MS Windows
briani 27239
Reinstallere Windows
Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 30-06-06 11:04

Hej

Jeg har fået installeret en "Not Genuine" udgave af Windows.

Det bliver jeg mindet om konstant, men det er ok, for så fik jeg mig taget
sammen til at købe en registreret udgave.

Nu vil jeg gerne installere denne, men hvordan gør jeg det bedst.

Jeg har et c-drev og et f-drev.

Den nuværende Windows installerede sig af mystiske årsager på f-drevet. Det
irriterer mig, men sådan faldt det altså ud. Kan jeg installere den nye på
c-drevet, og hvis ja, kan jeg så gøre det uden problemer?

Helt optimalt ville det være hvis jeg "bare" kunne installere den på
c-drevet og lade den gamle leve på f-drevet. Jeg ved ikke om den gamle
Windows mappe så skal omdøbes til windows_old eller noget i den stil.
Programmer og den slags ligger på f-drevet. c-drevet bruges kun til
billeder, backup og andre lagrede ting. Ingen systemfiler eller lignende.
Der er 20 GB ledigt.

Hvad gør jeg i praksis. Booter med cd'en i og vælger "installer c-drev"
eller noget i den stil? Skal simpelthen bare smide cd'en i uden boot? Er der
noget jeg skal være opmærksom på, under installationen.

Som I nok kan høre er Windows installation ikke min stærke side. Plejer at
få hjælp til det, men jeg ved andre gør jævnligt og kender faldgruberne.

Jeg håber på nogle gode vejledninger.

Mark

http://mark.gazel.dk/

Fra : Kim2000

Dato : 30-06-06 20:18

"Mark Thomas Gazel" <markgazel@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> få hjælp til det, men jeg ved andre gør jævnligt og kender faldgruberne.

For det første ville jeg beslutte hvor min windows skal ligge. Du har valgt
c: drevet og fint nok, det er også det windows forventer, så burde du være
ude over alle problemstillinger.

Kopiere derefter samtlige af de filer du vil gemme, dvs:

Dine dokumenter
Dine billeder
Dine film
Husk iøvrigt også at gemme dine "saved games".

Benyt lejligheden til at få ryddet op i dem. Du gemmer jo heller ikke alle
dine papir i al evighed. Jeg plejer at sige, at har jeg ikke brugt det
indenfor de sidste tre år så ryger det ud. Hvis jeg endelig skal bruge det,
så ligger det på en eller anden back up skive.

Dine mailadresser/internet indstillinger eksporteres til f:
Skriv dine koder ned, hvis du ikke allerede har gjort det.

Når du har gjort det er det tid til at putte skiven i drevet, genstarte
maskinen, boote med cden, formatere c: drevet (alt bliver slettet),
installere windows. Opdatere windows som det første du overhovedet gør. Sæt
din virusskanner igang igen så hurtigt det er muligt.

Og så er det ellers igang med at installere dine programmer.

Jeg ville ved samme lejlighed slette alle _programmer_ på f: drevet og
installere dem igen. Så ligger de i startmenuen. Når du har installeret på
windows på c: drevet kan du roligt slette windows på f: drevet. Bare slet
hele windows folderen - men husk at gøre det på det rigtige drev

mvh
Kim

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 30-06-06 22:27

> For det første ville jeg beslutte hvor min windows skal ligge. Du har
> valgt c: drevet og fint nok, det er også det windows forventer, så
> burde du være ude over alle problemstillinger.

Ok.

> Kopiere derefter samtlige af de filer du vil gemme, dvs:
>
> Dine dokumenter
> Dine billeder
> Dine film
> Husk iøvrigt også at gemme dine "saved games".

Ja, det vil jeg gøre.

> [...]
>
> Dine mailadresser/internet indstillinger eksporteres til f:
> Skriv dine koder ned, hvis du ikke allerede har gjort det.

Jep.

> [...]
> slettet), installere windows. Opdatere windows som det første du
> overhovedet gør. Sæt din virusskanner igang igen så hurtigt det er

Kan jeg undgå at formatere? Jeg ved det er det rigtigste, men er det
nødvendigt. Der er RET mange data på det drev. Fx en masse musik, der ikke
er plads til på f:.

> [...]
> installeret på windows på c: drevet kan du roligt slette windows på
> f: drevet. Bare slet hele windows folderen - men husk at gøre det på

Lidt oprydning, når tingene kører, vil jeg selvfølgelig gøre.

Ellers tak.

Mark

http://mark.gazel.dk/

Fra : Kim2000

Dato : 30-06-06 22:44

> [...]
>
> Kan jeg undgå at formatere? Jeg ved det er det rigtigste, men er det
> nødvendigt. Der er RET mange data på det drev. Fx en masse musik, der ikke

Det kan du da. _Formentlig_ vil det ikke give problemer eller konflikter med
versionen på drev f:. Du får valgmuligheden når du booter fra cd.

mvh
Kim