Skrifter igen igen
Fra : Stig Leerbeck

Dato : 30-06-06 07:03

Jeg havde fået det indtryk at OS 10 kunne håndtere PC skrifter, altså
dem af typen XXX.PFB, XX___.PFM og sådan noget.

Men det kan man tilsyneladende ikke alligevel - er det korrekt?

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-06-06 13:51

Hej Stig

Stig Leerbeck wrote:
> Jeg havde fået det indtryk at OS 10 kunne håndtere PC skrifter, altså
> dem af typen XXX.PFB, XX___.PFM og sådan noget.

Nej, OS X kan ikke håndtere disse skriftformer. Den eneste specifikke
Windows skrifttype, OS X kan håndtere er .ttf - altså Windows True Type
Fonts - og så selvfølgelig .otf, som jo er mere eller mindre
platformuafhængig.

> Men det kan man tilsyneladende ikke alligevel - er det korrekt?

Tager du ikke fejl af '.PFB', '.PFM' og så 'AFM'? - AFM bruges eller
brugtes tidl. meget i forbindelse med specielt Adobe T1 og T3 skrifter
til emuleret postscript. - Jeg har ikke brugt dem i mange år - faktisk
ikke siden system 7.5.5, som svjh. er det sidste system, der direkte
understøtter .AFM.

AFM - Aldus Font Mapping*) - indgik som en specifik del af Aldus Type
Reunion 0.8*) - Adobe TypeReunion 1.15, samt Adobn Type Manager (ATM)
til og med ver. 2.5, men blev med ATR 1,2 og ATM 2.6 afløst af
PostScript Font Mapping og understøttelse af AFM og T3 forsvandt.

*) Det er opr. udviklerene af både Freehand og Photoshop, som senere
solgte hhv. Freehand til Macromedia og Photoshop til det dengang meget
lille firma Adobe Software, hvorefter Aldus blev opløst som
softwareudviklere og blev et rent konsulentfirma på multimedieområdet.
Aldus Consulting Incorporated blev senere solgt helt til Macromedia, -
og nu er ringen jo så sluttet igen ved at Macromedia og Adobe er
fusioneret i et kæmpestort multimediefirma.

Så det eneste rent Windows format, du kan bruge er .ttf

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 30-06-06 16:40

> [...]

> platformuafhængig.

> Tager du ikke fejl af '.PFB', '.PFM' og så 'AFM'?

Nej PC filerne har disse ekstensions, men jeg tror at en af dem måske er
identisk med den på Mac'en kendte og lidet brugte AFM.

> Så det eneste rent Windows format, du kan bruge er .ttf

Øv! (Men det anede mig)

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Ole Jensen

Dato : 30-06-06 17:50

Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:

> Øv! (Men det anede mig)
>

> Stig Leerbeck
> --

OpenType skrifter kan bruges på både Mac og PC.
Det er den samme fil, så skriften er helt identisk.

Ole-J
Jeg er ikke ekspert