Er det virkelig rigtigt (exposé og maksim
Fra : Ukendt

Dato : 09-08-06 13:26

Så står man der i Thunderbird og minimerer (af gammel windows-vane) via
"æble-m". Så skal man bruge Thunderbird igen...men kan man maksimere
vinduet? Nej. Eller hvad?

Jo, jeg kan trykke "æble-n" for "new", hvilket kalder vinduet frem, men
det virker ikke i alle programmer. Det forekommer mig mildest talt lidt
molbo-agtigt at lave en genvej for den ene vej, men ikke for den anden.
Er det mig der er galt afrettet?

Herudover synes jeg det er meget irriterende, at hvis jeg er i gang med
at skrive en mail i Thunderbird og så "æble-tab'er" mig rundt til et
andet program og så tilbage igen, så får jeg hovedevinduet i thunderbird
og ikke den mail jeg er i gang med at skrive. Så er jeg nødt til at have
fat i Exposé for at finde den. Nogen der kan komme med en forklaring?

Venligst

Niels
- der blogger på www.nodash.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-08-06 23:37

On 2006-08-09 14:25:42 +0200, Niels Præstegaard - Aalborg
<niels@priestyard.dk> said:

> [...]
> det virker ikke i alle programmer. Det forekommer mig mildest talt lidt
> molbo-agtigt at lave en genvej for den ene vej, men ikke for den anden.

Ja. Det er jo det aktive vindue, der reagerer på taste-kombinationerne.
Trykker du æble-m bliver det aktive vindue minimeret. Så ligger det som
en ikon i Dock'en. De ikoner kan man ikke gøre aktive ligesom et
vindue. Hvordan vil du have, at computeren på en tastekombination skal
gætte sig til, hvilken af de minimerede ikone, du vil have gendannet?
Skal den læse dine tanker? Det er derfor logisk, at man ikke bare kan
gendanne et minimeret vindue med en tastekombination.

Du kunne tillægge dig andre vaner. Der er mange måder at betjene en
computer på. Man kan eksperimentere sig frem til den måde, man selv
har det bedst med, og som passer til ens programmer og styresystem. Jeg
minimerer f.eks. aldrig et vindue. Når man skifter til et andet
program, lægger vinduerne sig alligevel bag det aktive programs
vinduer. Så kan man ikke se dem, og ude af øje er jo ude af sind.
Hvorfor så minimere? Nogle er meget glade for at lave aktive hjørner på
skærmen, der aktiverer Exposé. Andre synes, det er irriterende, at alle
vinduer dukker op eller forsvinder, hvis de ved en fejl skubber musen
ud i et hjørne. Jeg bruger det selv. På en Mac behøver man jo ikke
skubbe musen til side. Markøren forsvinder jo, så snart man begynder at
skrive. På Windows bliver den bare stående oveni teksten, og det er
dødirriterende. En anden mulighed er at gøre programmer, man ikke
ønsker at bruge, usynlige ved at trykke på æble-H. Alt-æble-H gør alle
andre programmer end det aktive usynlige. Skal man bruge et program,
kan man enten klikke på det i Dock'en eller taste sig frem til det med
æble-tab. Så prøv at ekseperimentere lidt og se, om du ikke kunne
arbejde mere hensigtsmæssigt på en anden måde.

> [...]
> thunderbird og ikke den mail jeg er i gang med at skrive. Så er jeg
> nødt til at have fat i Exposé for at finde den. Nogen der kan komme med

Jeg har ikke Thunderbird, men i mine programmer kommer man tilbage til
samme aktive vindue, som da man forlod programmet. Du er sikker på, at
du ikke kommer til at klikke i hovedvinduet på et tidspunkt?
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Ukendt

Dato : 10-08-06 00:48

Henrik Münster skrev:
> [...]
> læse dine tanker? Det er derfor logisk, at man ikke bare kan gendanne et
> minimeret vindue med en tastekombination.

Nej mac'en skal ikke læse tanker, jeg har jo netop aktiveret programmet
via "æble-tab" og vil så gerne kalde det minimerede vindue frem fra
docken uden brug af mus. Det er dét jeg synes er sært, at man ikke kan.

