MS Windows
briani 27239
Boot-diskette med usb-driver.
Fra : Ukendt

Dato : 02-08-06 08:56

Hej !

Vi har nogle lidt bedagede maskiner uden CD/DVD-drev, som kører XPpro.
Harddiskene er partitionerede.
Jeg ville godt have muligheden for at kopiere et ghostimage ind på
harddisken fra en usb-disk i tilfælde af totalhavari.
Kan man lave en bootdiskette med usb-driver ?
Filsystemet er FAT32, så det kunne godt være på basis af en ældre
WIN-version.

Med venlig hilsen

Abricosicus

Fra : Lyrik

Dato : 02-08-06 11:21

"Abricosicus" <abricosicus_snabela_hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Kan man lave en bootdiskette med usb-driver ?
> Filsystemet er FAT32, så det kunne godt være på basis af en ældre

+++++++++++++++++++++

Det ser ud til at det kan lade sig gøre, selv om ingen rigtig skilter med
store erfaringer på området.
Prøv at se her:
<http://www.bootdisk.com/usb.htm>

Hilsen
Jens

Fra : Henning

Dato : 02-08-06 16:37

Ja, følg boot disk wizarden i Ghost.

Fra : Ukendt

Dato : 02-08-06 17:32

> Ja, følg boot disk wizarden i Ghost.

Hej igen !

Jeg har kikket på mulighederne i Ghost (2003).
Men såvidt jeg kan forstå, så er usb-mulighederne her kun peer-to-peer.

mvh.

Abricosicus

Fra : Henning

Dato : 02-08-06 19:57

>Jeg har kikket på mulighederne i Ghost (2003).
>Men såvidt jeg kan forstå, så er usb-mulighederne her kun peer-to-peer.

Så har du kigget forkert Vælg Standard Ghost Boot Disk, under
External Storage Options kan du vælge No USB Support, USB 1.1, USB 2.0
og Firewire.

Fra : Ukendt

Dato : 02-08-06 21:50

> Så har du kigget forkert Vælg Standard Ghost Boot Disk, under
> External Storage Options kan du vælge No USB Support, USB 1.1, USB 2.0
> og Firewire.

Hej igen !

Jeg har prøvet at lave en boot-diskette med USB 1.1 fra Ghost.
Den starter pænt og søger forgæves forskellige drevtyper.
Men den finder også min USB-harddisk (250GB NTFS), - men så går den i stå.
Er der nogle begrænsninger med det dér PC-DOS ?
Skal det være FAT32, - og er der en max.-størrelse på diske/partitioner ?

Med venlig hilsen

Abricosicus

Fra : Ukendt

Dato : 03-08-06 19:50

Abricosicus wrote:
> Jeg har prøvet at lave en boot-diskette med USB 1.1 fra Ghost.

Ghost images via USB 1.1?
Så bliver du en gammel mand inden du er færdig!
Du skal køre USB 2.0 ellers vil du spilde alt for meget af din
ungdom (eller hvad der måtte være tilbage af den) på at vente.

> [...]
> dér PC-DOS ?
> Skal det være FAT32, - og er der en max.-størrelse på

DOS vil ikke uden videre kendes ved NTFS.

Har du mulighed for det, så formatér USB-harddisken med
FAT32, så får du ingen vrøvl med Ghost. Max. størrelsen
kommer an på operativ systemet, men ellers op til max. 2Tb.

Alternativt skal du bruge en DOS boot disk, som også har
support for NTFS. Men jeg tror at du har bøvl nok i forvejen.

Som du nok allerede HAR erfaret, så er kombinationen af DOS
og USB ikke for sarte sjæle. De få USB-drivere til DOS der
findes, er frygteligt hardware-specifikke. De virker på den ene
maskine, men ikke på den anden.

Prøv dig frem med de drivere, du kan finde. Det er noget
tidskrævende hestemøg at rode med, men måske er du
heldig, at få noget til at virke.

Her er et par links til inspiration:

http://www.computing.net/dos/wwwboard/forum/13447.html
http://kortlink.dk/2vw4
http://www.bootdisk.com/usb.htm

-E.G.

Fra : Lyrik

Dato : 04-08-06 12:29

> [...]
> Er der nogle begrænsninger med det dér PC-DOS ?
> Skal det være FAT32, - og er der en max.-størrelse på diske/partitioner ?

+++++++++++++++++++++++
Istedet for al det bøvl, så kunne du overveje et usb-eksternt dvddrev at
starte op fra.
Det kunne du bære rundt fra den ene maskine til den anden.
jeg tror det ville være en bedre løsning på dette problem.

Hilsen
Jens

Fra : Ukendt

Dato : 05-08-06 07:30

> [...]
> Det kunne du bære rundt fra den ene maskine til den anden.
> jeg tror det ville være en bedre løsning på dette problem.

Hej !

I princippet er din idé god.
Men BIOS understøtter ikke noget boot fra usb.

mvh

Abricosicus

Fra : Gert Søgaard Jensen

Dato : 02-08-06 18:48

> [...]

>harddisken fra en usb-disk i tilfælde af totalhavari.
>Kan man lave en bootdiskette med usb-driver ?

Ja- men se nedenfor.

>Filsystemet er FAT32, så det kunne godt være på basis af en ældre
>WIN-version.

Min erfaring efter et par år med Ghost 2003 er, at USB-driverne ikke du'r.
Derimod virker Firewire-driverne fint, også fra en boot-diskette.

Jeg bruger selv 2 stk. eksterne harddisk-bokse med Firewire-interface (de
har også USB2-interface) til Ghost 2003-backup (boot-diskette med PC-DOS,
genereret af Ghost 2003), og det fungerer glimrende.

Jeg ved ikke, om USB-driverne i de nyere Ghost-versioner 9 og 10 er bedre
end driverne i Ghost 2003.

I Ghost 2003 er USB2-driverne *meget* upålidelige, og USB1-driverne, som
fungerer, kan ikke bruges i praksis (alt for lav hastighed).
--
Venlig hilsen
Gert

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 02-08-06 19:40

"Abricosicus" <abricosicus_snabela_hotmail.com> skrev:
Wed, 2 Aug 2006 09:55:33 +0200 i dk.edb.system.ms-windows

>Vi har nogle lidt bedagede maskiner uden CD/DVD-drev, som kører XPpro.
>Kan man lave en bootdiskette med usb-driver ?
Ja, det kan man godt
Du skal bruge en USB DOS driver.
Problemet er bare at der ikke er nogen DOS standard for USB. Den ene
driver virker i visse tilfælde, den anden i andre og den tredie måske
aldrig.
Du kan prøve at se på http://www.bootdisk.com/usb.htm
Jeg har bedst resultat med Panasonic USBASPI.sys og IOMEGA USBEHCI.sys
De er gratis, men virker ikke altid.

Hvis du vil have en driver der -altid- kan bringes til at virke så kan
du købe driveren 'PCI USB 2.0 Enabler for DOS' fra firmaet APsoft i
Tyskland, http://www.tssc.de. Den koster 49 Euro.

Hvis du har mulighed for Firewire forbindelse i stedet for USB, så
virker driveren ASPI1394.sys altid. Den er gratis.

Den nemmeste (og bedste) løsning er at købe et komplet backup program
der kan klare det.
Jeg kan stærkt anbefale Terabyte Image for Windows (og DOS).
http://www.terabyteunlimited.com/imagew.html, det er et lille og
simpelt, men meget velfungerende program. Det laver backup fra en
kørende Windows og kan restore fra en DOS diskette, koster kun 27$.

Erik Helmer Nielsen