MS Windows
briani 27239
bindinger i win2000
Fra : Thomas Jensen

Dato : 22-07-06 13:35

Jeg vil gerne køre med 2 netværksprotokoller på ét kort. TCP/IP til
internet og NetBEUI til LAN. I win98se kunne jeg fjerne bindingen
mellem TCP/IP og fil- og udskriftsdeling, så der kun var adgang til
LAN via NetBEUI. Men den mulighed er der tilsyneladende ikke i
win2000?. Kan de passe? Hvad gør man så? Mit eneste bud er et ekstra
netkort, så man har et kort til hver protokol, men... det fungerer
bare ikke rigtigt på min bærbare

Hvad gør jeg?

--
Thomas Jensen
- IDE? Real programmers use EDLIN...

Fra : Johnn Nekman

Dato : 22-07-06 14:06

On Sat, 22 Jul 2006 14:34:45 +0200, Thomas Jensen <tj@fabel.dk> wrote:

> [...]
>win2000?. Kan de passe? Hvad gør man så? Mit eneste bud er et ekstra
>netkort, så man har et kort til hver protokol, men... det fungerer

Windows 2000 og efterfølgere er mere moderne operativsystemer end
win98, og som benytter sig intensivt af TCP/IP protocollen.

Hvad er det du vil opnå ved at gøre dette?
Johnn

Fra : Thomas Jensen

Dato : 22-07-06 17:20

On Sat, 22 Jul 2006 15:05:44 +0200, Johnn Nekman <my@mail.private>
wrote:

[snip]

>Windows 2000 og efterfølgere er mere moderne operativsystemer end
>win98, og som benytter sig intensivt af TCP/IP protocollen.
>
>Hvad er det du vil opnå ved at gøre dette?

Ja, okay, det kan godt være jeg ikke fik præciseret det tydeligt nok.
Målet er, at jeg gerne vil køre med fil- og udskriftsdeling aktiveret.
Hvis jeg gør det via NetBEUI, er jeg sikker på at der ikke er nogen
udenfor LAN'et der kan få adgang til fil-delingen (fordi protekollen
NetBEUI ikke er routbar). Men da jeg også gerne vi have adgang til
internettet, er jeg nød til også at køre TCP/IP. Hvis jeg kører med
begge protekoller aktiveret, har jeg intet opnået. Her var det så, at
man i win98se kunne deaktivere bindingen mellem TCP/IP og "Fil- og
udskriftsdeling". Men den mulighed er tilsyneladende fjernet i
win2000?

--
Thomas Jensen

Fra : Johnn Nekman

Dato : 22-07-06 17:55

On Sat, 22 Jul 2006 18:19:38 +0200, Thomas Jensen <tj@fabel.dk> wrote:

> [...]
>man i win98se kunne deaktivere bindingen mellem TCP/IP og "Fil- og
>udskriftsdeling". Men den mulighed er tilsyneladende fjernet i
Det er jo en falsk tryghed blot at slå tcp/ip fra på fildelingen, da
der er masser af andre muligheder for ondsindede angreb mod en
win2000, som slet ikke er afhængige af fildeling via tcp/ip.

Så hold maskinen opdateret med sikkerhedsopdateringer, hav et godt
password på alle konti (specielt dem med Administrator rettigheder),
brug maskinen bag en router med nat/firewall og brug evt. en personal
firewall på din win2000. Og husk antivirus.
Johnn

Fra : Thomas Jensen

Dato : 23-07-06 08:08

On Sat, 22 Jul 2006 18:55:03 +0200, Johnn Nekman <my@mail.private>
wrote:

>[...] Her var det så, at
>
>Det er jo en falsk tryghed blot at slå tcp/ip fra på fildelingen,

Hvis man kun slår den fra, og tror at nu er sikkerheden i top, så ja.
Men alt andet lige, så må det da siges at være et tilbageskridt, at
man nu ikke kan deaktivere en binding. Men egentlig ville jeg jo ikke
diskutere sikkerhed, blot høre om man kunne deaktivere bindingen på en
anden måde eller om der var et andet trick.

Takker for dit svar, selvom det ikke var det svar jeg havde håbet
på...

--
Thomas Jensen

Fra : Klaus Jørgensen

Dato : 23-07-06 09:54

Thomas Jensen wrote :
> [...]
> win2000?. Kan de passe? Hvad gør man så? Mit eneste bud er et ekstra
> netkort, så man har et kort til hver protokol, men... det fungerer

I oversigten over netværksforbindelser skal du åbne menuen "Avanceret"
og så vælge "Avancerede indstillinger".

/klaus

Fra : Johnn Nekman

Dato : 23-07-06 10:25

On Sun, 23 Jul 2006 10:53:53 +0200, Klaus Jørgensen <kj@no.spam>
wrote:

>I oversigten over netværksforbindelser skal du åbne menuen "Avanceret"
>og så vælge "Avancerede indstillinger".

Ok, så lærte jeg igen noget nyt ...

Til Thomas: Måske det var bedre at vælge IPX protokollen i stedet for
netbeui, da jeg mener at netbeui er udgået fra Windows XP og nyere.
Johnn

Fra : Klaus Jørgensen

Dato : 23-07-06 11:02

Johnn Nekman wrote :

> Ok, så lærte jeg igen noget nyt ...
>
> Til Thomas: Måske det var bedre at vælge IPX protokollen i stedet for
> netbeui, da jeg mener at netbeui er udgået fra Windows XP og nyere.

NetBEUI er også med i XP - man skal bare tilføje den manuelt fra CD'en
og ikke fra "Tilføj protokol".

/klaus

Fra : Thomas Jensen

Dato : 23-07-06 13:00

On Sun, 23 Jul 2006 11:25:26 +0200, Johnn Nekman <my@mail.private>
wrote:

>Ok, så lærte jeg igen noget nyt ...

Jeps, det gjorde jeg også. Tak til Klaus!

--
Thomas Jensen