MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Remote styring af XP
Fra : Funch

Dato : 09-07-06 14:32

Hej

Min 'gamle' far har fået en PC med XP installeret. Og det går sådan set godt
nok... indtil det går galt. Og det gør det ofte, specielt når han forsøger
at installere noget nyt.

VI bor lidt langt fra hinanden, og jeg har hørt om en perfekt løsning,
nemlig at man kan overtage hans PC'er 'remote', så jeg kan sidde og rette op
på hans problemer i den anden ende af landet.
Men hvordan gør man? Har nogen en god vedledning?

PETER

Fra : Henning

Dato : 09-07-06 14:47

On Sun, 9 Jul 2006 15:32:23 +0200, "Funch"
<birthe_joern_funch@fjernes_post.tele.dk> wrote:

> [...]
>på hans problemer i den anden ende af landet.
>Men hvordan gør man? Har nogen en god vedledning?

WinVNC - klienten kan køres fra en browser, og kræver ikke specielle
porte åbnet i en evt. router.
http://www.snapfiles.com/get/vnc.html

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 09-07-06 15:05

> [...]

>på hans problemer i den anden ende af landet.
>Men hvordan gør man? Har nogen en god vedledning?

Hvis den gamle far kører Windows XP Pro er det oplagt at bruge det
indbyggede Fjernskrivebord...

Windows XP Home mangle desværre denne mulighed, men så kan man f.eks
bruge en VNC løsning som http://www.realvnc.com/

Under alle omstændigheder skal der arbejdes lidt med opsætningen,
specielt hvis farmand gemmer sig bag en bredbåndsrouter.

Det er en fordel om en-eller-begge har fast ip-adresse, så I kan finde
hinanden...

<mlr>

Fra : Henrik

Dato : 09-07-06 17:31

> [...]
> op på hans problemer i den anden ende af landet.
> Men hvordan gør man? Har nogen en god vedledning?

Jeg kan anbefale www.logmein.com

du opretter en "free konto"

installere en lille program-stump er kører som en service under XP
på begge maskiner.

Så logger du ind på www.logmein.com
og logger på din fars comp.
(det er som at sidde der selv)

Og så virker det begge veje.
Du kan sidde hjemme og rode på
din fars comp. OG du kan sidde hos
din far og rode på din egen comp.
(forudsat den er tændt, selvfølgelig)

VH Henrik

Fra : ..::JMJ::..

Dato : 10-07-06 10:00

"Henrik" <ikke.nogen@slet.ikke> skrev i en meddelelse

> Jeg kan anbefale www.logmein.com
>
> du opretter en "free konto"
>
> installere en lille program-stump er kører som en service under XP
> [...]
Er det ikke at gå over åen efter vand?
Fjernskrivebordet virker fortræffeligt, og det er der (XP Pro).. så behøver
man ikke "et stump software"
...::JMJ::..

Fra : Peter Jensen

Dato : 10-07-06 12:19

"..::JMJ::.." <kalif1@privat.dk> skrev i en meddelelse
> Er det ikke at gå over åen efter vand?
> Fjernskrivebordet virker fortræffeligt, og det er der (XP Pro).. så
> behøver man ikke "et stump software"

Tjoh, hvis det er OK at den lokale bruger logges af imens men er koblet
op remote. hvis der skal hjælpes med problemer synes jeg det er rart
brugeren kan følge med ... og somme tider er det ret så nødvendigt at
den lokale bruger ikke logges af da problemer kan være i eks. åbne
programmer som brugeren skal guides igennem el. lign.
Her er fjernskrivebord ikke løsningen.
--
Peter J

Fra : Henrik

Dato : 10-07-06 21:17

> Er det ikke at gå over åen efter vand?
> Fjernskrivebordet virker fortræffeligt, og det er der (XP Pro).. så
> behøver man ikke "et stump software"

nu har jeg aldrig selv fået fjernskrivebordet til at virke, så jeg kender
ikke
programmet, men generelt bryder jeg mig ikke ret meget om MS forskellige
"hjælpe-programmer". Men det er vel nærmest et "religionsspørgsmål"

Men logmein.com kan jeg har haft brug for m.h.t. af kunne hjælpe andre
med at installere / rette / ændre diverse programmer og indstillinger.

VH Henrik

Fra : Sørensen

Dato : 11-07-06 08:42

"Henrik" <ikke.nogen@slet.ikke> wrote in message

> Jeg kan anbefale www.logmein.com

Er det korrekt forstået, at man med LogMeIn let kan finde PC'erne og logge
på dem, bare de er online - altså uanset om de har dynamisk IP, firewall,
NAT og sære routere? Mens man tilsyneladende skal bøvle en del med alle
sidstnævnte, hvis man bruger RealVNC..?
- Eller er der andre fordele og ulemper, man bør have i tankerne, inden man
vælger program? Fx at LogMeIn fremover altid vil køre i baggrunden og vente
på at få forbindelse til en viwer og dermed æde ressourcer?

På forhånd tak for (flere) tips! :)

MVH Sørensen

Fra : Henrik

Dato : 11-07-06 17:44

> [...]
> man vælger program? Fx at LogMeIn fremover altid vil køre i baggrunden og
> vente på at få forbindelse til en viwer og dermed æde ressourcer?

Kort svar: jep

lidt processorkraft vil der dog bruges, men ikke meget, da programmet
kører som en service under XP.

Når du logger på logmein.com kan du se hvilke pc'ere der er tændt
så vælger du hvilken du vil logge på. Indtaster dit valgt password.

og vupti logger du på "fjern-computeren"

Du kan altid disable logmein servicen så der ikke kan logges ind
uden du først enabler først.

Baggrunden på skrivebordet ændres til blå uden grafik
+ er lille vindue kommer frem, at logmein er logget på
så du ikke ricikere at andre er logget på uden din
vidende.

men jeg kan kun sige: prøv det !

VH Henrik

Fra : Sørensen

Dato : 12-07-06 09:49

> Kort svar: jep
> lidt processorkraft vil der dog bruges, men ikke meget, da programmet
> kører som en service under XP.

Tak for svaret. Jeg må give dig ret i, at det virker som et ret fantastisk
program - især til prisen.
Let at bruge og let at sætte op.

Dog er jeg ikke vildt lun på det her med, at det altid skal være kørende.
Tror nok jeg vil lade det køre på mine forskellige computere, MEN min
families maskiner, som jeg assisterer med en enkelt gang hvert ½ år, vil det
nok være lidt overkill at have det kørende hver dag.. Du er vel ikke bekendt
med en metode, så man kan undlade at sætte det om som en service, men skal
starte programmet op manuelt på maskinen inden der kan laves forbindelse til
den..?

MVH Sørensen