MS Windows
briani 27239
Skifte sprog i XP
Fra : Peter Christiansen

Dato : 01-07-06 23:05

Hej alle
Har købt en bærbar Acer pc, med Windows XP.
XP'en installerede sig selv under første opstart uden cd-rom.
Så derfor har jeg ikke programmet fysisk.
Jeg kom til at lave en fejl, hvilket gjorde at XP kører på engelsk istedet
for dansk i menuer m.m..
Hvad kan man gøre?

Hilsen
Peter

Gerne hurtigt svar

Fra : Flemming Nielsen

Dato : 01-07-06 23:15

"Peter Christiansen" <mcfly2go@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Så derfor har jeg ikke programmet fysisk.
> Jeg kom til at lave en fejl, hvilket gjorde at XP kører på engelsk istedet

Sikkert intet. De computere jeg har sat op med præinstalleret XP, skriver de
før man vælger sprog, at det er vigtigt man vælger det rette sprog, idet det
ikke senere kan laves om. Det er fordi du kun har én licens (OEM), og denne
licens har du brugt til UK.

Flemming Nielsen

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 01-07-06 23:19

Peter Christiansen skrev:

>Jeg kom til at lave en fejl, hvilket gjorde at XP kører på engelsk istedet
>for dansk i menuer m.m..
>Hvad kan man gøre?

Ikke noget udover at anskaffe sig en dansk version af Windows.

Den version, der fulgte med din bærbare har været en engelsk og
man kan ikke skifte sprog på den.
--
Kerim
Som ikke bruger Spamfighter, der spammer nyhedsgrupperne

Fra : Flemming Nielsen

Dato : 01-07-06 23:35

"Kerim Ellentoft" <kerim@mail.tele.invalid> skrev i en meddelelse

> Den version, der fulgte med din bærbare har været en engelsk

Ikke rigtigt. Under første opstart vælges sprog.

Flemming Nielsen

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 01-07-06 23:46

Flemming Nielsen skrev:

>Ikke rigtigt. Under første opstart vælges sprog.

Det kan man så åbentbart på nogle bærbare, men ikke på de par
stykker, jeg har set.

Fra : Flemming Nielsen

Dato : 01-07-06 23:59

> Det kan man så åbentbart på nogle bærbare, men ikke på de par
> stykker, jeg har set.

Sådan er normen hos mange forhandlere i dag. Hvordan de gør undrer mig lidt,
fordi jeg kan kun finde ét i386 bibliotek efter endt installation. De gør
det måske på den måde, at der ligger X antal i386 biblioteker på harddisken,
ét til hvert sprog, og efter endt installation slettet de biblioteker
(sprog) der blev fravalgt.

Flemming Nielsen

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 02-07-06 00:41

On Sun, 2 Jul 2006 00:58:48 +0200, "Flemming Nielsen" <nn@nn.nn>
wrote:

> [...]
>ét til hvert sprog, og efter endt installation slettet de biblioteker

De gør det lidt mere indviklet end du skitserer.
Der er bygget ret mange sikkerhedsmekanismer ind, så man kan ikke bare
kopirer deres indhold fil for fil og derved genskabe
instalationsproceduren. Nogle installationsfiler hentes fra en
specifik position på disken, disse filer er jo ikke udmildbart synlige
for noget OS da de ikke optræder i fattabellen eller tilsvarende
steder under NTFS.

Man kan dog kopirer hele harddisken bit for bit og derved opnå en
mulighed for at ominstallerer ved at hælde indholdet tilbage på
disken, men kopieringen skal gøres før første boot.

/Hans

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 01-07-06 23:25

On Sun, 2 Jul 2006 00:05:19 +0200, "Peter Christiansen"
<mcfly2go@ofir.dk> wrote:

> [...]
>Så derfor har jeg ikke programmet fysisk.
>Jeg kom til at lave en fejl, hvilket gjorde at XP kører på engelsk istedet
Kontakter Acer, de kan hjælpe dig.
Måske skal de have et mindre gebyr for ulejligheden + maskinen måske
skal en tur med PostDK, men det er måske givet godt ud ?

/Hans

Fra : Henning

Dato : 02-07-06 18:00

<mcfly2go@ofir.dk> wrote:

>Hej alle
>Har købt en bærbar Acer pc, med Windows XP.
>XP'en installerede sig selv under første opstart uden cd-rom.
>Så derfor har jeg ikke programmet fysisk.

Liger der ikke en restorepartition på maskinen? Aktiver den og
installer igen.