/ Forside / Teknologi / Hardware / Mac / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Mac
#NavnPoint
UlrikB 4810
kipros 1675
Klaudi 1010
myg 920
pifo 907
Stouenberg 838
molokyle 830
Bille1948 815
rotw 760
10  EXTERMINA.. 750
hvordan lyder en død ipod HD
Fra : tom


Dato : 04-08-06 01:13

Jeg har oplevet den bet, at min nu snart 13 måneder gamle ipod er gået
helt død...
Har efterhånden prøvet alt??
formateret med alt hvad jeg kan finde på nettet, og naturligvis apples
eget soft..
Nogle gode ideer til hvad jeg ellers kan prøve..
det der sker er at den kommer 5 procent ind i formateringen og så går
den bare i stå...
disken ligger lige nu ( og har gjort det et par dage) og siger klik...
klik....klik..
som om at den der "arm" der læser ikke kan finde ud af hvor den skal hen..
tyder det på at disken er død, eller mangler jeg bare lige at formatere
med et eller andet vidunder middel??

Jeg formoder at garantien er død, da enheden er 13 måneder gammel, og
ser ret slidt ud.
Også selv om at jeg rent faktisk har fået den byttet på et tidspunkt,
hvor det der drejehjul holdt op med at fungere ( totalt??)

alle gode råd, også om hvor jeg kan finde nogle billige f.eks 20gb
diske henne er velkomne..(der sidder 60gb i den nu..)
Men det er vel ligemeget..
Tom


 
 
Jesper Mehlsen (04-08-2006)
Kommentar
Fra : Jesper Mehlsen


Dato : 04-08-06 08:18


>
> Jeg formoder at garantien er død, da enheden er 13 måneder gammel, og
> ser ret slidt ud.
> Også selv om at jeg rent faktisk har fået den byttet på et tidspunkt,
> hvor det der drejehjul holdt op med at fungere ( totalt??)
>
> alle gode råd, også om hvor jeg kan finde nogle billige f.eks 20gb diske
> henne er velkomne..(der sidder 60gb i den nu..)
> Men det er vel ligemeget..
> Tom
>

Hej Tom

Du har to års reklamationsret. Du skal kontakte Apple. Hvis du på et
tidspunkt har fået enheden ombyttet, så gælder garantien fra den dag
ombytningen har fundet sted. Jeg vil tro de ombytter den igen.

Hilsen Jesper

Erik Richard Sørense~ (04-08-2006)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 04-08-06 14:07

Hej Tom

tom wrote:
> Jeg har oplevet den bet, at min nu snart 13 måneder gamle ipod er gået
> helt død...
> Har efterhånden prøvet alt??
> formateret med alt hvad jeg kan finde på nettet, og naturligvis apples
> eget soft..
> Nogle gode ideer til hvad jeg ellers kan prøve..
> det der sker er at den kommer 5 procent ind i formateringen og så går
> den bare i stå...
> disken ligger lige nu ( og har gjort det et par dage) og siger klik...
> klik....klik..
> som om at den der "arm" der læser ikke kan finde ud af hvor den skal hen..
> tyder det på at disken er død, eller mangler jeg bare lige at formatere
> med et eller andet vidunder middel??

Det er typisk med de klikkelyde, når disken er ved at stå af.

> Jeg formoder at garantien er død, da enheden er 13 måneder gammel, og
> ser ret slidt ud.
> Også selv om at jeg rent faktisk har fået den byttet på et tidspunkt,
> hvor det der drejehjul holdt op med at fungere ( totalt??)

Det er formentlig enten en Fujitsu eller Hitachi disk, der sidder i den,
og det afgørende for garantien er, hvilken prod. dato, der står på den.
Både Fuji og Hitachis giver mindst 2 års garanti på deres diske, så den
burde kunne byttes under garanti, - bare du har kvittering, så skulle
det ikke give problemer.

> alle gode råd, også om hvor jeg kan finde nogle billige f.eks 20gb diske
> henne er velkomne..(der sidder 60gb i den nu..)
> Men det er vel ligemeget..

Uha, billige 1,8"/2" diske? - de er svære at finde, men indlever den til
den forhandler, hvor du købte den...

