MS Windows
briani 27239
xp.-kan ikke starte command.com
Fra : BJ\(4220\)

Dato : 05-07-06 16:49

Når jer forsøger at åbne command.com i menuen kør, kommer der blink af et
dos vindue og ikke mere.
Hvad kan der være galt?
mvh
Kurt

Fra : Henning

Dato : 05-07-06 17:57

On Wed, 5 Jul 2006 17:49:15 +0200, "BJ\(4220\)" <brittonfjern@mail.dk>
wrote:

>Når jer forsøger at åbne command.com i menuen kør, kommer der blink af et
>dos vindue og ikke mere.
>Hvad kan der være galt?

Skriv cmd i stedet

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 05-07-06 18:34

Henning skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Skriv cmd i stedet

Ja den virker sikkert - men hvad er egentlig forskellen ?

CMD
giver et kommandoprompt billede med teksten Windows XP........

COMMAND.COM
giver et lignende billede - men med overskriften Windows Dos.....

Der er da mig bekendt ingen "rigtig" Dos i XP ?

Så hvad er forskellen på disse to ?

--
Jan
<Signatur ude af drift>

Fra : Fjollefrans

Dato : 05-07-06 21:44

> [...]
> giver et lignende billede - men med overskriften Windows Dos.....
>
> Der er da mig bekendt ingen "rigtig" Dos i XP ?

jeg tror command.com er med af historiske hensyn. men jeg kan se på min
maskine er der i command.com sat en environment variabel der hedder
"Blaster" så mon ikke der er bagudkompabilitet til dosspil der skal bruge et
SoundBlaster kompatiblet lydkort.
derudover er man nødt til at referere filer og biblioteker med 8.3 navne i
command.com, og der mangler doskey og autocomplete. på en XP maskine er cmd
helt klart lettere at anvende

- FF

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 05-07-06 22:27

Fjollefrans skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> [...]
> filer og biblioteker med
> 8.3 navne i command.com, og der mangler doskey og
> autocomplete. på en XP maskine er cmd helt klart lettere at

OK - tak - jeg har aldrig brugt andet end CMD i XP - men nu blev
command.com lige nævnt, så skulle jeg da prøve. og blev nysgerrig

--
Jan
<Signatur ude af drift>

Fra : jda

Dato : 05-07-06 23:42

Wed, 5 Jul 2006 22:43:41 +0200 hamrede Fjollefrans i tastaturet og der stod
i dk.edb.system.ms-windows:

> [...]
> command.com, og der mangler doskey og autocomplete. på en XP maskine er cmd

Der er ikke nogen DOS i win XP. command.com er en del af windows NT familie
(XP er NT 5.1) måde at emulere DOS på og køre 16 bit programmer, ligesom
wow.exe (WindowsOnWindows). Den er dog ikke med for soundblasters skyld
eller af nostalgiske grunde, men fordi MS har valgt at det stadigt skal
være muligt at køre 16 bit applicationer. cmd.exe derimod afvikler alt hvad
der hedder batch filer og lignende (.cmd .bat etc)
--
Jakob
Sv: Fordi det forstyrrer den måde mennesker normalt læser tekst

Fra : BJ\(4220\)

Dato : 06-07-06 08:33

Tak, cmd virker fint, men så vidt jeg har konstateret er der fejl i min
opsætning,(Ntvdm-undersystem) som ikke rettes ved geninstallation af XP.
Det bevirker at der er flere Dos baserede programmer der ikke kan
installeres på denne XP maskine.

Jeg har prøvet a rette config. nt filen uden resultat.

Kurt

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 04-08-06 07:17

Hej, Det er godtnok en gammel råd men..

BJ(4220) wrote:
> Når jer forsøger at åbne command.com i menuen kør, kommer der blink af et
> [...]

Du skal istedet starte et vindue med en kommando-promt(CMD) og får en NT
kommandoshell. Fra den kan du aktivere den virtuelle DOS-maskine ved at
starte Command-com. Prøv iøvrigt at google "WINXP DOSX"

JEg har et problem som jeg har omgået ved ovenstående, men da det er
utilfredsstillende søger jeg hjælp til at få dos-emuleringen til at
opføre sig rigtigt.

Jeg har et par gange om året behov for at afvikle Uni-Comal under XP.
Det er et DOS-program som bruger CONFIG.NT og AUTOEXEC.NT filerne ved
start. Comal udmærker sig ved at gå mere eller mindre direkte på keyboardet.

På min firmalaptop kører det fint, men på min private maskine virker
keyboardet ikke ordentligt - Skriver underlige tegn etc som Comal
modtager Unicode-tegn fra keyboardemuleringen.

Forskellen ligger i den version af NTVDM der er installeret med
Servicepack-2 - på laptoppen er det de oprindelige ntvdm-filer fra før
2004 der ligger men på hjemmemaskinen er de alle fra august 2004.

Hvordan får jeg dem rullet tilbage?? WinXP's recoveryfunktion lægger
øjeblikkeligt de nye yngste tilbage hvergang jeg har prøvet at lægge de
ældste ind (kpoieret fra paptoppen.

Med venlig hilsen
Lars