Microsoft får 'smæk'!
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-07-06 20:12

Iflg. både DR Radioavisen og DR1 TVAvisen, så er MS i dag blevet dømt
til yderligere en bøde på 2,5 milliarder, og hvis de ikke dels betaler,
dels ændrer politik inden udgangen af denne måned, vil de blive pålagt
månedsbøder på omkring 400.000kr. for hver måned, de ikke opfylder de
krav, som EU kommissionen har pålagt dem.

Det bliver lidt splndende at se, hvorlænge de i det hele taget tør
neglicere de krav, og fremover vil efterleve dem.

- Så indtil videre skylder de i alt 6,8 milliarder kr. til EU landene -
inkl. den første bøde på 4,3 milliarder, som de endnu ikke har betalt...

mvh. Erik Richard
<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-07-06 20:18

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> inkl. den første bøde på 4,3 milliarder, som de endnu ikke har betalt...

De har masser af penge.

Fra : Jens Find

Dato : 12-07-06 21:44

> De har masser af penge.

Og det bliver de ved med at have - i hvert fald så længe de fortsat ikke
betaler bøderne.
--

Jens F

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-07-06 23:07

jens@finds.dk (Jens Find) writes:

> Og det bliver de ved med at have - i hvert fald så længe de fortsat ikke
> betaler bøderne.

Jah, men mon ikke det ender med at Bill Gates får sin gode ven Anders
Fogh til at få fikset den lille sag.

Ellers truer de nok bare med at ikke ville sælge de nye versioner af
Windows i Europa.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-07-06 23:50

Hej Thorbjørn

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Jah, men mon ikke det ender med at Bill Gates får sin gode ven Anders
> Fogh til at få fikset den lille sag.

Fogh+Gates? - Mig bekendt var Anders Fogh en af drivkræfterne til, at
det blev taget op i EU kommissionen...

> Ellers truer de nok bare med at ikke ville sælge de nye versioner af
> Windows i Europa.

Det vil da være dejligt... - Sikke mange Mac'er, der så vil blive
solgt...

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 13-07-06 00:06

> Ellers truer de nok bare med at ikke ville sælge de nye versioner af
> Windows i Europa.

BUU HUU!

;p

--
regards, Peter B. Perlsø - liberterran.org, siad.dk
"The politicians don't just want your money. They want your soul. They

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-07-06 01:17

peter@DIESPAMMERDIE.dk (Peter Bjørn Perlsø) writes:

> BUU HUU!

Nu ikke tude. Her er en Ubuntu CD :)

Er i øvrigt efterhånden overbevist om at enten 10.5 eller 10.6 kommer
til at kunne køre Windowsapplikationer native. Så er problemet løst.

Fra : Ukendt

Dato : 13-07-06 09:26

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Nu ikke tude. Her er en Ubuntu CD :)
>
> Er i øvrigt efterhånden overbevist om at enten 10.5 eller 10.6 kommer
> til at kunne køre Windowsapplikationer native. Så er problemet løst.

Native skal vi nok ikke regne med er perfekt, i det mindste ikke i
første færd. Taget i betragtning hvor mange virksomheder har deres
forretning baseret på Windows, ville det nok blive ret katastrofalt hvis
Windows produktet blev taget af markedet i EU. Like it or not, we need it.

--
Claus Albæk (kbh.)

Fra : Bruno

Dato : 12-07-06 22:49

Erik Richard Sørensen wrote:

> [...]
> månedsbøder på omkring 400.000kr. for hver måned, de ikke opfylder de
> krav, som EU kommissionen har pålagt dem.

Månedsbøder, der er ikke rigtigt!

Vi taler dagbøder hvis ikke Microsoft retter ind inden 31/7 og de kan
blive på €3 mill - altså - €3 mill per dag. Hvis det fortsætter sådan så
slipper vi snart for at betale skat

Forøvrigt heller ikke ringe EU får gjort noget ved Roaming priserne,
forhåbentlig er der så snart nogen som gør noget ved TDC.

Mvh

Bruno

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-07-06 23:18

Hej Bruno

Bruno wrote:

> Månedsbøder, der er ikke rigtigt!
>
> Vi taler dagbøder hvis ikke Microsoft retter ind inden 31/7 og de kan
> blive på €3 mill - altså - €3 mill per dag. Hvis det fortsætter sådan så
> slipper vi snart for at betale skat

Des værre er det da... Det var bare ikke det, de sagde i Radioavisen.
TVA nævnte ingen takster på dagbøder...

> Forøvrigt heller ikke ringe EU får gjort noget ved Roaming priserne,
> forhåbentlig er der så snart nogen som gør noget ved TDC.

Absolut! - Selvom jeg yderst sjælden har brugt mobilos i udlandet, og de
få tilfælde, jeg har, så har det kun været i Nordtyskland, og dér er
der, såvidt jeg har forstået det, nogle særaftaler pga. grænseområder.

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 13-07-06 00:06

> [...]
>
> - Så indtil videre skylder de i alt 6,8 milliarder kr. til EU landene -
> inkl. den første bøde på 4,3 milliarder, som de endnu ikke har betalt...

