MS Windows
briani 27239
FAT eller FTFS - hvad skal jeg vælge?
Fra : Ukendt

Dato : 07-08-06 10:08

Min nye bærbare har to patitioner: en til Windows og programmer, den anden
til data. Begge er FAT32 i den præinstallerede Windows.

Systemdrev: 49.000 filer, gennemsnitlig størrelse: 241 Kb
Datadrev: 5.000 filer, gennemsnitlig størrelse: 1 Mb

Kan jeg med fordel konvertere et af drevene, eller måske dem begge?

Jeg går ikke ud fra, at en konvertering kan fortrydes med
systemgendannelse?

I aftes læste jeg nemlig i Hjælp i Windows, at jeg kun kan gøre mapper
private (computeren deles af to brugere), hvis der benyttes NTFS. Det
forstår jeg ikke, men sådan er det åbenbart.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 07-08-06 11:50

Kurt Hansen skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Kan jeg med fordel konvertere et af drevene, eller måske dem
> begge?

Ja - NTFS er et bedre filsystem - bedre udnyttelse af pladsen -
større sikkerhed og en del andre fordele - ingen ulemper, hvis du
ikke skal tilgå diskene fra andre operativsystemer end XP.

> Jeg går ikke ud fra, at en konvertering kan fortrydes med
> systemgendannelse?

Nej - men du kan konvertere baglæns vha. f.x. Partition Magic
eller lign - XP kan ikke selv.

I XP skriver du convert /? ved en kommandoprompt for at se de
muligheder, du har i XP for konvertering.

Datadrev konverteres fra FAT til NTFS uden genstart og du mærker
ikke forskel før og efter - alt vil virke som det gjorde før.

Med systemdrevet skal den undervejs lave en genstart - men ellers
forløber det på samme måde.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Martin

Dato : 09-08-06 10:55

Jan Vestergaard wrote:
> Datadrev konverteres fra FAT til NTFS uden genstart og du mærker ikke
> forskel før og efter - alt vil virke som det gjorde før.

Jeg har sku lært noget nyt idag!
Jeg troede det krævede en formatering - dejligt når man sidder med små
160gb data som jeg ikke gider brænde ud.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 09-08-06 11:56

Martin wrote:
> Jeg har sku lært noget nyt idag!
> Jeg troede det krævede en formatering - dejligt når man sidder
> med små 160gb data som jeg ikke gider brænde ud.

Nej - ingen formattering - bare kør convert fra en
kommandoprompt - så er den konverteret

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard