MS Windows
briani 27239
Frisk inst. men "2 styresystemer ?"
Fra : Ukendt

Dato : 29-06-06 21:38

Jeg har lige ominstalleret XP Home med succes.
Men når jeg starter maskinen, så kan jeg vælge mellem
to Windows styresystemer. Der går 28 sekunder, så vælger
den den første, hvis jeg ikke vælger nr. 2, som ikke 'virker'.

Hvad kan årsagen være til 2 MBR som jeg går ud fra
maskinen tror den har ???

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 29-06-06 23:16

"Olsen" <-> skrev i en meddelelse
> [...]
> den den første, hvis jeg ikke vælger nr. 2, som ikke 'virker'.
>
> Hvad kan årsagen være til 2 MBR som jeg går ud fra

Succes?
Jeg tror ikke det er 2 mbr. Det er derimod fordi du ikke fjernede den gamle
windowsinstallation først. Så ligger der rester af den, og det er så blevet
indskrevet i boot.ini, således at du har fået en opstartmenu.
Den rigtige metode vil være at geninstallere igen og så huske at formattere
først.
Den nemme metode er at åbne boot.ini i notepad og fjerne den linie, som
henviser til den gamle installation, eller sætte tiden ned fra 28 sek til 1
sek, inden den vælger hvilken version den skal starte.

Kurt

Fra : Ukendt

Dato : 29-06-06 23:50

> [...]
> henviser til den gamle installation, eller sætte tiden ned fra 28 sek til
> 1 sek, inden den vælger hvilken version den skal starte.

Hvorfor ikke sætte den til 0 sekunder (altså fjerne fluebenet i at den skal
køre den menu, så er han da helt af med det problem) ? Bruges den metode er
der jo så kun snasket tilbage og af det kan man jo så fjerne så meget man
tør eller lade det være indtil man alligevel ominstallerer en dag. I øvrigt
kan jeg kun ligeledes anbefale at man altid kører en formatering inden man
lægger et nyt styresystem ind. Husk at gemme hvad gemmes skal på et andet
drev inden at der formateres.

Kim Larsen

Direkte e-mail: kla2(a)get2net.dk

Fra : Ukendt

Dato : 30-06-06 19:15

> Jeg tror ikke det er 2 mbr. Det er derimod fordi du ikke fjernede den
> gamle windowsinstallation først. Så ligger der rester af den, og det er så
> blevet

Sært.
Jeg var ellers igennem den der "vælg filsystem" ting, FAT eller NTFS
(hurtig) formattering,
hvor den starter med at vise, der er formatteret 20 % og den så ret hurtig
efter beynder
at installere. Jeg har ikke 'bevaret det gamle styresystem intakt'..mente
det var en frisk inst.
på friskformatteret partition.

Fra : co@ch [4130]

Dato : 01-07-06 07:36

"Olsen" <-> skrev i en meddelelse
> [...]
> den den første, hvis jeg ikke vælger nr. 2, som ikke 'virker'.
>
> Hvad kan årsagen være til 2 MBR som jeg går ud fra

Du har måske startet den nye installation inde i din gamle windows?
Og kommet til at vælge "Dualboot" installation?

Der er kun en måde at gøre det rigtigt på.....boot på CD'en og vælg at
formattere dit drev først, derefter ind med ny windows.
Vælg ikke hurtig formatering....så vil der ligge rester tilbage af den gamle
windows.

mvh
Bri@n

Fra : Ukendt

Dato : 02-07-06 08:14

"co@ch [4130]" <coach [fjern] @ (dette] lite.danmark> skrev i en meddelelse

> [...]
> formattere dit drev først, derefter ind med ny windows.
> Vælg ikke hurtig formatering....så vil der ligge rester tilbage af den

OK...det er måske dêr den går galt.
Jeg ha altid anvendt den hurtige og vil mene
der alligelvel IKKE bør ligge 'rester' tilbage
mht dêt..men det er måske et forsøg værd...
Har dog mange gange installeret en PC og kvik-formatteret,
uden der har været 2 boot muligheder.
Men måske Acer har lagt noget 'dybere' i tidernes morgen..