Jeg synes det ernoget pis.

Jeg er langt fra Microsoft eller Billy-BOy fan, men derfra og til at
lade et overstatsligt organg udstede dummebøder til et firma der har en
dominerende markedsposition, det er groft.

Nej, afskaf istedet software patenterne, så smp virksomheder kan
konkurrere med de store, uden at løbe igennem det minefelt der kaldes
"intelllektuel ejendomret"...

Og det vil i sidste ende blot svække alternativerne til Microsoft, fordi
de små bare vil rende skrigende til "farmand" istedet for at sparke MS i
røven med produkter der er bedre.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-07-06 00:37

Hej Peter

Peter Bjørn Perlsø wrote:

> [...]
> lade et overstatsligt organg udstede dummebøder til et firma der har en
> dominerende markedsposition, det er groft.

Det synes jeg ikke! - Hvorfor hulen skal de gå fri, når både ganske alm.
håndværkere og andre firmaer får kæmpebøder for at aftale prisrammer? -
Og de har ikke engang monopolstatus...

> [...]
>
> Og det vil i sidste ende blot svække alternativerne til Microsoft, fordi
> de små bare vil rende skrigende til "farmand" istedet for at sparke MS i

Det vil lige nøjagtig få den modsatte virkning. Hvis du fjerner
patentrettighederne på de små firmaers produkter, vil alt jo blive frit
tilgængeligt og de store vil så kunne æde frit - altså lade de små
udvikle tingene, for derefter at bruge det selv i deres egne produkter
og sælge det til spotpris, så de små ret og slet dør af regulær brødmangel!

Bare se, hvad der skete, da Gale Gates stjal DOS. - Ham der udviklede
DOS døde i regulær fattigdom...

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-07-06 01:16

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> Bare se, hvad der skete, da Gale Gates stjal DOS. - Ham der udviklede
> DOS døde i regulær fattigdom...

Er ikke helt sikker på din historiebog taler rigtigt.

QDOS blev licensieret af Microsoft til at få et operativsystem i en
fart til IBM PC'en, fordi CP/M-86 blev forkastet. QDOS var bare en
lynimplementering af CP/M-80 som 8086 kode.

Siden blev det købt (for en beskeden sum) og viderudviklet til DOS 2.0
som var den første rigtige DOS til PC.

Men det var i en anden verden. Apple havde Apple II'ere og mange
havde 8-bit computere med CP/M-80.

Fra : Bruno

Dato : 13-07-06 00:39

Peter Bjørn Perlsø wrote:
> Jeg synes det ernoget pis.

Jamen det skal du havde lov til, så tillader jeg mig at undre mig over
hvorfor du mener sådan.

> Jeg er langt fra Microsoft eller Billy-BOy fan, men derfra og til at
> lade et overstatsligt organg udstede dummebøder til et firma der har en
> dominerende markedsposition, det er groft.

Jeg formoder du er ultra kapitalist eller ikke rigtig inde i sagerne,
måske endda begge dele!

> Nej, afskaf istedet software patenterne, så smp virksomheder kan
> konkurrere med de store, uden at løbe igennem det minefelt der kaldes
> "intelllektuel ejendomret"...

SUk. Problemet er ikke software patenter, men at Microsoft udnytter sin
dominerende stilling på OS markedet til at gøre det svært og udvikle
software som konkurrerer med Microsoft på andre områder.

> Og det vil i sidste ende blot svække alternativerne til Microsoft, fordi
> de små bare vil rende skrigende til "farmand" istedet for at sparke MS i
> røven med produkter der er bedre.

Det er svært at leve af at lave et alternativ hvis det man skal slå er
ok og gratis, så er det kun de virkeligt kræsne som vil betale for ens
software. Og så er vi slet ikke begyndt og snakke Vaporware" eller nogle
af alle de andre manøvrer som Microsoft benytter.

EU har eksempelvis været ude efter Microsoft for at proppe deres
mediaplayer ned i halsen på alle, ligesom de gjorde det med IE og nu
også er på vej til at gøre med sikkerhedssoftware. Det er kun godt der
gøres noget for ellers ender vi med nul reelle valgmuligheder over hele
linjen!

Mvh

Bruno

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 13-07-06 09:44

Bruno <dont.use@this.address.ever> wrote:

> Jamen det skal du havde lov til, så tillader jeg mig at undre mig over
> hvorfor du mener sådan.

> Jeg formoder du er ultra kapitalist eller ikke rigtig inde i sagerne,
> måske endda begge dele!

Ja, jeg er noget nær en "ultrakapitalist". A påstå at jeg ikke er inde i
sagerne er nok så meget sagt, da jeg har fulgt Microsoft's excesser
siden 1995, og jeg opringeligt var fortaler for anti-monopol indsats
pverfor MS.

Senere gik det så op for mig at hvis staten i USA går ind og bryder MS
op, så har vi erstatten en ondskab med en der er endnu værre.

