Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvilken lukkertid
Fra : Kim S

Dato : 13-06-06 08:24

Hvilken lukkertid skal man op på, for at være nogenlunde
sikker på at få skarpe billeder af heste i galop ?
Er IS en fordel eller bagdel når heste i galop, eller i det
hele taget i bevægelse, skal fotograferes ?

--
Mvh, Kim
Canon EOS 350D / 70-300 IS USM

Fra : Kim S

Dato : 13-06-06 08:47

"Kim S" <JohnDoe@Falskmail.dk> skrev i en meddelelse
> Hvilken lukkertid skal man op på, for at være nogenlunde
> sikker på at få skarpe billeder af heste i galop ?
> Er IS en fordel eller bagdel når heste i galop, eller i det
> hele taget i bevægelse, skal fotograferes ?

Skal nok lige udpensle, at det ikke er hestene som så'n der
er problemet, men de har det med at bevæge benene og jeg
ville godt se om jeg kan få dem skarpe osse.

Mvh, Kim

Fra : skovbokarate@gmail.c~

Dato : 13-06-06 09:39

Kim S wrote:
> [...]
> Er IS en fordel eller bagdel når heste i galop, eller i det
> hele taget i bevægelse, skal fotograferes ?

Hej Kim,
Det er sjovt at du spørger. I weekenden tog jeg nogle billeder ved
Bjæverskov travbane. Jeg har samme objektiv som dit, bare på en 20D

http://www.flickr.com/photos/mugpet/166004006/in/set-72157594164003466/

Billederne er taget med en lukketid på 1/1000 sek.

Mvh.
Mugo

Fra : mugpet@gmail.com

Dato : 13-06-06 09:42

Fra : mugpet@gmail.com

Dato : 13-06-06 09:46

mug...@gmail.com wrote:

> [...]
>

> http://www.flickr.com/photos/mugpet/166004006/in/set-72157594164003466/
>
> Billederne er taget med en lukketid på 1/1000 sek.

Nej, IS'en har ingen betydning her da du alligevel er oppe i en hurtig
lukketid så rystelser fra dine hænder ændre ikke på ret meget. Jeg
tog dog billederne med IS slået til, men det skyldes mere at jeg altid
har den slået til...

Mvh.
Mugo

Fra : Lars Clausen

Dato : 13-06-06 10:18

mugpet@gmail.com wrote:

> [...]
> lukketid så rystelser fra dine hænder ændre ikke på ret meget. Jeg
> tog dog billederne med IS slået til, men det skyldes mere at jeg altid

Det kommer jo an på hvor lang en brændvidde man har. Jeg har hørt
en tommelfingerregel om at man kan håndholde ved en lukkertid =
1/brændvidde eller hurtigere (for de fleste - nogle med stabile
hænder kan klare sig bedre, folk med dårlige nerver eller kaffeshock
skal nok være endnu hurtigere). Hvis man f.eks. har en 400mm med 2x
på, vil IS være en fordel hvis man er langsommere end 1/800 --
hvilket jo nok er nok til visse dyr. Om det er nok til heste i galop
(og hvordan cropfactor indvirker på det) vil jeg lade de mere erfarne
om at sige.

IS systemer uden en panning mode er værre hvis du gerne vil have
baggrunden stribet for at give en fornemmelse af fart -- de vil prøve
at kompensere for din panning med typisk mindre gode resultater.
Heldigvis har dit (Kims) objektiv en panning mode.

-Lars

Fra : mugpet@gmail.com

Dato : 13-06-06 10:55

Fra : SpookiePower

Dato : 13-06-06 13:52

Hvad gør IS ?
Skulle det hjælpe så man ikke får rystede billeder ?

--
Mit fotoalbum
www.photo.activewebsite.dk

Fra : mugpet@gmail.com

Dato : 13-06-06 10:57

Kim S wrote:
> [...]
>
> Mvh, Kim

Nej, IS'en har ingen betydning her da du alligevel er oppe i en hurtig
lukketid så rystelser fra dine hænder ikke ændre på ret meget. Jeg

Fra : mugpet@gmail.com

Dato : 13-06-06 14:30

SpookiePower wrote:
> Hvad gør IS ?
> Skulle det hjælpe så man ikke får rystede billeder ?
>
> --
> Mit fotoalbum
> www.photo.activewebsite.dk

Yep! IS'en forsøger at kompensere for de rystelser som kommer når man
holder kameraet i hånden. Den afhjælper ikke hurtige bevægelser, det
løses kun ved hurtige lukketider.

Mvh.
Mugo

Fra : SpookiePower

Dato : 13-06-06 16:04

<mugpet@gmail.com> skrev i en meddelelse news:1150205380.147729.37060@p79g2000cwp.googlegroups.com...

Yep! IS'en forsøger at kompensere for de rystelser som kommer når man
holder kameraet i hånden. Den afhjælper ikke hurtige bevægelser, det
løses kun ved hurtige lukketider.

Men er det ikke også det samme som USM gør ?

Fra : Brian Lund

Dato : 13-06-06 16:34

> [...]
> løses kun ved hurtige lukketider.
>
> Men er det ikke også det samme som USM gør ?

Nej.

USM = UltraSonic Motor

Brian

Fra : Mogens Hansen

Dato : 13-06-06 18:13

"Kim S" <JohnDoe@Falskmail.dk> wrote in message
> Hvilken lukkertid skal man op på, for at være nogenlunde
> sikker på at få skarpe billeder af heste i galop ?

Jeg antager at du ønsker at fryse bevægelsen.
Du skal bruge 1/500 sek eller kortere.
Jeg syntes dog ikke at det gør noget hvis man kan se lidt bevægelse i
hovene.

> Er IS en fordel eller bagdel når heste i galop, eller i det
> hele taget i bevægelse, skal fotograferes ?

Det er en fordel at bruge IS i mode 2, selvom lukketiden er så kort at
kamera-rystelse ikke er det store problem, idet det vil være med til at
stabilisere søgerbilledet, og dermed gøre det nemmere at følge motivet.
Jeg bruger ihvertfald IS når jeg fotograferer heste, selvom det er fuldt
dagslys med meget lys.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Kim S

Dato : 14-06-06 09:40

> Jeg antager at du ønsker at fryse bevægelsen.
> Du skal bruge 1/500 sek eller kortere.
> Jeg syntes dog ikke at det gør noget hvis man kan se lidt bevægelse i
> hovene.

Har prøvet lidt. 1/1000 fungerer fint. Jeg vil godt fryse hovene osse.
Tak for rådene.

Mvh, Kim