problemer med æ,ø,å
Fra : Anders

Dato : 29-07-06 14:28

Jeg prøver at anvende et php-script til en gæstebog "gbook":
http://www.phpjunkyard.com/gbook/gbook.php
på dansk og det fungere fint når jeg oversætter php-filen og bruger æ
i stedet for æ osv.

Men når man prøver at indføje en kommentar i gæstebogen bliver æ, ø, og å
til koder - "å" bliver fx til "&#229".

Er der mon en nem løsning på dette problem, fx ved at indføje en eller anden
char-set-angivelse øverst i php-filen? (der er ikke mulighed for at skifte
sprog i selve opsætningen af "gbook".)

vh Anders

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 29-07-06 14:47

Anders wrote:

> Men når man prøver at indføje en kommentar i gæstebogen bliver æ, ø,
> og å til koder - "å" bliver fx til "&#229".

Og når indlægget så bliver hentet fra databasen og udskrevet på
gæstebog-siden, vises det å, som brugeren har skrevet. Så er problemet så
forfærdelig stort?

Min gæstebog i asp og access opfører sig på samme måde og funktionelt er der
ikke nogen problemer.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Anders

Dato : 29-07-06 15:35

Erik Ginnerskov wrote:
> Og når indlægget så bliver hentet fra databasen og udskrevet på
> gæstebog-siden, vises det å, som brugeren har skrevet. Så er problemet så
> forfærdelig stort?

1) indlægget hentes ikke igen fra en decideret database men lagres blot i en
tekst-fil.

2) Det er netop når indlægget skrives på gæstebogs-siden, at æ, ø, og å
bliver til koder, og det ser jo ikke så kønt ud...

Hvis der ikke er en nogenlunde nem måde at klare det på, må jeg prøve at
finde en gæstebog hvor man kan skifte sproget til dansk.

vh Anders

Fra : Anders

Dato : 29-07-06 16:31

Anders wrote:
> Hvis der ikke er en nogenlunde nem måde at klare det på, må jeg prøve at
> finde en gæstebog hvor man kan skifte sproget til dansk.

Never mind. Jeg har vist selv fået løst problemet (ved hjælp af
"charset=iso-8859-1")

Anders