MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
QtZgAcer.exe bruger 98% CPU
Fra : Per Hansen

Dato : 21-08-06 11:58

En bekendt har problemer med en sløv computer.
Det er en Acer bærbar ca. ½ år gammel.
I joblisten kan man se, at QtZgAcer.exe bruger 98% CPU
Kan den proces undværes?
Det kan han selvfølgelig finde ud af ved at vælge at afslutte proces i
joblisten.
Er det forstået rigtigt, at processen starter igen efter en genstart, hvis
det viser sig ,at computeren ikke kan køre uden?
Hvis processen kan undværes, må den kunne slåes fra i msconfig?
Kan man forestille sig, at processen er inficeret med noget smuds, for så må
den kunne udskiftes med en ny?

Mvh

Per

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 21-08-06 12:10

Per Hansen skrev:

> I joblisten kan man se, at QtZgAcer.exe bruger 98% CPU
> Kan den proces undværes?

Det tyder det på ja:
<http://www.liutilities.com/products/wintaskspro/processlibrary/qtzgacer/>

> Det kan han selvfølgelig finde ud af ved at vælge at afslutte
> proces i joblisten.

Ja, det ville jo da være den nemmeste måde at afprøve det på.

> Er det forstået rigtigt, at processen starter igen efter en
> genstart, hvis det viser sig ,at computeren ikke kan køre uden?

Kun hvis du stiller den til manuelt. Hvis du deaktiverer den, gør
den ikke.

> Hvis processen kan undværes, må den kunne slåes fra i msconfig?

Brug hellere services.msc, hvis vi snakker Win2000/XP (via Start
-> Kør eller fra Control Panel > Administrative Tools).

> Kan man forestille sig, at processen er inficeret med noget
> smuds, for så må den kunne udskiftes med en ny?

Muligvis.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Per Hansen

Dato : 21-08-06 12:28

> Ja, det ville jo da være den nemmeste måde at afprøve det på.

> Kun hvis du stiller den til manuelt. Hvis du deaktiverer den, gør
> den ikke.

Jeg ville markere processen på fanen Processer i Joblisten, og så klikke på
Afslut proces nederst til højre.
Det er vel ikke det samme som at deaktivere?
Som du måske forstår, er vi lidt bange for at være ude af stand til at
starte Windows igen.
Mit engelske er ikke ret godt, men jeg forstår at processen kan undværes
ifølge det link, du sendte?

Mvh

Per

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 21-08-06 12:48

Per Hansen skrev:

> Jeg ville markere processen på fanen Processer i Joblisten, og
> så klikke på Afslut proces nederst til højre.
> Det er vel ikke det samme som at deaktivere?

Nej. Det afslutter bare processen, men den vil sikkert starte igen
på et tidspunkt.

Jeg snakker om at deaktivere tjenesten med det værktøj i Win2000
eller XP, som er beregnet til at administrere tjenester med og
det hedder services.msc.

Det kan også være, at QtZgAcer.exe blot ligger som en genvej inde
i start-mappen (Start > Programmer > Start).

> Som du måske forstår, er vi lidt bange for at være ude af stand
> til at starte Windows igen.

Det tror jeg ikke I behøver at være bange for med pågældende
tjeneste.

> Mit engelske er ikke ret godt, men jeg forstår at processen kan
> undværes ifølge det link, du sendte?

Ja. Tjenesten bliver hovedsageligt installeret på Acer laptops og
giver adgang til nogle konfigurationsværktøjer hvad det så end
dækker over. Det er altså ikke en Windows-tjeneste, som følger med
en standardinstallation. Det er noget Acer har smidt på (typisk
for de pokkers mærkevare-PC'er!).

--
Hilsen
Madsen