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
KMLDenmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>
*Music Recording, Editing & Publishing - Also Smaller Quantities
*Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
*Nisus - The Future In Text & Mail Processing <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Peter Kiil (04-08-2006)
Kommentar
Fra : Peter Kiil


Dato : 04-08-06 14:46

Erik Richard Sørensen - NOSPAM@NOSPAM.dk on 04/08/06 15:06 wrote:

> Det er formentlig enten en Fujitsu eller Hitachi disk, der sidder i den,
> og det afgørende for garantien er, hvilken prod. dato, der står på den.
> Både Fuji og Hitachis giver mindst 2 års garanti på deres diske, så den
> burde kunne byttes under garanti, - bare du har kvittering, så skulle
> det ikke give problemer

Da det er en OEM disk fra en iPod, får du ikke byttet noget hos
producenten...

--
/peter

The best things in life are postage paid, batteries included,
guaranteed forever and tax-free.


tom (04-08-2006)
Kommentar
Fra : tom


Dato : 04-08-06 15:24

On 2006-08-04 15:45:33 +0200, Peter Kiil <spam@kiil.net> said:

> Erik Richard Sørensen - NOSPAM@NOSPAM.dk on 04/08/06 15:06 wrote:
>
>> Det er formentlig enten en Fujitsu eller Hitachi disk, der sidder i den,
>> og det afgørende for garantien er, hvilken prod. dato, der står på den.
>> Både Fuji og Hitachis giver mindst 2 års garanti på deres diske, så den
>> burde kunne byttes under garanti, - bare du har kvittering, så skulle
>> det ikke give problemer
>
> Da det er en OEM disk fra en iPod, får du ikke byttet noget hos
> producenten...

Nu er jeg forvirret..
kan jeg få det "ordnet" på garantien, eller ej..
Den er købt tilbage til juni sidste år, altså får lidt over 13 måneder siden..?
mener i den forbindelse slet ikke at jeg må åbne en ipod, da
"forsikringen" så ryger..
jeg prøver uanset hvad lige at se om "garantien" dækker..
Tom


Peter Kiil (04-08-2006)
Kommentar
Fra : Peter Kiil


Dato : 04-08-06 16:04

tom - spam@bam.dk on 04/08/06 16:24 wrote:

>>
>>> Det er formentlig enten en Fujitsu eller Hitachi disk, der sidder i den,
>>> og det afgørende for garantien er, hvilken prod. dato, der står på den.
>>> Både Fuji og Hitachis giver mindst 2 års garanti på deres diske, så den
>>> burde kunne byttes under garanti, - bare du har kvittering, så skulle
>>> det ikke give problemer
>>
>> Da det er en OEM disk fra en iPod, får du ikke byttet noget hos
>> producenten...
>
> Nu er jeg forvirret..
> kan jeg få det "ordnet" på garantien, eller ej..
> Den er købt tilbage til juni sidste år, altså får lidt over 13 måneder
> siden..?
> mener i den forbindelse slet ikke at jeg må åbne en ipod, da
> "forsikringen" så ryger..
> jeg prøver uanset hvad lige at se om "garantien" dækker..
> Tom

Det Erik foreslår er at du piller disken ud og bytter den hos producenten af
disken. Det går bare ikke fordi der er ingen producenter der bytter OEM
diske.

Du kunne jo ringe til den forhandler hvor den er købt, så skal de nok
fortælle dig om den er omfattet af garanti eller ej.
--
/peter

The best things in life are postage paid, batteries included,
guaranteed forever and tax-free.


tom (05-08-2006)
Kommentar
Fra : tom


Dato : 05-08-06 16:46

On 2006-08-04 17:04:11 +0200, Peter Kiil <spam@kiil.net> said:

> tom - spam@bam.dk on 04/08/06 16:24 wrote:
>
>>>
>>>> Det er formentlig enten en Fujitsu eller Hitachi disk, der sidder i den,
>>>> og det afgørende for garantien er, hvilken prod. dato, der står på den.
>>>> Både Fuji og Hitachis giver mindst 2 års garanti på deres diske, så den
>>>> burde kunne byttes under garanti, - bare du har kvittering, så skulle
>>>> det ikke give problemer
>>>
>>> Da det er en OEM disk fra en iPod, får du ikke byttet noget hos
>>> producenten...
>>
>> Nu er jeg forvirret..
>> kan jeg få det "ordnet" på garantien, eller ej..
>> Den er købt tilbage til juni sidste år, altså får lidt over 13 måneder
>> siden..?
>> mener i den forbindelse slet ikke at jeg må åbne en ipod, da
>> "forsikringen" så ryger..
>> jeg prøver uanset hvad lige at se om "garantien" dækker..
>> Tom
>
> Det Erik foreslår er at du piller disken ud og bytter den hos producenten af
> disken. Det går bare ikke fordi der er ingen producenter der bytter OEM
> diske.
>
> Du kunne jo ringe til den forhandler hvor den er købt, så skal de nok
> fortælle dig om den er omfattet af garanti eller ej.


Jeg besøgte den butik, hvor jeg i sin købte min ipod.
og de sagde .. rigtigt eller forkert?? .. at garantien er 12 måneder og
reklamation er 18 måneder..
dog er der tale om en allerede indbyttet .. refubiushed...?? enhed, der
dermed blot er fem mnd. gammel..
anyway de tog den ind, og reparerer formodentligt gratis??
skønt..
Tom


Morten Reippuert Knu~ (05-08-2006)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 05-08-06 17:28

tom <spam@bam.dk> wrote:

> Jeg besøgte den butik, hvor jeg i sin købte min ipod.
> og de sagde .. rigtigt eller forkert?? .. at garantien er 12 måneder og
> reklamation er 18 måneder..

Apple giver dig 12 mdr garanti
Købeloven giver dig 6 mdr garanti og 24 mdr reklamationsret hos din
forhandler. (såfremt du har købt som privatperson)

Din fejl kan iøvrigt sagtnes skyldes at disken er blevet tabt - i det
tilfælde er det dit problem, ikke Apples eller forhandlerens.

--
Morten Reippuert Knudsen <http://blog.reippuert.dk>

PowerMac G5: 1.6GHz, 1,25GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD DL, Bluetooth
mus+tastatur, R9600PRO, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT.

tom (05-08-2006)
Kommentar
Fra : tom


Dato : 05-08-06 23:02

On 2006-08-05 18:27:58 +0200, Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> said:

> tom <spam@bam.dk> wrote:
>
>> Jeg besøgte den butik, hvor jeg i sin købte min ipod.
>> og de sagde .. rigtigt eller forkert?? .. at garantien er 12 måneder og
>> reklamation er 18 måneder..
>
> Apple giver dig 12 mdr garanti
> Købeloven giver dig 6 mdr garanti og 24 mdr reklamationsret hos din
> forhandler. (såfremt du har købt som privatperson)
>
> Din fejl kan iøvrigt sagtnes skyldes at disken er blevet tabt - i det
> tilfælde er det dit problem, ikke Apples eller forhandlerens.

jeg vil til hver en tid påstå at jeg ikke har tabt den, eller på anden
måde brugt den på anden end den tilsigtede måde..
Så nu må jeg jo bare håbe på at de laver den..
gratis vel og mærke..

Tom


J.Nielsen (09-10-2006)
Kommentar
Fra : J.Nielsen


Dato : 09-10-06 20:50


"tom" <spam@bam.dk> skrev i en meddelelse
news:44d51542$0$12680$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> On 2006-08-05 18:27:58 +0200, Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk>
> said:
>
>> tom <spam@bam.dk> wrote:
>>
>>> Jeg besøgte den butik, hvor jeg i sin købte min ipod.
>>> og de sagde .. rigtigt eller forkert?? .. at garantien er 12 måneder og
>>> reklamation er 18 måneder..
>>
>> Apple giver dig 12 mdr garanti
>> Købeloven giver dig 6 mdr garanti og 24 mdr reklamationsret hos din
>> forhandler. (såfremt du har købt som privatperson)
>>
>> Din fejl kan iøvrigt sagtnes skyldes at disken er blevet tabt - i det
>> tilfælde er det dit problem, ikke Apples eller forhandlerens.
>
> jeg vil til hver en tid påstå at jeg ikke har tabt den, eller på anden
> måde brugt den på anden end den tilsigtede måde..
> Så nu må jeg jo bare håbe på at de laver den..
> gratis vel og mærke..
>
> Tom
>
Min iPod 20Gb har netop haft samme problem med klik-lyde fra harddisken. Jeg
indleverede den for tre uger siden. Jeg blev i dag ringet op af
forhandleren, der fortalte at reparationscentret? havde returneret den, med
påstand om at fejlen på min iPod ikke er dækket af reklamationsretten. De
mener muligvis at den har været tabt på et betongulv eller ligende??.
Forklaringen har jeg ikke fået endnu. Den er 18 måneder gammel.
Jeg fik et tilbud om at køber en erstatning til 2200,- og et krav om at
betale 350,- for reparationstilbud.
Jeg insisterede på at de skal lave den på reklamationsretten, men ...
Hvordan beviser jeg at den aldrig har været tabt.
Hm....

