Ibook problem
Fra : Martin

Dato : 27-06-06 15:46

Min Ibook G4 1.33 Ghz, 256 mb ram er gået i stykker efter kun 1 år og 2
måneder. Synes ikke at dette er rimeligt. Der er ikke sket noget med
computeren, mellem den virkede og den ikke virkede. Har ikke spildt på
den, tabt den eller lignende.

Da jeg bootede den op kom den velkendte startlyd ikke - der skete intet.
Blev nødt til at tage batteriet ud for at starte den.

Da det endelig lykkedes mig at få startlyden, skete der det, at den ikke
bootede normalt op, men istedet blev skærmen fyldt med farver der skiftede.

Andre gange når jeg starter, går blæseren amok, og der sker ikke andet.

Hvis jeg trykker lidt i området under venstre æbleknap, vil den nogle
gange starte. Men område skal holdes nede.

Nu er det endelig lykkedes mig at starte den op, og jeg vil gerne have
nogle gode råd.

Er der nogen der har en ide om hvad der er galt med den?

Helt sikkert et hardware problem, men dækker apples reklamationsret?

Er der andre for hvem det er lykkedes at få apple til at reparere
computeren, iden for de 2 års reklamationsret?

Martin

Fra : Martin

Dato : 27-06-06 17:22

Har sjusset mig frem til at det nok er logicboardet som er røget.

Dette er åbenbart rimelig almindeligt ved ibooks

http://www.the-set.com/index.php?id=1

Er der nogle der ved hvad det koster af få udskiftet, og endnu bedre, er
der nogen for hvem det er lykkedes at få dette under reklamationsretten?

/Martin

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 27-06-06 17:45

Martin <none@nospam.dk> wrote:

> Helt sikkert et hardware problem, men dækker apples reklamationsret?

Hvad med at spørge Apple!
Tlf. 7010 2007

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk

Fra : Martin

Dato : 27-06-06 17:51

Har jeg gjort, hvilket de naturligvis ikke mener, da computeren er over
1 år gammel. Men dette problem er tilsyneladende meget almindeligt

/Martin

Fra : Peter Makholm

Dato : 27-06-06 18:29

Martin <none@nospam.dk> writes:

> Helt sikkert et hardware problem, men dækker apples reklamationsret?
>
> Er der andre for hvem det er lykkedes at få apple til at reparere
> computeren, iden for de 2 års reklamationsret?

Hvor har du købt maskinen?

Du har købt den som forbrugerkøb og ikke til et firma eller lignende?

Vil du gøre brug af din reklamationsret skal du kontakte sælger. Hvis
du har købt maskinen hos Apples webbutik, så skal du sikre dig at du
kommer til at tale med de rigtige - det vil sige gør det klart at du
ringer til dem som sælger og ikke som producent.

Hvis du har købt maskinen hos en forhandler er det ham du skal
kontakte.

Og så skal du ikke lade dig spise af med ordet "garanti", du skal
langsomt og tydeligt sige "reklamationsret i henhold til
købeloven". Hvis du ikke har haft åbnet maskinen, ikke har anvendt en
uautoriseret strømforsyning og ikke har grund til at tro at du har
brugt den ved for høj spænding i stikkontakten, så har du i første
omgang løftet din del af bevisbyrden for at det er en mangel der skal
håndteres efter reklamationsretten.

Jeg ved ikke hvor 70102007-telefonnummeres kommer fra. Men det nummer
der står på AppleStore og deres handelsbetingelser er 80240835/80200048

--
Peter Makholm | I congratulate you. Happy goldfish bowl to you, to
peter@makholm.net | me, to everyone, and may each of you fry in hell

Fra : Martin

Dato : 27-06-06 19:01

Peter Makholm wrote:

> Hvor har du købt maskinen?

Jeg har købt maskinen over internettet i apple store

> Du har købt den som forbrugerkøb og ikke til et firma eller lignende?

Ja, som forbrugerkøb til privatperson

> [...]
> brugt den ved for høj spænding i stikkontakten, så har du i første
> omgang løftet din del af bevisbyrden for at det er en mangel der skal

Ingen af delene, den virker pludselig ikke mere, uden varsel