> SUk. Problemet er ikke software patenter, men at Microsoft udnytter sin
> dominerende stilling på OS markedet til at gøre det svært og udvikle
> software som konkurrerer med Microsoft på andre områder.

x. Internet Explorer har været dominerende i årevis, og det har ikke
forhindret ex. Safari og Firefx i at blive succeser!

> Det er svært at leve af at lave et alternativ hvis det man skal slå er
> ok og gratis,

Men hvis kunderne får et ok gratis program, så er det til deres gavn,
ikke?

> så er det kun de virkeligt kræsne som vil betale for ens
> software. Og så er vi slet ikke begyndt og snakke Vaporware" eller nogle
> af alle de andre manøvrer som Microsoft benytter.

Det er op til markedet at straffe et firma der er uærligt. Hold staten
ude af det.

> [...]
> også er på vej til at gøre med sikkerhedssoftware. Det er kun godt der
> gøres noget for ellers ender vi med nul reelle valgmuligheder over hele

Der er masser af valgmuligheder. Også til utilities der graver Microsoft
egen software ud af Windows.

Fra : Bruno

Dato : 13-07-06 10:29

Peter Bjørn Perlsø wrote:
> Senere gik det så op for mig at hvis staten i USA går ind og bryder MS
> op, så har vi erstatten en ondskab med en der er endnu værre.

Det må du vist lige forklare?

> x. Internet Explorer har været dominerende i årevis, og det har ikke
> forhindret ex. Safari og Firefx i at blive succeser!

Succes og succes, det er vist så meget sagt. Jeg tror en hel del af dem
som gerne vil benytte en netbank vil mene Safari og Firefox er en
begrænset succes, ligesom om dem der koede grundlaget til Firefox var så
glade for konkurrence fra Microsoft at de sagsøgte dem (og vandt).

> Men hvis kunderne får et ok gratis program, så er det til deres gavn,
> ikke?

Bestemt. Problemet kommer så ind hvis det kun gavner dem på kort sigt.

> Det er op til markedet at straffe et firma der er uærligt. Hold staten
> ude af det.

I en perfekt verden så ville det måske virke, men verden er for kompleks
og forbrugerne kan ikke finde ud af at straffe alle firmaer der er
uærlige. De fleste danskere kan ikke en gang finde ud af og reagere på
at de bliver udnyttet af TDC, hvordan skal det store flertal så kunne
gennemskue de manøvre Microsoft laver.

> Der er masser af valgmuligheder.

Alligevel er det WMA som er standarden næsten alle andre steder end hos
Apple når vi taler DRM, kunne det mon være fordi de fleste ikke vælger
og blot bruger den player de har fået stukket ud.

> Også til utilities der graver Microsoft
> egen software ud af Windows.

Hvilket igen er lige til at benytte for menigmand? Flertallet ved ikke
engang noget sådanne findes og det gør det altså ikke lettere, at
udvikle software uden og være afhængig af Microsoft's nåde.

Mvh

Bruno

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 13-07-06 12:39

Bruno <dont.use@this.address.ever> wrote:

> Det må du vist lige forklare?

Så er vi på vej over i politik, men kort sagt er det statsmagten, som
jeg vil forhindre bliver større en højst nødvendigt.

Microsoft har aldrig tvunget mig til at købe en af deres produkter, men
det gør staten (dens "beskyttelsesordning") - hele tiden!

Men den debat hører til i dk.politik, hvor jeg gerne vil fortsætte, hvis
du vil have en uddybning.

> Succes og succes, det er vist så meget sagt. Jeg tror en hel del af dem
> som gerne vil benytte en netbank vil mene Safari og Firefox er en
> begrænset succes,

Jyske Netbank virker da find på min Safari?

> ligesom om dem der koede grundlaget til Firefox var så
> glade for konkurrence fra Microsoft at de sagsøgte dem (og vandt).

Hvad handlede den sag om?

> Bestemt. Problemet kommer så ind hvis det kun gavner dem på kort sigt.

Igen, så er det op til markedet at levere nogert der er bedre. Det er
fx. velkendt at MSIE-udbviklingen har stået stille i flere år (ingen
faneblade, ingen popupblocking, ingen egentlige plugins osv), og det
nyder FireFox godt af.

> I en perfekt verden så ville det måske virke, men verden er for kompleks
> og forbrugerne kan ikke finde ud af at straffe alle firmaer der er
> uærlige.

Og hvem beslutter om forbrugerne er for dumme til det?

> De fleste danskere kan ikke en gang finde ud af og reagere på
> at de bliver udnyttet af TDC, hvordan skal det store flertal så kunne
> gennemskue de manøvre Microsoft laver.

Hvordan bliver danskerne udnyttet af TDC?

> Alligevel er det WMA som er standarden næsten alle andre steder end hos
> Apple når vi taler DRM, kunne det mon være fordi de fleste ikke vælger
> og blot bruger den player de har fået stukket ud.

Filp4Mac afspiller WindowsMedia filer ganske fortrinligt. Jeg mener også
at VLC til Mac og Linux kan håndtere de fleste Microsoft formater.