> Du kunne tillægge dig andre vaner. Der er mange måder at betjene en
> computer på. <snip>

Jo jeg har allerede taget exposé til mig med stor fornøjelse - både via
aktive hjørner og f-taster. Det drejer sig egentlig blot om nysgerrighed
og så fordi min bror (som jeg netop har flyttet fra win til mac)
spurgte, hvordan man maksimerede vinduet igen.
Jeg måtte så pænt fortælle og guide ham igennem Exposé, hvortil han
svarede "fuck minimering"

> Jeg har ikke Thunderbird, men i mine programmer kommer man tilbage til
> samme aktive vindue, som da man forlod programmet. Du er sikker på, at
> du ikke kommer til at klikke i hovedvinduet på et tidspunkt?

Yes helt sikker. Det sker 9 ud af 10 gange. Det er nok fordi Thunderbird
ikke er helt native eller hvad ved jeg. Sært er det i hvert fald. Men
ikke noget der dog tager meget mere end et minut af min tid dagligt

Tak for inputs.

Venligst

Niels

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 10-08-06 07:33

Niels Præstegaard - Aalborg <niels@priestyard.dk> wrote:

> [...]
> spurgte, hvordan man maksimerede vinduet igen.
> Jeg måtte så pænt fortælle og guide ham igennem Exposé, hvortil han

Exposé inkluderer da ikke minimerede vinduer?

Fra : Ukendt

Dato : 10-08-06 12:04

Niels Jørgen Kruse skrev:

> Exposé inkluderer da ikke minimerede vinduer?

Nej netop. Exposé er meget smartere end den gamle windows-ting med mini-
og maksimering. Derfor svarede min bror som han gjorde - han synes altså
Exposé var NOGET smartere.

Venligst

Niels

Fra : Henrik Münster

Dato : 10-08-06 11:39

On 2006-08-10 01:48:01 +0200, Niels Præstegaard - Aalborg
<niels@priestyard.dk> said:

> Nej mac'en skal ikke læse tanker, jeg har jo netop aktiveret programmet
> via "æble-tab" og vil så gerne kalde det minimerede vindue frem fra
> docken uden brug af mus. Det er dét jeg synes er sært, at man ikke kan.

Hvis nu der er fem minimerede vinduer i programmet, skal de så åbne
alle sammen? Computeren kan jo stadig ikke gætte, hvilket du mener.

> [...]
> nysgerrighed og så fordi min bror (som jeg netop har flyttet fra win
> til mac) spurgte, hvordan man maksimerede vinduet igen.

Kan man da det i Windows? Gendanne et vindue, der er minimeret til
linien nede i bunden med et tastetryk?
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Ukendt

Dato : 10-08-06 12:08

Henrik Münster skrev:

> Hvis nu der er fem minimerede vinduer i programmet, skal de så åbne alle
> sammen? Computeren kan jo stadig ikke gætte, hvilket du mener.

Nej, det er korrekt, men i mange programmer er der jo ikke mulighed for
flere vinduer - men jo, hvis funktionen var der, ville det nok forvirre
den kære mac (og bruger ikke mindst) at kalde et random vindue frem

> Kan man da det i Windows? Gendanne et vindue, der er minimeret til
> linien nede i bunden med et tastetryk?

Ja, nu er det godt nok ved at være noget tid siden jeg har været på en
windowsting, men jeg mener det er "windowstast+m" (eller også er det
"alt+m") for at minimere og så enten "alt-tab'e" sig frem til vinduet,
så maksimerer det af sig selv eller også skal man trykke "win+m" igen.

Men når exposé nu er så godt og man ikke behøver minimering. Hvornår er
det så lige det kan være smart at minimere noget?

Venligst

Niels

Fra : Henrik Münster

Dato : 10-08-06 13:00

On 2006-08-10 13:07:43 +0200, Niels Præstegaard - Aalborg
<niels@priestyard.dk> said:

> Men når exposé nu er så godt og man ikke behøver minimering. Hvornår er
> det så lige det kan være smart at minimere noget?

