MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Hvordan forbinde disse to computere?
Fra : Ukendt

Dato : 12-07-06 11:51

Jeg har overvejet at poste i en netværksgruppe, men det er vist overkill?

Jeg har en stationæt og har dertil lige købt en bærbar. Begge er koblet op
til mit webspeed internet gennem en router. Den bærbare har trådløs
forbindelse - den stationære med et kabel til routeren, da dens netkort
ikke er af den trådløse type.

Dette netværk er vel ikke et netværk, eller hvad? Kan jeg koble de to
maskiner sammen, så jeg kan flytte filer fra den ene til den anden? Begge
kører med XP Home.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Max

Dato : 12-07-06 11:57

Hej Kurt

> Dette netværk er vel ikke et netværk, eller hvad? Kan jeg koble de to
> maskiner sammen, så jeg kan flytte filer fra den ene til den anden?

Det er et netværk og du skulle uden problemer kunne dele filer
og flytte dem. Og dele printere kan du også.

Mvh Max

Fra : Hans

Dato : 12-07-06 14:12

> Hej Kurt

> Det er et netværk og du skulle uden problemer kunne dele filer
> og flytte dem. Og dele printere kan du også.
>
> Mvh Max

Men først skal mapper/drev deles...

Fra : megacenter.dk

Dato : 12-07-06 15:02

Jeg har netop købt et kabel i Aldi der forbinder to computere via usb
proten.
Der er noget software der skal installeres på computerne.

Så behøver man ikke rode med windows netværksetup som kan være lidt
besværlig.

--
http://www.megacenter.dk

Fra : Hans

Dato : 12-07-06 15:30

"megacenter.dk" <mega@dd> skrev i en meddelelse
> [...]
> Der er noget software der skal installeres på computerne.
>
> Så behøver man ikke rode med windows netværksetup som kan være lidt

1) Du skal lade være med at gøre dig klog på ting, du ikke har forstand på.
Hvilket netværkssetup skal der rodes med i Windows XP?

2) Hvordan tilslutter du din Aldi-ting til en router/switch?

Fra : megacenter.dk

Dato : 12-07-06 15:50

Hej. Jeg kender mange der ikke kan få det til at virke, selvom de følger
vejledningen i xp.
Den delte mappe eller den ene computer kan ikke ses på den anden computer.
Hvis du læser i nyhedsgrupperne kan du se at der er mange spørgsmål om
dette.

Et usb kabel mener jeg er et godt alternativ hvis man vil have det til at
virke med det samme og kun overfører filer i ny og næ.

Fra : Max

Dato : 12-07-06 15:57

Hej

> Et usb kabel mener jeg er et godt alternativ hvis man vil have det
> til at virke med det samme og kun overfører filer i ny og næ.

Nu var netværket der allerede hos spørgeren, så hvad skal han
med den nødløsning et USB kabel er. Der er da ingen som helst
problemer med at få netværk til at køre på Windows maskiner,
de er jo nærmest født med det.

Mvh Max

Fra : Hans

Dato : 12-07-06 16:03

> [...]
>
> Et usb kabel mener jeg er et godt alternativ hvis man vil have det til at
> virke med det samme og kun overfører filer i ny og næ.

'Mange' - det er vel kun dig selv.

Fra : Sørensen

Dato : 13-07-06 11:20

"Kurt Hansen" <kurt-snabela-towle.dk> wrote in message

> Dette netværk er vel ikke et netværk, eller hvad? Kan jeg koble de to
> maskiner sammen, så jeg kan flytte filer fra den ene til den anden? Begge
> kører med XP Home.

Hvad andre også har antydet vil jeg lige skær ud i pap: (Jeg har engelsk
Windows, så det kører efter hukommelsen med de danske oversættelser:)
1. Det er et netværk, og der er derfor allererede (potentiel) forbindelse
mellem de 2 pc'er.
2. Du deler filer mellem dem, ved at trykke med højre museknap på en mappe,
du vil dele, vælg Egenskab (Properties på eng.), vælg fanebladet Deling
(Sharing på eng.), sæt markering ud for "Del denne mappe" (Share this
folder), klik Anvend og OK.
3. For at finde den delte mappe, skal du ind på den anden PC gennem Mine
netværkssteder (My netword places) (findes i Start-menuen). Du kan så fx
typisk tage denne rute: Klik på Hele netværket (Entire netword) i kolonnen
til venstre. Dobbeltklik Microsoft Windows Netværk og dobbeltklik herefter
på ikonet for den anden PC, som du vil finde den delte mappe på. Viola!