> Hvilket igen er lige til at benytte for menigmand? Flertallet ved ikke
> engang noget sådanne findes og det gør det altså ikke lettere, at
> udvikle software uden og være afhængig af Microsoft's nåde.

Spørgsmålet er så igen blot, hvordan statens indgriben mod Microsoft
skulle hjælpe forbrugere,, der som du selv skriver, er fundamentalt
udvidende om alternativerne.

Det kan staten selvsagt ikke, og jeg går ikke ud fra at du er tilhænger
af lovgivning der forbryder MS at seælge deres produkter, eller tvunger
forhandlerne til at sælge konkurrenternes produkter osv?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-07-06 13:17

peter@DIESPAMMERDIE.dk (Peter Bjørn Perlsø) writes:

> Microsoft har aldrig tvunget mig til at købe en af deres produkter, men
> det gør staten (dens "beskyttelsesordning") - hele tiden!

Det er ret svært i vore dage at finde PC'ere uden Windows vedlagt.

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 13-07-06 16:05

> Det er ret svært i vore dage at finde PC'ere uden Windows vedlagt.

Og dog. De fleste butikker på Falkoner Alle i KBH samt UniShop i Lyngby
og min lokale PC-pusher i Helsingør (Stengade) sælger PC'er med NUL
Windows. Det er mest Fona og Computercity og lign. kæder der bundler
Windåse med PC'en.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-07-06 18:29

> [...]

> og min lokale PC-pusher i Helsingør (Stengade) sælger PC'er med NUL
> Windows. Det er mest Fona og Computercity og lign. kæder der bundler

Du skal bevidst ud og opsøge det. Konsumbutikker sælger sjældent den
slags, da det er de færreste konsumbrugere der vil have noget der ikke
"bare virker".

Har du prøvet Ubuntu endnu?

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 13-07-06 19:33

> Du skal bevidst ud og opsøge det. Konsumbutikker sælger sjældent den
> slags, da det er de færreste konsumbrugere der vil have noget der ikke
> "bare virker".
>
> Har du prøvet Ubuntu endnu?

Desværre ikke, men jeg har RedHat (Fedora) Core 5 installeret på min PC
ved siden af mig...

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-07-06 01:49

> Desværre ikke, men jeg har RedHat (Fedora) Core 5 installeret på min PC
> ved siden af mig...

Den bedste måde jeg kan sige det på er at den er rar :)

Det er den første distribution jeg har set der har været helstøbt og
hvor ting ikke virker som om det er skovlet ind indtil der ikke kunne
være mere.

For at komme med en analogi er Ubuntu lidt som en rar kromutter, og OS
X en smart reklamemand (og SÅ er der vist tæv i luften :)

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 14-07-06 12:29

> [...]
>
> For at komme med en analogi er Ubuntu lidt som en rar kromutter, og OS
> X en smart reklamemand (og SÅ er der vist tæv i luften :)

OK, det må jeg prøve så.

Fra : Bruno

Dato : 13-07-06 14:30

Peter Bjørn Perlsø wrote:

> Så er vi på vej over i politik, men kort sagt er det statsmagten, som
> jeg vil forhindre bliver større en højst nødvendigt.

SÅdan har jeg det i princippet også, men jeg har erkendt at vi ikke bare
kan overlade magten til de multi-nationale selskaber i stedet.

> Microsoft har aldrig tvunget mig til at købe en af deres produkter, men
> det gør staten (dens "beskyttelsesordning") - hele tiden!

Du er ikke software udvikler, det kan jeg godt høre

> Men den debat hører til i dk.politik, hvor jeg gerne vil fortsætte, hvis
> du vil have en uddybning.

Det er der vist ingen grund til.

> Jyske Netbank virker da find på min Safari?

Ja, men mange af de andre bankers software gør ikke. Og så er der lige
alle de andre ting der giver bøvl, kig bare på den digitale signatur og
hvor meget bøvl der har været på det område.

> Hvad handlede den sag om?

Prøv og google på browser war.

> [...]
> fx. velkendt at MSIE-udbviklingen har stået stille i flere år (ingen
> faneblade, ingen popupblocking, ingen egentlige plugins osv), og det

Og Firefox er så et firma der tjener penge? Den eneste grund til at der
er noget som hedder Firefox er en udviklere der arbejder gratis og så
udviklere der er betalt af dem som ikke ønsker Microsoft skal overtaget
nettet (IBM m.fl).

> Og hvem beslutter om forbrugerne er for dumme til det?

LOL - vi forbrugere er som får. Vi kan stemme med fødderne, men ingen af
os kan overskue alt og på rigtig mange områder betaler vi bare fordi det
er lettere end og foretage nogle aktive valg.

> Hvordan bliver danskerne udnyttet af TDC?

Kig på deres priser og sammenlign de andres. Og kig lidt på hvor hårdt
TDC udnytter de sidder på kobberet, der er en årsag til at TDC har
milliard overskud og stort set ingen andre tjener penge.

> Filp4Mac afspiller WindowsMedia filer ganske fortrinligt. Jeg mener også
> at VLC til Mac og Linux kan håndtere de fleste Microsoft formater.

