MS Windows
briani 27239
Problem med WinXP's indbyggede backup
Fra : Thomas Arildsen

Dato : 27-06-06 22:09

Jeg har nu i flere omgange forsøgt at lave en backup af min harddisk til
en ekstern harddisk med Windows XP's medfølgende backup-program. Jeg har
forsøgt mig både med fuld og div. udvalgte mapper. Uanset hvad ender det
altid med, at den til sidst rapporterer, at den ikke kunne læse visse af
filerne og derfor ikke kunne fuldføre backup'en. Det virker til at være
tilfældige filer rundt omkring, den mener ikke at kunne læse. Det er
ikke de samme filer, hver gang jeg prøver, og når jeg efterfølgende
undersøger de rapporterede filer, som f.eks. kunne være et billede fra
mit digitalkamera eller et eller andet dokument, er der ingen problemer
i at åbne dem.
Har andre oplevet dette problem, og hvad kan der evt. gøres ved det?

Mvh. Thomas Arildsen

Fra : -*- DANELAW -*-

Dato : 28-06-06 11:14

"Thomas Arildsen" <thomas@arildsen.removethis.org> skrev i en meddelelse
> [...]
> åbne dem.
> Har andre oplevet dette problem, og hvad kan der evt. gøres ved det?

Har du prøvet at sætte den til at lave shadow copy? (kopierer filer i brug)

Fra : Thomas Arildsen

Dato : 30-06-06 19:41

-*- DANELAW -*- skrev:

> Har du prøvet at sætte den til at lave shadow copy? (kopierer filer i brug)

Hold da fast - jeg havde aldrig troet, at dagen skulle komme, hvor jeg
ikke kunne finde rundt i et lille MS-tool... Jeg kan ikke finde nogen
steder, hvor min danske version giver mulighed for at indstille noget,
der burde hedde shadow copy på engelsk.
Det nærmeste, jeg kommer, er at hjælp-filen fortæller følgende:

"Hvis du vælger Deaktiver skyggekopiering af diskenhed, deaktiveres
standardmetoden til skyggekopiering, der bruges til at oprette
sikkerhedskopien. Hvis denne indstilling deaktiveres, springes visse
åbne filer eller filer, der er i brug, over. Det anbefales, at du ikke
deaktiverer denne indstilling. Hvis Sikkerhedskopiering ikke kan tage en
skyggekopi af en diskenhed, anvendes den tidligere metode til
sikkerhedskopiering før Windows XP. "

Her er vi under sektionen, der forklarer, hvordan man bruger
indstillingerne i "Avanceret..." i dialogboksen "Oplysninger om
sikkerhedskopi", som dukker op, når man har valgt "Start
sikkerhedskopiering". Jeg har lagt et screenshot af dette på
http://kom.aau.dk/~tha/Backup.jpg
Som det ses på billedet, er der slet ikke nogen valgmulighed, der hedder
"Deaktiver skyggekopiering af diskenhed", men ud fra rækkefølgen i
hjælp-filen gætter jeg på, at det må svare til "Deaktiver
øjebliksbillede af diskenhed". I mit tilfælde kan denne ikke vælges.
Imidlertid lyder forklaringen i hjælpeteksten også som om, at den bruger
"shadow copy" som standard, og at man her kan slå det _fra_. Eftersom
det ikke er slået fra her, må den vel bruge det, og hvad kan der så være
gået galt?
Grunden til, at jeg ikke kan slå det _fra_ her er tilsyneladende, at jeg
har taget "System state" med i sikkerhedskopieringen. Hvis jeg udelader
den, kan jeg godt slå det fra, men det burde vel som sagt ikke være
meningen...

Mvh. Thomas Arildsen

Fra : Thomas Arildsen

Dato : 07-07-06 20:07

Thomas Arildsen skrev:
> [...]
> har taget "System state" med i sikkerhedskopieringen. Hvis jeg udelader
> den, kan jeg godt slå det fra, men det burde vel som sagt ikke være

Jeg har forresten også bemærket, at den tilsyneladende ikke brokker sig
under kopieringen af filerne. Det er bagefter, når den tjekker backup'en
mod originalfilerne, at den rapporterer "I/O enhedsfejl" for vel omkr.
en 20 filer (ikke de samme hver gang).

Mvh. Thomas Arildsen