MS Windows
briani 27239
.BAT spørgsmål...
Fra : Pistolprinsen

Dato : 17-08-06 16:10

Hejsa,

Jeg sidder og slås med at lave noget så gammeldags som en .BAT-fil!
Og, har i den forbindelse et par spørgsmål:

1) Hvordan får man ECHO til at vise en blank linie?!?
Skriver man blot ECHO viser den om visninger slået til eller fra.
Skriver man ECHO " " viser den både anførselstegn og mellemrum!

2) Er det muligt at omdøbe en mappe, så den får et navn, der svarer til dags
dato, i formatet "åååå.mm.dd"?

På forhånd tak,

Pistolprinsen

Fra : JSM

Dato : 17-08-06 16:23

"Pistolprinsen" <@> skrev i en meddelelse
> Hejsa,
>

> Jeg sidder og slås med at lave noget så gammeldags som en .BAT-fil!
> Og, har i den forbindelse et par spørgsmål:
>
> 1) Hvordan får man ECHO til at vise en blank linie?!?

Sæt et punktum lige efter.
mvh
Jesper

Fra : Pistolprinsen

Dato : 17-08-06 16:38

BINGO!

Tak for hjælpen

Tillægsspørgsmål: Hvor ved man sådan noget fra?!?
Det kommer ikke op, når man skriver HELP ECHO

Pistolprinsen

Fra : JSM

Dato : 17-08-06 16:45

> BINGO!
>
> Tak for hjælpen
>
> Tillægsspørgsmål: Hvor ved man sådan noget fra?!?
> Det kommer ikke op, når man skriver HELP ECHO

Godt spørgsmål. Man kunne sikkert have googlet sig frem til det. For mit
vedkommende er det bare sådan en af de ting jeg har samlet op ved at have
arbejdet professionelt med MS-produkter i snart 20 år.

mvh
Jesper

Fra : Pistolprinsen

Dato : 17-08-06 17:51

Endnu et spørgsmål:

Hvordan omdøber man en mappe via en .BAT-fil?
Jeg kan kun få den til at omdøbe filer!

TIA,

Fra : Ukendt

Dato : 18-08-06 01:53

On Thu, 17 Aug 2006 18:51:11 +0200, Pistolprinsen wrote:

> Endnu et spørgsmål:
>
> Hvordan omdøber man en mappe via en .BAT-fil?
> Jeg kan kun få den til at omdøbe filer!

rendir mappe1 mappe2 (så vidt jeg husker
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : jda

Dato : 18-08-06 13:20

Thu, 17 Aug 2006 17:38:27 +0200 hamrede Pistolprinsen i tastaturet og der
stod i dk.edb.system.ms-windows:

> BINGO!
>
> Tak for hjælpen
>
> Tillægsspørgsmål: Hvor ved man sådan noget fra?!?
> Det kommer ikke op, når man skriver HELP ECHO

http://www.microsoft.com/resources/documentation/windows/xp/all/proddocs/en-us/ntcmds.mspx?mfr=true
Hvis man vil til at lave .bat/.cmd filer så er den side helt uundværlig. I
øvrigt bør du bruge .cmd extensionen hvis det ikke skal bruges i Windows ME
eller tilbage før det. Se en nærmere en bedre forklaring her:
http://kortlink.dk/google/2wxn

--
Jakob
Sv: Fordi det forstyrrer den måde mennesker normalt læser tekst

Fra : Klaus Jørgensen

Dato : 17-08-06 19:20

Pistolprinsen wrote :

> [...]
> Og, har i den forbindelse et par spørgsmål:
>
> 2) Er det muligt at omdøbe en mappe, så den får et navn, der svarer til dags

Denne gør det, men bruger et pc'ens aktuelle datoformat:

ren mappenavn %date%

Hvis man skal konvertere fra "dd-mm-yyyy" til "yyyy.mm.dd", skal de
enkelte tal plukkes ud:

ren mappenavn %date6,4%.%date3,2%.%date,2%

/klaus

Fra : Pistolprinsen

Dato : 18-08-06 04:48

> Hvis man skal konvertere fra "dd-mm-yyyy" til "yyyy.mm.dd", skal de
> enkelte tal plukkes ud:
>
> ren mappenavn %date6,4%.%date3,2%.%date,2%

Det er godt nok fedt, at der sidder så mange nørder herude på nettet, der
bare ved den slags, og er villig til at hjælpe

Men, igen: Hvor ved man den slags fra?!?

Tusind tak for hjælpen til alle - jeg har fået mit script til at virke, som
jeg ville have det

mvh.,

Pistolprinsen

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 18-08-06 10:59

Pistolprinsen skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Men, igen: Hvor ved man den slags fra?!?

Vi er en del, der har været med siden de gode gamle dos dage - og
dengang var man nød til at have styr på den slags

Jeg bruger stadig dos til mange ting - nu er der ikke en "rigtig"
dos i XP, men det virker alt sammen stadig fra en
kommandoprompt - og når man først har styr på det, så er der
mange ting, der virker nemmere på den måde.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Ukendt

Dato : 18-08-06 12:58

On Fri, 18 Aug 2006 11:58:35 +0200, Jan Vestergaard wrote:

> Vi er en del, der har været med siden de gode gamle dos dage - og
> dengang var man nød til at have styr på den slags

Ak ja. Vi gamle mumier hives frem et par gange om året, når nogen har
problemer med f.eks. bat-filer, men ellers er det jo hovedsageligt gold
viden. Jeg kan stadig de fleste DOS-kommandoer og parametre på rygraden,
men dem tager jeg jo nok med i graven, uden at nogen lægger mærke til det

--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 18-08-06 13:20

On Fri, 18 Aug 2006 13:57:33 +0200, Kurt Hansen wrote:

> Ak ja. Vi gamle mumier hives frem et par gange om året

Glemte jeg et 'm'? "Mumier" > "Mummier"
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen