USB vs FireWire,. fortsat
Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 06-07-06 16:04

Her netop insvesteret i en Wester Digital ekstern Harddis,, som er USB-2
tilkoblet.

Er ved at formattere den, og overførselshastigheden ligger kun på 7,5 -
8,5 MB i sekundet. Sammenlignes med mine FireWire harddiske, som ligger
på mellem 30 og 33 MB i sekundet.

Jeg skriver en anmeldelse af disken når den er færdig formatteret - på
macplanet.dk.

Kan i holde varmen så længe.

--
regards, Peter B. Perlsø - liberterran.org, siad.dk
"The politicians don't just want your money. They want your soul. They

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-07-06 18:03

Hej Peter

Peter Bjørn Perlsø wrote:
> Her netop insvesteret i en Wester Digital ekstern Harddis,, som er USB-2
> tilkoblet.

Hvorfor valgte du ikke en disk med begge dele?

> Er ved at formattere den, og overførselshastigheden ligger kun på 7,5 -
> 8,5 MB i sekundet. Sammenlignes med mine FireWire harddiske, som ligger
> på mellem 30 og 33 MB i sekundet.

Det stemmer også med mine observationer. - Jeg har nu fået et kabinet
til min 2.5" Scorpio, og tallene viste, da jeg overført ca. 60-65gb til
den, at gennemsnittet lå lige omk. 30mb pr. sek., - og det endda på en
2,5"/5400rpm/8mb cache disk!

> Jeg skriver en anmeldelse af disken når den er færdig formatteret - på
> macplanet.dk.

Send den da også her...

> Kan i holde varmen så længe.

Tja, computeren har da endnu ikke været over 48 grader. - Go' køler
der er i den gamle 'savtand', selvom den kører med en Dual 1,4ghz...

Men hvad mig selv angår, så er det ikke det bedste med en opereret
hjerte.

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 06-07-06 18:13

> Hej Peter

> Hvorfor valgte du ikke en disk med begge dele?

Det havde ComputerCity ikke på hylden til den pris - jeg fik disken for
999 kr.

> [...]
> til min 2.5" Scorpio, og tallene viste, da jeg overført ca. 60-65gb til
> den, at gennemsnittet lå lige omk. 30mb pr. sek., - og det endda på en

Kan være jeg gør det.

> Tja, computeren har da endnu ikke været over 48 grader. - Go' køler
> der er i den gamle 'savtand', selvom den kører med en Dual 1,4ghz...

Min ligger på 53,5 grader Celsius...

> Men hvad mig selv angår, så er det ikke det bedste med en opereret
> hjerte.

Husk at drikke en masse vand...

Fra : Jesper

Dato : 06-07-06 18:28

Peter Bjørn Perlsø <peter@DIESPAMMERDIE.dk> wrote:

> Husk at drikke en masse vand...

Er du gal, vil du slå manden ihjel? Man ihukommer nok hvad der skete med
Kaptajn Haddock da han drak vand under en radioudsendelse!
--
Jesper
The saw is family!

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-07-06 19:02

Hej Jesper

Jesper wrote:

> Er du gal, vil du slå manden ihjel?

Skidt forgår ikke så let, - du véd godt, man skal have 7 pund skidt om
året.?

> Man ihukommer nok hvad der skete med Kaptajn Haddock
> da han drak vand under en radioudsendelse!

...ha..ha..hi..hi...

Fra : Jesper

Dato : 06-07-06 19:21

> Hej Jesper

> Skidt forgår ikke så let, - du véd godt, man skal have 7 pund skidt om
> året.?

Sgu' da ik' på én gang!

--
Jesper
The saw is family!

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-07-06 18:41

Hej Peter

Peter Bjørn Perlsø wrote:

> Det havde ComputerCity ikke på hylden til den pris - jeg fik disken for
> 999 kr.

Hvor stor er den - 200gb, 250gb, 300gb?

> Kan være jeg gør det.

Jeg synes, det vil være en god idé, så alle kan se det...

> Min ligger på 53,5 grader Celsius...

