MS Windows
briani 27239
Klone en harddisk med WinXP Pro i netværk ~
Fra : Ukendt

Dato : 12-07-06 18:47

Hej gruppe,

Jeg har lige købt tre helt ens pc'ere til en virksomhed med domæne og A/D.
Jeg har installeret den første med alt hvad den skal have og den er færdig
nu.

Nu vil jeg så gerne klone disken til de to andre, men her er det så jeg
mindes man skal være obs på nogle ting.

Naturligvis computernavnet - men også noget med en SID?
Nogen der kan sige mig hvad jeg skal gøre (et tool/utility), eller give mig
et par tip til hvad jeg kan gøre for at undgå problemer?
Er det så simpelt at jeg efter kloningen starter dem op, melder dem ud og så
ind i domænet igen med hvert deres computernavn?

mvh
///M

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 12-07-06 20:59

On Wed, 12 Jul 2006 19:46:32 +0200, "///M" <nomail> wrote:

> [...]
>mindes man skal være obs på nogle ting.
>
>Naturligvis computernavnet - men også noget med en SID?
Klon den før du melder den ind i domaimet.
Den får et nyt SID ved tilmeldingen i domainet, en del af SIDet
fortælle at den er i domaine.

> [...]

>Er det så simpelt at jeg efter kloningen starter dem op, melder dem ud og så
>ind i domænet igen med hvert deres computernavn?
Du bør ikke melde den ind i domainet før du kloner, det kan gå galt,
den har jo så et SID der fortæller at den har /er i domaine og så går
der bar ged i det.

MS har noget om processen på deres site.

En helt anden smart metode er at sætte en server op som RIS server og
så foregår instalationsprocessen automatisk ink. indmelding i domaine.
På RIS serveren lægges I386 mappen og en standard unattend.sif (eller
enes egen tilpassede) styrer installprocessen.

/Hans

Fra : Ukendt

Dato : 12-07-06 22:27

"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> wrote in message

> Klon den før du melder den ind i domaimet.
> Den får et nyt SID ved tilmeldingen i domainet, en del af SIDet
> fortælle at den er i domaine.

Ok - det var lige hvad jeg havde brug for. Tak.

> [...]
> På RIS serveren lægges I386 mappen og en standard unattend.sif (eller
> enes egen tilpassede) styrer installprocessen.

Jep, sådan en har jeg også stående, men det er noget hurtigere at klone end
at vente på en hel windows-installation (5 min vs. 60 min). Derudover kommer
den tid jeg skal bruge på at indstille, tweake og installere yderligere
programmer og drivere. Man kan naturligvis scripte eller MSI'e sig ud af
det, men igen det vil tage længere tid at perfektionere end blot at klone
dem. Også fordi næste gang jeg køber pc'ere er det sikkert tre med andre
bundkort m.m.

mvh
///M

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 13-07-06 10:04

On Wed, 12 Jul 2006 23:26:41 +0200, "///M" <nomail> wrote:

>"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> wrote in message

>Ok - det var lige hvad jeg havde brug for. Tak.
Jeg burde også have nævnt at du kan benytte sysprep, så vil bla. HW
oplysninger blive nulstillet og konfigureret op efter kloningen.

> Også fordi næste gang jeg køber pc'ere er det sikkert tre med andre
>bundkort m.m.
Lige der kommer RIS til sin ret, den er kold over for HW ændringer,
bare du har forsynet den med evt. nye drivere.
Og det skal du jo alligevel hvis de ikke kendes af OSet ?

Hvis du vil benytte en af fabrikanten preinstalleret installation at
klone ud fra er sagen lidt anderledes. Men til brug i et firma, eller
større installation, kan det ikke anbefales at gøre således, der er
for mange mærkelige og udvedkommende ting i den slags installationer.

At det så er meget fornuftigt at tage et image af nye maskintyper
inden man starter dem op er en anden sag. Ret praktisk til brug ved
evt. fejlsøgning senere, og evt. salg.

/Hans

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 13-07-06 11:54

"///M" <nomail> wrote in message
> [...]
> nu.
>
> Nu vil jeg så gerne klone disken til de to andre, men her er det så jeg

Ja du skal sysprep'e inden du ghoster/kloner osv..

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;302577

Fra : Henning

Dato : 13-07-06 13:15

On Thu, 13 Jul 2006 12:54:00 +0200, "Flemming Lynggaard"
<flemmingl@gmail.com> wrote:

>"///M" <nomail> wrote in message

>Ja du skal sysprep'e inden du ghoster/kloner osv..

Eller bruge GhostWalker efter du har klonet

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 13-07-06 14:36

On Thu, 13 Jul 2006 14:14:38 +0200, Henning <no.mail@all.invalid>
wrote:

>Eller bruge GhostWalker efter du har klonet
Ghostwalk giver kun et nyt navn og/eller SID.
Det er ikke nødvendigt med nyt SID når han skal melde PCen ind i et
domæne.

Sysprep kan gøre en del mere end bare navn og SID.

/Hans

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 17-07-06 14:58

> [...]

> domæne.
>
> Sysprep kan gøre en del mere end bare navn og SID.

ja ghostwalk var i gamle dage