Lime låg på TiBook
Fra : Henrik Münster

Dato : 22-07-06 20:57

Låget på min TiBook er begyndt at gabe i det ene hjørne nede ved
venstre hængsel. Som nogle måske erindrer, knækkede hængslet forrige
vinter. Jeg fik skiftet hængslet, som var knækket oppe i låget, hvor
det danner en 90 grader vinkel omkring hjørnet af skærmen. Desværre fik
låget et lille knæk og et hak, så det ikke er så kønt. Nu er låget
begyndt at gabe igen. Det er jo sat sammen af to halvdele, som åbenbart
er limet sammen. Hvad kan man bruge til at lime dem sammen igen?

Jeg er ikke meget for at sende maskinen til reparation. Især fordi jeg
ikke har lyst til at undvære den, men også fordi det ikke kan betale
sig at ofre for meget på den. Apples officielle reparationer bruger jo
flat-rate priser, og en reparation med en skærm koster en formue. Jeg
bor heller ikke i nærheden af en Apple butik. Den reparatør, jeg brugte
sidst, var mildt sagt langsom og hold mig hen i tre måneder, så ham har
jeg ikke lyst til at bruge igen.

Jeg ved godt, maskinen er ved at være gammel og skal skiftes snart, men
den er faktisk stadig rigeligt hurtig til mit brug. Den har jo 1 MHz
G4, 1 MB RAM og et grafikkort med 64 MB RAM (tror jeg). Jeg havde
derfor håbet på, at den i det mindste kunne overleve sin fire års
fødselsdag til november/december. Så ville jeg sikkert også kunne få
næste generation MacBook, som uden tvivl vil være bedre end den
nuværende. Ikke fordi den nuværende er dårlig, men computere bliver jo
hele tiden bedre.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Mogens Thyregod

Dato : 22-07-06 22:05

[snip]
> Hvad kan man bruge til at lime dem sammen igen?
[snip]

Cyanoacrylat kommer du vel regelmæssigt i nærheden af.

Mogens Thyregod
www.mothsoft.dk¨
moth@mothsoft.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-07-06 23:47

On 2006-07-22 23:05:20 +0200, moth@mothsoft.dk (Mogens Thyregod) said:

> Cyanoacrylat kommer du vel regelmæssigt i nærheden af.

Det er jo ikke til at holde fingrene fra det. I hvert fald ikke, hvis
man har haft fingrene i det. Men det er nu ikke noget, vi bruger på
røntgenafdelingen. Til gengæld er der jo også cyanoacrylat i sekundlim,
så måske skulle jeg prøve det. Det var alle tiders, da børnene var
mindre og skulle have limet legetøj. Det er især godt til plastic, men
jeg troede nu, min TiBook var lavet af titanium.

Mens jeg lapper på min TiBook, som åbenbart er kommet i
reparationsalderen, kan I jo begynde at tænke over, hvilken computer,
jeg skal have næste gang. Sidst underholdt jeg jo gruppen her med det i
det meste af et år, så jeg må hellere se at komme i gang
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-07-06 09:14

> [...]
> mindre og skulle have limet legetøj. Det er især godt til plastic, men
> jeg troede nu, min TiBook var lavet af titanium.

Merlin Metalworks kan muligvis svejse den for dig.
(min Works CR2.5/3 skulle iøvrigt snart være på trapperne)

> [...]
> jeg skal have næste gang. Sidst underholdt jeg jo gruppen her med det i
> det meste af et år, så jeg må hellere se at komme i gang

MacBook! Når Apple ellers får nogenlunde styr på kvaliteten.

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-07-06 13:00

On 2006-07-23 10:14:15 +0200, Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> said:

> Merlin Metalworks kan muligvis svejse den for dig.
> (min Works CR2.5/3 skulle iøvrigt snart være på trapperne)

Jeg vil straks sende den til USA. Det kan sikkert sagtens betale sig,
og så tager det sikkert ikke så lang tid. Eller får Merlin stadig lavet
cykler i Rusland? De ser ellers gode ud de nye modeller. Jeg kan se, de
også er begyndt at bruge buttede (dobbelttrukne) rør. Men jeg troede
egentlig, du var mest til traditionel geometri og ikke compact. Det
ender vel med, at du også skal have Shimano på den

> MacBook! Når Apple ellers får nogenlunde styr på kvaliteten.

Det har jeg også tænkt mig. Sidst jeg købte computer, var iBook'en med
G3 processor og en ret lav skærmopløsning. Jeg syntes ikke, det var
helt godt nok og valgte derfor den professionelle linie, som dengang
var TiBook. Nu har hjemmemodellerne MacBook jo en hurtig processor,
højere skærmopløsning og ikke mindst muligheden for en ekstern skærm
med endnu højere opløsning. Jeg synes derfor sådan set, de opfylder
mine behov. Computermæssigt altså. Men det gør min TiBook sådan set
også stadig. Harddisken er måske ved at være fyldt lidt op, men den er
hurtig nok. Det kunne derfor være dejligt, hvis jeg kunne få kabinettet
til at hænge samme i hvert fald et halvt år endnu. Så kan jeg slide
batteriet op og få lidt mere ud af den nye strømforsyning, jeg købte
sidste år. Samtidig vil jeg sikkert kunne få næste generation MacBook.
Til den tid er børnesygdommene forhåbentlig ovre. Desuden er den vel
blevet hurtigere både hvad angår processor og grafik. Sådan er det jo
med computere. Jo længere man venter med at købe, des mere får man for
pengene.

Min umiddelbare plan er derfor at købe en MacBook og måske en ekstern
skærm for nogle af de penge, jeg sparer i forhold til en MacBook Pro.
Selv en gemen 19" standardskærm har jo de samme 1280 punkter vandret
som min nuværende TiBook. Samtidig har den flere punkter lodret og
alting er meget større på skærmen. Det kan trods alt være rart sent om
aftenen, når kontaklinserne begynder at klistre fast til øjnene.

Det er selvfølgelig også lidt fristende med en MacBook Pro. På en måde
er det trods alt nemt ikke at skulle koble en skærm til og fra, når man
lige skal have computeren ind i stuen for at vise nogle billeder til
svigermor. Dels er der jo et stik at rode med. Dels skal vinduerne vel
rearrangeres, når man kører med forskellig opløsning på den interne og
eksterne skærm. Min TiBook kostede trods alt kr. 30.000,- med 1 GB RAM.
Set i det lys er en MacBook Pro jo slet ikke dyr.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-07-06 14:14

Henrik Münster skrev:

> Jeg vil straks sende den til USA. Det kan sikkert sagtens betale sig,
> og så tager det sikkert ikke så lang tid. Eller får Merlin stadig lavet
> cykler i Rusland?

