Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Brændevin
Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 11-06-06 15:12

Når Canon skriver 18-55 og 55-200 mm på to zooms til EOS350D, hvad svare det
så til i gammeldaws 24x36 spejlrefleks ?
Er det det samme ?

--
Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.gromit.dk/dvd (opdateret 7.6.2006)

Fra : Thomsen

Dato : 11-06-06 15:28

"Michael Lund Sørensen" <laeses_ikke@gromit.dk> skrev i en meddelelse

> Når Canon skriver 18-55 og 55-200 mm på to zooms til EOS350D, hvad svare
> det så til i gammeldaws 24x36 spejlrefleks ?
> [...]

Du skal vist gange med 1,6

mvh Ole

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 11-06-06 15:26

Michael Lund Sørensen wrote:
> Når Canon skriver 18-55 og 55-200 mm på to zooms til EOS350D,
> hvad svare det så til i gammeldaws 24x36 spejlrefleks ?
> Er det det samme ?

Nej - sensoren er 1.6 gange mindre end et 24x36 mm negativ -
derfor skal du gange brændvidden med 1.6 for at få virkningen på
et 350D (og andre Canon i den klasse).

På de lidt dyrere Canon er faktoren kun 1.3 op på de helt dyre er
der ingen forskel på analog og digital.

På nikon er den 1.5 og Olympus 2.

Men på 350D er den som nævnt 1.6

--
Jan
<Signatur ude af drift>

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 11-06-06 16:37

> [...]
> Canon i den klasse).
>
> På de lidt dyrere Canon er faktoren kun 1.3 op på de helt dyre er der

Tak for svaret.

18-55 svare altså til ca 28,8- 88 (28-85) og det er jo et meget godt område,
selv om 135 mm er/var mit ynglings objektiv.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 11-06-06 15:46

Michael Lund Sørensen skrev i
448c24c9$0$99993$edfadb0f@dread16.news.tele.dk dette:
> Når Canon skriver 18-55 og 55-200 mm på to zooms til EOS350D, hvad
> svare det så til i gammeldaws 24x36 spejlrefleks ?
> Er det det samme ?

Øv - nu havde jeg lige glædet mig til en fotografisk fortolkning af akvavit!

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 11-06-06 15:55

Jan Bøgh skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Øv - nu havde jeg lige glædet mig til en fotografisk
> fortolkning af akvavit!

Jeg gik ud fra at alle, der svarer, får en flaske brændevin som
tak for svaret

--
Jan (der må se at få lavet sin signatur igen, så man kan se
forskel på alle de Jan'er)

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 11-06-06 16:39

> Jeg gik ud fra at alle, der svarer, får en flaske brændevin som tak for
> svaret

Nej ikke alle, men den der svarede først med et fyldigt svar, så send mig
din adresse på d i v snabel g r o m i t prik d k
Så kommer der en (knust) chokolade likør med posten.

Tak til alle andre der svarede!

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 11-06-06 17:17

Michael Lund Sørensen skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Nej ikke alle, men den der svarede først med et fyldigt svar,
> så send mig din adresse på d i v snabel g r o m i t prik d k
> Så kommer der en (knust) chokolade likør med posten.

Ikke nødvendigt - ingen forventer vist noget for at svare her

Der er nok en længere forklaring på "cropfaktor" og hvordan det
fungerer i praksis - men den må du selv søge efter.

> Tak til alle andre der svarede!

Velbekomme

--
Jan
<Signatur ude af drift>

Fra : Niels Andersen

Dato : 15-06-06 14:18

Jan Vestergaard wrote:
> Der er nok en længere forklaring på "cropfaktor" og hvordan det
> fungerer i praksis - men den må du selv søge efter.

Jeg har lagt en lidt længere forklaring i fotowikien:
http://fotowiki.losamigos.dk/index.php?title=CropFactor

--
Mvh.

Niels Andersen