Ikke når vi taler filer der inkludere DRM. Kig på TV2's Sputnik eller
prøv og købe noget musik hos en anden udbyder end iTunes, eller kig på
hvordan Microsoft har formået at smadre OpenGL og på den måde sikre der
næsten kommer nul spil til OSX og Linux.

> Spørgsmålet er så igen blot, hvordan statens indgriben mod Microsoft
> skulle hjælpe forbrugere,, der som du selv skriver, er fundamentalt
> udvidende om alternativerne.

Den udvidenhed er netop resultatet af Microsoft's dominans, du kan da
bare kigge på hvor vigtigt det er for Apple at Microsoft laver deres
Office pakke til OSX. Hvis ikke de gjorde så røg der meget af Apple's
salg på den konto. Ved du forresten at Microsoft ejer en bid af Apple!

> Det kan staten selvsagt ikke, og jeg går ikke ud fra at du er tilhænger
> af lovgivning der forbryder MS at seælge deres produkter, eller tvunger
> forhandlerne til at sælge konkurrenternes produkter osv?

Selvfølgelig kan staten det. Se bare hvordan staten sikrer os forbrugere
en masse rettigheder m.ht. garanti, reklamationsret... Det er ikke
perfekt, men prøv og sammenligne med USA hvor man skal være glad hvis
der er 3 måneders garanti.

Mvh

Bruno

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-07-06 15:21

Bruno <dont.use@this.address.ever> writes:

> Du er ikke software udvikler, det kan jeg godt høre

Det er absolut muligt at være softwareudvikler i dag uden at bruge
Microsoft produkter.

I min dagligdag er det Lotus Notes der er afgørende for dét, og der
skulle være en Linuxklient på trapperne. Så er der ikke noget til
hinder for at jeg kan være MS-fri.

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 13-07-06 16:05

> [...]
>
> I min dagligdag er det Lotus Notes der er afgørende for dét, og der
> skulle være en Linuxklient på trapperne. Så er der ikke noget til

Præcis.

Det eneste jeg bruger Windows til, er sådan set de spil jeg ikke har til
Mac'en. (Har p.t. ikke installeret Virtual PC).

Der er bunker af alternativer til MS: Mac OS X, Linux (i masser af
distributioner), FreeBSD, OpenBSD, NetBSD, Solaris, AmigaOS, MorphOS osv
osv.

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 13-07-06 16:05

Bruno <dont.use@this.address.ever> wrote:

> SÅdan har jeg det i princippet også, men jeg har erkendt at vi ikke bare
> kan overlade magten til de multi-nationale selskaber i stedet.

Men det gør vi jo ikke! *VI* har magten, ved at vi kan vælge at købe
deres produkter, eller vælge en af deres konkurrenters produkter (i
computerverdenen: Linux eller Mac OS X eller FireFox eller Safari eller
Camino eller eller eller) eller helt lade være med at bruge et produkt!

Og det ved Microsoft sku også, bare se hvordan de har været ved at gå i
panik fordi de efterhånden ikke sælger nogle Officepakker*!

*) Det har så betydet at de har introduceret en Office 2003-pakke til
familiebrug til en femtedel af normalprisen (999 kr!).

Markedet gør underværker - hvis du giver det en chance.

> Du er ikke software udvikler, det kan jeg godt høre

Jeg er under uddannelse som Java-udvikler, og på trods af dette bruger
vi ikek Microsoft løsninger (andet end deres middelmådige OS) i skolen.
Vi bruger en Oracle-løsning.

Ellers, fortæl hvad du mener.

> [...]
> alle de andre ting der giver bøvl, kig bare på den digitale signatur og
> hvor meget bøvl der har været på det område.

DS virker fint på min FireFox og Safari, omend du har ret i at det
krævede arbejde at få det installeret oprindeligt.

Er det ikke 2 år siden at både Nordea og Danske Bank offentliggjorde at
"nu virker vores netbanksystem på Mac!"?

> Prøv og google på browser war.

Jeg har prøvet at google det samt "browser war firefox vs Microsoft" og
det bedste link jeg finder er Wikipedia'a artikel om emnet "browser
war", og det fortæller intet om den sag du nævner?

> [...]
> er noget som hedder Firefox er en udviklere der arbejder gratis og så
> udviklere der er betalt af dem som ikke ønsker Microsoft skal overtaget

Betaler Mozilla Foundation ikke FireFox-programmørerne udffra de bidrag
de får ind??

> LOL - vi forbrugere er som får. Vi kan stemme med fødderne, men ingen af
> os kan overskue alt og på rigtig mange områder betaler vi bare fordi det
> er lettere end og foretage nogle aktive valg.

Jeg er ikke noget får, thank you very much. :/

> Kig på deres priser og sammenlign de andres. Og kig lidt på hvor hårdt
> TDC udnytter de sidder på kobberet, der er en årsag til at TDC har
> milliard overskud og stort set ingen andre tjener penge.

At TDC sidder på kobberet og har de facto monopol på det område, skal du
takke Lykketoft & Co. for, det var dem der solgte ud af arvesølvet i
1990'erne.