Blasfemi! Merlin har altid selv lavet deres rammer, men produktionen er
blevet flyttet til en anden stat efter American Bicycle Group (som osse
ejer Litespeed) købte dem. De stelbyggere der ikke flyttede med har
startet Seven. Udviklingen af Merlin varetages stadig af Tom Kellog, og
denne får stadig bygget sine egne Spectrum rammer hos Merlin.

> De ser ellers gode ud de nye modeller. Jeg kan se, de også er begyndt at bruge buttede(dobbelttrukne) rør.

De har de gjort siden Extralighten blev introduceret for mere end 10
år siden. Works modellerne er ikke doubble buttede, kun buttede i den
ene ende (tappered). Works rørene er derimod koniske og ovaliserede
men de er stadig trukne. Europæiske Ti rammer er i dag enten lavet i
Kina eller flikket sammen af svejsede titaniums rør og monteret med
Carbon bagstag/kædestag (DeRosa, Colnago, Bianchi). For Amerikanerne
har titaniums rammer udviklet sig til kusthåndværk.

> Men jeg troede
> egentlig, du var mest til traditionel geometri og ikke compact.

Hvis jeg skal være helt ærlig kan jeg afsløre at jeg endte med at
trække lod om det skulle være en CR eller en TR. Da forholdet mellem
kronrør og overrør er identisk på de to modeller, og da CR'en kunne
fås med min ideelle overørslængde, var der ikke nogen fordel ved at
vælge udgaven med traditionel geometri frem for compact'en.

> Det ender vel med, at du også skal have Shimano på den

Så slemt tror jeg ikke det bliver, men desværre har Campagnolo lige
introduceret et helt nyt range, jeg havde ellers set mig varm på
Chorus med det klasiske alu kranksæt. Nu vil det være en lidt flad
fornemmelse at montere en så dyr ramme med udgåede komponenter. Jeg
tror ikke jeg kan holde ud at vente 2-3 mdr. med at montere den efter
jeg har brugt 2 mdr på at finde ud af hvilken ramme det skulle være,
og efterfølgende har ventet 6 uger på leveringen.

> [...]
> er det trods alt nemt ikke at skulle koble en skærm til og fra, når man
> lige skal have computeren ind i stuen for at vise nogle billeder til

Så stor er forskellen altså ikke på 15" og 13,3". Jeg har selv pt.
en 15" alubook på mit arbejde og syns den er et lige lovligt stort
skrummel at slæbe rundt på. De par hundrede gram den vejer mere end
en 12" kan også mærkes.

> [...]
> eksterne skærm. Min TiBook kostede trods alt kr. 30.000,- med 1 GB RAM.
> Set i det lys er en MacBook Pro jo slet ikke dyr.

nej, men for mig ville det være størrelse og vægt der blev
afgørende.

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-07-06 21:38

On 2006-07-23 15:14:08 +0200, "Morten Reippuert Knudsen"
<reippuert@gmail.com> said:

> Blasfemi! Merlin har altid selv lavet deres rammer, men produktionen er
> blevet flyttet til en anden stat efter American Bicycle Group (som osse
> ejer Litespeed) købte dem.

Nå ja. Det er da også rigtigt. Jeg kom til at tænke på Habanero. Det må
du meget undskylde. Merlin har altid været et meget eksklusivt mærke.

> Så slemt tror jeg ikke det bliver, men desværre har Campagnolo lige
> introduceret et helt nyt range....

De har hvad? Det står da ikke på deres hjemmeside. Er det 2007
modellerne, der er blevet præsenteret? Hvor kan man læse om dem?

> [...]
> 2-3 mdr. med at montere den efter jeg har brugt 2 mdr på at finde ud af
> hvilken ramme det skulle være, og efterfølgende har ventet 6 uger på

He he, det er snart som at købe computer. Der kommer hele tiden nye
modeller, så man er fristet til at vente på næste model. Ret beset er
det vel også en dum årstid at købe cykel. Man skal få den lavet om
vinteren, og så kan man få de nyeste komponenter på; eller spare penge
og få sidste års komponenter til nedsat pris.

> [...]
> 15" alubook på mit arbejde og syns den er et lige lovligt stort
> skrummel at slæbe rundt på. De par hundrede gram den vejer mere end en

Jeg er godt tilfreds med min TiBook størrelsesmæssigt. Jeg har en
Brenthaven rygsæk, der er lavet specielt til den, så den lige passer
ned i lommen. Vægten generer mig i hvert fald ikke, og størrelsen er
for mig et fint kompromis mellem stor skærm og passende størrelse for
transport. Jeg bruger den jo som min eneste computer og skærm, så jeg
vil gerne have en skærm af en hvis størrelse.

Jeg synes dog ikke, tingene på skærmen skal blive mindre, og det bliver
de jo, når opløsningen stiger i forhold til skærmstørrelsen. Jeg ved
godt, man kan zoome og ændre tekststørrelse, men det er besværligt og
ikke lige så godt. Du har da også selv engang sagt, at Apples 17" skærm
på PowerBook og iMac G4 havde lige lovlig høj opløsning i forhold til
den fysiske størrelse. Nu er 15" MacBook Pro nået op på samme opløsning
på en 2" mindre skærm. Min TiBook er på 1280x854, mens en MacBook med
13,3" skærme er på 1280x800. Alting bliver altså yderligere en tand
mindre.

> nej, men for mig ville det være størrelse og vægt der blev afgørende.

Smag og behag er jo forskellige. Du har vist og flere computere. Jeg
har kun den ene. Det er ikke for at være nærig, at jeg ikke har flere.
Jeg synes bare, det er meget nemmere at have hele sit liv med musik,
billeder, kalender osv. på ét sted. Ellers skal man synkronisere og
holde data opdaterede på flere computere, og det er altså lidt bøvlet.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-07-06 23:00

> On 2006-07-23 15:14:08 +0200, "Morten Reippuert Knudsen"

> Nå ja. Det er da også rigtigt. Jeg kom til at tænke på Habanero. Det må
> du meget undskylde. Merlin har altid været et meget eksklusivt mærke.

fra den ene ydelighed til den anden.

<http://www.cyclingnews.com/tech.php?id=tech/2006/features/campaggroups2007>

> He he, det er snart som at købe computer. Der kommer hele tiden nye
> modeller, så man er fristet til at vente på næste model. Ret beset er
> det vel også en dum årstid at købe cykel.

Rigtig dum, men jeg gik skam i gang for 3 mdr. siden, har bare været
meget længe om at bestemme mig for noget med en næsten lige så lang
leveringstid.

> Man skal få den lavet om
> vinteren, og så kan man få de nyeste komponenter på; eller spare penge
> og få sidste års komponenter til nedsat pris.

Sidstenævnte er skam muligt, men stort set hele Campagnolo's
produkline bliver i løbet af efteråret erstattet af en ny.
Camapgnolo kommer jo normalt kun med et eller to nye komponenter pr
gruppe om året.

