tælle rækker i database...
Fra : Christoffer \(Guide\~

Dato : 31-07-06 19:09

Hej, jeg har lidt problemer med at tælle antal rækker i min database.. jeg
skal blot tælle det antal rækker der er i 2 tabeller kaldet html og php..
koden jeg bruger

$source = mysql_query("SELECT COUNT(*) FROM html,php") or
die(mysql_error());
$result = count($source);
$antal = mysql_num_rows($source);
echo "<b>&nbsp;$antal</b>\n";

Og det giver så værdien 1, men jeg har lagt 6 rækker ind fordelt på de 2, (4
i html, 2 i php) ... Nogle af dem er identiske, ren copy&paste, men det
burde jo ikke give nogen problemer ved at tælle rækkerne..

Nogen der har et godt øje for fejl?

Fra : Erlend Klakegg Bergh~

Dato : 31-07-06 19:34

Christoffer (Guide) skrev:
> [...]
> i html, 2 i php) ... Nogle af dem er identiske, ren copy&paste, men det
> burde jo ikke give nogen problemer ved at tælle rækkerne..

Trenger ikke rare øyet for å finne feil her.

Det første du gjør er å telle antall rader du får ved en logisk join av
tabellene "html" og "php". Deretter tar du resultatet (som er en
resource med antallet som eneste innhold), og teller hvor mange linjer
det er i din resource, for deretter å telle antall linjer selve
resultatet er, og deretter skrive det ut, uten en eneste gang å ha
benyttet tallet som MySQL serverer deg som inneholder det faktiske
tallet som jeg egentlig tviler på at du er interessert i dag jeg mener å
huske at det skal returnere 8, og ikke 6 slik du er ute etter.

Har du tittet på det som står i manualene til PHP eller MySQL?

--

Vennlig hilsen

Erlend Klakegg Bergheim

Fra : Martin

Dato : 31-07-06 20:03

Christoffer (Guide) wrote:
> [...]
> koden jeg bruger
>
> $source = mysql_query("SELECT COUNT(*) FROM html,php") or

echo mysql_result(mysql_query("SELECT COUNT(*) FROM ..."),0)
OR DIE (mysql_error());

så skulle du gerne have dine rækker :)

Fra : Christoffer \(Guide\~

Dato : 31-07-06 20:55

"Martin" <news@natten-i.dk> skrev i en meddelelse
jeg

> echo mysql_result(mysql_query("SELECT COUNT(*) FROM ..."),0)
> OR DIE (mysql_error());
>
> så skulle du gerne have dine rækker :)
giver stadig 1..

Fra : Martin

Dato : 31-07-06 22:43

Christoffer (Guide) wrote:
> "Martin" <news@natten-i.dk> skrev i en meddelelse
> jeg
> php..

> giver stadig 1..

Måske du skulle spørge i database gruppen, det er der de fleste
eksperter sidder :)

Fra : Preben

Dato : 31-07-06 21:09

Christoffer (Guide) wrote:
> [...]
> i html, 2 i php) ... Nogle af dem er identiske, ren copy&paste, men det
> burde jo ikke give nogen problemer ved at tælle rækkerne..

$source = mysql_query("SELECT COUNT(id) AS cnt FROM html LIMIT 1 ORDER
BY id DESC") or die(mysql_error())
$result = mysql_fetch_assoc($source)['cnt'];

$source = mysql_query("SELECT COUNT(id) AS cnt FROM php LIMIT 1 ORDER BY
id DESC") or die(mysql_error());
$result = $result + mysql_fetch_assoc($source)['cnt']

måske ikke det smukkeste, men burde virke... har i hvert fald selv
kunnet tælle sådan med een tabel tidligere.

du burde kunne kombinere de to select's i en enkelt, men det vil sikkert
drille lidt.

Mvh / Preben

Fra : Arne Feldborg

Dato : 01-08-06 00:05

Preben <64bitNONOSPAMno@mailme.dk> skrev Mon, 31 Jul 2006 22:08:36 +0200
>måske ikke det smukkeste, men burde virke... har i hvert fald selv
>kunnet tælle sådan med een tabel tidligere.

Jeg er enig i at det nok er måden at gøre det på, og hvad der er kønnest
kan jo altid diskuteres.

Men jeg er en smule skeptisk mht. linien:
$result = mysql_fetch_assoc($source)['cnt'];

Mon ikke:
$result = mysql_fetch_assoc($source);
$antal = $antal + $result['cnt']

Og er det ikke lidt overflødigt at bruge "order by" efter en "limit 1"?

Og er det iøvrigt ikke lidt overflødigt at bruge "limit 1" i en
forespørgsel der kun kan returnere eet svar.?