Jeg har iøvrigt sammenligner priser mellem TDC, Tele2ADSL go Cybercity:

http://privat.tdc.dk/internet/bredbaand/

http://www.editorial.tele2.dk/?page=privat_internet_adsl_priser&t2page=p
rivat_internet_adsl_priser

http://www.cybercity.dk/produkter/privat/bredbaand_og_telefoni/index.asp

Udfra hvad jeg kan se er TDC's tilbud 19 kr dyrere pr. måned end Tele2's
tilsvarende. Det kan sku ikke få mit pis i kog.

> [...]
> hvordan Microsoft har formået at smadre OpenGL og på den måde sikre der
> næsten kommer nul spil til OSX og Linux.

Har MS smadret OpenGL? Det må jeg have misset. De prøvede med Sun's
Java, og der fik de smæk i retten. Der kommer iøvrigt en del spil til OS
X, se bare i din lokale HuMac forhandler. De har to hylder fulde af
Mac-spil... så jeg kan altså heller ikek se hvad MS gør galt her (uanset
hvad, er det dog kritisabelt at deres DirectX teknologi er proprietær,
men det er deres ret, nøjatgigt som det også er udvikleren ret tila t
vælge alternativer, fx OpenGL eller OpenAL).

> [...]
> Office pakke til OSX. Hvis ikke de gjorde så røg der meget af Apple's
> salg på den konto. Ved du forresten at Microsoft ejer en bid af Apple!

Ja, jeg var Mac-Evangelist dengang MS købte for 150 mio. $ B-aktier i
Apple... ;)

> Selvfølgelig kan staten det.

Ja - men bør den? Vil det i din mening være moralsk korrekt og
forsvarligt?

> Se bare hvordan staten sikrer os forbrugere
> en masse rettigheder m.ht. garanti, reklamationsret...

Ja - hvilket i sidste ende rammmer forbrugerne, ved at hæve priserne, og
gøre at visse produkter slet ikek kommer på markedet, eller kommer meget
senere end i fx. USA.

> Det er ikke
> perfekt, men prøv og sammenligne med USA hvor man skal være glad hvis
> der er 3 måneders garanti.

Der er produkterne som oftest billigere, og der kan man igen, som
oftest, forhandle sig til garantiordninger af valgfri længde.

Da jeg engang købte er Kodak DC 5000 digitalkamera fra MacZone i USA
(over nettet), fik jeg valgmuligheden mellem 1-2-3-4-5 års garanti. Jeg
valgte at købe 3 års garanti, og fik dog aldrig brugt det.

I Danmark tilbyder computerbutikkerne sku kun 3 års garanti på deres
produkter... tal om at støtte brug-og-smid-væk samfundet, hvils lortet
går i stykker 3 år + 1 dag efter købsdato.... :/

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-07-06 18:33

peter@DIESPAMMERDIE.dk (Peter Bjørn Perlsø) writes:

> Og det ved Microsoft sku også, bare se hvordan de har været ved at gå i
> panik fordi de efterhånden ikke sælger nogle Officepakker*!

Det er da Workspakken der sælges til private. Office er til
virksomheder, og DER sælger de da godt. Jeg har endnu ikke set en
firmapc som ikke havde Office på.

> *) Det har så betydet at de har introduceret en Office 2003-pakke til
> familiebrug til en femtedel af normalprisen (999 kr!).

Jah, fedt, og jeg har brug for een :)

> Har MS smadret OpenGL? Det må jeg have misset. De prøvede med Sun's
> Java, og der fik de smæk i retten. Der kommer iøvrigt en del spil til OS

Sun kan sagtens klare det selv. Applets er der ingen der med
fornuften i behold laver - det er i Flash.

Applikationer er der heller ikke rigtigt nogen der laver - det eneste
sted er på serverside men der lever det også godt.

Det ændrer sig måske når der kommer opensource udgaver - mit bud er at
Apache harmony kan lave en release indenfor et år.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 14-07-06 14:14

On Thu, 13 Jul 2006 19:32:55 +0200, Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Applikationer er der heller ikke rigtigt nogen der laver - det eneste
> sted er på serverside men der lever det også godt.

Fortæl det venligst til Novell og Citrix.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-07-06 22:25

"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> writes:

> Fortæl det venligst til Novell og Citrix.

Jeg tror ikke du har læst alt det du klippede væk....

Sun laver Java.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 23-07-06 22:15

On Fri, 14 Jul 2006 23:24:50 +0200, Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Jeg tror ikke du har læst alt det du klippede væk....

Det var Java-applikationer du mente, ikke?

> Sun laver Java.

Ja. Og både Novell og Citrix laver Java-applikationer.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-08-06 20:06

> Ja. Og både Novell og Citrix laver Java-applikationer.

Ok, så er det på plads. Jeg kender ikke til disse, men vil da gerne
høre - hvad er det for store java-ting de laver?

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 14-08-06 14:06

On Fri, 11 Aug 2006 21:06:09 +0200, Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Ok, så er det på plads. Jeg kender ikke til disse, men vil da gerne
> høre - hvad er det for store java-ting de laver?