> [...]
> ned i lommen. Vægten generer mig i hvert fald ikke, og størrelsen er
> for mig et fint kompromis mellem stor skærm og passende størrelse for

Hvordan er den rygsæk at cykle med? og hvor meget yderliger plads er
der i den? Jeg cykler med PB'en hver dag og medbringer desuden et sæt
tøj og et par sko i tasken.

> [...]

> ikke lige så godt. Du har da også selv engang sagt, at Apples 17" skærm
> på PowerBook og iMac G4 havde lige lovlig høj opløsning i forhold til

Det er vist korrekt.

> [...]

> billeder, kalender osv. på ét sted. Ellers skal man synkronisere og
> holde data opdaterede på flere computere, og det er altså lidt bøvlet.

Ja, men nu er min PB strictly en arbejdsmaskine. Det eneste jeg har
behov for at holde nogenlunde i sync, er mine bogmærker, adressebog og
kalender hvilket er til at overse når man bruger telefonen som
mellemstation (iSync) og ens fortruken browser kan synce bogmærker via
en ftpserver.

Fra : Henrik Münster

Dato : 24-07-06 00:03

On 2006-07-24 00:00:06 +0200, Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> said:

> <http://www.cyclingnews.com/tech.php?id=tech/2006/features/campaggroups2007>

Hold da k...! Hvad skal jeg nu sige til konen? Jeg har næsten ikke
cyklet i år, så det er nok svært at argumentere for at få en ny cykel
næste år. Jeg skulle måske arrangere et lille "uheld", så cyklen blev
ødelagt. Jeg har alligevel så mange ar, at det ikke gør den store
forskel med et styrt eller to mere. Ellers skal jeg vel være glad for,
at min cykel har holdt i fire sæsoner, uden der har været nogen
nævneværdige ændringer på udstyret.

Det var vel også på tide, at Campagnolo kom lidt videre specielt hvad
angår krankene. Ikke at jeg hylder evindelige modelskift, for det er jo
irriterende, hvis ens fine cykel lynhurtigt er den gamle model. Før i
tiden kunne man have en cykel i ti år, uden der kom noget særligt nyt
udstyr. Da jeg begyndte at køre cykelløb først i firserne, så vores
cykler ud stort set som dem, der havde været brugt siden sidst i
tresserne. Campagnolos bremser, krank, nav og gear havde ikke ændret
sig meget. Vi tænkte overhovedet ikke på, at delene blev viderudviklet,
eller der kom nye modeller. Siden har det dog ændret sig en del.

> [...]
> produkline bliver i løbet af efteråret erstattet af en ny.
> Camapgnolo kommer jo normalt kun med et eller to nye komponenter pr

Jeg forstår dig. Jeg tror heller ikke, jeg ville sætte de nuværende
komponenter på, nu hvor jeg har set de nye. Hvornår kan de nye skaffes?
Det bliver vel først til næste år. Du har vel ikke noget udstyr, du kan
sætte på midlertidigt? Men det er selvfølgelig også bøvlet. Ellers må
du jo glæde dig over, at du ikke købte nyt i foråret. Så ville du jo
ærgre dig nu.

> Hvordan er den rygsæk at cykle med? og hvor meget yderliger plads er
> der i den? Jeg cykler med PB'en hver dag og medbringer desuden et sæt
> tøj og et par sko i tasken.

Den er sådan set ret smal og handy og sidder godt på ryggen. Min
Haglöfs Tight er selvfølglig bedre, men det er vel forventeligt. Man
kommer også til at svede på ryggen, men det gør man jo normalt med en
rygsæk. Pladsen er rimelig, men har du store fødder og et omfattende
sæt tøj, kan det måske knibe lidt. Mine størrelse 45 fylder i hvert
fald godt. Ellers har jeg da ofte brugt den til mit ekstratøj på korte
ture med en enkelt overnatning.

Jeg er bare bange for, at Brenthaven ikke laver modellen mere. Jeg
købte min på Apple Store, da jeg købte min TiBook. Der var både en
taske og en rygsæk. Senere kom der også en 17" udgave. Jeg kan godt
lide, at den lige passer til computeren. Der er faktisk en udtagelig
sleeve, som man også kan bære computeren i, hvis man ikke vil have hele
rygsækken med. Til gengæld var den ikke helt billig. Jeg gav vist kr.
1.499,- for den. Brenthaven har åbenbart lavet en ny model, hvor
sleeve'n ikke ser ud til at være udtagelig, og hvor man kan tilpasse
den samme rygsæk til både en 15" og en 17" MacBook Pro. Jeg synes ikke,
det ser ud til, den er lige så rummelig som min.

<http://www.brenthaven.com/catalog-apple-pro-15-17.html>

> [...]
> kalender hvilket er til at overse når man bruger telefonen som
> mellemstation (iSync) og ens fortruken browser kan synce bogmærker via

Jeg synes, det er svært at adskille arbejde og privatliv så skarpt. Man
ved da aldrig, hvornår man lige møder en, der skal se ens seneste
feriebilleder. Det er også altid rart at have sin musik med. Tilpasser
man sin computer lidt med små hjælpeprogrammer og den slags, så er det
da også nemmere, at man ikke skal gøre det på flere computere. Men
sådan er vi jo så forskellige. Jeg kan huske diskussion på den
amerikanske cykelgruppe. Der var en, som fortalte om alle sine cykler
og deres forskellige egenskaber, og hvornår han valgte at bruge dem.
Dertil svarede gode, gamle Jobst Brandt helt kort, at det kendte han
slet ikke noget til. Han havde kun en cykel. Og manden har jo til dels
ret. Det kan være bedre kun at have en ting, som til gengæld fungerer
lige som man vil have den. Selvfølgelig er der fordele og ulemper, men
det bliver ikke altid bedre af, at man har et stort udvalg.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-07-06 22:20

> Hold da k...! Hvad skal jeg nu sige til konen? Jeg har næsten ikke
> cyklet i år, så det er nok svært at argumentere for at få en ny cykel
> næste år.

Erkend at du er dyr i drift, og begrund et nykøb med at der ellers er
overhængende fare for at du bliver endnu federe. Hjerte-karsygdomme
burde hun have repekt for, du er også ved at nærme dig den farlige
alder.

> [...]
> forskel med et styrt eller to mere. Ellers skal jeg vel være glad for,
> at min cykel har holdt i fire sæsoner, uden der har været nogen

Så har den holdt bedre end dig, imponerede at du end ikke har bukket
stopskiven på bagskifteren. Jeg er på den 3. med den nuværende
gearskifter.

> [...]
> sig meget. Vi tænkte overhovedet ikke på, at delene blev viderudviklet,
> eller der kom nye modeller. Siden har det dog ændret sig en del.