MVH Sørensen

Fra : Sørensen

Dato : 19-07-06 14:55

> [...]

> Dette netværk er vel ikke et netværk, eller hvad? Kan jeg koble de to
> maskiner sammen, så jeg kan flytte filer fra den ene til den anden? Begge

Nå, fik du det så til at fungere..??

Fra : Ukendt

Dato : 20-07-06 14:25

On Wed, 19 Jul 2006 15:54:45 +0200, Sørensen wrote:

> "Kurt Hansen"

> Nå, fik du det så til at fungere..??

Undskyld jeg ikke har svaret. Det er jo sommertid og kvælende varmt. Rent
faktisk sidder jeg lige nu ved maskinerne og agter mig igang med at
eksperimentere. Uanset om det lykkes eller ej, skal jeg nok melde tilbage
til denne tråd.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 20-07-06 15:56

On Thu, 20 Jul 2006 15:25:19 +0200, Kurt Hansen wrote:

> [...]
> faktisk sidder jeg lige nu ved maskinerne og agter mig igang med at
> eksperimentere. Uanset om det lykkes eller ej, skal jeg nok melde tilbage

Det er totalt volapyk for mig og jeg opgiver. Jeg kan først få support
lørdag eftermiddag mellem 13 og 14, så alle input i mellemtiden, vil være
velkomne.

Følgende ingredienser haves:
1. TDC Webspeed kabel internet
2. Stationær PC
3. Bærbar PC
4. Netgear router

Den stationære er forbundet til routeren med kabel, da netkortet ikke er
trådløst. Routeren er sat op i henhold til medfølgende vejledning og jeg
har et print med nogle oplysninger, som jeg vel skal bruge til eet eller
anden, men hvad og hvor?
Connection type: dhcp
Country: Europe
Wireless Network Name (SSID): *****
Wireless Channel: 11
Security Type: WPA-PSK
Wireless Passphrase: *****
Admin Username: *****
Admin Password: *****

Når den bærbare søger efter trådløse netværk i nærheden, optræder bl.a. et
med mit navn (SSID), så jeg går ud fra, at det er mit eget netværk? Hvis
jeg forsøger at connecte, sker der bare ingenting. Til sidst opgiver den og
meddeler mig, at forbindelse ikke kan etableres.

Hvordan får jeg den trådløse forbindelse fra den bærbare til at virke?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 20-07-06 18:23

On Wed, 12 Jul 2006 12:50:56 +0200, Kurt Hansen wrote:

> [...]
>
> Dette netværk er vel ikke et netværk, eller hvad? Kan jeg koble de to
> maskiner sammen, så jeg kan flytte filer fra den ene til den anden? Begge

Nu har jeg fået løst problemet med den manglende trådløse forbindelse for
den bærbare (forkert password). D.v.s. begge maskiner er på Internet via
routeren.

Hvis jeg går ind i Stifinder på den stationære (som er forbundet til
routeren via kabel), kan jeg godt markere en mappe som *Delt*.

Hvis jeg forsøger det samme på den bærbare (med trådløs forbindelse) står
der under "Netværksdeling og sikkerhed":

"Windows har deaktiveret fjernadgang til denne computer af
sikkerhedshensyn. Men du kan aktivere fjernadgang og dele filer sikkert ved
at køre *guiden Netværksinstallation*." Hvis jeg klikker på det link og
klikker på "Næste" > "Næste", kommer jeg til et vindue hvor der står:

"Netværksforbindelsen til nedenstående liste er afbrudt. Tilslut
netværkskablerne eller tilslut netværkshardwaren og klik derefter på Næste.
I ruden neden under står der følgende: "LAN-forbindelse SiS 900-Based PCI
Fast Ethernet Adapter".

Der er altså ingen forbindelse. Hvis jeg går ind i Stifinder og klikker på
"Netværkssteder", er der ikke noget indhold.

Hvad gør jeg nu?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Flemming Nielsen

Dato : 20-07-06 23:20

"Kurt Hansen" <kurt-snabela-towle.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Næste.
> I ruden neden under står der følgende: "LAN-forbindelse SiS 900-Based PCI

På et tidspunkt når du kører guiden Netværksinstallation, bliver du spurgt
om hvilket forbindelse/netkort det drejer sig om. Du har valgt
kabelnetkortet i stedet for det trådløse netkort.

