Overtag ejerskab på ekstern harddisk
Fra : Lars Wiberg

Dato : 14-07-06 13:27

Hej alle,

Jeg har to eksterne harddiske der hidtil har været tilgået via en
Windows maskine, hvorfor disse derfor også er udstyret med rettigheder
der passer til Windows maskiner.

Når jeg kobler dem til Mac'en kan jeg sagtens læse filerne, men jeg
får kun Read adgang. Hvordan kan jeg få Tiger til at overtage
rettighederne til diskene, så jeg kan komme til at rode rundt i
data'ene.

Det drejer sig om godt 1TB data, så jeg vil gerne undgå at skulle
igennem en
"kopier-dataene-over-på-nogle-andre-medier-og-formater-harddisken"
manøvre.

I Disk Utility værktøjet er det ikke muligt at bruge "Repair
Permissions".

Med venlig hilsen,

Lars Wiberg

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 14-07-06 13:34

"Lars Wiberg" <slartie@gmail.com> writes:

> Jeg har to eksterne harddiske der hidtil har været tilgået via en
> Windows maskine, hvorfor disse derfor også er udstyret med rettigheder
> der passer til Windows maskiner.

Nu er det vel ikke NTFS? I så fald er du lidt på den, da Mac OS kun
kan læse fra den slags filsystemer.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 14-07-06 13:55

Lars Wiberg <slartie@gmail.com> wrote:
> [...]
> igennem en
> "kopier-dataene-over-på-nogle-andre-medier-og-formater-harddisken"

Disken er garanteret formateret i NTFS format og det kan OS X kun
læse. Der er derfor ikke nogen vej udeom en formattering.

> I Disk Utility værktøjet er det ikke muligt at bruge "Repair
> Permissions".

Repair Permissions er kun til at reparere tilladerlser på filer på
systemdisken.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-07-06 23:22

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> Repair Permissions er kun til at reparere tilladerlser på filer på
> systemdisken.

Ikke helt. Hvis du har installeret noget på en sekunder partition med
Apple's Installer.app skulle den gerne smidde en kvittering i
/Volumes/sekundær\ partition/Library/Recipts - i det tilfælde kan man
osse tjkke denne disks rettigheder.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 15-07-06 13:43

> [...]
> Apple's Installer.app skulle den gerne smidde en kvittering i
> /Volumes/sekundær\ partition/Library/Recipts - i det tilfælde kan man

Det var da pokkers med dig

Nå, men det vidste jeg ikke, men det er nok også en sjældenhed, at det
sker.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Lars Wiberg

Dato : 14-07-06 18:24

Hej,

René Frej Nielsen wrote:
> Disken er garanteret formateret i NTFS format og det kan OS X kun
> læse. Der er derfor ikke nogen vej udeom en formattering.

Ja, det anede mig jo nok. Det skal nok blive sjovt at finde plads til
500TB data andetsteds :)

Tak for de hurtige svar og god weekend.

Med venlig hilsen,

Lars

Fra : Lars Wiberg

Dato : 14-07-06 18:24

Hej,

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-07-06 22:38

"Lars Wiberg" <slartie@gmail.com> writes:

> Ja, det anede mig jo nok. Det skal nok blive sjovt at finde plads til
> 500TB data andetsteds :)

Noget af en ekstern disk da - har den hjul på? :)

Køb en mere - du får aligevel brugt pladsen.