Er det en QuickSilver elelr en G5, du kører med nu? - Det er meget
normalt, de to serier ligger 4-5 grader over fx. Sawtooth.

> Husk at drikke en masse vand...

- Jeg farver det godt nok lidt med sådan noget sort noget, selvom
jeg véd det ikke er det bedste, men så noget alm. postevand bagefter og
indimellem.

Kaffe er nu en god opfindelse...

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 06-07-06 18:44

> Hej Peter

Dav

> Hvor stor er den - 200gb, 250gb, 300gb?

250 før formattering. Husk at 7% af diskens størrelse ryger til
formatteringen.

> Jeg synes, det vil være en god idé, så alle kan se det...

> Er det en QuickSilver elelr en G5, du kører med nu? - Det er meget
> normalt, de to serier ligger 4-5 grader over fx. Sawtooth.

Det er en MDD G4 single CPU med en lyddæmpet CPUkøler. Ellers vilel temp
ligge på 35 grader C.

> - Jeg farver det godt nok lidt med sådan noget sort noget, selvom
> jeg véd det ikke er det bedste, men så noget alm. postevand bagefter og
> [...]

Ja - når det er koldt om aftenene, ellers ikke!

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-07-06 19:16

Peter Bjørn Perlsø wrote:

> 250 før formattering. Husk at 7% af diskens størrelse ryger til
> formatteringen.

Rimelig billig...

> Det er en MDD G4 single CPU med en lyddæmpet CPUkøler. Ellers vilel temp
> ligge på 35 grader C.

Jep, det er der mange, der har lavet om på. - Men såvidt jeg kan se, så
er der plads til at montere en 60-70mm køler øverst ud mod fronten, hvis
det kan fixes med strøm ned til PSU'en... - Jeg kan se det, da jeg har
én stående, som venter på at blive afhentet. Vælg fx. en Papst low noise.

> Ja - når det er koldt om aftenene, ellers ikke!

Det er faktisk sundest at drikke noget varmt, når det er varmt udenfor,
- set øger også evnen til at svede... - Og forresten kan jeg anbefale
kold kaffe med et par skefulde whiskey i, - det smager godt! og det
slukker tørsten. - Et godt råd fra det mørke Jylland.

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 06-07-06 19:21

> Rimelig billig...

Hvilket er samme grund til at jeg købte den. Samt at den har et flot,
stilrent design - den ligner en bog!

> [...]
> det kan fixes med strøm ned til PSU'en... - Jeg kan se det, da jeg har
> én stående, som venter på at blive afhentet. Vælg fx. en Papst low noise.

Har haft Papst i min MDD; og det blev den kun mere søtjende af. Det var
allerede en Papst der sad i maskinen da den blev leveret.

> [...]
> kold kaffe med et par skefulde whiskey i, - det smager godt! og det
> slukker tørsten. - Et godt råd fra det mørke Jylland.

Mider mig om Jägher-The, fra det kolde Schweiz - en varm kop the med et
ordentligt skvær Strog-rom i.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-07-06 19:34

Peter Bjørn Perlsø wrote:

> Hvilket er samme grund til at jeg købte den. Samt at den har et flot,
> stilrent design - den ligner en bog!

WD har åbenbart kigget godt på Otherworlds Mercury Elite serie. - Jeg
har en enkelt af dem med en seagate 160gb disk i, og jeg regner med at
få fat i 2 stk. mere senere på året. - Jeg kommer til at mangle plads på
min 'nye' Sawtooth Dual G4/1,8ghz. Det er lettere istedet for at skal
have både ekstra ATA/SATA controller + 2 ekstra skinenr og diske, - og
så kan man flytte rundt til dér, hvor der måske pludselig bliver akut
brug for meget plads.

> Har haft Papst i min MDD; og det blev den kun mere søtjende af. Det var
> allerede en Papst der sad i maskinen da den blev leveret.

Der er stor forskel på de std. Papast, der sad i og så de nye 17db
lownoise blæsere. - 1-2 af dem vil være nok til at få temperaturen helt
ned igen. De fås fra 60mm til 120mm.

Fra : Mogens V.

Dato : 07-07-06 09:23

Peter Bjørn Perlsø wrote:

> Har haft Papst i min MDD; og det blev den kun mere søtjende af. Det var
> allerede en Papst der sad i maskinen da den blev leveret.

Lige et par kommentarer om blæsere...
At Pabst ofte støjer skyldes for 80mm serien ikke nødvndigvis kuglejer,
men derimod deres permanente magneter. Hvis man viker nogle lag gaffa om
dens chassis og monterer den på gummiophæng, forsvinder en del støj.
Samme metode kan bruges til de små blæsere, som ofte hyler. En del af
støjen er simpelthen chassi'et der udsender støjen.
Jeg har en 'lowpower' P3 server med en 50mm, dæmpet på den måde.

Alternativt kan man klæbe den på med neoprenelim til dykkerdragter.
Læg først en tyk pølse af limen på den og lad det tørre, lim den
derefter på med et tyndt lag lim. Nemt at trække den af igen.
Til 120mm er Studiedata's Mist Frostbite ret gode...

--
Kind regards,
Mogens V.

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 06-07-06 18:46

Peter Bjørn Perlsø wrote:

> Husk at drikke en masse vand...

Hej Peter

Det er ikke sundt (altid):

April 15, 2005, Too Much Water May Be As Dangerous As Too Little During
Long-distance Athletic Events:
http://www.sciencedaily.com/releases/2005/04/050415113124.htm

August 9, 2002, "Drink At Least 8 Glasses Of Water A Day" -- Really?
http://www.sciencedaily.com/releases/2002/08/020809071640.htm
Citat: "..."Thus, I have found no scientific proof that absolutely every
person must 'drink at least eight glasses of water a day'," says Valtin..."

-

Skal man drikke vand så husk at det bør være hanevand (medmindre man er
i udlandet):

March 22, 2000, Study Finds Some Bottled Water Has More Bacteria And
Less Fluoride Than Tap Water
http://www.sciencedaily.com/releases/2000/03/000322090356.htm

/Glenn

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 06-07-06 18:53

Glenn Møller-Holst <none@xx.dk> wrote:

> [...]
> i udlandet):
>
> March 22, 2000, Study Finds Some Bottled Water Has More Bacteria And

Tjah. Jeg ved bare at alt for mange ældre mennesker glemmer at drikke
vand om sommeren og dejser om pga. dehydrering, og dør sku nogle gange
af det!

Under hedebølgen i 2003 (August) døde tusindevis af aldrende franskmænd
af hyperthermi og dehydrering.

Vand plejer generelt også at være godt for nyrene.

Fra : Bruno

Dato : 06-07-06 18:55

Glenn Møller-Holst wrote:

> [...]
> i udlandet):
>
> March 22, 2000, Study Finds Some Bottled Water Has More Bacteria And

Om ikke andet bør man se sig godt for. En hel af det kildevand man kan
købe i Danmark kommer fra en helt almindelig vandhane, det gælder både
nogle af de billige og så dem der kommer fra det store bryggeri.

Skal det være vand på flaske, så bør det i det mindste være noget af det
særligt bløde fra en bjergkilde et sted.

Mvh

Bruno

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 06-07-06 19:52

> Det havde ComputerCity ikke på hylden til den pris - jeg fik disken for
> 999 kr.

En 250GB harddisk + Kombi-box kostede mig 1094Kr hos Zitech. Den merpris
er givet godt ud, vil jeg sige.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-07-06 08:54

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> Men hvad mig selv angår, så er det ikke det bedste med en opereret
> hjerte.

Måske bør du begynde at tage trappen?

Har du eventuelt interesse i at få nogen trådløse Belkin USB-netsticks
hjem som kan køre under OS9? Åbenbart skal man have fat i importøren,
Belkin selv siger de har masser.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-07-06 15:49

Hej Thorbjørn

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Måske bør du begynde at tage trappen?

Så, så... - nu ikke næbbet. - Det har jeg prøvet en enkelt gang. -
Det tog 20min. at komme op, fordi en idiot havde blokeret den på 10..!

