MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Norton Ghost 10
Fra : Steen F.

Dato : 16-07-06 06:00

Jeg ville tage en komplet backup af C-drevet, da jeg skal have en ny
harddisk. Backup-mediet var DVD. Backup'en i Ghost 10 begynder også fint,
men stopper ved 5% og ændrer sig ikke i 1 time (derefter afbrød jeg). Skal
det tage så lang tid? Jeg kan se og høre at DVD-drevet starter og stopper
med et par sekunders mellemrum (spin up/down). Underligt hvis den brænder en
DVD-skive på den måde, synes jeg. Men der nåede at komme ca. 282 Mb data på
DVD'en i løbet af den time. Men skal det tage så lang tid?

Dataene bliver vel komprimeret ved sådan en backup - selv ved "normal" setup
.. Hvor mange DVD-skiver skal man forvente at 52 Gb data kommer til at fylde?

Findes der et andet brugervenligt Ghost/Backup-program end ovennævnte?

Meningen er, at jeg fremover vil have en backup/ghost af
Windows-installationen inkl. SP2 og inkl. aktivering og alle opdateringer
samt internet-settings. Så er jeg fri for at skulle aktivere Windows hver
gang jeg formaterer maskinen.

MVH Steen

Fra : Frank R.

Dato : 16-07-06 08:13

On Sun, 16 Jul 2006 06:59:59 +0200, "Steen F."
<steen.kolding@stofanet.dk> wrote:

> [...]
>DVD-skive på den måde, synes jeg. Men der nåede at komme ca. 282 Mb data på
>DVD'en i løbet af den time. Men skal det tage så lang tid?

Prøv evt med en DVD RW skive. Det lyder for mig som om der er fejl på
det DVD medie du har prøvet med.

Bruger selv samme funktion i Ghost fra tid til anden og det virker
fint. Jeg bruger dog en lidt ældre Ghost (2003).

--
Hilsen
Frank

Fra : Steen F.

Dato : 16-07-06 15:21

Frank R. wrote:
> Prøv evt med en DVD RW skive. Det lyder for mig som om der er fejl på
> det DVD medie du har prøvet med.

Jeg fik ikke nævnt det, men det er en RW skive jeg bruger.

MVH Steen

Fra : Edmund

Dato : 16-07-06 08:49

Steen F. wrote:

> [...]
> opdateringer samt internet-settings. Så er jeg fri for at skulle
> aktivere Windows hver gang jeg formaterer maskinen.

Hvad med at dele den nye harddisk op i 2 partitioner og så smide ghost
image over på den anden partition.

Skal den gamle disk smides ud, ellers var det måske en ide at bruge den
til backup når du har fået det til at køre.

52 GB det er meget, mange bruger 2 partitioner, med Windows på den ene
og data på den anden, så er det hurtigere at genskabe systemet.
--
Mvh Edmund

Fra : Karsten Jensen

Dato : 16-07-06 09:04

Edmund wrote:

> Skal den gamle disk smides ud, ellers var det måske en ide at bruge
> den til backup når du har fået det til at køre.

Sådan har jeg kørt i nogle år og kan kun anbefale det. Jeg bruger et program
der hedder Mirrorfolder, til at spejle mine vigtige ting til backupdisken.
Det er også en god ting med en ekstern backup - helst ud af huset - idet man
jo er ligevidt, hvis PCen bliver stjålet

Mvh.

Karsten

Fra : Hans

Dato : 16-07-06 09:25

"Steen F." <steen.kolding@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> samt internet-settings. Så er jeg fri for at skulle aktivere Windows hver

En WXP/SP2 fylder ikke 52 GB.

Fra : Ukendt

Dato : 16-07-06 10:37

"Hans" <Hans@æøå.då> skrev i en meddelelse

> En WXP/SP2 fylder ikke 52 GB.

Der kan jo osse ligge andet på c-drevet end XP, og Steen vil jo netop ha' en
komplet backup

Jeg ville nu anbefale en ekstern harddisk til opgaven, dvd-rw mediet er for
upålideligt til noget så vigtigt som en backup. Og dernæst ville jeg begynde
at rydde op på c-drevet. Begynde at flytte ting og sager, som ikke hører til
Windows over på et andet drev for at minimere størrelsen på C.

mvh Ebbe

Fra : Hans

Dato : 16-07-06 11:44

"Ebbe [7000]" <es44(at)pc(dot)dk> skrev i en meddelelse

> "Hans" <Hans@æøå.då> skrev i en meddelelse

> Der kan jo osse ligge andet på c-drevet end XP, og Steen vil jo netop ha'
en
> komplet backup

Nå. Der skal mange opdateringer og links til at fylde fra ca. 2 GB til 52
GB.

Fra : Edmund

Dato : 16-07-06 12:43

Hans wrote:

> Nå. Der skal mange opdateringer og links til at fylde fra ca. 2 GB
> til 52 GB.

Det ku jo være der lå lidt data i dokumenter, billeder , musik og video
mapperne

--
Mvh Edmund

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 16-07-06 11:28

> [...]

>. Hvor mange DVD-skiver skal man forvente at 52 Gb data kommer til at fylde?
Du kan selv sætte kompresion faktoren i Ghost, start den med de rette
parameter på komandolinjen så har du flere muligheder.
Man kan ikke sige noget om hvormeget 52gb vil kunne komprimeres til,
det hahænger af datatypen. Er det MP3 filer kan det ikke komprimeres
meget mere end det er, amdre typer data kam komprimeres til under 1%
af orginal størrelsen.

>Findes der et andet brugervenligt Ghost/Backup-program end ovennævnte?
Ghost er faktisk brugervenligt, man skal bare forstå virkemåden og
forudsætningerne.
Med findes flere andre, kik til bage i div. relevante nyhedsgrupper,
der bliver de omtalt.

Inden du tager et image skal du sikre dig at din harddisk er iorden og
gerne tømt for unødvendige data.

Er der fejl på disken resikerer du at processen går i stå.
Sletning at unødvendige data sparer overførelselstid.

Så lav en oprydning i temp foldre og slet alle midlertidige filer som
div. programmer har "glemt" at slette. Windows har vist et
oprydningsværktøj.
Derefter laver du en checkdisk fra komandolinjen (chkdsk c: /f) denne
vil så have maskinen genstartet og ved genstart kontrolleres disken og
evt. fejl forsøges udbedret, når maskine er kommet op, køre du chkdsk
igen dog uden /f og ser om den kører fejlfrit igemmen, gør den ikke
det er det forfra med "chkdsk c: /f", det kan godt stå på et par
gange.
Chekdesk kan betyde at man mister data, men de er mistet i forvejen,
men vidste det bare ikke.

Ved den mængde data du vil flytte over, ville jeg gører det fra HD til
HD.
Hvis du vil bruge DVDer så kontroller at de er rene, fri for
fingeraftryk og støv. Brug også et fabrikat du ved spiller med dit
DVD-drev.

Som andre også er inde på er det smart at have 2 partitioner, en til
systemdata og en til brugerdata.
Man skal så huske at få brugerdata "sendt" det rigtige sted hen.

/Hans

Fra : Steen F.

Dato : 16-07-06 15:36

Hans Kjaergaard wrote:
> [...]
> det hahænger af datatypen. Er det MP3 filer kan det ikke komprimeres
> meget mere end det er, amdre typer data kam komprimeres til under 1%

Jeg har sat kompressionen til "Normal/Standard" da jeg gik ud fra at det var
mest brugt.
Ja, jeg har alle mulige data (doc, mp3, exe, programmer mv.) på mit c-drev,
i én stor pærevælling.
Jeg tager pt. en konventionel backup af mine filer ved at brænde personlige
mapper og filer direkte til DVD-RW.

> [...]
> gange.
> Chekdesk kan betyde at man mister data, men de er mistet i forvejen,

Ja, jeg rydder op på disken rimelig tit. Jeg bruger Windows XP's eget
oprydningsværktøj.

> Som andre også er inde på er det smart at have 2 partitioner, en til
> systemdata og en til brugerdata.

Jeg har altid troet, at 2 partitioner fik maskinen/systemet til at køre
langsommere end 1 partition hvor det hele lå. Men det er måske ikke
tilfældet?
Men jeg kan da godt se problemet i at tage en backup nu, hvor Win
systemfilerne ligger på c: sammen med alle mine andre data. Men meningen var
egentlig også kun at afprøve Ghost 10, og når jeg får den nye disk så vil
jeg installere Windows og alle opdateringerne og aktivere osv., og så tage
en "kopi"/ghost af mit c-drev. Dernæst installere alle mine programmer mv.
Hvis jeg sidenhen får problemer med systemet, så vil formatere drevet og
overføre kopien igen og installere alle programmer mv. en gang til.

MVH Steen

Fra : Ukendt

Dato : 17-07-06 02:44

Steen F. wrote:
> Jeg ville tage en komplet backup af C-drevet, da jeg skal have en ny

Efter installation af Ghost, skal jeg logge på som systemadmin eller som
gæst hver gang. Hvordan sletter jeg det pjat?

MVH Steen

Fra : Ukendt

Dato : 17-07-06 06:01

"Steen F." <-> skrev i en meddelelse

> Efter installation af Ghost, skal jeg logge på som systemadmin eller som
> gæst hver gang. Hvordan sletter jeg det pjat?
>
> MVH Steen

Det har jeg ikke oplevet med Ghost. Kan det ikke være opstået i forbindelse
med opdatering af windows, jeg mener at ha' set, at .net framework kan finde
på at lave det bøvl.
Du skal såhudt jeg visker ind i computeradministration og fjerne et flueben
ved logon hvergang. ( dette efter huskeren, da jeg ikke selv kører XP)

mvh Ebbe

Fra : Per

Dato : 17-07-06 22:22

> [...]
> forbindelse
> med opdatering af windows, jeg mener at ha' set, at .net framework kan

Ghost kan godt finde på at lave bøvl med Net.Framework - tjek windows-update
og opdater hvad den finder mht. net.framework.

Jeg havde samme problem dog med Ghost 9.0 - men efter opdatering forsvandt
det der med at logge på.

Mvh. Per