Køb af ekstren skærm til MB
Fra : Jonas Fyhn Vincenti

Dato : 19-08-06 08:40

Hey Mac'er

Jeg overvejer lidt at købe en ekstern skærm til min MacBook. og ville
høre om der er nogle der kander MacBookens kontrast og brightness?

Jeg overvejer at købe er en LG 20" (med TV, for så kan jeg skrodte mit
gamle CRT) den har kontrast 600:1 og brightness på 300 cd/m² - men jeg
ved ikke om det er godt eller dårligt, MBs skærm er fin til mig, men da
jeg ikke hved hva spec den har kan jeg ikke sammenligne...

andre skærms forslag er også velkomne

på forhånd tak

//Jonas

Link til LG skærmen:
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=610863

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-08-06 11:34

On 2006-08-19 09:40:04 +0200, Jonas Fyhn Vincenti <king@ping.dk> said:

> [...]
> ved ikke om det er godt eller dårligt, MBs skærm er fin til mig, men da
> jeg ikke hved hva spec den har kan jeg ikke sammenligne...

Jeg interesserede mig en del for hi-fi, da jeg var ung. En ting, jeg
lærte, var, at specifikationer ikke kan bruges til ret meget.
Selvfølgelig kan visse specifikationer give en rettesnor, men man kan
bestemt ikke sige, at en skærm med en kontrast på 900:1 altid er bedre
end en på 600:1. Der er mange andre faktorer, der spiller ind. Desuden
passer specifikationerne ikke altid.

Jeg kan ikke finde en test af din skærm, men den ser da fin ud. Du har
også fundet en god pris på den. Jeg har lige købt en 19" bredformat
Samsung i Fona til kr. 2.999,-. Den har jo lidt lavere opløsning
(1440x900). Mange skærme nærmer sig efterhånden en kontrast på 1000:1,
selv om det selvfølgelig ikke siger alt om skærmen. Jeg tror mest, det
er traditionelle 17" og 19" skærme. Som jeg kan læse i anmeldelser, så
er de større skærme stadig noget ringere end de traditionelle på 17" og
19", men de større skærme er ved at komme efter det. Og så er de jo
større og har højere opløsning. I sidste ende er bedømmelsen af en
skærm et spørgsmål, hvor kritisk man er, og hvad man skal bruge den
til. Jeg sidder ved en LG Flatron L1915S, som var en af de første
spilleskærme, hvilket jeg absolut ikke bruger den til. Den var meget
hurtig dengang, men den har ikke ry for at være så god på andre
områder. Jeg synes nu, den er glimrende. Jeg så en side, hvor folk selv
kunne sende anmeldelser ind. Nogle elskede den og skulle have en til.
Andre hadede den, og en enkelt havde endda sendt den retur pga. de
elendige billede. Så vi bedømmer ikke tingene ens.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Jonas Fyhn Vincenti

Dato : 19-08-06 15:08

Du har fuldstændig ret i at skærmvalg er subjektiv - desværre vil jeg
helst købe dne i en web-shop (er på SU og vil spare penge) så jeg kan
ikke se den før jeg køber - derfor er jeg lidt afhængig af andres
erfaringer eller tekniske data :S