> Har du eventuelt interesse i at få nogen trådløse Belkin USB-netsticks
> hjem som kan køre under OS9? Åbenbart skal man have fat i importøren,
> Belkin selv siger de har masser.

Æh..øh..næh.. - Hvad skulle jeg bruge dem til? - Jeg kunne hellere bruge
et par billige KVM switches...

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-07-06 16:45

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> Æh..øh..næh.. - Hvad skulle jeg bruge dem til? - Jeg kunne hellere
> bruge et par billige KVM switches...

Sørge for at alle OS9 brugerne du kender kan blive trådløse,
naturligvis.

Det ser nu ud til at jeg måske er x-os9 bruger da maskinen ikke synes
om at starte mere....

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-07-06 16:58

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Sørge for at alle OS9 brugerne du kender kan blive trådløse,
> naturligvis.

Nååh sådan. - Det havde jeg nu ogsåregnet ud, men jeg er stadig ikke
tilhænger af trådløse systemer...

> Det ser nu ud til at jeg måske er x-os9 bruger da maskinen ikke synes
> om at starte mere....

Hm, det kan være PRAM batteriet, der er gået flad. iMacs og B&W G3 er
nogle af dem, der ikke er glade for at starte uden strøm på PRAM
batteriet... - Har lige måttet skifte batteri i en B&W G3, der heller
ikke var glad for at starte. Og da den er solgt og skal afleveres i
morgen, så skulle den jo gerne kunne køre...

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-07-06 17:34

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> Nååh sådan. - Det havde jeg nu ogsåregnet ud, men jeg er stadig
> ikke tilhænger af trådløse systemer...

Det er bare fordi du bedre kan lide at hænge på en kontorstol, end
slænge dig i sofaen.

> [...]
> ikke var glad for at starte. Og da den er solgt og skal afleveres i
> morgen, så skulle den jo gerne kunne køre...

Det kan være. Det må jeg undersøge.

Den har notorisk været sippet med at starte efter at være lukket ned
fra Ubuntu, så jeg troede faktisk det var det. Men i værste fald er
der en afdød iMac støvsuger på pinden jeg kan skrælle for en
strømforsyning.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Mogens V.

Dato : 07-07-06 09:14

Erik Richard Sørensen wrote:
> [...]
> til min 2.5" Scorpio, og tallene viste, da jeg overført ca. 60-65gb til
> den, at gennemsnittet lå lige omk. 30mb pr. sek., - og det endda på en

Har i også lignende erfaringer med USB i Mac verdenen, som jeg ind i
mellem har haft med PC (XP, ikke Linux), at store filer overførsler
nogle gange resulterer i disconnects på USB?
Jeg bruger fx nødig USB til backup...

--
Kind regards,
Mogens V.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-07-06 15:57

Hej Mogesn

Mogens V. wrote:

> Har i også lignende erfaringer med USB i Mac verdenen, som jeg ind i
> mellem har haft med PC (XP, ikke Linux), at store filer overførsler
> nogle gange resulterer i disconnects på USB?

Ikke 'discontinued', - men jeg oplevede et par gange på min gamle 2.5"
USB disk og et eksternt 250gb zip drev, at den på OS 9.2.2 frøs/låste i
kopiering, hvis jeg fx. flyttede image filer på 650/500mb/stk. eller
lydfiler på op til 240mb. - På OS X kom den roterende badebold, så kun
en tvangslukning af Finder + genstart af Finder kunne aktivere
computeren igen...

> Jeg bruger fx nødig USB til backup...

Ditto her... Jeg bruger faktisk kun USB til floppy + zip til
overflytning af data til fx. computee, der ikke er i netværk.

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 07-07-06 12:42

> [...]

> på mellem 30 og 33 MB i sekundet.
>
> Jeg skriver en anmeldelse af disken når den er færdig formatteret - på

Er nu ved at formattere en 300 GB La>Cie harddisk via mit nye IOGEAR
FireWire 800 kort.

Formatteringshastigheden er allerede meget højere end FW400... jeg er
oppe på 47-50 MB/s.