John



Thorbjørn Ravn Ander~ (09-10-2006)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 09-10-06 23:12

"J.Nielsen" <nospam@nomail.com> writes:

> Min iPod 20Gb har netop haft samme problem med klik-lyde fra harddisken. Jeg

I min erfaring plejer kliklyde at betyde at harddisken er ved at stå
af - er det sådan den opfører sig?

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular Bells!"

J.Nielsen (10-10-2006)
Kommentar
Fra : J.Nielsen


Dato : 10-10-06 19:30


""Thorbjørn Ravn Andersen"" <nospam0000@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:yu2odsl5ebf.fsf@luhmann.netc.dk...
> "J.Nielsen" <nospam@nomail.com> writes:
>
>> Min iPod 20Gb har netop haft samme problem med klik-lyde fra harddisken.
>> Jeg
>
> I min erfaring plejer kliklyde at betyde at harddisken er ved at stå
> af - er det sådan den opfører sig?
>
> --
> Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular Bells!"

Yes - Den går pludselig i stå og starter så 10 minuter senere.
Den var længere og længere om at komme på Itunes, og nu kan den slet ikke.
Der er denne dtuiii dtuii dtuii lyd med 2-3 sekunders mellemrum, og man kan
mærke den?? forsøger at accelerer harddisken op i omdrejninger hver gang.
Det sker lige så snart USB stikket kommer i en vilkårlig pc.
Så det vel harddisken. Fejlen er blevet være og være de sidste måneder.



Thorbjørn Ravn Ander~ (10-10-2006)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 10-10-06 20:04

"J.Nielsen" <nospam@nomail.com> writes:

> Det sker lige så snart USB stikket kommer i en vilkårlig pc.
> Så det vel harddisken. Fejlen er blevet være og være de sidste måneder.

Har ikke selv en iPod, men det lyder bekendt.

Er der ikke et værktøj til at spørge iPodden hvordan den har det?
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular Bells!"

Peter Makholm (05-08-2006)
Kommentar
Fra : Peter Makholm


Dato : 05-08-06 18:53

Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> writes:

> Apple giver dig 12 mdr garanti
> Købeloven giver dig 6 mdr garanti og 24 mdr reklamationsret hos din
> forhandler. (såfremt du har købt som privatperson)

Nej, købeloven giver 24 måneders reklamationsret. En garanti er noget
der stiller køber bedre end købelovens bestemmelser i forbindelse
med problemer ved varen (jævnfør markedsføringsloven §12).

--
http://peter.makholm.net/ | Yes, you can fight it, but in the end the
peter@makholm.net | ultimate goal of life is to have fun
| -- Linus Torvalds

Morten Reippuert Knu~ (05-08-2006)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 05-08-06 19:04

Peter Makholm <peter@makholm.net> wrote:
> Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> writes:

> > Apple giver dig 12 mdr garanti
> > Købeloven giver dig 6 mdr garanti og 24 mdr reklamationsret hos din
> > forhandler. (såfremt du har købt som privatperson)

> Nej, købeloven giver 24 måneders reklamationsret. En garanti er noget
> der stiller køber bedre end købelovens bestemmelser i forbindelse
> med problemer ved varen (jævnfør markedsføringsloven §12).

Hvad vil du kalde de første 6 mdr fra købeloven, hvis du ikke vil
kalde det for en garanti?.

--
Morten Reippuert Knudsen <http://blog.reippuert.dk>

PowerMac G5: 1.6GHz, 1,25GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD DL, Bluetooth
mus+tastatur, R9600PRO, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT.

