MS Windows
briani 27239
Forhindre internetadgang for andre
Fra : Erik Andersen

Dato : 23-08-06 16:14

Vi har en computer stående i vores reception (Windows XP og ikke
domænetilsluttet), som er koblet til internettet via en ADSL forbindelse.
Computeren skal vise en bestemt hjemmeside og kun denne.

Vi er af og til ude for, at der browses til andre hjemmesider, som vi ikke
ønsker at vise.

Findes der en metode til at forhindre, at man kan browse sig frem til andre
hjemmesider?

På forhånd tak for et svar.

mvh

Erik

Fra : Nicolai

Dato : 23-08-06 16:57

"Erik Andersen" <erik_a@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Findes der en metode til at forhindre, at man kan browse sig frem til
> andre hjemmesider?

Det kan en firewall vel klare, både en software udgave og en hardware
udgave. Så skal der bare lukkes for alle adresser, pånær den ønskede og så
de par adresser der kræves for at vise den ønskede.

> mvh
>
> Erik

Nicolai

Fra : Erik Andersen

Dato : 23-08-06 17:02

> [...]
> ønsker at vise.
>
> Findes der en metode til at forhindre, at man kan browse sig frem til

Hej igen

Jeg glemte at skrive, at det ikke skal være en firewall løsning.

mvh Erik

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 23-08-06 19:59

Den 23-08-06 17.02 skrev Erik Andersen følgende:

> Jeg glemte at skrive, at det ikke skal være en firewall løsning.

Hvorfor ikke? Det er da det nemmeste (enten en software- eller en
routerbaseret). Du kan selvfølgelig også bruge et program som Access
Proxy (http://kimludvigsen.dk/programmer-internet-accessproxy.html), men
det virker jo sådan set også bare som en firewall, i hvert fald med
hensyn til lige netop den funktion.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Thunderbird gør det muligt at søge i fremtidige mails via virtuelle mapper.

Fra : Erik Andersen

Dato : 23-08-06 22:21

> Hvorfor ikke? Det er da det nemmeste (enten en software- eller en
> routerbaseret).

Jeg ville undersøge, om der er andre muligheder end en firewall løsning.

mvh
Erik

Fra : Ukendt

Dato : 23-08-06 17:34

On Wed, 23 Aug 2006 17:14:06 +0200, "Erik Andersen"
<erik_a@post3.tele.dk> wrote:

> [...]
> ønsker at vise.
>
> Findes der en metode til at forhindre, at man kan browse sig frem til andre

Man kan vel lægge iden ind som? aktiv desktop?

Fra : Fjollefrans

Dato : 23-08-06 18:52

> Man kan vel lægge iden ind som? aktiv desktop?

active desktop ideen forhindrer desværre bare ikke at der bliver startet en
ny browser som så bliver efterladt på et uheldigt site

en anden løsning http://support.microsoft.com/Default.aspx?kbid=154780 som
desværre nok fejler på at man ALT-F4 og Ctrl-N stadig virker, hvilket så
giver mulighed for at efterlade en browser et uheldigt sted

- FF

Fra : Knud S.

Dato : 23-08-06 18:49

> [...]
>
> Findes der en metode til at forhindre, at man kan browse sig frem til andre hjemmesider?

Der er flere muligheder - hvis det er generelt der ikke må vises andre sider
er du nok nødt til at definere den side der kun må vises og udelukke alt
andet.
Afhængig af din router kan du muligvis definere det der. Du skal så logge
ind på den og under et af menuerne definere hvilken side (IP) der gives
adgang til. Har du mulighed for det er det let, hurtigt, gratis og sikkert.

Alternativ kan der installeres mangfoldigt software.

Fra : Klaus Jørgensen

Dato : 23-08-06 19:16

Erik Andersen wrote :
> [...]
> ønsker at vise.
>
> Findes der en metode til at forhindre, at man kan browse sig frem til andre

En metode kunne være at fjerne opsætning af DNS, og så tilføje
IP-adressen for hjemmesiden i hosts-filen.
Hvis andre URL'er tastes ind, vil den så vise "Siden kan ikke vises".

Det vil dog ikke forhindre at man går til andre sider hvis man altså
kan huske deres IP-adresser. For at undgå dette, kan man så fjerne
standard gateway og oprette en statisk route til hjemmesidens
IP-adresse.

/klaus

Fra : Johnn Nekman

Dato : 23-08-06 20:27

<erik_a@post3.tele.dk> wrote:

> [...]
>ønsker at vise.
>
>Findes der en metode til at forhindre, at man kan browse sig frem til andre

En hurtig metode kunne være at sætte den op med fast ipadresse og
gateway, men undlade at udfylde dns. Og så indtaste www adressens ip
adresse i hostfilen.
Johnn

Fra : Erik Andersen

Dato : 23-08-06 22:25

"Johnn Nekman" <johnn_1106@notmail.com> skrev i en meddelelse
> En hurtig metode kunne være at sætte den op med fast ipadresse og
> gateway, men undlade at udfylde dns. Og så indtaste www adressens ip
> [...]

Det lyder interessant. Det vil jeg afprøve i morgen.
Tak for tippet.
mvh
Erik

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 23-08-06 22:43

Erik Andersen skrev:

>Det lyder interessant. Det vil jeg afprøve i morgen.

Bruge browseren Opera i kiosk mode burde da være en oplagt
mulighed.

http://www.opera.com/support/mastering/kiosk/
--
Kerim
Støt flygtninge og sårede i Libanon!

Fra : emj

Dato : 23-08-06 22:58

Kerim Ellentoft skrev:

>Bruge browseren Opera i kiosk mode burde da være en oplagt
>mulighed.

Det forhindrer da ikke, at andre kan bruge MSIE
Hilsen emj

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 23-08-06 23:06

emj skrev:

>Det forhindrer da ikke, at andre kan bruge MSIE

Jo, så vidt jeg ved.

Man får ikke adgang til noget på computeren.

Fra http://www.opera.com/support/mastering/kiosk/ :

»Opera can be run in kiosk mode, which is a mode mainly suited
for information stands. Such stands are typically found in
libraries, airports, bank offices, or shopping malls. The
information stand will run a browser that lets the user browse
for the necessary information, but denies access to the computer
and browser settings«

Fra : Henning

Dato : 24-08-06 03:33

<erik_a@post3.tele.dk> wrote:

> [...]
>ønsker at vise.
>
>Findes der en metode til at forhindre, at man kan browse sig frem til andre

Hvad med at oprette en bruger med begrænsede rettigheder? Under
Administration - Lokal sikkerhedspolitik er der mulighed for at pille
i alverdens parametre.

Fra : Erik Andersen

Dato : 24-08-06 11:49

> Hvad med at oprette en bruger med begrænsede rettigheder? Under
> Administration - Lokal sikkerhedspolitik er der mulighed for at pille
> i alverdens parametre.

Der kan ændres i meget, men ikke det, som jeg efterlyser.

mvh
Erik