Administrationssoftware til deres produkter.

Fra : Bruno

Dato : 13-07-06 21:46

Peter Bjørn Perlsø wrote:
> [...]
> computerverdenen: Linux eller Mac OS X eller FireFox eller Safari eller
> Camino eller eller eller) eller helt lade være med at bruge et produkt!

Nu er folk her i gruppen jo heller ikke ligefrem repræsentative for hvor
informerede en gennemsnitsforbruger er, kan vi blive enige så langt?

> [...]
>

> *) Det har så betydet at de har introduceret en Office 2003-pakke til
> familiebrug til en femtedel af normalprisen (999 kr!).

Microsofts salg af Office software til private og til firmaer er noget
meget forskelligt, en Office pakker er forøvrigt mange ting da der
findes forskellige og prisen er derfor ikke så enkel at sammenligne.

> Markedet gør underværker - hvis du giver det en chance.

Microsoft har kørt rundt med markedet i årevis, på nogen områder går det
lidt bedre og på andre områder er det være end nogensinde.

Markedet kan ikke sikre at fx. MacD eller Coke betaler skat i DK - gad
vide hvad Microsoft egentlig betaler i skat

> Jeg er under uddannelse som Java-udvikler, og på trods af dette bruger
> vi ikek Microsoft løsninger (andet end deres middelmådige OS) i skolen.
> Vi bruger en Oracle-løsning.
>
> Ellers, fortæl hvad du mener.

Der er mange eksempler og nogle er meget tekniske. Sagen er at Windows
er så stort, at kendskabet til Windows er en vigtig parameter og hvem
mon bedst info - et tilfædigt firma eller en Microsoft division der fx.
laver tekstbehandling. EU sagen handler om at Microsoft skal gøre
information tilgængelig, plus så det med Mediaplayeren.

> DS virker fint på min FireFox og Safari, omend du har ret i at det
> krævede arbejde at få det installeret oprindeligt.

Netop. Hvordan tror du ikke det opleves for en ikke IT person.

> Er det ikke 2 år siden at både Nordea og Danske Bank offentliggjorde at
> "nu virker vores netbanksystem på Mac!"?

Prøv lige at spørge i gruppen hvor godt det egentlig virker

Jeg har selv siddet og hygget med en netbank der i princippet virker på
Mac, men ikke med en opdateret Firefox og kun vha. diverse krumspring.

> Jeg har prøvet at google det samt "browser war firefox vs Microsoft" og
> det bedste link jeg finder er Wikipedia'a artikel om emnet "browser
> war", og det fortæller intet om den sag du nævner?

? Wiki artiklen er da ikke dum. Måske du hat misset at sagen handler om
Netscape og Microsoft, det med Firefox er noget helt andet.

Kort fortalt så var der engang flere firmaer som opfandt/udviklede
browserne som så var et produkt man købte, dengang mente Microsoft
nettet var uden betydning. Da Microsoft så opdagede de havde taget fejl
købte de en udvikler og gav sig til at forære softwaren væk for og komme
ind på markedet, den slags kaldes dumping og er en af de unfair
forretningstaktiker store firmaer har råd til.

Noget af det nyeste er at Microsoft i deres næste OS vil inkludere
antivirus, gæt hvad det vil gøre for den forretning som Symantec m.fl.
har i dag.

> Betaler Mozilla Foundation ikke FireFox-programmørerne udffra de bidrag
> de får ind??

Fornyligt er de vist begyndt på det, men der er også meget frivilligt
arbejder plus arbejde fra folk der er betalt direkte af fx. IBM.

> Jeg er ikke noget får, thank you very much. :/

Tag bare det med tekstiler lavet i Indien som sælges i bl.a. Dansk
Supermarked her betyder omtalen i TV noget, men kan nogen af os overskue
hvilke andre ting vi køber der ikke er produceret forsvarligt.

Hvis ikke EU, FN og alle de andre kæmpede for at der blev gjort noget
for miljø, arbejdsforhold og alt det andet tror i så seriøst vi
forbrugere kunne overskue alt det og få gjort noget?

> At TDC sidder på kobberet og har de facto monopol på det område, skal du
> takke Lykketoft & Co. for, det var dem der solgte ud af arvesølvet i
> 1990'erne.

Det ved jeg godt og det salg foregik alt for billigt, plus at kobberet
aldrig skulle havde været solgt.

> Udfra hvad jeg kan se er TDC's tilbud 19 kr dyrere pr. måned end Tele2's
> tilsvarende. Det kan sku ikke få mit pis i kog.

Heller ikke når du medregner at Tele2 og Cybercity betaler en fed afgift
til TDC hver måned? Tag forøvrigt lige et kig på fastnetpriserne, der
lever TDC højt på at mange hundredetusinde abbonenter ikke kan overskue
og skifte selskab.

> Har MS smadret OpenGL? Det må jeg have misset.

Kig på hvor få spil der er til OpenGL og læs gerne lidt om de manøvrer
Microsoft har lavet gennem tiden.