Bøøøøh. Der er vel nogen, der foretrækker det. Jeg bruger det aldrig,
men jeg har lagt mærke til, at min kone om min ældste søn gør det ofte,
når de skal have et vindue væk, så de kan bruge et andet program. Det
er jo et spørgsmål om smag.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Michael Holm

Dato : 12-08-06 00:08

> [...]
> men jeg har lagt mærke til, at min kone om min ældste søn gør det ofte,
> når de skal have et vindue væk, så de kan bruge et andet program. Det

jeg bruger det ofte i satari, hvis jeg har noget jeg vil læse senere, så
får det en æble m :)
eller er ved at skrive et doc i word, så kommer der en anden opgave der
skal skrives på så ryger det første i docken.

men ellers bruger jeg oftes æble h eller æble tab som program skifter og
æble < for at skifte vindue i et program.

hvis man vil åbne minimeret vinduer fra docken kan man bruge Witch -
<http://www.macupdate.com/info.php/id/17185> der kan man sætte en taste
kombination til at "Deminize the frontmost app.¨s minimized windows" -
men den åbner så alle de vinduer det foreste program har minimeret.

--
Michael Holm - ichat: kiaikido [at] mac.com
http://toitsu.dk - http://alexanderteknik.tk

Fra : Michael Holm

Dato : 12-08-06 00:12

Michael Holm <fakeemail@anthro.ku.dk> wrote:

> [...]
> kombination til at "Deminize the frontmost app.¨s minimized windows" -
> men den åbner så alle de vinduer det foreste program har minimeret.

så lige man også kan vælge at åbne et enkelt minimeret vindue (ud af
flere)

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-08-06 14:04

On 2006-08-12 01:12:16 +0200, fakeemail@anthro.ku.dk (Michael Holm) said:

> [...]

Men forsvinder de ikke ved en genstart? Derfor plejer jeg at trække
URL'en ned i Dock. Så forsvinder den ikke, hvis man genstarter. Ikke
fordi computeren plejer at gå ned, men man kan jo genstarte pga. af en
opdatering og så glemme, at man har nogle vinduer, man gerne vil læse
senere. Jeg kan også komme til at lukke Safari ved en fejl ved at
trykker æble-Q i stedet for æble-W. Den slags sker jo i farten. Endelig
kan Safari godt finde på at lukke en gang imellem, og så vil siderne
også være væk.

Der var den! Tusind tak. Jeg har faktisk i nogen tid villet finde ud
af, hvilken genvej, der skifter vinduer i et program. Jeg plejer at
have Exposé i skærmens hjørner, og så få jeg bare programmets vinduer
frem og vælger det rette.

> så lige man også kan vælge at åbne et enkelt minimeret vindue (ud af
> flere)

Så kan det altså lade sig gøre alligevel. Der findes utroligt mange
smarte hjælpeprogrammer.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Michael Holm

Dato : 12-08-06 14:37

> [...]
> fordi computeren plejer at gå ned, men man kan jo genstarte pga. af en
> opdatering og så glemme, at man har nogle vinduer, man gerne vil læse

jo og tit når jeg ikke at læse dem :) problemet er også at når der er
mange safari vinduer i docken bliver safari langsom om at komme frem
efter at havde været skjult.. + at docken bliver fyldt (og det så enten
af url'er eller vinduer:)
Har også en mappe jeg safari menubar der hedder "Now" hvori jeg putter
links der skal læses, den bliver så tømt en gang imellem....

> [...]
> trykker æble-Q i stedet for æble-W. Den slags sker jo i farten. Endelig
> kan Safari godt finde på at lukke en gang imellem, og så vil siderne

jeps :( det var også et stort problem for mig tidligere, en masse åbne
vinduer og "boom" man rammer Q istedet for W - så fandt jeg et tip på
nettet: lav Quit genvejen i Safari om - for at lukke Safari skal man hos
mig nu trykke:
alt-æble-q
(det kan gøre i SystemPreferences...)

sjovt nok kan man stadig godt nøjges med at trykke q når man er ved at
æble tab'e igennem programmer hvis man vil lukke Safari den vej.