PC bank på Mac.
Fra : Henrik

Dato : 25-06-06 17:13

Hej NG'er

Jeg har Netbank hos Nordea, da jeg fik min Mac havde jeg problemer med
at komme på med Safari, efter samtale med deres helpdesk fik jeg besked
på at bruge Modzilla 1.0.7. og det har virket frem til nu, jeg kan godt
komme på, men når jeg f.eks. vil lave en overførsel så når jeg kommer
til beløb, dukker badebolten op og programmet lukker ned!

Er der andre der har problemet? Har prøvet med Netscape med samme fejl..

Henrik

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 25-06-06 17:32

Henrik <dyk@mil.dk> wrote:

> [...]
> til beløb, dukker badebolten op og programmet lukker ned!
>
> Er der andre der har problemet? Har prøvet med Netscape med samme fejl..

Jeps, nøjagtig samme problemer her.
Kun overførsels-godkendelser crasher.

Webbanken (BEC's) har tidligere kørt uden problemer, men en opdatering
til 10.4.X her i foråret indeholdt en ændring af Java, som laver bøvl.

De gode råd om nedgradering af Java-version ændrer ikke en tøddel.
Vi har simpelthen en Mac med OS 10.3.9 stående, som vi laver overførsler
på. Jeg tror vi har sendt næsten 100 crashrapporter til Apple. Uden
resultat.

Gad vide hvor mange der egentlig kan anvende BEC's webbank med 10.4.6!

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 25-06-06 22:44

> [...]
> resultat.
>
> Gad vide hvor mange der egentlig kan anvende BEC's webbank med 10.4.6!

Ingen - det er noget værre l...!

Men er Nordeas løsing fra BEC?

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 25-06-06 22:48

Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:

> Men er Nordeas løsing fra BEC?

Er ikke sikker, men symptomerne er præcis de samme.
Aktiveringen af Java under godkendelse medfører crash.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 25-06-06 21:10

Henrik <dyk@mil.dk> wrote:

> [...]
> komme på, men når jeg f.eks. vil lave en overførsel så når jeg kommer
> til beløb, dukker badebolten op og programmet lukker ned!

Jeg har ikke Nordea, men har læst at Opera 9.0 skulle fungere.

Fra : Mogens V.

Dato : 26-06-06 22:24

Niels Jørgen Kruse wrote:

> Jeg har ikke Nordea, men har læst at Opera 9.0 skulle fungere.

Interessant. Jeg har lige fået netbank som jeg ikke kan bruge på Linux
med hverken Mozilla, Firefox eller Opera 8.54.
Jeg er ved at migrere til Mac, men har endnu ikke fået prøvet med Opera
på den; vil prøe med O9.

--
Kind regards,
Mogens V.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-06-06 23:07

"Mogens V." <mogensv@NOSPAMvip.cybercity.dk> writes:

> Interessant. Jeg har lige fået netbank som jeg ikke kan bruge på Linux
> med hverken Mozilla, Firefox eller Opera 8.54.

Hvilken Java har du forsøgt med? Der er flere at vælge imellem.

Fra : Mogens V.

Dato : 27-06-06 20:52

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Hvilken Java har du forsøgt med? Der er flere at vælge imellem.

Som jeg skrev, er det med Linux jeg ikke har kunnet. Jeg ønsker ikke at
bruge forkert forum, men her hvad jeg har prøvet med, siden det kunne se
ud til at være et generelt java problem:

OS: Linux, Slackware 9/10, Sun Java j2sdk1.4.2_01 (jre)
Browsere: Opera 8.54, Netscape 7.1, Firefox 1.5.1

Med Opera crasher en java applet under symbolet Sole[something] ved
login. Fosøger jeg at gå videre, påstår den jeg skal aktivere cookies,
selvom alt mht. cookies er aktiveret.

Med Netscape beklager Netbank sig over manglende cookie rettigheder,
selvom jeg har aktiveret cookies from originating server, hvilket burde
være nok, med mindre Nordea handler med 3. parts cookies.
Aktiverer jeg alle cookies, påstår Netbank stadig jeg ikke har aktiveret
cookies. Jeg kommer dog videre hvis jeg tillader cookies for mail+news,
men da jeg bruger Moz til Netop mail+news, er cookies der nogo.