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Jacob Atzen

Dato : 01-08-06 08:16

On 2006-07-31, Preben <64bitNONOSPAMno@mailme.dk> wrote:
> du burde kunne kombinere de to select's i en enkelt, men det vil sikkert
> drille lidt.

SELECT (SELECT COUNT(*) FROM foo) + (SELECT COUNT(*) FROM bar) AS count;

Kræver dog en database der understøtter subselects.

- Jacob Atzen

Fra : Christoffer \(Guide\~

Dato : 02-08-06 14:52

"Jacob Atzen" <jacob@aub.dk> skrev i en meddelelse

> SELECT (SELECT COUNT(*) FROM foo) + (SELECT COUNT(*) FROM bar) AS count;
>
> Kræver dog en database der understøtter subselects.
$source = mysql_query("SELECT (SELECT COUNT(*) FROM html) + (SELECT COUNT(*)
FROM php) AS count;") or die(mysql_error());
echo $source;

Giver :

Formoder at det er Mysql 4.1.18 jeg har, har installeret easyphp (WAMP)
1.8...

Fra : Jacob Atzen

Dato : 02-08-06 17:53

On 2006-08-02, Christoffer (Guide) <hjeir@motherdk.dk> wrote:

> "Jacob Atzen" <jacob@aub.dk> skrev i en meddelelse

> $source = mysql_query("SELECT (SELECT COUNT(*) FROM html) + (SELECT COUNT(*)
> FROM php) AS count;") or die(mysql_error());
> echo $source;

Returtypen for mysql_query() er resource, den får du ikke meget ud af at
udskrive. Tag et kig på mysql_fetch_array() og venner.

- Jacob Atzen

Fra : Christoffer \(Guide\~

Dato : 02-08-06 21:37

COUNT(*)

> Returtypen for mysql_query() er resource, den får du ikke meget ud af at
> udskrive. Tag et kig på mysql_fetch_array() og venner.
Men jeg har problemer med at få det til at fungerer efter hensigten..
... bruger jeg array vil det jo dele resultatet op i et array ikke? og der
kan jeg skrevet row[0], row[1]... etc.. eller row[id], row[navn] etc..
Men jeg har jo kun eet resultat og jeg gerne holde det så simpelt som
muligt.. er der ikke en måde hvorpå jeg undgå en array eller while sætning?

$source = mysql_query("SELECT (SELECT COUNT(*) FROM html) + (SELECT COUNT(*)
FROM php) AS count") or die(mysql_error());
while ($res = mysql_fetch_array($source, MYSQL_NUM)) {
print " Antal:" $res[0];

Fejlen jeg får..
You have an error in your SQL syntax. Check the manual that corresponds to
your MySQL server version for the right syntax to use near 'SELECT COUNT(*)
FROM html) + (SELECT COUNT(*) FROM php) AS count

Fra : Michael Zedeler

Dato : 31-07-06 23:45

Christoffer (Guide) wrote:
> [...]
> koden jeg bruger
>
> $source = mysql_query("SELECT COUNT(*) FROM html,php") or

SELECT ... FROM html,php

laver det direkte produkt imellem de to tabeller. Det betyder at hvis
der er 6 rækker i den ene tabel og 4 i den anden, får du sammenlagt 24
rækker. Jeg tvivler på at det er hvad du er interesseret i.

> $result = count($source);
> $antal = mysql_num_rows($source);

Det er jo korrekt. Du får kun én række ud, der indeholder tallet(!).

Du skal have fat i værdien i det første felt i den første række.

Mvh. Michael.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 31-07-06 23:59

"Christoffer \(Guide\)" <hjeir@motherdk.dk> skrev Mon, 31 Jul 2006
20:09:10 +0200

>Hej, jeg har lidt problemer med at tælle antal rækker i min database.. jeg
>skal blot tælle det antal rækker der er i 2 tabeller kaldet html og php..
>koden jeg bruger

$antal = 0;
$source = mysql_query("SELECT COUNT(*) FROM $tabel_1") or
die(mysql_error());
$res = mysql_fetch_row($source);
$antal = $antal + $res[0];

$source = mysql_query("SELECT COUNT(*) FROM $tabel_2") or
die(mysql_error());
$res = mysql_fetch_row($source);
$antal = $antal + $res[0];

echo '<p>'.$antal;

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Christoffer \(Guide\~

Dato : 04-08-06 07:28

"Christoffer (Guide)" <hjeir@motherdk.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> i html, 2 i php) ... Nogle af dem er identiske, ren copy&paste, men det
> burde jo ikke give nogen problemer ved at tælle rækkerne..
Løst det sådan her:
### ANTAL SOURCECODES ###
function countrows($query) {
$totalrows = mysql_result(mysql_query("SELECT COUNT(id) FROM $query"),0);
return $totalrows;
}
echo countrows("html")+countrows("php");

Fra : Michael Zedeler

Dato : 04-08-06 08:41

Christoffer (Guide) wrote:
> [...]
> return $totalrows;
> }
> echo countrows("html")+countrows("php");

Jeps. Pæn løsning. Der er lige to kommentarer: det hedder ikke "source
codes", men "rækker" eller "rows" på engelsk. Derudover er query ikke
noget godt navn til den variabel, da den kun må indeholde navnet på en
tabel, så den burden hedde $table.