Flemming Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 22-07-06 12:54

On Fri, 21 Jul 2006 00:20:08 +0200, Flemming Nielsen wrote:

> På et tidspunkt når du kører guiden Netværksinstallation, bliver du spurgt
> om hvilket forbindelse/netkort det drejer sig om. Du har valgt
> kabelnetkortet i stedet for det trådløse netkort.

Det er da sikkert korrekt at "LAN-forbindelse SiS 900-Based PCI Fast
Ethernet Adapter" er den faste forbindelsesmulighed og at jeg i stedet skal
vælge den trådløse, men den optræder ikke på listen. Hvordan vælger jeg den
så?

Jeg ringede til TDC, hvor jeg har købt PC og router. En supporter ringede i
dag (lørdag) kl. 13, men slog 7 kors for sig; det rakte langt ud over hans
support og erfaring. Jeg påpegede, at Windows på maskinen er OEM og at jeg
derfor skal have support fra TDC, men han henviste mig blot til den
TDC-butik, hvor jeg har købt udstyret.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 22-07-06 14:36

> [...]
> skal
> vælge den trådløse, men den optræder ikke på listen. Hvordan vælger jeg

Hvis ikke den trådløse er på listen, må det være fordi den ikke genkendes af
windows og der ikke er indlæst driver til den. Prøv at indlæse driveren til
den og se, om den så ikke dukker op. Alternativt kan den trådløse
forbindelse være defekt.
Man kan aldrig lave en trådløs forbindelse via en fast netværksforbindelse,
så der kæmper du en håbløs kamp.

Kurt

Fra : Ukendt

Dato : 22-07-06 16:10

On Sat, 22 Jul 2006 15:36:14 +0200, Kurt B. Andersen wrote:

> [...]
> forbindelse være defekt.
> Man kan aldrig lave en trådløs forbindelse via en fast netværksforbindelse,

Hmmm, den liste med ovennævnte kort viser åbenbart de kort der ikke er
oprettet forbindelse til. jeg valgte at markere kortet og at ignorere det,
hvorefter jeg fuldførte guiden. Det var tilsyneladende måden at gøre det
på, for resten så da rigtig nok ud. jeg har efterfølgende gørt samme guide
på den stationære, så nu skulle begge maskiner være sat op.

Bærbar:
Hvis jeg åbner stifinderen og kilkker på *Netværkssteder*, er der kun en
mappe der hedder "SharedDocs på Den bærbare (Acer)" og den indeholder Delt
musik, delte billeder og delte videoer, som vel er standard. Nix weiter.

Stationær:
Hvis jeg åbner stifinderen og kilkker på *Netværkssteder*, er der følgende
mappestruktur:
+ Hele netværket
+ + Microsoft Terminal Services (Tom)
+ + Microsoft Windows-netværk
+ + + Mshome
+ + + + Stationær (Kurt)
+ + + + SharedDocs (med 6 undermapper)
+ + + + Software (mappe jeg selv har markeret som delt)
+ + + + Planlagte opgaver
+ + + + Printere og faxenheder
+ + Web Client Network (Tom)
+ Mine websteder på MSN
+ SharedDocs på HP Pavilion (Kurt)
+ Software på Stationær (Kurt)

Jeg kan ikke se at jeg kan tilgå den ene PC fra den anden - og omvendt.
Hvad mangler jeg at sætte op og hvordan gør jeg (Win XP Home)?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 23-07-06 02:20

> [...]
>
> Jeg kan ikke se at jeg kan tilgå den ene PC fra den anden - og omvendt.
> Hvad mangler jeg at sætte op og hvordan gør jeg (Win XP Home)?

Først og fremmest skal computerne have samme arbejdsgruppenavn. Jeg kan se,
at din stationære hedder Mshome, så det kan/skal du også kalde din bærbare.
Herefter skal du i Stifinder og finde de drev, som du vil dele på netværket.
Højreklik på drevet og vælg Deling og Sikkerhed.
I næste billede skal du så markere det du ønsker, hvilket typisk nok vil
være at dele det på netværket og give andre lov til at ændre i filerne. Husk
at navngive drevet på en måde, så du kan kende det fra de andre.
Derved får du fuld kontrol.
Kør guiden færdig. Herefter kan der godt gå nogle minutter, men så skulle du
kunne finde de drev som du har delt, når du går ind på
Netværkssteder-Microsoft Windows-netværk-Mshome
Der skulle du så kunne se begge pc.er og drevene som er delte.

