validator vil ikke acceptere min encoding.~
Fra : Tarik Uhrenholt

Dato : 23-08-06 12:41

Jeg er ikke sikker på om dette er det rigtige sted at poste dette spørgsmå,
men here goes.

Jeg har tidligere kunnet validere min side op imod xhtml 1.0 transitional
standarden uden problemer, men når jeg nu prøver at validere kommer den med
en mysitsk fejl. Den vil have at min encoding skal være utf-8, selvom jeg på
min side har deklareret; <?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>

Når jeg tvinger den til at validere efter iso-8859-1 validere den fint nok,
men vil dog ikke acceptere min encoding.
http://validator.w3.org/check?uri=http://www.up-data.dk/

Nogen der kan give en forklaring på dette?
--
mvh.

T. Uhrenholt
www.up-data.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 23-08-06 12:58

Tarik Uhrenholt skrev:

> [...]
> min encoding skal være utf-8, selvom jeg på min side har
> deklareret; <?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>

Du har en tom linje før xml-erklæringen - slet den, så fungerer
valideringen igen.
eller Brønshøj, max 6000 pr. måned.
Kontakt pr. mail - nospam(at)gyros.dk
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Dennis Munding

Dato : 23-08-06 13:00

Hej Tarik!
"Tarik Uhrenholt" <tu@up-data.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> nok, men vil dog ikke acceptere min encoding.
> http://validator.w3.org/check?uri=http://www.up-data.dk/
>
> Nogen der kan give en forklaring på dette?

Prøv at udskifte følgende linjer:

<?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN"
"DTD/xhtml1-transitional.dtd">

<head>

....med disse:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
<head>

Jeg er ikke helt sikker på svaret på dit spørgsmål, men det har noget at
gøre med denne linje:
<?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>

Den laver - så vidt jeg husker - ged i det...

Dennis Munding
http://pe-vagtservice.dk/, http://cantica.dk/, http://munding-webdesign.dk/,
http://skovaa-munding.dk/, http://mundings-memorial.dk/,
http://eds-denmark.dk/

Fra : Tarik Uhrenholt

Dato : 23-08-06 13:23

"Dennis Munding" <mail@invalid.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> <head>
>
> ...med disse:
>
> <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN"

Mange tak du, det løste problemet! Nu validere den, igen som den skal.

Igen mange tak.

Jens Gyldenkærne Clausen Skrev:
>Du har en tom linje før xml-erklæringen - slet den, så >fungerer
>valideringen igen.

Min side udfører noget aspkode inden siden åbnes, så derfor har den lavet
den tomme linie. Det kan godt ske at jeg kunne fjerne denne, men den anden
metode fungere fint. Men mange tak for svaret.

--
Mvh.

T. Uhrenholt
www.up-data.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 23-08-06 13:30

Tarik Uhrenholt skrev:

> Min side udfører noget aspkode inden siden åbnes, så derfor
> har den lavet den tomme linie. Det kan godt ske at jeg kunne
> fjerne denne, men den anden metode fungere fint.

Den er også bedre, fordi xml-erklæringen sætter IE6 i quirksmode
(se evt.
<http://www.hintzmann.dk/articles/doctype/#ikke_xmldeklaration>).

Men grunden til at validatoren ikke fangede din tegnsætangivelse
før var stadig den tomme linje - hvis man vil anvende en xml-
erklæring, skal den altså stå som det allerførste i dokumentet.

NB: Det er upraktisk når du kopierer citatstumper fra et indlæg til
et andet - lav hellere korte svar til hvert af de indlæg du
kommenterer.