Ja, især de sidste 15 år er det løbet løbsk. Tilgængæld er
gearskiftere, bremser osv blevet ufattligt meget bedre.

> Jeg forstår dig. Jeg tror heller ikke, jeg ville sætte de nuværende
> komponenter på, nu hvor jeg har set de nye. Hvornår kan de nye skaffes?
> Det bliver vel først til næste år.

De billige grupper er lige ved at være i butikkerne, Bikebuster siger
3 dages leveringstid for Veloce 07. De dyrere grupper skulle være
tilgængelige i oktober.

> Du har vel ikke noget udstyr, du kan
> sætte på midlertidigt?

Jo min 8 år gamle Chorus, som jeg har renoveret for 6 uger siden og sat på
en noname stålramme med plads til skærme. (Min far har iøvrigt lige
købt en muffet Schrøder stålramme til 3K med plads til skærme, den er
ganske nydelig). Jeg vil dog skulle investere i en ny krankbox da
Merlin'en bruger BSA.

> Men det er selvfølgelig også bøvlet. Ellers må
> du jo glæde dig over, at du ikke købte nyt i foråret. Så ville du jo
> ærgre dig nu.

Ja, men jeg ville også have haft glæde af den hele sommeren.

> [...]
> sæt tøj, kan det måske knibe lidt. Mine størrelse 45 fylder i hvert
> fald godt. Ellers har jeg da ofte brugt den til mit ekstratøj på korte

Det er rigeligt stort til mit brug: Et par jeans, strømper,
underbenklæder, en skjorte, et par (små) sko, en deo + 15" PB og en
PSU.

> [...]
> den samme rygsæk til både en 15" og en 17" MacBook Pro. Jeg synes ikke,
> det ser ud til, den er lige så rummelig som min.

Den ser lækker ud, men ikke umidelbart ud til at støtte
ordenligt. Jeg er godt vant med min gamle Jack Wolfskin.

> Jeg synes, det er svært at adskille arbejde og privatliv så skarpt.

Vi har en rimelig striks IT politik, og som ansat i IT afdelingen er
det lidt svært at påstå, at man ikke kender til gældende regler på dette
område. På en arbejdscomputer kan man heller ike tillade sig at have
musik, film mm. af tvivlsom herkomst. Derfor har jeg valgt at adskille
tingene skarpt. iSync klare det mestye og mht. bogmærker kan man
scripte sig ud af en automatisk syncronisering op imod en ftp server.

> Man
> ved da aldrig, hvornår man lige møder en, der skal se ens seneste
> feriebilleder.

Dem har man enten på iPod'en eller i en Webgalleri. (Jeg har iøvrigt
lige investeret i et DSLR, da Ixus'en ikke ville mere)

> Det er også altid rart at have sin musik med.

iPod!

> Tilpasser
> man sin computer lidt med små hjælpeprogrammer og den slags, så er det
> da også nemmere, at man ikke skal gøre det på flere computere.

Det gør jeg ikke så meget ud af. Jeg bruger kun en alternativ
programstarter så den del er hurtigt overstået. Derudover har jeg
selvfølgelig diverse shortcut dokumenter, men de er jo enten
jobspecifikke eller specifikke for mine private computere. Mht SW
bruger jeg en helt anden type SW privat, end hvad jeg anvender i mit
job.

> [...]
> Dertil svarede gode, gamle Jobst Brandt helt kort, at det kendte han
> slet ikke noget til. Han havde kun en cykel. Og manden har jo til dels

Jobst Brandt kører ikke i det danske vintervejr, og parkerer ej sin
cykel på gader og stræder i det cykeltyveribefængte København.
Amerikanere stjæler jo ikke cykler, 9/10 kan alligevel ikke finde ud
af at køre på dem - og de få der kan bruger dem ikke til transport.

> Det kan være bedre kun at have en ting, som til gengæld fungerer
> lige som man vil have den. Selvfølgelig er der fordele og ulemper, men
> det bliver ikke altid bedre af, at man har et stort udvalg.

Det er helt rigtigt. Privat har jeg også kun én computer. Servere
tæller jo ikke med i det regnskab.

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-07-06 00:35

On 2006-07-24 23:19:59 +0200, Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> said:

> [...]
> overhængende fare for at du bliver endnu federe. Hjerte-karsygdomme
> burde hun have repekt for, du er også ved at nærme dig den farlige

Du kan også tro, hun er efter mig. Hun er ekspert i blodpropper og den
slags. Og så er hun begyndt at løbe meget, så hun er selv blevet så
tynd. Jeg tror, vi har været gift så længe, at vores samlede vægt er
konstant. Den køber hun ikke rigtig. Hvad driften angår, så handler
denne tråd jo også om, at jeg snart skal have ny computer. Desuden kom
nogle af vores venner i en VW Eos forleden, så nu vil konen gerne have
en 307 CC. Og min 407 SW er lige kommet med 2,7 l HDI dieselmotor. Den
har jeg prøvet i forhandlerens 407 coupé, og den kører bare som en drøm.

> Så har den holdt bedre end dig, imponerede at du end ikke har bukket
> stopskiven på bagskifteren. Jeg er på den 3. med den nuværende
> gearskifter.

Cykler holder ret længe, når de står i kælderen. Faktisk er den mest
udsat for skader, når børnene spiller bordtennis dernede. Jeg har i
øvrigt været styrtet på den i 2003, da den var helt ny, og bøjet
forgaffel og fået en lille bule i overrør. Kort efter kom der også en
lille revne i bagstaget helt oppe ved saddelbolten.

> Ja, især de sidste 15 år er det løbet løbsk. Tilgængæld er
> gearskiftere, bremser osv blevet ufattligt meget bedre.

Det må jeg desværre tilstå. Min nye cykel kører langt bedre end det
gamle skidt. Hold da op nogle elendige gear, Campagnolo lavede, da jeg
var ung.

> De billige grupper er lige ved at være i butikkerne, Bikebuster siger
> 3 dages leveringstid for Veloce 07. De dyrere grupper skulle være
> tilgængelige i oktober.

Det var godt nok hurtigt. Campagnolo har dem slet ikke på hjemmesiden endnu.

> [...]
> købt en muffet Schrøder stålramme til 3K med plads til skærme, den er
> ganske nydelig). Jeg vil dog skulle investere i en ny krankbox da

Det gør Schrøder også. Det er vel også bedst, at højre gevind er et
links-gevind. Det er da hyggeligt, at din far også kører Schrøder. Pas
på, han ikke giver dig baghjul Hvad med at gemme din Merlin, til
du kan få det nye udstyr. Så kan du køre på noname-modellen indtil da.
Det ville jeg nok selv gøre. Merlin er jo en meget klassisk cykel, så
den bliver ikke forældet af, at du venter til næste år. Indtil da kan
du hænge den op på væggen. Det er jo den halve fornøjelse.