Fra : Ukendt

Dato : 24-07-06 11:46

On Sun, 23 Jul 2006 03:20:01 +0200, Kurt B. Andersen wrote:

Kurt Hansen skrev:

> Først og fremmest skal computerne have samme arbejdsgruppenavn.

Jeg gik tilbage til et gendannelsespunkt før netværksinstallation på begge
maskiner og byggede dem op forfra, idet jeg omhyggeligt sørgede for (og
skrev ned) hvad jeg foretog mig. Jeg er 100% sikker på, at de begge har
samme arbejdsgruppenavn.

> Herefter skal du i Stifinder og finde de drev, som du vil dele på netværket.
> Højreklik på drevet og vælg Deling og Sikkerhed.

Jeg har delt DATA-drevene (henholdsvist F: og D:) på hver computer og givet
dem beskrivende navne.

> [...]
> Netværkssteder-Microsoft Windows-netværk-Mshome
> Der skulle du så kunne se begge pc.er og drevene som er delte.

Hver maskine kan se sig selv og de delte mapper, men de kan stadig ikke se
hinanden. Jeg fatter stadigvæk ikke hvilken type netværksforbindelse vi
taler om. Som tidligere fortalt, kan begge maskiner komme på Internet
(Webspeed via Router). Den bærbare via trådløst, den stationære via kabel
til routeren. For at de to computere kan forbindes, taler vi vel om LAN?

Hvis jeg i SystemTray holder musen hen over ikonet "LAN-fornindelse", siger
popup'en "Et netværkskabel er ikke tilsluttet".

Hvis jeg åbner "Netværksforbindelser" er der to: "Trådløs
netværksforbindelse" og "LAN-forbindelse". ved den trådløse står der
"Tilsluttet med Firewall, Broadcom 802.11g Netværkskort". Hvis jeg
dobbeltklikker på "LAN-forbindelse" (som der er et kryds over), står der i
dialogboksen øverst: "Opret forbindelse ved hjælp af > SiS 900-based PCI
Fast Ethernet Adapter. Vi har tidligere været inde på, at det er hardvære
og det kort har jeg derfor ignorerer under kørsel af
"Netværksinstallation". Der optræder ikke andre kort eller noget med
trådløst.

Når tager jeg den bærbare under armen og går hen i TDC-butikken. Det har
jeg desværre ikke store forventninger til, men det var hvad TDC's support
henviste mig til i lørdags. jeg håber imidlertid at du eller andre gider at
lege med lidt endnu, så jeg endelig kan komme igang med at arbejde.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 24-07-06 20:02

On Mon, 24 Jul 2006 12:45:45 +0200, Kurt Hansen wrote:

> [...]
> henviste mig til i lørdags. Jeg håber imidlertid at du eller andre gider at
> lege med lidt endnu, så jeg endelig kan komme igang med at arbejde.

Hele dagen har jeg været kastebold mellem forskellige afdelinger i TDC. Det
sluttede med at den sidste jeg talte med henviste mig til Acer (den nye
bærbare med præinstalleret Windows XP Home er en Acer), for det var der jeg
skulle have min Windows-support - ikke hos TDC!

Supporteren hos Acer konkluderede straks, at jeg formentlig havde gjort alt
det rigtige, men at det var min firewall der forhindrede de to computere i
at se hinanden. Altså måtte jeg have support hos dem der har leveret min
firewall, og det er tilfældigvist også TDC

En opringning til Sikkerhedspakkesupporten gav mig håb. Han sendte mig en
vejledning i hvordan jeg skulle installere NetBEUI-protokollen og derefter
ville det helt sikkert virke... sagde han.

Det gør det ikke. De to maskiner kan stadig ikke se hinandens delte
drev/mapper. vis LAN'et er *installeret* korrekt nu (?), hvad mangler jeg
så at gøre? Skal jeg logge på eet eller andet sted, eller hvad?

Nu eksploderer jeg snart og føler mig totalt lost. Er der da slet ingen i
hele verden der kan sætte et LAN op med to computere? Hvor svært kan det
være? (Undskyld, jeg er bare lidt frustreret).
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Johnn Nekman

Dato : 24-07-06 20:38

On Mon, 24 Jul 2006 21:01:38 +0200, Kurt Hansen
<kurt-snabela-towle.dk> wrote:

>Nu eksploderer jeg snart og føler mig totalt lost. Er der da slet ingen i
>hele verden der kan sætte et LAN op med to computere? Hvor svært kan det
>være? (Undskyld, jeg er bare lidt frustreret).
Kan jeg godt forstå.

