MS Windows
briani 27239
Printerproblemer med æøå i DOS
Fra : Per A. Hansen

Dato : 05-08-06 14:10

Hej,
en bekendt af mig har fået et udmærket slægtsforskningprogram i DOS.
maskinen er med XP.
Der er problemer med de sædvanlige tegn, som man tidligere løste med
at anvende det nordiske tegnsæt (codepage 850/865).

Hvordan løser man bedst dette problem, hvor tegntabellerne tilsyneladende
er afskaffet?

/per hansen

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 05-08-06 14:49

Per A. Hansen wrote:
> Hvordan løser man bedst dette problem, hvor tegntabellerne
> tilsyneladende er afskaffet?
> /per hansen

Søg i reg databasen efter OEMCP (findes 3 steder)

437 er US codepage

Skift til 850 eller 865

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Per A. Hansen

Dato : 08-08-06 07:49

> Søg i reg databasen efter OEMCP (findes 3 steder)
>
> 437 er US codepage
>
> Skift til 850 eller 865

Desværre er codepage forsvundet i XP.
Og desværre også i mange printere, hvor tegnene styres fra Windows - ikke af
indlagte skrifter i selve printeren.
Måske er en gammel printer løsningen - mon nogen har erfaringer med dem
i forbindelse med DOS-udskrifter?

/ph

Fra : Ukendt

Dato : 06-08-06 11:13

On Sat, 5 Aug 2006 15:09:46 +0200, Per A. Hansen wrote:

> [...]
> at anvende det nordiske tegnsæt (codepage 850/865).
>
> Hvordan løser man bedst dette problem, hvor tegntabellerne tilsyneladende

Nogen særlig begrundelse for at ville bruge et DOS-program? Hvad hedder det
- findes det ikke i en nyere udgave? Ellers er der jo så mange andre.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 06-08-06 12:14

Kurt Hansen wrote:
> Nogen særlig begrundelse for at ville bruge et DOS-program?
> Hvad hedder det - findes det ikke i en nyere udgave? Ellers er
> der jo så mange andre.

Når man først er vant til at bruge dem, så er DOS
programmer/kommandoer tit både hurtigere og nemmere at bruge end
de tilsvarende Windows programmer

Og selvom der ikke er en rigtig DOS i XP, så virker alle de gamle
DOS-kommandoer da heldigvis stadigvæk

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Ukendt

Dato : 06-08-06 13:19

On Sun, 6 Aug 2006 13:13:55 +0200, Jan Vestergaard wrote:

> [...]
> de tilsvarende Windows programmer
>
> Og selvom der ikke er en rigtig DOS i XP, så virker alle de gamle

Jeg er selv vokset op med DOS og anerkender et stykke hen ad vejen dit
synspunkt. Jeg vil dog mene, at man sagtens kan opnå en del af hurtigheden
og bekvemmeligheden ved at droppe musen og udnytte tastaturgenvejene i
Windows og dertil hørende brugerprogrammer, for det vil jo typisk kun være
selve opstarten af programmet der foregår på prompten - resten er
tastaturgenveje.

Jeg spurgte jo også i mit indlæg, om ikke det pågældende program findes i
en nyere udgave (Windows, forstås). Et renlivet DOS-program vil typisk have
10+ år på bagen og der er sket en stor udvikling inden for
slægtsforskningsprogrammer i den periode.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Per A. Hansen

Dato : 08-08-06 07:46

"Kurt Hansen" <kurt-snabela-towle.dk> skrev i en meddelelse

> Nogen særlig begrundelse for at ville bruge et DOS-program? Hvad hedder
> det
> - findes det ikke i en nyere udgave? Ellers er der jo så mange andre.

Der kører rigtig mange DOS-programmer rundt omkring - både min læge og
tandlæge
bruger godt kørende DOS-programmer.
Det omtalte DOS-program var der udsalg på til en brugerkreds - det skulle
være det
bedste på markedet.
Det er ikke et slægtsforskningsprogram som jeg fejlagtigt skrev, men et
program til
registrering af gamle ting og sager som mange anvender i lokalhistoriske
foreninger.

/ph

Fra : Ukendt

Dato : 09-08-06 22:55

On Tue, 8 Aug 2006 08:45:58 +0200, Per A. Hansen wrote:

Kurt Hansen skrev:

> Det er ikke et slægtsforskningsprogram som jeg fejlagtigt skrev, men et
> program til registrering af gamle ting og sager som mange anvender i
> lokalhistoriske foreninger.

Det skulle vel aldrig være Arkibas? Det kunne jeg mægtig godt tænke mig at
få fat i et eksemplar af.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Klaus Jørgensen

Dato : 09-08-06 17:50

Per A. Hansen wrote :

> [...]
> at anvende det nordiske tegnsæt (codepage 850/865).
>
> Hvordan løser man bedst dette problem, hvor tegntabellerne tilsyneladende

Afskaffet - hvor?
Er det ikke muligt vha printerens frontpanel, eller med en
escape-sekvens?

Hvad skriver printeren i stedet for æøåÆØÅ?

/klaus