søgemaskine på hjemmeside ?
Fra : Studio Smalbro

Dato : 20-08-06 10:31

Jeg støder sommetider på sådan nogen minisøgemaskiner når jeg ryger ind i et
dødt domæne. Hvis jeg eksempelvis slår et firmadomæne op, og firmaet i
mellemtiden er lukket, så er domænet sommetider lavet om til sådan en
miniportal/søgemaskine med en masse sponsorerede links og et søgefelt. Er
der nogen der ved om der bruges en eller anden form for dedikeret software
til den slags ?

Mit næste spørgsmål er om man kan lave sin egen søgemaskine. Findes der
software til at sætte ens egen spider i "søen" så den indekserer nettet a la
google. Jeg er naturligvis godt klar over at Google er nogen med x antal
tusind servere osv, men altså - er teknikken tilgængelig?

Kh
Bjørn

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 20-08-06 11:47

Studio Smalbro expressed precisely :
> [...]
> google. Jeg er naturligvis godt klar over at Google er nogen med x antal
> tusind servere osv, men altså - er teknikken tilgængelig?

Teknikken til at indeksere sider er så simpel så du selv kan lave det -
alternativt kan du søge efter det, der er masser af robotter
tilgængelige (af varierende kvalitet).

"Careful, Chief. Dig up the past, all you get is dirty."
- Gideon, The Minority Report

Fra : Benjamin Straarup

Dato : 21-08-06 16:19

> Teknikken til at indeksere sider er så simpel så du selv kan lave det -
> alternativt kan du søge efter det, der er masser af robotter
> tilgængelige (af varierende kvalitet).

Tvivler på det er sæligt nemt at lave en HTML parser?
Eller hvad mener du med selv at lave det?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 21-08-06 18:20

It happens that Benjamin Straarup formulated :

> Tvivler på det er sæligt nemt at lave en HTML parser?
> Eller hvad mener du med selv at lave det?

En robot der henter en HTML side og læser indholdet - det er ikke så
voldsomt svært. I PHP er det nok ikke så sjovt, men det er heller ikke
egnet til opgaven.

"The precogs are never wrong. But sometimes they... disagree. "
- Dr. Iris Henimen, The Minority Report

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 24-08-06 22:36

Studio Smalbro wrote:

> Findes
> der software til at sætte ens egen spider i "søen" så den indekserer
> nettet a la google.

Hvis formålet alene er at give dine brugere mulighed for at lave en søgning
på nettet uden først at forlade dit site, kan du da bare indsætte en
google-boks på din side. Det vil da være meget lettere end at skulle til
selv at indeksere 1 milliard sider:

http://hjemmesideskolen.dk/scripts/googlesearch.asp

Hvor formularen har et hidden input:

<input type="hidden" name="as_sitesearch" value="hjemmesideskolen.dk" />

.... kan du bare ændre indhold i value til eks. "*.dk" eller "*.*" for
søgning på alle danske sider eller søgning world wide.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/