Er det Norman sikkerhedspakken du har installeret på maskinerne?

For at kunne starte en effektiv fejlsøgning, er det bedste at få
deaktiveret alt mht. personlig firewall på maskinerne. Der burde være
ikoner i task baren for at kunne styre din 'sikkerhedspakke' og
deaktivere den helt

Dernæst ville jeg prøve at pinge maskinerne fra hinanden:

1. Start -> Kør -> CMD <ok>
2. Skriv: ping xxx.yyy..www hvor xyzw erstattes af ipadresse på
den anden maskine
3. Hvis det virker og du får 4 svar, kan du prøve:
ping <navnpåandenmaskine>
dvs. hvis den anden maskine hedder Kurt skriver du: ping Kurt
4. Virker det prøver du: nbtstat -a Kurt

Har du oprettet passwords til brugerkonti på de to maskiner? XP
forhindrer adgang hvis der ikke er password på de bruger konti man
benytter via netværk.
Bruger du samme navn og passwords på begge maskiner? Gør det lettere.

Prøv da i kommandoprompt at skrive:
start \\maskinesnavn\sharenavn ... f.eks.: start \\kurt\software

Succes?

Vend endelig tilbage med dine resultater og vi kan tage den videre
derfra.
Johnn

Fra : Ukendt

Dato : 25-07-06 09:46

On Mon, 24 Jul 2006 21:38:23 +0200, Johnn Nekman wrote:

> Kan jeg godt forstå.

[Klip: Trinvis instruktion]

> Succes?
>
> Vend endelig tilbage med dine resultater og vi kan tage den videre
> derfra.

Mange tak for engagementet og den pædagogiske vejledning. Det fik mig
alligevel til at indse, at jeg aldrig nogensinde selv vil kunne få det til
at virke. Det *er* altså åbenbart så svært og kompliceret, som det ikke
*burde* være.

Jeg/vi har ikke behov for at arbejde i et netværk som sådan. Jeg skal blot
opdatere og synkronisere datafiler, når jeg har arbejdet med den bærbare
ude i kolonihaven.

Jeg står af her og må jo så bruge en RW-skive til kopiering frem og tilbage
mellem de to maskiner, for man kan vel ikke bare bruge "Direkte
kabelforbindelse", som i gamle dage?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 25-07-06 12:12

Kurt Hansen <kurt-snabela-towle.dk> skrev:
Tue, 25 Jul 2006 10:45:48 +0200 i dk.edb.system.ms-windows

>Jeg står af her og må jo så bruge en RW-skive til kopiering frem og tilbage
>mellem de to maskiner, for man kan vel ikke bare bruge "Direkte
>kabelforbindelse", som i gamle dage?
Jo, det kan du da fint gøre.

En mere moderne løsning er at købe et specielt USB-USB kabel beregnet
til at koble to maskiner sammen. Det skal have en 'klump' midt på
kablet.
Leveres med et lille program til at styre overførslen.
Du kan også bruge FastLynx, det klarer både COM, LPT og USB
forbindelser.

Erik Helmer Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 26-07-06 12:14

On Tue, 25 Jul 2006 13:11:52 +0200, Erik Helmer Nielsen wrote:

Kurt Hansen skrev:

> [...]
> kablet.
> Leveres med et lille program til at styre overførslen.

1 stk. Sandberg USB Data Link er flux indkøbt formedelst 151 kr. Den
bærbare befinder sig p.t. i kolonihaven og jeg inde i byen, så jeg har
endnu ikke haft lejlighed til at teste det, men det ser helt rigtigt ud. Og
så er USB-2 endda vist hurtigere end LAN via en router?

Tak for dagens/ugens/månedens/... tip. Du har vundet en pose jord med
EU-braklægningsstøtte
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 28-07-06 14:21

On Wed, 26 Jul 2006 13:14:23 +0200, Kurt Hansen wrote:

> [...]
> så er USB-2 endda vist hurtigere end LAN via en router?
>
> Tak for dagens/ugens/månedens/... tip. Du har vundet en pose jord med

Syn's lige jeg skylder at fortælle, at det bare kører som i olie.
Superelegant og billig løsning. Endnu engang tak.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Hans