Mvh. Michael.

Fra : Christoffer \(Guide\~

Dato : 04-08-06 13:50

"Michael Zedeler" <michael@zedeler.dk> skrev i en meddelelse

> Jeps. Pæn løsning. Der er lige to kommentarer: det hedder ikke "source
> codes", men "rækker" eller "rows" på engelsk.
Men hvad den skal finde er netop antallet af koder til ud til offentlig brug
... deraf ###....###

>Derudover er query ikke noget godt navn til den variabel, da den kun
>må indeholde navnet på en tabel, så den burden hedde $table.
Tager jeg til mig og husker det fremover..

Fra : Michael Zedeler

Dato : 09-08-06 22:36

Christoffer (Guide) wrote:
> "Michael Zedeler" <michael@zedeler.dk> skrev i en meddelelse

> $query"),0);

> Men hvad den skal finde er netop antallet af koder til ud til offentlig brug
> .. deraf ###....###

Ja, men "source code" betyder "kildetekst". Det er meget forvirrende, da
det henviser til indholdet af dit php-script.

Mvh. Michael.

Fra : Christoffer \(Guide\~

Dato : 10-08-06 16:38

> Ja, men "source code" betyder "kildetekst". Det er meget forvirrende, da
> det henviser til indholdet af dit php-script.
Hvad forventede du ellers det henviste til? Outputtet efter en behandlet
php-kode?

Fra : Michael Zedeler

Dato : 11-08-06 08:09

Christoffer (Guide) wrote:
> "Michael Zedeler" <michael@zedeler.dk> skrev i en meddelelse

> brug

> Hvad forventede du ellers det henviste til? Outputtet efter en behandlet
> php-kode?

Jeg kan se af tabelnavnet at det faktisk er kildekode, du henter ud.
Okay. Så er det ikk ehelt skævt at kalde det sådan. Hvordan kan det være
at du gemmer php-kildekode-linier i din database?

Mvh. Michael.

Fra : Christoffer \(Guide\~

Dato : 11-08-06 14:22

"Michael Zedeler" <michael@zedeler.dk> skrev i en meddelelse
[klip]
http://www.buur.info/ ... siden er stadig undervejs

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 10-08-06 18:16

Michael Zedeler skrev:

> Ja, men "source code" betyder "kildetekst".

Nja, det er kildekode, og det er det Christoffer henter ud af tabellen
så må man leve med at kode henter kode ud. Hvis du blev forvirret af
det, så er det selvfølgelig ærgerligt, men det gør nu ikke kommentaren i
Christoffers kode forkert eller unødigt forvirrende som sådan.

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-08-06 20:02

Jesper Brunholm skrev:

> Nja, det er kildekode, og det er det Christoffer henter ud af tabellen
> så må man leve med at kode henter kode ud. Hvis du blev forvirret af
> det, så er det selvfølgelig ærgerligt

Et af de første fremmede programmer jeg satte mig ind i, var et
Basic program der rettede i sig selv løbende - 256 gange i rap
hvor det genstartede sig selv hver gang. Til sidst kørte det sig
selv igen hvor resultatet var at der blev gennemløbet 256 løkker
hvor der i den inderste stod PRINT "!".

Det tog lidt tid at fatte hvad der foregik. Fidusen var at det
testede hvor mange indlejrede løkker systemet kunne klare.

--
Bertel

Fra : Christoffer \(Guide\~

Dato : 10-08-06 20:28

> [...]
>
> Det tog lidt tid at fatte hvad der foregik. Fidusen var at det
> testede hvor mange indlejrede løkker systemet kunne klare.
Undskyld, men jeg tror ikke jeg helt forstod det...

Christoffer

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-08-06 20:39

Christoffer (Guide) skrev:

> Undskyld, men jeg tror ikke jeg helt forstod det...

Jeg ved ikke om jeg kan forklare så meget mere. Programmet skrev
sig selv større og større mens det kørte, og hver gang der var
rettet i det genstartede det sig selv.

Det var blot et eksempel på kode der skriver kode der skriver
kode der skriver kode ...

--
Bertel