De prøvede med Sun's
> Java, og der fik de smæk i retten.

Aha. Det var altså ok at staten greb ind dengang eller?

>Der kommer iøvrigt en del spil til OS
> X, se bare i din lokale HuMac forhandler. De har to hylder fulde af
> Mac-spil...

Hvoraf mange har stået der i flere år. Der kommer i hundredevis af spil
til Windows, der er simpelthen ingen sammenligning.

> [...]
> men det er deres ret, nøjatgigt som det også er udvikleren ret tila t
> vælge alternativer, fx OpenGL eller OpenAL).

Microsoft har gjort en del krumspring for at stille OpenGL dårligt på
Windows og bare vent til Vista, der bliver DirectX bragt tættere på
hardwaren og så bliver det svært for OpenGL at levere en tilsvarende
ydelse. Forestil dig OpenGL var den standard som blev brugt, så ville
det være meget lettere at porte mellem OSX, Windows og Linux (Især nu da
alt kører x86).

> Ja - hvilket i sidste ende rammmer forbrugerne, ved at hæve priserne, og
> gøre at visse produkter slet ikek kommer på markedet, eller kommer meget
> senere end i fx. USA.

Tænk - jeg ser det lige omvendt. Der er også produkter her der ikke
kommer i USA, ligesom at der er produkter i Asien der kun kan fås i
Asien. Og priserne er faktisk ikke særligt forskellige når du indregner
moms og afgifter, faktisk kan man finde produkter der er billigere her
end der.

> Der er produkterne som oftest billigere, og der kan man igen, som
> oftest, forhandle sig til garantiordninger af valgfri længde.

"Som oftest" - her er en væsentlig forskel. Og så er der lige det at du
næppe kan forhandle dig til garanti på alt, i modsætning til her i EU
hvor der er garanti på alt.

Eller hvad med de 14 dages returret vi har på fjernkøb?

Vores debat er vist lidt på vej i alle retninger, måske vi skal nøjes
med blot at konstatere vi ikke er helt enige og så slutte den der

Mvh

Bruno

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-07-06 08:46

Bruno <dont.use@this.address.ever> wrote:

> Ved du forresten at Microsoft ejer en bid af Apple!

Den aktiepost er vist solgt for et par år siden.

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-07-06 23:13

On 2006-07-15 09:46:07 +0200, Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> said:

> Den aktiepost er vist solgt for et par år siden.

Det er utroligt, som den myte lever videre. "Microsoft ejer en bid af
Apple", tror mange. Microsoft købte en portion B-aktier, som ikke er
stemmeberettigede. Microsoft har siden solgt dem. Jeg har derimod
stadig aktier i Apple. Altså ejer jeg en bid af Apple. Wauv! Jeg kan
dog fortælle, at det ikke er så fedt alligevel. Jeg har overhovedet
ikke fået nogen fortrolig information, og Steve Jobs har aldrig spurgt
efter min mening om Apples drift. Faktisk har jeg aldrig nogensinde
hørt et ord fra Apple. Jeg kan dermed fra første hånd bevidne, at man
ikke har ret meget indflydelse på Apple, når man har B-aktier, og det
gælder også Microsoft.

Overfor pressen og folk i almindelighed så det jo flot ud, at Microsoft
viste, at de troede på Apple og turde investere i Apple. Det gav Apple
lidt medvind, da mange ellers mente, at Apple var ved at gå fallit. Det
var især vigtigt for Apple, at Microsoft forpligtede sig til at levere
Office-pakken til Mac i fem år. De fem år er forlængst gået, men
Office-pakken findes stadig til Mac. Microsoft fik til gengæld et alibi
i retssagerne om ulovlig udnyttelse af monopolstatus. Microsoft vil
faktisk gerne have, at der er nogle konkurrenter på markedet. Så kan de
nemlig sige, at de ikke har et monopol, men konkurrerer på et åbent
marked ligesom alle andre.

Hele manøvren var garanteret udtænkt af Steve Jobs, og man må sige, at
det var lidt af en genistreg. Beløbet, og det var vist $150 millioner,
var jo småpenge for begge firmaer, og aktierne var faktisk flintrende
ligegyldige. Det var selve aftalen bag, hvor Microsoft lovede at levere
Office-pakken, og hvor firmaerne udvekslede kendskab til hinandens
teknologier, der var vigtig. Men det ville offentligheden sikkert have
haft svært ved at forstå. Derfor var det genialt, at de fandt på, at
Microsoft skulle købe aktier i Apple for et beløb, der er stort for
menigmand, som slet ikke forstår at sætte det i forhold til firmaernes
egentlige værdi. Det var nemlig noget, alle kunne forstå. De husker det
faktisk stadig, selv om aktierne for længst er solgt med en pæn
fortjeneste til Microsoft i øvrigt.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-07-06 00:23

> [...]
> hørt et ord fra Apple. Jeg kan dermed fra første hånd bevidne, at man
> ikke har ret meget indflydelse på Apple, når man har B-aktier, og det

Gør som Frank Aaen og mød op....