MS Windows
briani 27239
Diskforbrug fejlanmeldt
Fra : Kim Jespersen

Dato : 28-07-06 15:08

Hej NG

Der er en ting der altid har undret mig ved XP. Når jeg klikker på
C-drevet for at se diskforbrug, så viser den at jeg har brugt godt 5 Gb,
men hvis jeg markerer mapperne, så er det reelle forbrug kun godt 3 Gb.

Hvad er grunden til det?

Kim

Fra : Flemming Nielsen

Dato : 28-07-06 15:19

"Kim Jespersen" <kim.jespersen@sSTOPoSPAMl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> C-drevet for at se diskforbrug, så viser den at jeg har brugt godt 5 Gb,
> men hvis jeg markerer mapperne, så er det reelle forbrug kun godt 3 Gb.

Det er fordi du ikke har sat XP til at vise systemfiler og skjulte filer.
Når du markerer mapperne, får du ikke disse filer med i det samlede
resultat. Bemærk at der forskel på størrelsen på dine filer og hvad de reelt
fylder på harddisken.

Flemming Nielsen

Fra : Kim Jespersen

Dato : 28-07-06 15:31

Flemming Nielsen skrev:
> [...]
> Når du markerer mapperne, får du ikke disse filer med i det samlede
> resultat. Bemærk at der forskel på størrelsen på dine filer og hvad de reelt

Jo jeg har, det er derfor jeg syntes det er mærkeligt

Fra : Kim Jespersen

Dato : 28-07-06 15:33

Flemming Nielsen skrev:
> [...]
> Når du markerer mapperne, får du ikke disse filer med i det samlede
> resultat. Bemærk at der forskel på størrelsen på dine filer og hvad de reelt

Helt nøjagtig, så fylder det 2,57 Gb det der er installeret og
egenskaber siger 4,88 Gb, så hvor er mine 2,3 Gb :(
De kan da ikk bare såen forlade mig

Fra : Allan \(6630\)

Dato : 28-07-06 15:46

swap filen har sikkert en del af skylden

Fra : Kim Jespersen

Dato : 28-07-06 15:57

Allan (6630) skrev:
> swap filen har sikkert en del af skylden

Så tror jeg vi nåede derud hvor jeg er på herrens mark :D
Skal det være sådan eller kan jeg få de 2 Gb tilbage så?

Fra : Johnn Nekman

Dato : 28-07-06 18:03

On Fri, 28 Jul 2006 16:56:59 +0200, Kim Jespersen
<kim.jespersen@sSTOPoSPAMl.dk> wrote:

>Så tror jeg vi nåede derud hvor jeg er på herrens mark :D
>Skal det være sådan eller kan jeg få de 2 Gb tilbage så?
Prøv at deaktivere Systemgendannelse. Det har det med at æde gigabyte
på en disk.
Johnn

Fra : Edmund

Dato : 29-07-06 11:44

Johnn Nekman wrote:

> Prøv at deaktivere Systemgendannelse. Det har det med at æde gigabyte
> på en disk.

Ja, mappen "System Volume Information" tæller den ikke med når man
markerer filerne

--
Mvh Edmund

Fra : Morten Jørgensen

Dato : 29-07-06 13:32

"Edmund" <nospam@surfpost.dk> skrev i en meddelelse news:44cb3c24$0$2090$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Ja, mappen "System Volume Information" tæller den ikke med når man markerer filerne

Den reservere pr. automatik også en uhyggelig masse til skraldespand, men jeg
ved ikke om disse reserveres rent fysisk og tælles med.
Jeg plejer at reducere det reserverede betydeligt.

Fra : Edmund

Dato : 29-07-06 18:19

Morten Jørgensen wrote:

> ved ikke om disse reserveres rent fysisk og tælles med.

Hos mig trækker den ikke noget fra på grund af skraldespanden

--
Mvh Edmund

Fra : Ole C

Dato : 28-07-06 17:14

Kim Jespersen skrev blandt andet:

> [...]
> C-drevet for at se diskforbrug, så viser den at jeg har brugt godt 5
> Gb, men hvis jeg markerer mapperne, så er det reelle forbrug kun godt

Prøv at hente Folder Size Shell Extension:
http://www.pcworld.com/downloads/file/fid,15304;order,1;page,1;c,All%20Downloads/description.html
- så får du et ekstra faneblad "Size" under "Egenskaber" for drevet, med
mere detaljerede oplysninger om størrelse på mapperne.
Swap-filen som omtales i et andet indlæg, hedder "pagefile.sys" i XP - og
ligger normalt i C-drevets rod.
--
vh
Ole C