Jeg har ikke andre steder problemer med hverken java eller cookies,
heller ikke ved handel online (jeg handler dog ikke meget online).

--
Kind regards,
Mogens V.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-06-06 00:27

"Mogens V." <mogensv@NOSPAMvip.cybercity.dk> writes:

> Som jeg skrev, er det med Linux jeg ikke har kunnet. Jeg ønsker ikke

Der er flere forskellige Linuxer og der er flere forskellige
javaversioner. Derfor.

> Jeg har ikke andre steder problemer med hverken java eller cookies,
> heller ikke ved handel online (jeg handler dog ikke meget online).

Ok, kan ikke umiddelbart genkende det. Hvad sagde de i
dk.edb.system.unix?

Fra : Niels Poulsen

Dato : 26-06-06 15:21

Henrik wrote:
> [...]
> til beløb, dukker badebolten op og programmet lukker ned!
>
> Er der andre der har problemet? Har prøvet med Netscape med samme fejl..

Jeg har også Netbank hos Nordea men kunne heller ikke få det til og
virke din beskrivelse passer meget godt på min oplevelse af Nordea men
jeg bruger firefox for at kunne få det til og spille samme

--
Niels Poulsen
Bovangen 57 B

Fra : Jan Hovard

Dato : 26-06-06 15:28

Henrik wrote:
> [...]
> til beløb, dukker badebolten op og programmet lukker ned!
>
> Er der andre der har problemet? Har prøvet med Netscape med samme fejl..

Jeg kører Nordea Netbank via min PC og har lige haft problemer med at
komme på, kontaktede supporten og fik at vide jeg skulle opdatere min
Java, via www.znn.dk og downloade link nr. 5. Efter install virkede det
igen.

Kunne det være samme problem for Mac?

Iøvrigt kunne man godt forvendte, at de selv gav besked til "kunderne",
når de ændre deres system!

---JanH
---som anvender Mac til alt andet!

Fra : Henrik

Dato : 26-06-06 16:12

On 2006-06-26 16:28:28 +0200, Jan Hovard <jan@hovard.dk> said:

> [...]
> igen.
>
> Kunne det være samme problem for Mac?
>
> Iøvrigt kunne man godt forvendte, at de selv gav besked til "kunderne",

Ja det er jo lidt underligt, for deres support til Mac er ikke vider
effektiv, så det virker som om det ikke intressere dem, på trods af at
vi også betaler for at bruge deres net bank, men vil prøve det og se om
det hjælper.

Stor hilsen Henrik

Fra : Jacob B.

Dato : 26-06-06 20:03

Henrik skrev:
> [...]
> til beløb, dukker badebolten op og programmet lukker ned!
>
> Er der andre der har problemet? Har prøvet med Netscape med samme fejl..

Jeg har også Nordea og det virker fint... Men jeg bruger Netscape 7.1
for at det kan lade sig gøre. Det eneste minus er at jeg skal finde min
"nøgle" hver gang. Til gengæld er det, det eneste jeg bruger Netscape
til (og jeg kører OSX, bare for at undgå eventuelle misforståelser).

/Jacob B.

Fra : Henrik

Dato : 26-06-06 21:08

On 2006-06-26 21:03:02 +0200, "Jacob B." <no@spam.com> said:

> [...]
> "nøgle" hver gang. Til gengæld er det, det eneste jeg bruger Netscape
> til (og jeg kører OSX, bare for at undgå eventuelle misforståelser).

Underligt!!

Jeg hentet også Netscape 7.1 ned og jeg kunne også komme på, men når
jeg skulle igang med at overføre penge og nået til beløbet, så kom der
badebolt og browseren lukket ned?????

Ps.: Jeg bruger også OSX

Henrik

Fra : Mogens V.

Dato : 26-06-06 22:28

Henrik wrote:

> Jeg hentet også Netscape 7.1 ned og jeg kunne også komme på, men når jeg
> skulle igang med at overføre penge og nået til beløbet, så kom der
> badebolt og browseren lukket ned?????
>
> Ps.: Jeg bruger også OSX

Hvilken OSX version (Henrik og Jacob)? Altid godt at levere specs...
Jeg har ikke opgraderet over 10.3.9; skulle måske vente...

