MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
WinXP Pro: "Windows startede ikke korrekt"
Fra : Lars D. Christensen

Dato : 01-07-06 08:03

Hej

Min kones bærbare ASUS PC (som er 2½ år gammel) begyndte i går at udvise en
underlig adfærd. Når jeg tænder den, fremkommer nedenstående:

<skærmbillede>
Windows startede ikke korrekt. Det kan skyldes, at der fornylig er sket en
ændring i computerens hardware eller software.

Hvis computeren stoppede med at svare, genstarter uventet eller lukkede
automatisk for at beskytte filer og mapper, skal du vælge Sidste kendte
fungerende konfiguration for at vende tilbage til de indstillinger, der
sidst virkede.

Hvis et startforsøg blev afbrudt pga. et strømafbrud eller fordi
der blev trykket på computerens strømknap, eller hvis du ikke er sikker
på,
hvad der skyldes problemet, skal du trykke på start windows normalt.

Fejlsikret tilstand
Fejlsikret tilstand med netværk
Fejlsikret tilstand med kommandoprompt

Sidst kendte fungerende konfiguration

Start windows normalt

Brug Pil op eller Pil ned til at markere dit valg
Sekunder til Windows startes: XX
</skærmbillede>

Selvom PC'en har været helt slukket, fremkommer ovenstående straks jeg
tænder, altså ikke nogen opstartsskærm, hvor man kan komme ind i
bios-opsætningen.

Uanset hvad jeg vælger af de fem menupunkter, sker ét af følgende:

a) WinXP's almindelige opstartsvindue vises nogle få sekunder, hvorefter der
returneres til ovenstående skærmbillede
b) PC'en slukkes.

Jeg ville gerne have bootet op på "Ultimate Boot CD", men kan ikke
umiddelbart gennemtvinge at der bootes fra andet end den ulyksalige
harddisk.

Er der nogen der kender dette fænomen - eller evt. har et godt forslag til
hvordan jeg kommer til at boote fra CD-rom? På forhånd mange tak for hjælpen

Hilsen
Lars

PS: Nogle gange er man da heldig... min kone tog (for første gang i flere
måneder) en komplet backup, ca. en time før ovenstående indtraf!

Fra : Morten Jørgensen

Dato : 01-07-06 10:01

"Lars D. Christensen" <adressen_er_ldch@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Er der nogen der kender dette fænomen - eller evt. har et godt forslag til hvordan jeg kommer til at boote fra CD-rom?

Du kommer i BIOS ved at trykke typisk Del, F1 eller måske F10 under boot.
Jeg ved ikke lige hvad det er ved Asus.
Der kan du ændre instillinger så den booter først på CD-rom og derved
boote op på den CD du omtalte eller din windows CD.
På windows CD-en findes der noget der hedder noget i retning af
fejlfindings konsol som bliver en mulighed hvis du booter på den.
Alternativ kan du bruge muligheden med reparaton af systemet som
er en anden mulighed.

Fra : Ole C

Dato : 01-07-06 14:44

Lars D. Christensen skrev blandt andet:

> Selvom PC'en har været helt slukket, fremkommer ovenstående straks jeg
> tænder, altså ikke nogen opstartsskærm, hvor man kan komme ind i
> bios-opsætningen.

Hvis den "straks" viser det omtalte skærmbillede, tyder det ikke på at den
faktisk bliver slukket - mere som om den går i dvaletilstand.
Prøv at tage strømmen fra maskinen og tænd igen - så bør den starte helt
forfra, så du får mulighed for at gå i BIOS og stille maskinen til at boote
fra CD-Rom.

--
vh
Ole C