> Ja, men jeg ville også have haft glæde af den hele sommeren.

Jeg forsøger altså at trøste dig, så du behøver ikke sige mig imod

> Den ser lækker ud, men ikke umidelbart ud til at støtte
> ordenligt. Jeg er godt vant med min gamle Jack Wolfskin.

Det er heller ikke en sportsrygsæk. Men i forhold til mange
alternativer som f.eks. en klassisk Fjällräven, så er den nu temmelig
ergonomisk.

> [...]
> tingene skarpt. iSync klare det mestye og mht. bogmærker kan man
> scripte sig ud af en automatisk syncronisering op imod en ftp server.

Jeg kan forstå, at du ikke passer handicappede mere.

> Dem har man enten på iPod'en eller i en Webgalleri. (Jeg har iøvrigt
> lige investeret i et DSLR, da Ixus'en ikke ville mere)

Ja ja, men vi har jo forskellige behov. Jeg har min egen computer, så
jeg laver selv min IT-politik. For mig ville det give mere bøvl at
skulle holde rede på yderligere en computer, både hvad angår soft- og
hardware. Den har jo også en oplader, der fylder, og alt muligt.

> iPod!

Men det er jo yderligere et apparat. Når man sidder i toget og arbejder
på computeren, så kan man da lige så godt sætte hovedtelefonerne i
computeren som i en iPod. Jeg må tilstå, at jeg slet ikke har en iPod.
De andre i familien har en af de små modeller hver, og det fungerer
fint, når vi f.eks. kører i bil sammen og skal høre musik.

> [...]
> Amerikanere stjæler jo ikke cykler, 9/10 kan alligevel ikke finde ud
> af at køre på dem - og de få der kan bruger dem ikke til transport.

Jo jo, men den anden var nu også en amerikaner, der refererede til sine
cykler, der også blev brugt som fritidscykler af forskellig slags.

> Det er helt rigtigt. Privat har jeg også kun én computer. Servere
> tæller jo ikke med i det regnskab.

Jo tak, men jeg er gift og har børn. Vi har fire computere i hjemmet,
som jeg står for at vedligeholde, når det er nødvendigt. Jeg har ikke
brug for mere at tage mig til. Der står vist endda en Thinkpad ude i
klædeskabet, men der har jeg nu sagt stop.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-07-06 23:12

> [...]
> forgaffel og fået en lille bule i overrør. Kort efter kom der også en
> lille revne i bagstaget helt oppe ved saddelbolten.

Glimrende argument for en nyinvestering, hun ønsker vel ikke hendes
børn skal blive fædreløse?

> Det var godt nok hurtigt. Campagnolo har dem slet ikke på hjemmesiden endnu.

Det er muligt de skriver forkert.

> Det gør Schrøder også. Det er vel også bedst, at højre gevind er et
> links-gevind. Det er da hyggeligt, at din far også kører Schrøder. Pas
> på, han ikke giver dig baghjul

Det tror jeg ikke der er risko for, folkepensionister med max gearing
på 48x14 kører ikke stærkt.

> [...]
> Det ville jeg nok selv gøre. Merlin er jo en meget klassisk cykel, så
> den bliver ikke forældet af, at du venter til næste år.

Jeg tvivler på at jeg kan vente så længe.

> Indtil da kan
> du hænge den op på væggen. Det er jo den halve fornøjelse.

mja.

> Jeg kan forstå, at du ikke passer handicappede mere.

Korrekt.

NB. Jeg havde futtet indkæget, dutter det ikke i Unison?

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-07-06 23:00

On 2006-07-26 00:11:35 +0200, Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> said:

> Glimrende argument for en nyinvestering, hun ønsker vel ikke hendes
> børn skal blive fædreløse?

Det er kun småskader, og de er blevet repareret. Det er jo fordelen ved
en stålramme. Man sætter den i en skruestik og vrider den på plads.

> Det er muligt de skriver forkert.

Jeg har fundet dem. De er omtalt under pressemeddelelser. Det er vel
egentlig også dumt at sætte dem i kataloget på hjemmesiden. Vi er trods
alt stadig i 2006, og de dele skal jo også sælges. Men jeg begynder at
forstå, hvorfor jeg får nyhedsbreve fra Bikebuster om udsalg af
Campagnolo.

> NB. Jeg havde futtet indkæget, dutter det ikke i Unison?

Åbenbart ikke. Jeg havde slet ikke set det. Jeg har vedligeholdt min
computer, og det tager åbenbart et par dage at defragmentere en
harddisk. Jeg laver lige en anden tråd om det.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-08-06 20:06

> Det er kun småskader, og de er blevet repareret. Det er jo fordelen ved
> en stålramme. Man sætter den i en skruestik og vrider den på plads.

Det skal du jo ikke fortælle hende.

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-08-06 21:36

On 2006-08-08 21:06:05 +0200, Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> said:

> Det skal du jo ikke fortælle hende.

På den anden side har hun sværere ved at se skævheder og småskader.
Selv om de ikke bliver repareret vil hun nok ikke føle, de berettiger
til at skifte en cykel, der kun er tre år gammel. I øvrigt kom skaderne
allerede, da cyklen var to måneder gammel. Det er med cykler som med
biler: Man kan køre rundt med et gammelt lig i årevis, uden der sker
noget. Så snart man får en ny, sker der et uheld, så den får ridser og
buler.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-08-06 18:30

> [...]
> biler: Man kan køre rundt med et gammelt lig i årevis, uden der sker
> noget. Så snart man får en ny, sker der et uheld, så den får ridser og

sig ikke det, min Merlin er kommet og jeg regne med at have den bygget
op Lørdag.

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-08-06 23:11

On 2006-08-09 19:29:44 +0200, Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> said:

> sig ikke det, min Merlin er kommet og jeg regne med at have den bygget
> op Lørdag.

Og så med din ulykkesstatistik! Tror du ikke hellere, du skulle hænge
den op på væggen til pynt?

Hvilke dele vil du så sætte på? Du har vel ikke fået noget Campagnolo
2007 endnu. Skal jeg lige komme forbi og køre prøvetur sammen med dig?
Så kan vi se, hvem der er i dårligst form. Jeg vinder nok med lethed.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-08-06 19:07

> Og så med din ulykkesstatistik! Tror du ikke hellere, du skulle hænge
> den op på væggen til pynt?

Det burde jeg.

> Hvilke dele vil du så sætte på? Du har vel ikke fået noget Campagnolo
> 2007 endnu.

