MS Windows
briani 27239
NTFS eller FAT
Fra : Ukendt

Dato : 15-08-06 18:25

Jeg skal til at reinstallere XP på en bekendts computer, men hvordan er
det lige det er med filsystemerne NTFS og FAT - Microsoft anbefaler i
deres hjælp-funktion at bruge NTFS, men den kan ikke anvendes på
floppy-diske, så det er tilsyneladende ikke muligt at lave en
opstartsdiskette til nødstart, hvis der på et tidspunkt skulle opstå
problemer. Eller har jeg misforsået noget?

Og kan man ikke køre FAT32 på en en harddisk der er større end 32
gigabyte, bare harddisken er opdateret med den seneste driver eller lignede?

Eller er FAT-systemet bare yt og NTFS in?

mvh.
Klaus Eriksen

Fra : Koolberg

Dato : 15-08-06 19:01

Klaus Eriksen skrev:

> [...]
> gigabyte, bare harddisken er opdateret med den seneste driver eller lignede?
>
> Eller er FAT-systemet bare yt og NTFS in?

Du formatere selvfølgelig til NTFS og glemmer alt om FAT.
Selvfølgelig kan du lave en bootdisk du kan bare ikke formaterer
disken med NTFS, men din comp. kan godt læse en fat bootdisk og en
bootdisk bruges jo ikke sammen med XP, men før XP startes.

FAT32 henviser ikke til str. af disken, men hvor mange bit den bruger
ved formatet. men GLEM alt om FAT, så længe du ikke skal køre et dos
baseret styresystem som Win98 eller lign.

/jesper

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 15-08-06 21:19

Klaus Eriksen" < skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> det lige det er med filsystemerne NTFS og FAT

NTFS er et langt bedre og mere sikkert filsystem - så brug bare
det.

Det eneste tidspunkt, hvor der kan opstå problemer, er hvis
diskene samtidig skal kunne læses fra en ældre version af Windows
f.x. 98 f.x. med dual-boot.

> deres hjælp-funktion at bruge NTFS, men den kan ikke anvendes
> på floppy-diske

Selv om harddisken er NTFS er der ingen problemer mad at læse
FAT-diske - så det er der ingen problemer i.

> Og kan man ikke køre FAT32 på en en harddisk der er større end
> 32 gigabyte

Jo sagtens - FAT32 kan vist bruges op til 2 TB - men det vil give
en meget dårlig udnyttelse af disken.

Men XP kan kun formattere partitioner op til 32 gb - men hvis du
formatterer harddisken med andre værktøjer, så kan du sagtens
lave den som FAT32 langt større end 32 gb - og XP kan sagtens
installeres og fungere på disken.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Ukendt

Dato : 16-08-06 12:46

Klaus Eriksen ke <nospam> skrev:
> [...]
> gigabyte, bare harddisken er opdateret med den seneste driver eller
> lignede?
>
> Eller er FAT-systemet bare yt og NTFS in?

Tak for jeres svar, jeg holder mig til NTFS og dropper FAT.

mvh. Klaus