--
Kind regards,
Mogens V.

Fra : Jacob B.

Dato : 26-06-06 23:12

Mogens V. skrev:

> Hvilken OSX version (Henrik og Jacob)? Altid godt at levere specs...
> Jeg har ikke opgraderet over 10.3.9; skulle måske vente...

10.4.6

/Jacob B.

Fra : Henrik

Dato : 27-06-06 16:20

On 2006-06-26 23:27:42 +0200, "Mogens V."
<mogensv@NOSPAMvip.cybercity.dk> said:

> Hvilken OSX version (Henrik og Jacob)? Altid godt at levere specs...
> Jeg har ikke opgraderet over 10.3.9; skulle måske vente...

10.4.6 men jeg tror ikke det er der problemet er begravet, det har
virket med den version, er mere tilbøjelig til at tro at det er Nordea
der har opdateret.....

Fra : Lars Kristian Sørens~

Dato : 27-06-06 22:20

On 2006-06-25 18:13:28 +0200, Henrik <dyk@mil.dk> said:

> [...]
> til beløb, dukker badebolten op og programmet lukker ned!
>
> Er der andre der har problemet? Har prøvet med Netscape med samme fejl..

Har I prøvet at starte op med Safari op med WebKit.app når I skal
homebanke? Det eliminerer i hvert fald det beskrevne problem med
SkandiaBanken, som ellers havde givet mig grå hår i hovedet...

http://webkit.opendarwin.org/

--
Lars Kr. Sørensen
musiker

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 28-06-06 19:53

Lars Kristian Sørensen <lars@NOSPAMlarsonline.dk> wrote:

> [...]
> homebanke? Det eliminerer i hvert fald det beskrevne problem med
> SkandiaBanken, som ellers havde givet mig grå hår i hovedet...

Bingo.
Det løste problemet med Safari/Skandiabanken-crash hos mig.
Hvad venter Apple dog på!

Krydser fingre for at rettelsen ligger i 10.4.7

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 29-06-06 10:07

> [...]

> homebanke? Det eliminerer i hvert fald det beskrevne problem med
> SkandiaBanken, som ellers havde givet mig grå hår i hovedet...

Det var da helt fantastisk! Hvad er det dog den gør? For man kommer jo
ind i Safari næsten ligesom man plejer.

10.4.7 har ikke bedret på situationen, men når jeg vælger webkit
istedet, kører min Andelskasse, som bruger BEC, helt perfekt.

Jamen det er jo herligt!

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 29-06-06 11:50

Hvordan ved/ser man hvilken Java man bruger?

mvh. Mikael Kern

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 29-06-06 17:59

nospamtoMike [8000 C] <nospam@kern.dk> wrote:

> Hvordan ved/ser man hvilken Java man bruger?

I Terminal.app:
java -version

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 30-06-06 07:03

nospamtoMike [8000 C] <nospam@kern.dk> wrote:

> Hvordan ved/ser man hvilken Java man bruger?
>
> mvh. Mikael Kern

I 10.4 har du et slags kontrolpanel der ligger i mappen J2SE 5 i JAVA
mappen i Hjælpeprogrammer. Med den kan man skifte mellem 1.4.2 og 5.0

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 29-06-06 11:47

Jeg har ingen problemer med BEC. Virker fint i Safari og har gjort det i
årevis! Tidligere Amagerbanken og nu Arbejdernes Landsbank - begge bruger
BEC - kan ikke huske hvornår det ikke virkede, men det har kørt fint i mange
år på både 10.3 og 10.4.

Det er nok Nordea som er problemet.

mvh. Mikael Kern

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 29-06-06 17:59

> [...]

> BEC - kan ikke huske hvornår det ikke virkede, men det har kørt fint i mange

Har også kørt næsten problemløst i flere år hos mig.
BEC/Skandiabanken.

> Det er nok Nordea som er problemet.

Nope.
Mit problem er først løst med <http://webkit.opendarwin.org/>

Du er sikker på, at du har foretaget overførsler/betalinger for nyligt?
Det er _kun_ der, ved den ekstra godkendelse, at problemet opstår.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 30-06-06 07:03

> [...]

> BEC - kan ikke huske hvornår det ikke virkede, men det har kørt fint i mange

På 10.3 ja - på 10.4 nej.

Andelskasserne kører på et BEC system og når man laver en transaktion
går den ned, som regel først anden gang, af og til allerede første gang.
Samme melding fra mange andre og jeg har prøvet det på adskillige
maskiner.
Alt andet virker OK og på 10.3.9 kører det bare.

Hvis du oplever noget andet, må der jo være forksle fra bank til bank
selvom det hele er BEC.

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Lars Kristian Sørens~

Dato : 30-06-06 21:55

On 2006-06-29 11:06:54 +0200, stigleerbeck@nypost.dk (Stig Leerbeck) said:

> Det var da helt fantastisk! Hvad er det dog den gør? For man kommer jo
> ind i Safari næsten ligesom man plejer.

Ja, det er næsten for godt til at være sandt, ikke? Det ser ud til, at
den åbner Safari som vanligt, men tvinger den til at bruge nogle
alternative fortolkere, som er inkluderet i WebKit.app. Hvad det
nøjagtigt er, kan jeg ikke blive klog på. Måske andre ved mere?

--
Lars Kr. Sørensen
musiker

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-06-06 22:15

Henrik <dyk@mil.dk> wrote:
> [...]

> til beløb, dukker badebolten op og programmet lukker ned!

> Er der andre der har problemet? Har prøvet med Netscape med samme fejl..

Jeg bruger MSIE 5.23 på OSX til min Nordea netbank. Den kan ikke længere
hentes hos Microsft, men hvis du har et 10.3x medie eller ældre kan du
nappe den derfra.

Fra : Jesper

Dato : 01-07-06 10:32

Henrik <dyk@mil.dk> wrote:

> [...]
> til beløb, dukker badebolten op og programmet lukker ned!
>
> Er der andre der har problemet? Har prøvet med Netscape med samme fejl..

Hent Opera 9, den kører perfekt på Nordeas netbank.
--
Jesper
The saw is family!

Fra : Niels Poulsen

Dato : 01-07-06 17:42

Jesper wrote:

> Hent Opera 9, den kører perfekt på Nordeas netbank.

Ja nu behøvs du ikke og prale

Fra : Jesper

Dato : 01-07-06 17:53

Niels Poulsen <niels-poulsen@AA.dk> wrote:

> Ja nu behøvs du ikke og prale

Å prale mæ' hva'??? Operaen virker bare, ud med alt det andet forældede
ragelse!
--
Jesper
The saw is family!

Fra : Thomas Løjmann Jørge~

Dato : 01-07-06 06:12

Jeg har lige hentet Opera 9 ned og forsøgt. Den loader Java
applikationen fint, den driller lidt med div. knapper for at finde min
key - men når den er fundet og jeg taster koden ind for så at trykke
"Log på" - så siger den blot at min kode er forkert, så har jeg 4 forsøg
tilbage... 3.... 2... og til sidst 1 og så er det ud...

Skal det være en bestemt Java version? Bestemt OSX version? Skal jeg stå
på et ben eller? :)))))

Jeg sidder med en MacBook med alle opdateringer fra Apple på...

/Thomas

Fra : Jesper

Dato : 01-07-06 18:26

Thomas Løjmann Jørgensen <lojmann@lojmann.dk> wrote:

> [...]
> på et ben eller? :)))))
>
> Jeg sidder med en MacBook med alle opdateringer fra Apple på...

Sidder på en MacBook Pro med alle opdateringerne fra Apple og den eneste
årsag til at den tæller ned, er at du indtaster den forkerte kode eller
bruger den forkerte key.

Jeg har ikke ændret nogetsomhelst ved Javainstillinger , det virker bare
out of the box her, ingensomhelst problemer.

Tjek evt tastaturindstillingerne, så du er sikker på at du bruger det
rigtige, så du ikke på den konto taster forkert!

Nu har du vel anbragt din key det rigtige sted, dvs: Macintosh
HD/unisecur/xxxxxxxx.key ? Hvis du har, så skal Opera og alle andre
browsere du homebanker med finde den automatisk..

Du skal naturligvis sørge for at du har læse og skriverettigheder til
key filen.
--
Jesper
The saw is family!

Fra : Thomas Løjmann Jørge~

Dato : 01-07-06 06:56

Jesper wrote:
> Sidder på en MacBook Pro med alle opdateringerne fra Apple og den eneste
> årsag til at den tæller ned, er at du indtaster den forkerte kode eller
> bruger den forkerte key.
Det er den rigtige key - har kun 1 kopi af filen, så den er sten sikker.

> Jeg har ikke ændret nogetsomhelst ved Javainstillinger , det virker bare
> out of the box her, ingensomhelst problemer.
Ok

> Tjek evt tastaturindstillingerne, så du er sikker på at du bruger det
> rigtige, så du ikke på den konto taster forkert!
Jeg bruger ingen special tegn, faktisk kun 0-9 og A-Za-z.
Jeg er mere end 100% på at koden er korrekt, for når jeg prøver præcis
samme key-fil på en anden computer med Windows eller linux på, så virker
det.

> Nu har du vel anbragt din key det rigtige sted, dvs: Macintosh
> HD/unisecur/xxxxxxxx.key ? Hvis du har, så skal Opera og alle andre
> browsere du homebanker med finde den automatisk..
Det er ikke et krav for at det skal virke, men jo den er kopieret dertil.

> Du skal naturligvis sørge for at du har læse og skriverettigheder til
> key filen.
Det har jeg, gav den for sjov skyld en chmod 777 men lige lidt hjalp det...

/Thomas

Fra : Jesper

Dato : 01-07-06 19:44

> [...]

> Det har jeg, gav den for sjov skyld en chmod 777 men lige lidt hjalp det...

Det lyder rigtigt sært!

Min key har rettighederne 655 eller rw_r__r__

Min java version:

jespers-computer extract$ java -version
java version "1.5.0_06"
Java(TM) 2 Runtime Environment, Standard Edition (build 1.5.0_06-112)
Java HotSpot(TM) Client VM (build 1.5.0_06-64, mixed mode, sharing)

Opera version 9.00 Build 3446 MacOS 10.4.7

RAM 1,5 GB

--
Jesper
The saw is family!

Fra : Thomas Løjmann Jørge~

Dato : 02-07-06 06:33

Jesper wrote:
> [...]
> Java HotSpot(TM) Client VM (build 1.5.0_06-64, mixed mode, sharing)
>
> Opera version 9.00 Build 3446 MacOS 10.4.7

lojmann$ java -version
usage: update_sharing 1.3 | 1.4 | 1.5

java version "1.5.0_06"
Java(TM) 2 Runtime Environment, Standard Edition (build 1.5.0_06-112)
Java HotSpot(TM) Client VM (build 1.5.0_06-64, mixed mode)

Opera:
Version
9.00
Build
3447
Platform
MacOS X
System
10.4.7
Java
Java Runtime Environment installed

2 GB ram...

/Thomas

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 01-07-06 11:27

Henrik wrote:

> [...]
> til beløb, dukker badebolten op og programmet lukker ned!
>
> Er der andre der har problemet? Har prøvet med Netscape med samme fejl..

Hej Henrik og andre

Til bred orientering om netbanker:

Netbankundersøgelse - hvilke netbanker virker (En del MacOS tests og
mange Linux tests):
http://www.linux.dk/support/bank/

mvh/Glenn

Fra : Michael Holm

Dato : 12-08-06 11:40

Henrik <dyk@mil.dk> wrote:

> [...]
> til beløb, dukker badebolten op og programmet lukker ned!
>
> Er der andre der har problemet? Har prøvet med Netscape med samme fejl..

Hos mig er det kun Mozilla der virker sammen med Nordea (har dog ikke
prøvet den nye Webkit) og har lige hjulpet en anden macbruger igennem
mozilla nordea tingen :)
Det vigtige er ikke at bruge enter/return knappen til at vægle med så
kan det gå galt :(
Hvis jeg bruger musen til at vægle den rigtige knap hver gang funker det
bare. prøv det :)
--
Michael Holm - ichat: kiaikido [at] mac.com
http://toitsu.dk - http://alexanderteknik.tk