Nej deværrre, men nu vil jeg høre hvad RR siger når jeg henter den i
morgen formiddag. Den skal have have Chorus 07, hjul bygget på Record
07 nav (eller DT), Veloflex dæk, Thomsen frempind/sadelepind, et
fornuftigt 31.8mm aluminiums styr med RUND bukning, Fizik Alianté
sadel og Look Keo pedaler :D Den kommer sansynligvis til at starte med
min slidte Chorus 98 og et par næsten nye Vento hjul.

> Skal jeg lige komme forbi og køre prøvetur sammen med dig?
> Så kan vi se, hvem der er i dårligst form. Jeg vinder nok med lethed.

Jeg tvivler oprigtigt på det, du ved godt jeg nærmer mig 0,1 ton?

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-08-06 14:06

On 2006-08-11 20:06:30 +0200, Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> said:

> Jeg tvivler oprigtigt på det, du ved godt jeg nærmer mig 0,1 ton?

Det gør jeg da også. Jeg har vist klemt mig ned på 94 kg nu, men det er
stadig alt for meget.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-08-06 15:47

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> writes:

> Det gør jeg da også. Jeg har vist klemt mig ned på 94 kg nu, men det
> er stadig alt for meget.

Hvis du nu får en kondicykel sat under Mac'en og en dynamo sat på til
at give strøm, så du selv oplader den, tror du ikke det hjælper?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-08-06 19:19

> Det gør jeg da også. Jeg har vist klemt mig ned på 94 kg nu, men det er
> stadig alt for meget.

Du er længere end jeg. Jewg skulle gerne ned under 90kg inden 2007...
ellers skal jeg sende en kolega ud og rejse.

Fra : Christian Bech

Dato : 02-08-06 17:44

In article <44c5590e$0$20241$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,

> Der står vist endda en Thinkpad ude i
> klædeskabet, men der har jeg nu sagt stop.

Det er ellers en glimrende mulighed for at prøve at installere Ubuntu.
Det skader aldrig at hæve nørdfaktoren.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-08-06 21:42

Christian Bech <nospam@ebbesen.mail.dk> writes:

> Det er ellers en glimrende mulighed for at prøve at installere Ubuntu.
> Det skader aldrig at hæve nørdfaktoren.

Thinkpadder har alle mulige småfinurligheder der kan give lidt bøvl.
Jeg vil fraråde projektet med mindre man virkelig brænder for sagen.

Ellers kan den gives et godt hjem her formedenst en ikke ublu sum, jeg
skal gerne love at den kommer til at køre ubuntu.

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-08-06 21:52

On 2006-08-02 18:44:13 +0200, Christian Bech <nospam@ebbesen.mail.dk> said:

> In article <44c5590e$0$20241$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,

> Det er ellers en glimrende mulighed for at prøve at installere Ubuntu.
> Det skader aldrig at hæve nørdfaktoren.

Så skal jeg først have fundet en måde at hæve antallet af timer i døgnet
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Ukendt

Dato : 24-07-06 10:02

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> Hvordan er den rygsæk at cykle med? og hvor meget yderliger plads er
> der i den? Jeg cykler med PB'en hver dag og medbringer desuden et sæt
> tøj og et par sko i tasken.

Hvis du søger en god cykelrygsæk, så kan jeg virkelig anbefale deuters
rygsække med aircontact-system.
Fx denne:
http://www.deuter.com/cms/front_content.php?client=1&lang=1&parent=&subid=&idcat=69&idart=157&idside=&webgrab_path=http://www.deuter.com/catalog/product_info.php?products_id=68

eller en lidt mindre model:
http://www.deuter.com/cms/front_content.php?client=1&lang=1&parent=&subid=&idcat=69&idart=157&idside=&webgrab_path=http://www.deuter.com/catalog/product_info.php?products_id=67

En powerbook i en sleeve går jeg rundt med dagligt og "svederyg" er
kraftigt reduceret. Lidt sær at pakke i starten, fordi der sidder et par
afrundede alustivere i rygdelen, men når man først har prøvet at køre
med tasken, så tilgiver man konstruktionen

De sælges bl.a. hos www.toursport.dk, så slå forbi og kig på dem.

Venligst

Niels
www.nodash.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-07-06 20:42

Niels Præstegaard - Aalborg <niels@priestyard.dk> wrote:

> [...]

> afrundede alustivere i rygdelen, men når man først har prøvet at køre
> med tasken, så tilgiver man konstruktionen

Jeg har selv en Jack Wolfskin (deres "rigtige" cykelrygsæk med
forstøbt ryg). Den var engang lækker men efter 12 år, er den ved at
blive lige lovlig snasket. Den sidder rigtigt godt, men svedryg undgår
man vist kun hvis man kører i "bedstefar position". Jeg ligger næsten
med ryggen vandret på racercyklen (med forbold for at der ikke længere
er helt plads til vommen pga. ælde)
Desuden er drygsækken grundet alderen ikke "optimeret" til at
transportere en computer i.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 25-07-06 01:01

On Mon, 24 Jul 2006 21:41:50 +0200, Morten Reippuert Knudsen wrote:

> Jeg ligger næsten
> med ryggen vandret på racercyklen (med forbold for at der ikke længere
> er helt plads til vommen pga. ælde)

Er din cykel blevet så gammel at rørene bukker?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-07-06 22:58

Frank E. N. Stein <flatus@mail.is> wrote:

> Er din cykel blevet så gammel at rørene bukker?

Nærmere at den knækker, Det skyldes dog ikke volumen af min voms men
mine forsøg på at cykle hvor ingen har cyklet før (gennem vejdomme,
under 4 hjulstrækkere osv.)

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 26-07-06 00:13

On Tue, 25 Jul 2006 23:58:00 +0200, Morten Reippuert Knudsen wrote:

> Nærmere at den knækker,

Jeg tænkte bare at overrøret måske bukkede opad.

> Det skyldes dog ikke volumen af min voms men
> mine forsøg på at cykle hvor ingen har cyklet før (gennem vejdomme,
> under 4 hjulstrækkere osv.)

Jeg kan så fortælle at man ikke kan vælte en HT-bus med en cykel.
Lygepæle er også ret uimponerede over cykler og deres kinetiske energi.
Bøller, der bukker den ned over cykelstien, reagerer den dog helt fint
på.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-07-06 01:26

Frank E. N. Stein <flatus@mail.is> wrote:

> Jeg tænkte bare at overrøret måske bukkede opad.

Det føles sådan, heldigvis har den nye ramme skrånende overrør.

> [...]
> Lygepæle er også ret uimponerede over cykler og deres kinetiske energi.
> Bøller, der bukker den ned over cykelstien, reagerer den dog helt fint

Tak for de gode råd. Du lader til at være grundigt orientert ud i
emnet "cykle hvor ingen mand har cyklet før". Går det an at nikke
asfalten en skalle hvis man bliver vred over eksemen?

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 26-07-06 14:24

On Wed, 26 Jul 2006 02:25:32 +0200, Morten Reippuert Knudsen wrote:

> Det føles sådan, heldigvis har den nye ramme skrånende overrør.

Du overvejede ikke en liggecykel i stedet for? Der er plads til nærmest
ubegrænsede mængder vom.

> Tak for de gode råd. Du lader til at være grundigt orientert ud i
> emnet "cykle hvor ingen mand har cyklet før".

Jeg er overbevist om at cyklen er det farligste befordringsmiddel i
verden. Det er i hvert fald det eneste køretøj jeg er kommet til skade
med.

> Går det an at nikke
> asfalten en skalle hvis man bliver vred over eksemen?

Nej. Tænk på at der også er andre der skal køre der.

Har du forresten nogensinde prøvet at handle hos Velo Sport?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-07-06 21:36

> Du overvejede ikke en liggecykel i stedet for? Der er plads til nærmest
> ubegrænsede mængder vom.

Tanken er jo at vommens skal væk, en liggecykel er en alt for
energiøkonomisk løsning. Desuden er kedelige - og formegenlig
overordenlig farlige såfremt man påtænker at forcere vejbomme.

> Jeg er overbevist om at cyklen er det farligste befordringsmiddel i
> verden. Det er i hvert fald det eneste køretøj jeg er kommet til skade
> med.

Du er helt sikker på at dine skader ikke skyldes alkohol?

> Nej. Tænk på at der også er andre der skal køre der.

På eksemen? av...

> Har du forresten nogensinde prøvet at handle hos Velo Sport?

Da jeg ikke kender den, må det blive et nej, med mindre de udskænker
alkoholiske væsker. Jeg kan næsten ikke tro at du går i overvejelser
om motion, er du stråmand?

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 27-07-06 00:22

On Wed, 26 Jul 2006 22:35:48 +0200, Morten Reippuert Knudsen wrote:

> Tanken er jo at vommens skal væk, en liggecykel er en alt for
> energiøkonomisk løsning.

Så køb en gammel engelsk motorcykel. Man brænder frygteligt mange
kalorier af når man trækker rundt med den.

> Desuden er kedelige - og formegenlig
> overordenlig farlige såfremt man påtænker at forcere vejbomme.

Hovedet kommer da en del længere væk fra bommen på den måde.

> Du er helt sikker på at dine skader ikke skyldes alkohol?

Godt nok kan Whisky slå hårdt, men det kan ikke banke stykker af hoften.

> På eksemen? av...

Er det ikke derfor det kaldes asfalteksem?

> Da jeg ikke kender den, må det blive et nej, med mindre de udskænker
> alkoholiske væsker. Jeg kan næsten ikke tro at du går i overvejelser
> om motion, er du stråmand?

Jeg cykler skam dagligt og løber ofte efter en flok unger jeg mistænker
for at være på speed.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-08-06 17:35

> Så køb en gammel engelsk motorcykel. Man brænder frygteligt mange
> kalorier af når man trækker rundt med den.

Det gælder ikke.

> Hovedet kommer da en del længere væk fra bommen på den måde.

Jeg ved ike hvilke liggecykler du har prøvet. Dem jeg har prøvet
udmærker sig ved at hovedets posistion befinder sig i bom højde, og
alle punkter foran rytterens hoved er så lave at de kan snige sig
under bommen. Måske har du prøvet en lignende liggecykel og forsøgt
at bremse med panden?

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-07-06 23:04

On 2006-07-26 15:24:25 +0200, "Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> said:

> Du overvejede ikke en liggecykel i stedet for? Der er plads til nærmest
> ubegrænsede mængder vom.

Det er da ubehageligt. Så har man jo vommen ovenpå sig.

Det er ikke rigtigt. Heelys er værre <http://heelys.com/>.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 27-07-06 23:22

On Fri, 28 Jul 2006 00:03:39 +0200, Henrik Münster wrote:

> Det er da ubehageligt. Så har man jo vommen ovenpå sig.

Med lidt held kan den fungere som airbag. Om ikke andet finder man ud af
hvorfor konen stønner....

> Det er ikke rigtigt. Heelys er værre <http://heelys.com/>.

Jamen, dem har jeg ikke prøvet. Rulleskøjer fandt jeg i øvrigt ret
hurtigt ud af at jeg er inkompatibel med, så det nåede ikke at blive til
mange skader med dem - altså udover på den hæk jeg brugte som
karrosseribremse.
Kan man i øvrigt kalde et par sko med indlagt rullefelt for et
befordingsmiddel?

Fra : Jens

Dato : 28-07-06 07:22

Frank E. N. Stein <flatus@mail.is> wrote:

> Kan man i øvrigt kalde et par sko med indlagt rullefelt for et
> befordingsmiddel?

Selvfølgelig. Det kan man i øvrigt også uden rullefeltet

Men "køretøj"? Næppe!
--

Jens F

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 28-07-06 13:26

On Fri, 28 Jul 2006 08:21:37 +0200, Jens wrote:

> Selvfølgelig. Det kan man i øvrigt også uden rullefeltet

Det virker ulogisk på mig. Hvordan får man et par sko til at være et
middel for transport?

> Men "køretøj"? Næppe!

Er sko ikke en slags tøj?

Fra : Jens

Dato : 28-07-06 22:38

Frank E. N. Stein <flatus@mail.is> wrote:

> Det virker ulogisk på mig. Hvordan får man et par sko til at være et
> middel for transport?

Jeg har brugt sko lige siden jeg lærte at gå. Jeg bruger dem fortsat
hver gang jeg går udenfor.

> Er sko ikke en slags tøj?

Jo da. Men "køre-" ? Nah!
--

Jens F

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 28-07-06 23:26

On Fri, 28 Jul 2006 23:37:34 +0200, Jens wrote:

> Jeg har brugt sko lige siden jeg lærte at gå. Jeg bruger dem fortsat
> hver gang jeg går udenfor.

Du bruger vel også dine fødder så, formoder jeg? Skoene forandrer jo
ikke din gang, så jeg har svært ved at forstå hvordan de skulle være
et middel (for transport).

> Jo da. Men "køre-" ? Nah!

Rulleskøjter er et køretøj. Et køretøj er et transportmiddel med hjul
eller larvefødder. En PowerBook med hjul under kan bruges som
transportmiddel.

Fra : Jens

Dato : 29-07-06 08:11

Frank E. N. Stein <flatus@mail.is> wrote:

> Du bruger vel også dine fødder så, formoder jeg? Skoene forandrer jo
> ikke din gang, så jeg har svært ved at forstå hvordan de skulle være
> et middel (for transport).

På min lokale vej, hvor granitskærver er drysset i asfalten, kræver det
ikke mange skridt at erkende forskellen i gangarten med eller uden sko.

