Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Gamle fotografier
Fra : preben vogtmann

Dato : 19-06-01 23:00

Hej NG
I min slægtsforskning er jeg stødt på nogle gamle fotografier fra omkring år
1900.
De er fedtede på overfladen og de lugter grimt, men selve billedet synes
ikke at være skadet.
Er der nogen måde jeg kan rense disse billeder på ?
Jeg tør ikke lægge dem med beskyttelsespapir (mellemlægspapir) imellem, af
skræk for at fedtstoffet klæber så stærkt at billedet ødelægges når det
skilles ad.
Og hvad med lugten ?
Er der nogen som ved hvad årsagen kan være til disse ubehageligheder og
hvordan jeg kan afhjælpe dem ?
Venlig hilsen Preben
vogtmann@image.dk

Fra : Niels Svendsen

Dato : 19-06-01 23:20

Lyder som rester af fixervæske? men jeg vil ikke give et bud på rensning, et
"normalt foto ville jeg bare skylle færdigt"

--
Niels W. Svendsen
Baltorpvej 173, 2. tv.

Fra : P.C.

Dato : 19-06-01 23:26

Hi.

Niels Svendsen skrev i meddelelsen <9goj65$lq1$1@news.inet.tele.dk>...
>Lyder som rester af fixervæske? men jeg vil ikke give et bud på rensning, et
>"normalt foto ville jeg bare skylle færdigt"

> [...]

Det er måske helt ved siden af, men kan man ikke forestille sig at hvis der er
brugt gelatine eller tilsvarende, at der er mikrober som kan leve af det ?
------ I det tilfælde ville det måske være en dårlig ide at vaske "lugten" væk
,istedet for at feks. laminere billederne, eller scanne dem ,
Have a nice day.

Fra : preben vogtmann

Dato : 19-06-01 23:31

Det var i hvert fald en hurtig respons her midt om natten. Tak skal I ha'
Mvh Preben

preben vogtmann <vogtmann@image.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:X1QX6.4889$VQ4.765628@news010.worldonline.dk...

Fra : Fototal.dk

Dato : 20-06-01 05:31

> De er fedtede på overfladen og de lugter grimt, men selve billedet synes
> ikke at være skadet.
> Er der nogen måde jeg kan rense disse billeder på ?

Umiddelbart ville jeg tro at en grundig skylning kunne hjælpe. Måske prøve
på et enkelt billede først.
Men det ville nok være en god idé at spørge f.eks. på et museum - de ved
sikkert hvad der er sket.

Mvh: Finn.

Fra : Langgaard

Dato : 20-06-01 10:50

Hej

Fixer-rester i et biled, ville have ødelagt dette for længst, med skjolder
og brune pletter.

Prøv som Finn skriver, kontakt et museum.

Her i Aalborg har de Heinrich Tønnies billeder at passe på, så de ved nok
noget om det !

--
Venlig hilsen / Best regards

Leif Langgaard

mail: langgaard@klarupnet.dk

Søger du brugt fotoudstyr eller har du for meget !
så prøv http://langgaard.subnet.dk/

PS: Jeg samler på gamle kameraer og fotoudstyr, har du noget ?

Fra : A.H.

Dato : 20-06-01 19:13

Hejsa.

Scan billedet(må gerne fylde 20-30Mb) i den bedste kvalitet du kan(max
300dbi til udprint) og lav defektheder i dit
billedebehandlingsprogramdernæst ligger du det på en cd-rom og afleverer det
i en fotobutik(kan anbefale Billede-Butikken i Odense) til at få det
udprintet, jeg vil tro det koster ca.60 kr. for et billede i A4.

FotoHils
Anders

HomePage: http://hjem.get2net.dk/soulprince/