeg ikke helt gennemskue.

Jeg tror helt ærlig, at det bliver noget rod. Det var efter min
mening bedre at sørge for, at lyset i dit arbejdsrum er rimelig
ensartet.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Michael

Dato : 23-06-06 07:49

Hej Jacob

Jeg har selv kæmpet og brugt masser af printerblæk - MEN, efter jeg
har købet "Spyder2" til at kalibrerer skræmen med er jeg endelig
tilfreds. Jeg købte den i Tyskland på nettet, og sparede 1000 kr:
http://www.colorvision.ch/de/

Michael
ps. Når jeg har redigeret i Photoshop og sender mine billeder til
fotohandler, er farverbe rigtige. Bruger Adobe1998

Fra : Jakob

Dato : 23-06-06 09:27

In article <1151045343.634400.239470@u72g2000cwu.googlegroups.com>,
m.due@reedue.dk says...
> [...]
> har købet "Spyder2" til at kalibrerer skræmen med er jeg endelig
> tilfreds. Jeg købte den i Tyskland på nettet, og sparede 1000 kr:

OK det ser jo interessant ud. Hvad for en af løsningerne har du valgt.
Det er jo den billige der er mest interessant for mig men det ser ud til
at man skal op i 159 euro versionen før man også kan justere printeren
eller ??

Som jeg forstod det med pantone huey så justerer den hele tiden ud fra
lyset i lokalet, gør spider 2 også det ?

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : ms

Dato : 23-06-06 09:24

> [...]
> har købet "Spyder2" til at kalibrerer skræmen med er jeg endelig
> tilfreds. Jeg købte den i Tyskland på nettet, og sparede 1000 kr:

Jeg synes ikke jeg kan se hvad de skal have i porto. Ved du det?

Hvilken version har du købt?

/Max

Fra : Jakob

Dato : 26-06-06 11:33

> [...]
> har købet "Spyder2" til at kalibrerer skræmen med er jeg endelig
> tilfreds. Jeg købte den i Tyskland på nettet, og sparede 1000 kr:

Hej Michael

Ved ikke om du har overset opfølgningen :0), men jeg kunne virkeligt
godt tænke mig at høre hvad for en af løsningerne du har valgt.

Jeg er lidt nysgerrig på om den der spider express er godt nok, da det
ikke ser ud til at man kan kalibrere printer ved hjælp af den.

--
Venlig hilsen

Jakob