Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Dumt spørgsmål: almindelig linse med digit~
Fra : Malene Hald

Dato : 08-06-06 21:21

Nu kommer der et spørgsmål, som jeg er lidt bange for er ubegribeligt dumt:
kan man bruge linser fra et almindelig (ikke-digitalt) spejlrefleks sammen
med et digitalt spejlrefleks?

Mvh

Malene

Fra :    ab©

Dato : 08-06-06 21:57

"Malene Hald" <malenehaldREMOVE@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Nu kommer der et spørgsmål, som jeg er lidt bange for er ubegribeligt
> dumt: kan man bruge linser fra et almindelig (ikke-digitalt) spejlrefleks
> sammen med et digitalt spejlrefleks?

"Dumheden" er til at overse du skal fortælle os, hvad det er for et
kamera, du tænker på. Generelt afhænger det af alder og mærke, hvilke
funktioner, der kan virke på begge systemer. Nyere objektiver (det er
sikkert det du mener) kan sagtens bruges til begge typer.

ab©

Fra : Malene Hald

Dato : 08-06-06 22:22

> [...]
> funktioner, der kan virke på begge systemer. Nyere objektiver (det er
> sikkert det du mener) kan sagtens bruges til begge typer.

Hvor er jeg glad for, at det ikke er et dumt spørgsmål:)

Det kamera vi har, er et Nikon F55. Så har vi én linse fra 28-80 mm og en
fra 70-300 mm. Vi havde lige præcis tænkt på et Nikon D50, som også nævnes i
en anden post. Nu jeg alligevel har gang i spørgsmålene, stod jeg og kiggede
på et Nikon d70 i dag, og huset er alt for stort til mine relativt korte
fingre. Ved i, om huset til d50 er mindre?

Mvh

Malene

Fra : Brian Lund

Dato : 08-06-06 22:37

> [...]
> på et Nikon d70 i dag, og huset er alt for stort til mine relativt korte
> fingre. Ved i, om huset til d50 er mindre?

En smule mindre, men ikke væsentligt...
http://www.dpreview.com/reviews/nikond50/
Dimensions:
D50 - 133 x 102 x 76 mm
D70 - 140 x 111 x 78 mm

Men det er vel ikke større end et F55?

Brian

Fra : Malene Hald

Dato : 08-06-06 22:22

Hent gratis SPAMfighter her: http://www.spamfighter.com/lda

Fra : Hans

Dato : 08-06-06 22:29

> [...]
> på et Nikon d70 i dag, og huset er alt for stort til mine relativt korte
> fingre. Ved i, om huset til d50 er mindre?

Hvorfor sender du din besked to gange?

Fra : Christian 'CeeJay' J~

Dato : 08-06-06 23:00

> Hvorfor sender du din besked to gange?

Hun bruger SPAMfighter som spammer os andre ved at sende to gange.

Lad venligst være med det Malene

Fra : KsK

Dato : 09-06-06 19:36

: > Malene
: >
: Hvorfor sender du din besked to gange?
:

hun ville da bare sikreres sig at du også fik fat i det :) lol
KsK

Fra : Carsten Riis

Dato : 10-06-06 15:45

Hans skrev den 08-06-2006 23:29:

> Hvorfor sender du din besked to gange?

Det gør hun heller ikke (i hvert fald ikke bevidst).
Det er den skide spamfighter, som gør den slags.

Prøv og læg mærke til, at alle som sender med
spamfighter-snaskprogrammet...de sender to gange.

skamme sig skulle de.

Carsten Riis

www.de3faktorer.dk

Fra : Karsten Christoffers~

Dato : 08-06-06 21:58

Hej Malene.

Ja. jeg ved at du kan bruge nogle af de gl.optiker fra Nikon på deres
digitale D50/70 serie men det kræver en nærmere undersøgelse om autofokus og
stikforbindelser passer, og så skal du gange med en faktor fordi at
filmplanet sidder længere inde i huset en på et analogt.

jeg håber at der er andre der kan bekræfte mine oplysninger?

Mvh

Karsten Christoffersen

Fra : Steen Larsen

Dato : 08-06-06 22:06

In article <e6a30a$2dml$1@newsbin.cybercity.dk>, Karsten Christoffersen wrote:
> Hej Malene.
>
> ... og så skal du gange med en faktor fordi at
> filmplanet sidder længere inde i huset en på et analogt.

Det er ikke fordi CCD sidder længere inde i huset men fordi CCD er mindre
end 35 mm film. 1.5 gange for Nikons dSLR og 1.6 for husmands Canon dSLR.

Fra : waal

Dato : 08-06-06 22:18

"Karsten Christoffersen" <oz1g@christoffersen.cc> skrev i en meddelelse
> [...]
> filmplanet sidder længere inde i huset en på et analogt.
>
> jeg håber at der er andre der kan bekræfte mine oplysninger?

Årsagen til at gamle Nikon objektiver med F bajonet kan bruges på moderne
huse uanset om de er til film eller med digital sensor er

1) bajonetten er den samme
2) afstanden film/sensor til bajonetflange er den samme

Sensorene er fysisk mindre end 24x36 filmformatet ( det halve areal +/- en
træskolængde) hvilket medfører at billedvinklen med et givet objektiv ikke
er den samme for de 2 formater, heraf den omtalte faktor, i Nikons tilfælde
ca. x1.5

mvh
Michael

Fra : Jan Bøgh

Dato : 08-06-06 23:27

Karsten Christoffersen skrev i e6a30a$2dml$1@newsbin.cybercity.dk dette:
> [...]
> analogt.
> jeg håber at der er andre der kan bekræfte mine oplysninger?

Er det AF objektiver kan du bruge dem og bruge kameraets belysningssystem og
autofokus.

Tag et kik her:
http://www.dcviews.com/lenses/Nikon-lenses.htm

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Malene Hald

Dato : 09-06-06 13:14

> Er det AF objektiver kan du bruge dem og bruge kameraets belysningssystem
> [...]

Hvordan kan jeg se om det er AF objektiver?

mvh

Malene

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 10-06-06 16:45

> Hvordan kan jeg se om det er AF objektiver?

Det vil med al sandsynlighed stå på dine objektiver!

Er det et AF (Autofokus) vil optkken hedde Nikkor AF 28-80/3,5-5,6 eller et
eller andet i den retning.

Nu vil jeg ikke pinde mere i det, da Nikon F55 er et Autofokus SLR. Dvs.
objektiver, der passer på det, vil også virke på et D50.
Alle Nikons optikker passer på et D50, da fatningen er den samme. Til
gengæld understøtter D50 ikke lysmåling på gamle "ikke Autofokus"
objektiver.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : KsK

Dato : 10-06-06 20:52

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
:
[...]
: >>
[...]
: --
: Jesper Nielsen
: aka
: Frodo Nifinger
:
nu er det ikke helt rigtig det Frodo nifing skrive det er ikke kun lys måle
der ikke virker A S virker nu helle ikke det endst du kan er at køre
MAnulet med de gamle OBJ .. måske skulle Frodo tag og læse sig Manule
inden han kaste om sig med sig viden

KsK

Fra : Malene Hald

Dato : 09-06-06 13:14

Fra : Hans

Dato : 09-06-06 16:46

> Hvordan kan jeg se om det er AF objektiver?
>
> mvh
>
> Malene

Hvorfor sender du beskeden to gange?

Fra : Christian 'CeeJay' J~

Dato : 09-06-06 20:10

> Hvorfor sender du beskeden to gange?

Så vidt jeg ved er det enten en fejl ved SPAMfighter eller en fejl i
opsætningen af samme der gør at beskeden kommer to gange.