Hvis dit behov for sko er rent kosmetisk, kan du jo nøjes med "løse sko"
(kun med overlæderet - uden såler). Så ka' du lære det!

> Rulleskøjter er et køretøj. Et køretøj er et transportmiddel med hjul
> eller larvefødder. En PowerBook med hjul under kan bruges som
> transportmiddel.

En PowerBook kan bruges til meget - men du er tæt på det blasfemiske nu

--

Jens F

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 29-07-06 13:33

On Sat, 29 Jul 2006 09:10:57 +0200, Jens wrote:

> På min lokale vej, hvor granitskærver er drysset i asfalten, kræver det
> ikke mange skridt at erkende forskellen i gangarten med eller uden sko.

Men så er det jo granitskærverne der forandrer gangarten. Passende
mængder hård hud kan give samme effekt som skoene og hård hud vil du
vel ikke kalde et transportmiddel.

> Hvis dit behov for sko er rent kosmetisk, kan du jo nøjes med "løse
> sko" (kun med overlæderet - uden såler). Så ka' du lære det!

At sko kan være et middel til at forhindre smerte, gør dem ikke til et
transportmiddel.

> En PowerBook kan bruges til meget - men du er tæt på det blasfemiske
> nu

Hey, jeg ville bare forsøge at holde diskussionen on-topic.

Fra : Jens

Dato : 29-07-06 22:04

Frank E. N. Stein <flatus@mail.is> wrote:

> Men så er det jo granitskærverne der forandrer gangarten. Passende
> mængder hård hud kan give samme effekt som skoene og hård hud vil du
> vel ikke kalde et transportmiddel.

Nej. Og?

Sko har - udover den sociale funktion i at holde gasser indespærret -
den funktion at gøre gang/løb mere behagelig på varierende underlag. Til
formålet kan de være forsynet med såler med antiskridmønster (til tider
ud i groteske "lortesnappersåler") og forskellige affjedringsmekanismer

> At sko kan være et middel til at forhindre smerte, gør dem ikke til et
> transportmiddel.

Nej. Hvad er det afgørende karakteristikum for et transportmiddel?

OK! Reddet til hjørne
--

Jens F

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 30-07-06 00:28

On Sat, 29 Jul 2006 23:04:10 +0200, Jens wrote:

> Nej. Og?
>
> Sko har - udover den sociale funktion i at holde gasser indespærret -

Det er vel nærmere skoenes skyld at gasserne opstår.

> den funktion at gøre gang/løb mere behagelig på varierende underlag. Til
> formålet kan de være forsynet med såler med antiskridmønster (til tider
> ud i groteske "lortesnappersåler") og forskellige affjedringsmekanismer

Ja, men alle de eksempler har jo ikke noget direkte med selve gangen at
gøre, men med underlaget. Det du påstår, er jo åbenbart at skos status
som transportmiddel ar afhængig af underlaget.

> Nej. Hvad er det afgørende karakteristikum for et transportmiddel?

Transport er befordring af emner fra et sted til et andet. Et middel er
noget der forandrer funktionen eller er nødvendig for at opnå en
bestemt funktion. Da sko ikke er afgørende for om man kan gå eller ej
(og hvis de er, så er de et hjælpemiddel), kan de altså ikke være et
middel til befordre emner fra et sted til et andet.
Du kan prøve at kigge på andre -middelord, som fx lægemiddel,
hjælpemiddel, diciplinærmiddel, afføringsmiddel, opløsningsmiddel osv.

Fra : Jens

Dato : 30-07-06 07:20

Frank E. N. Stein <flatus@mail.is> wrote:

> On Sat, 29 Jul 2006 23:04:10 +0200, Jens wrote:

---snip---

> [...]
> Du kan prøve at kigge på andre -middelord, som fx lægemiddel,
> hjælpemiddel, diciplinærmiddel, afføringsmiddel, opløsningsmiddel osv.

Prøv at fortælle finalisterne i 100-meteren ved OL, at deres sko ingen
betydning har for deres løb Adidas bliver ikke vred - men skuffet.

En faldskærm er vel også et transportmiddel, selv om man fortsat ender
nede på jorden. Det tager blot lidt længere - og tager sjældnere livet
af én.

Jeg har set masser af lægning uden lægemidler, hjælp uden hjælpemidler,
disciplin uden disciplinarmidler og afføring uden afføringsmidler. Jeg
har sågar set folk gå i opløsning uden opløsningsmidler
--

Jens F

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-07-06 10:03

"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> writes:

> eller larvefødder. En PowerBook med hjul under kan bruges som
> transportmiddel.

Tjah, det må vel være et high-tech skateboard?

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 29-07-06 13:35

Eller en såkaldt hund: http://da.wikipedia.org/wiki/Hund_(redskab)

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-07-06 08:25

"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> writes:

> Med lidt held kan den fungere som airbag. Om ikke andet finder man ud af
> hvorfor konen stønner....

Det holder nok kun hvis du spiser godt med kål dagen i forvejen.

> Kan man i øvrigt kalde et par sko med indlagt rullefelt for et
> befordingsmiddel?

Hvad i alverden er et rullefelt.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 28-07-06 13:23

On Fri, 28 Jul 2006 09:24:33 +0200, Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Det holder nok kun hvis du spiser godt med kål dagen i forvejen.

Det er ikke nødvendigt. Jeg har afprøvet funktionaliteten af 1 stk extra
large vom i en HT-bus der stoppede ganske hurtigt. Der var ingen grim lugt
bagefter, men nogen grimme ord kom der dog.

Kig fx her: http://www.dynomet.dk/dkting/p5dk.htm

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-07-06 23:51

> [...]

> large vom i en HT-bus der stoppede ganske hurtigt. Der var ingen grim lugt
> bagefter, men nogen grimme ord kom der dog.

Heller ikke pænt at lande lige oven i en lille hund. De bliver så flade.

> Kig fx her: http://www.dynomet.dk/dkting/p5dk.htm

Nåh, sådan en dims så man kan køre stærkt uden at det går helt galt.

Hvordan havde du tænkt det skulle fungere med sådan en i et par sko?

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 29-07-06 13:26

On Sat, 29 Jul 2006 00:50:40 +0200, Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Heller ikke pænt at lande lige oven i en lille hund. De bliver så flade.

Der kom heller ingen grim lugt i det tilfælde, eller?

Spørg dem der har fremstillet Heelys.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-07-06 22:24

> [...]

> afrundede alustivere i rygdelen, men når man først har prøvet at køre
> med tasken, så tilgiver man konstruktionen

Jeg mener også de føres hos min fortrunke fysisk cykelbutik:
roadbikeshop. Jeg vil dog også tjekke Jack Wolfskins sortiment ud, min
nuværende rygsæk har overlevet +12 år - ok, lynlåsene er ikke længere
så funktionelle som de var for blot 2-3 år siden.