Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Unsharp Mask: Justeringsmetoder
Fra : Lars Clausen

Dato : 19-06-06 14:01

Jeg er nysgerrig efter at høre, hvordan I håndterer justering af
Unsharp Mask. Hvis vi ser bort fra Threshold, kan man jo stadig
kombinere Radius og Amount på mange forskellige måder med forskellige
resultater. Har I en standard måde at håndtere det, eller prøver I
alle mulige måder for hvert billeder? Jeg selv sætter for nuværende
radius efter hvilken PPI det endelige resultat bliver, hvilket gør, at
jeg kun har én variable at justere. Hvad gør I?

MVH
-Lars

Fra : Ole Christiansen

Dato : 20-06-06 07:27

"Lars Clausen" <larsrc@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

http://www.google.com/search?q=unsharp+mask+radius+&hl=da&rls=GGLR,GGLR:2006-25,GGLR:en&lr=lang_da&sa=X&oi=lrtip9

Bare et forslag. /Ole

Fra : Lars Clausen

Dato : 20-06-06 13:00

Ole Christiansen wrote:
> [...]
> radius efter hvilken PPI det endelige resultat bliver, hvilket gør, at
> jeg kun har én variable at justere. Hvad gør I?

Tak, men jeg har været rundt og kigge på en del sider, og de siger
næsten alle "her har jeg brugt så meget" eller "juster indtil det er
passende". Jeg er nysgerrig efter hvad folk bruger som arbejdsmetoder
i praksis snarere end tutorials og lignende.

-Lars

Fra : ;o\)-max-

Dato : 20-06-06 13:22

"Lars Clausen"
[...]

Der er ingen vej udenom at behandle hvert billede individuelt,
meget afhænger af hvor meget du beskærer, hvor høj iso du
har brugt, hvilket objektiv, feks. skal min 135'er ha' meget
mindre usm end mine andre objektiver.. Tommelfinger regel,
lidt bløde kan tage større radius og hvis de er meget bløde
helt op til 1 pixel, og omvendt skarpe billeder kan klare sig
med 0,2 pixel.. og her snakker jeg web størrelse billeder,
billeder til print er en anden historie, de skal generelt have
meget mere, men ikke så meget at de klumper eller laver
tydelige streger i overgangene mellem lyst og mørkt.
Det er sku kringlet.. -max-

Fra : Lars Troels

Dato : 20-06-06 15:56

> [...]
>radius efter hvilken PPI det endelige resultat bliver, hvilket gør, at
>jeg kun har én variable at justere. Hvad gør I?

Det er lidt lige som at spørge hvor hårdt vi trykker på speederen i vores
biler. Det afhænger af så mange faktorer.

Jeg fotograferer med Nikon D2X og al skærpning i kameraet er slået fra. Til
f.eks et billede der skal leveres til avistryk i størrelse på ca. 1250
pixels på den korteste led giver jeg som udgangspunkt: Amount 150 og radius
0,6. Treshold er 0. Hvis det er et billede til webanvendelse er sagen en
ganske andet o.s.v. o.s.v. Men det kommer fuldstændigt an på hvilket kamera
man bruger, hvordan det er sat op, og hvad billederne skal bruges til.

Hilsen

Lars T.
www.larstroels.dk

Fra : Lars Clausen

Dato : 20-06-06 20:19

-max- wrote:
> [...]
> meget mere, men ikke så meget at de klumper eller laver
> tydelige streger i overgangene mellem lyst og mørkt.

Ingen tvivl om at det er kringlet, og jeg havde da bestemt ikke regnet
med at få bestemte værdier at vide - det kommer meget tydeligt an på
billedet. Det lyder på dig som om du mest justerer radius snarere end
amount, eller prøver du at justere begge indtil du er glad? Jeg er
primært inde i en til-print fase lige nu, men den underliggende
arbejdsgang er vel ikke så meget anderledes?

-Lars

Fra : Lars Clausen

Dato : 20-06-06 20:23

Lars Troels wrote:
> "Lars Clausen" <larsrc@gmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Det er lidt lige som at spørge hvor hårdt vi trykker på speederen i vores
> biler. Det afhænger af så mange faktorer.

Jeg er også snarere ude efter om du trykker på speederen eller
bremsen:)

> [...]
> man bruger, hvordan det er sat op, og hvad billederne skal bruges til.

Tak for kommentaren. Hvis vi tager eksemplet til avistryk, er din
radius så uafhængig af hvor stort billedet skal være i avisen?

-Lars