Algoritme til a - b - a - b - a - b ...osv~
Fra : Thomas P

Dato : 19-06-01 21:18

I kender sikkert alle sammen brugen af todelte differencer, som det fx er
tilfældet i phorum. Der kommer en række med en farve, den næste række med en
anden farve, den næste række igen med den første farve osv. Nu spørger jeg
så, findes der ikke nogen nem algoritme til at regne det ud ? Jeg havde
forestillet mig noget med at $i hele tiden bliver talt op med én og at den
så spørger om det er et lige tal - kunne også være at man havde en variabel,
der enten var 1 eller 2. Hvis den så var 1, ville den skrive første farve og
sætte sig selv til 2. Hvis den så var 2, så omvendt. Men alt dette er jo
bare klytprogrammering, ville jeg mene - findes der ikke nogen
standardmetode ?

--
- Thomas
~~~~~~~~

Fra : Anders Johannsen

Dato : 19-06-01 21:34

In article <9gobue$hfl$1@news.inet.tele.dk>, "Thomas P" <blomme@post.com>
wrote:

> Men alt dette er jo bare klytprogrammering, ville jeg mene -
> findes der ikke nogen standardmetode ?

Modulus?

if ($i % 2 == 0)

/A

Fra : Thomas P

Dato : 19-06-01 21:55

> if ($i % 2 == 0)

Ahhh - det er jo bare at kunne sine matematiske grundregler - jeg takker

--
- Thomas
~~~~~~~~

Fra : Niels

Dato : 19-06-01 21:59

Just as I expected, Thomas P came up with this:

>Ahhh - det er jo bare at kunne sine matematiske grundregler - jeg takker

Og hvis du vil have det a-a-b-b-a-a-b-b-etc så skal du lave noget i
retning af:

if (floor($i/2)%2==0)

Niels
--
http://www.niller.f2s.com/ - niLLer's pages, that's my software
http://g4s.dnsq.org/ - when I'm online

Fra : Jonas Delfs

Dato : 19-06-01 23:53

"Thomas P" <blomme@post.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> sætte sig selv til 2. Hvis den så var 2, så omvendt. Men alt dette er jo
> bare klytprogrammering, ville jeg mene - findes der ikke nogen

Der er, som Anders nævnte, modulus, men hvis du "bare" skal skifte hveranden
række, ynder jeg at bruge dette fixe lille trick:

$bgcolor = (($bgcolor == "#FFFFFF") ? "#CCCCCC" : "#CCCCCC");

Så skal du heller ikke holde styr på $i mv.

--
Mvh. Jonas Delfs, http://delfs.dk

"Rigtige mænd scorer på ICQ" -Christian Jørgensen