Peter Makholm (05-08-2006)
Kommentar
Fra : Peter Makholm


Dato : 05-08-06 20:45

Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> writes:

>> Nej, købeloven giver 24 måneders reklamationsret. En garanti er noget
>> der stiller køber bedre end købelovens bestemmelser i forbindelse
>> med problemer ved varen (jævnfør markedsføringsloven §12).
>
> Hvad vil du kalde de første 6 mdr fra købeloven, hvis du ikke vil
> kalde det for en garanti?.

Formodningsreglen; Det er den tid hvor det er sælger der har
bevisbyrden for at en mangel ikke har været til stede på
leveringstidspunktet. Formodningsreglen er købelovens §77a stk. 3.

Det er den korrekte sprogbrug i forhold til forbrugerjura.

--
http://peter.makholm.net/ | I congratulate you. Happy goldfish bowl to
peter@makholm.net | you, to me, to everyone, and may each of you
| fry in hell forever
| -- The Dead Past

Erik Richard Sørense~ (04-08-2006)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 04-08-06 16:15

Hej Tom

tom wrote:
> Peter Kiil <spam@kiil.net> said:
>> Erik Richard Sørensen - NOSPAM@NOSPAM.dk on 04/08/06 15:06 wrote:
>>> Det er formentlig enten en Fujitsu eller Hitachi disk, der sidder i den,
>>> og det afgørende for garantien er, hvilken prod. dato, der står på den.
>>> Både Fuji og Hitachis giver mindst 2 års garanti på deres diske, så den
>>> burde kunne byttes under garanti, - bare du har kvittering, så skulle
>>> det ikke give problemer
>>
>> Da det er en OEM disk fra en iPod, får du ikke byttet noget hos
>> producenten...
>
> Nu er jeg forvirret..
> kan jeg få det "ordnet" på garantien, eller ej..
> Den er købt tilbage til juni sidste år, altså får lidt over 13 måneder
> siden..?

Det _skal_ ordnes på garantien!

> mener i den forbindelse slet ikke at jeg må åbne en ipod, da
> "forsikringen" så ryger..

Det er korrekt.

> jeg prøver uanset hvad lige at se om "garantien" dækker..

Det synes jeg, du skal. - Og hvad angår Peters kommentar, så kan jeg da
tilføje, at jeg har fået ombyttet 2 såkaldte OEM diske - en Fireball og
en IBM - begge havde 3 års garanti...

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
KMLDenmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>
*Music Recording, Editing & Publishing - Also Smaller Quantities
*Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
*Nisus - The Future In Text & Mail Processing <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Peter Kiil (04-08-2006)
Kommentar
Fra : Peter Kiil


Dato : 04-08-06 18:27

Erik Richard Sørensen - NOSPAM@NOSPAM.dk on 04/08/06 17:14 wrote:

> Det synes jeg, du skal. - Og hvad angår Peters kommentar, så kan jeg da
> tilføje, at jeg har fået ombyttet 2 såkaldte OEM diske - en Fireball og
> en IBM - begge havde 3 års garanti...

Sjovt nok skriver f.eks Toshiba på deres hjemmeside:

"Hard Disk Drives and Optical Disk Drives purchased as part of a complete
system are warranted by the system OEM. Please contact your system
manufacturer for further details."

Og sjovt nok skriver Maxtor (Quantum):

"The limited, non-transferable warranty on products sold through an Original
Equipment Manufacturer (OEM) is extended only to the OEM that purchases the
products directly from Maxtor or Quantum. Therefore, owners of OEM
manufactured equipment containing a Maxtor or Quantum product must contact
the OEM or the place of purchase for warranty service."

Og sjovt nok skriver Seagate:

"Why do I have to go back to my place of purchase to return a drive that was
sold as a system component?

Seagate sells many drives to direct customers who use them as a computer
system component. In these cases, the Limited Warranty only extends to
Seagate's direct customers and is not assignable or transferable. You must
contact your place of purchase for warranty support."

Men selvfølgelig bytter de da uden at blinke når den kommer fra dig. Det er
da klart. OEM eller ej.
--
/peter

The best things in life are postage paid, batteries included,
guaranteed forever and tax-free.


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408897
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste