Baggrund er isat mm.
Fra : Mogens Dyhre Hansen

Dato : 19-06-01 20:40

Hej NG'er

Nu er min baggrund isat akvariet og det er vist godt nok! jeg har lavet en
lille stribe billeder her
http://www.svend-bent.dk/akvafisk/baggrund/baggrund7.jpg
http://www.svend-bent.dk/akvafisk/baggrund/baggrund8.jpg
http://www.svend-bent.dk/akvafisk/baggrund/baggrund9.jpg
http://www.svend-bent.dk/akvafisk/baggrund/baggrund10.jpg
http://www.svend-bent.dk/akvafisk/baggrund/baggrundbig.jpg 229905 kb!

Inden jeg nåede så langt var der jo flere her i NGen som var skeptisk
overfor vand kvaliteten og nu har det kørt siden lørdag aften med vand og
jeg har testet mit vand igen:
Resultat idag:
PH 7,6
dHK 6 Grader
dGH >7 Grader
Nitrit 0,0
Nitrat 50 -100 mg!!!!!!

Vandværksvandet + 150 liter "gamle akvarie vand" på påfyldnings dagen.
PH 7.6
dKH 10-15 Grader!
dGH >7 Grader
Nitrit 0,0
Nitrat 0,0

Det eneste som er steget markant er Nitrat og så vil jeg gerne vide hvad
skyldes det?

Mogens
--
Svend-bent Index http://www.svend-bent.dk/
Software Shopping 255.000 varenr. http://www.svend-bent.dk/shop/

Fra : Søren Steffensen

Dato : 19-06-01 21:41

WOW det er FLOT :)

--
SOS - www.overclockingdk.com
icq: 102169245

Fra : Mogens Dyhre Hansen

Dato : 20-06-01 07:37

"Søren Steffensen" <sorensteffensen@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> WOW det er FLOT :)

Tak.

> --
> SOS - www.overclockingdk.com
> icq: 102169245

Mogens

Fra : ole larsen

Dato : 19-06-01 21:43

Mogens Dyhre Hansen skrev i meddelelsen <9go9qg$606$1@news.inet.tele.dk>...
> [...]
>Nitrit 0,0
>Nitrat 0,0
>
>Det eneste som er steget markant er Nitrat og så vil jeg gerne vide hvad

Det er sgu da flotte baggrunde. Dine værdier snød også mig og jeg var
egentlig parat til at sige at du havde målt forkert indtil jeg kom i tanke
om en snak for laaang tid siden.

Under nitrificationen (snavs fra gamle vand?) bruges karbonat og dannes
nitrat. Se her:

http://www.thekrib.com/Chemistry/nitrate.html

Blot undrer det stadigt at nitrifikationen er kommet så hurtigt i gang -
skal man til at revidere opfattelsen "indkøringstiden" og betydningen af
podning ???

Ole

Fra : Mogens Dyhre Hansen

Dato : 20-06-01 07:36

"ole larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> om en snak for laaang tid siden.

> Under nitrificationen (snavs fra gamle vand?) bruges karbonat og dannes

Uha der står at fisk maximalt kan tåle 60 mg. nitrat så jeg skal vist skifte
noget vand idag.

> Blot undrer det stadigt at nitrifikationen er kommet så hurtigt i gang -
> skal man til at revidere opfattelsen "indkøringstiden" og betydningen af
> podning ???

Det er muligt at man kan gøre det, men det var godt nok lige ved at gå galt.
Lige i løbet af et par time stod alle fisk og gispede efter luft, jeg tog en
luft sten og smed ned til dem og de rettede sig heldigvis hurtigt igen
(puha!)

Mogens

Fra : ole larsen

Dato : 21-06-01 17:14

Mogens Dyhre Hansen skrev i meddelelsen <9gpg7u$ihr$1@news.inet.tele.dk>...
> [...]
en
>luft sten og smed ned til dem og de rettede sig heldigvis hurtigt igen

Ja, jeg undrer mig stadigt - gider du tage en nitratmåling på det akvarium,
du tog en del af vandet fra ?

Ole

Fra : Mogens Dyhre Hansen

Dato : 21-06-01 17:52

>gider du tage en nitratmåling på det akvarium,
> du tog en del af vandet fra ?

Det kan jeg ikke for det blev tømt da jeg skulle fylde den med baggrunden.
men jeg har lige testet igen og nivauet er ret høj ~50ppm. stadigvæk så jeg
vil lige prøve at skifte 20% vand.

> Ole

Mogens

Fra : Carsten Gall

Dato : 19-06-01 22:15

Mogens Dyhre Hansen <mogens@remove.www.svend-bent.dk> skrev i en
> Hej NG'er
>
> Nu er min baggrund isat akvariet og det er vist godt nok! jeg har lavet en
> lille stribe billeder her

Den ser flot ud, du går jo næsten Back to Nature i bedene!

Carsten

Fra : Mogens Dyhre Hansen

Dato : 20-06-01 07:41

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Den ser flot ud, du går jo næsten Back to Nature i bedene!
Tak. Jeg har jo også luret lidt på deres hjemmeside, nu håber jeg ikke jeg
får et fodeforbud mod at anvende baggrunden men en trærod er vel en
trærod indtil man har har copyright på den.

> Carsten

Mogens

Fra : Tom Manczak

Dato : 20-06-01 16:35

Det blev godt nok flot! Hvor lang tid tog det at lave?

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak, Copenhagen, Denmark
ICQ 110297734

Fra : Mogens Dyhre Hansen

Dato : 20-06-01 18:59

"Tom Manczak" <tom_manczak@mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse
> Det blev godt nok flot! Hvor lang tid tog det at lave?

Tak. Det tog faktisk ikke andet 1 dag til at skaffe flamingo, alfix, farver,
og laver selve pladen. dvs. at forme træroden og lave en masse hulrum
indunder både sten og roden. 2'ende dag efter fik jeg smurt alfix på i to
lag og den fik så lov ar tørre natten over. 3'ende dag fik jeg lagt alfix
blandet med faver på, men det så frygteligt ud da det tørrede så 4'ende dag
fik det lige et nyt lag farver og så skulle den tørre i 4 dage og så brugte
jeg et par timer på lige at save den til så den passede ned i mit 250
liters, for jeg havde lavet den lidt for stor og så limede jeg den fast
med silikone. og så var der bare at vente på det blev tør.

> Med Venlig Hilsen / Regards,
>
> Tom Manczak, Copenhagen, Denmark
> ICQ 110297734

Mogens

Fra : Tom Manczak

Dato : 20-06-01 22:25

> [...]
fast
> med silikone. og så var der bare at vente på det blev tør.

OK, det lyder som om det godt kan betale sig. Prisen på materialer kan
heller ikke være så slem, eller?

Fra : Mogens Dyhre Hansen

Dato : 21-06-01 05:39

> OK, det lyder som om det godt kan betale sig. Prisen på materialer kan
> heller ikke være så slem, eller?

1 flamingo plader 64,65 + moms
5 kg. alfix 38,35 + moms
favepulver okker 47,00 + moms
farvepulver oxydsort 34,00 + moms
farvepulver rød 30 + moms
farvepulver umbra(brun) 34,00 + moms
silikone 52,00 + moms
2 små penseler til hulrum 19,00 + moms
i alt 398.75 inc moms - rabat 10% = kr. 358,-

Mogens

Fra : Tom Manczak

Dato : 21-06-01 16:39

OK, det må jeg sige. Endnu billigere end jeg havde troet!

Fra : Silverflame

Dato : 21-06-01 16:43

> OK, det må jeg sige. Endnu billigere end jeg havde troet!

Kan gøres endnu billigere, hvis man skipper farvepulveret! Og istedet
bruger hvid Alfix (noget der iøvrigt kan anbefales pga. at der ikke er
flyveaske i, med potentielle tungmetal forbindelser). Hvid alfix vil hurtigt
blive overgroet med alger og efter hvad jeg har set bliver det faktisk ret
flot.
MVH SF